Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 22:35:21
Van Biervliet/B Models 2019 door RodeDuivel
Vandaag om 22:33:28
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:32:45
Wielen gelijkzetten? door J. Moors
Vandaag om 22:32:25
Na de multimaus....hoe verder? door Timo
Vandaag om 22:30:33
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 22:23:30
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Jeroen Water
Vandaag om 22:22:42
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving door Duikeend
Vandaag om 22:19:38
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door 008200
Vandaag om 22:17:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:17:26
Dapol railstofzuiger, vervangingsmotor gezocht, of alternatief? door HIJ
Vandaag om 22:10:01
Mijn kleine wereld door Jan1954
Vandaag om 22:09:15
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door eezacque
Vandaag om 22:01:05
Proxxon soldeerbrander en andere merken door Noordernet
Vandaag om 22:00:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:59:49
VERPLAATST: Proxxon soldeerbrander en andere merken door 44
Vandaag om 21:55:50
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 21:39:30
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 21:38:46
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door J. Moors
Vandaag om 21:32:28
EifelBurgenBahn door 44
Vandaag om 21:32:20
Gezocht: NS DDAR koppelingen. door Mitchell
Vandaag om 21:25:21
NTM goederenwagens in Spoor-0 door NTM
Vandaag om 21:24:20
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door WesleyMunnik
Vandaag om 21:01:30
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 20:56:36
Kun je PluX 12 decoder in een pluX 16 aansluiting plaatsen? door lokmuis
Vandaag om 20:53:36
63410 via iTrain en z21 licht laten schakelen? door Bert van Gelder
Vandaag om 20:48:40
Hoe wisseladres invoeren LDT-decoder in Intellibox II?? door emanje
Vandaag om 20:47:57
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 20:46:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:34:44
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 20:29:29
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 39294 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18495
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #225 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:46:26 »
Ik draai flenzen af op een draaibankje. Eerst met de draaibeitel recht afkappen en dan met een naaldvijlte de ronding er in brengen. Overigens hoef je je niet precies te houden aan de hoogte van RP-25. Volgens de NEM moet de flenshoogte tussen 0,6 en 1,2 mm liggen. RP-25 is 0,635 mm dus dat valt binnen die grenzen. Zelf maak ik ze meestal 0,8 mm, dat is net genoeg om vrij te blijven van de spoorspijkers in mijn zelfbouw wissels.

Back-to-back van 14,3 tot 14,4 is al 10 jaar achterhaald. Bij de laatste revisie van de norm is dat 14,4 tot 14,6 geworden. Ik ga daar middenin zitten, 14,5 mm.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #226 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:54:04 »
Klaas

is dat voor rp25-100 of rp25-80. Die laatste norm is voor wielen met een smaller loopvlak en ik kan me voorstellen dat dan de back-to-back afstand groter moet zijn. Maar de NEM wielen die onder ons europees materiaal zit, is breder en komt meer overeen met rp25-100. De waarden die ik gebruik 14.3-14.4 is wat in mijn ervaring de minste ontsporingen veroorzaakt op mijn shinohara code 70 wissels. Bij sommige locs heb ik inderdaad bij de voorloop wielen de back-to-back afstand vergroot naar 14,5mm. Maar dat is dan op basis van testen gedaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18495
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #227 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:25:30 »
RP-25-100 en RP-25-80 bestaan niet. Voor H0 is RP-25-110 de aangewezen maat. Dat verzin ik niet zelf, ik heb dat ooit bij de NMRA nagevraagd. Die 110 komt ook overeen met de wielbreedte die in de NEM is genormaliseerd. Eigenlijk kun je zeggen dat de NMRA normen en de NEM volkomen compatibel zijn, op de flenshoogte na.

De B-to-B afstand heeft daar weinig mee te maken. RP-25 valt in alle opzichten binnen de NEM normen dus je kunt het ook als zodanig behandelen.

Dat je met 14,3 mm goed uitkomt, dat komt doordat de fabrikanten van wissels een beetje sjoemelen met de span (de S maat in wissels). Ik bouw mijn wissels zo goed mogelijk volgens de NEM en dan loopt een wielstel op 14,3 hopeloos vast in het puntstuk.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #228 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:59:22 »
Klaas

sorry voor mijn fout betreffende de rp25 norm, ik wist dat er 2 waren, ik had dat eerst even moeten verifieren voordat ik dat opschreef.
De back-to-back afstanden die ik gebruik zijn waarden die ik ooit van Internet heb geplukt (14,2-14,5mm) en dit is wat ik proefondervindelijk gevonden heb voor het wisselmateriaal dat ik gebruik (Shinohara code70). Het kan zijn dat er gesjoemeld is, maar dat is toch materiaal dat min of meer de norm in de US was. Ik heb nu voor een uitbreiding een aantal Walthers/Shinohara code 83 wissels liggen, als ik die opmeet dan hebben die de zelfde afstanden tussen strijkregels en rails als het oude code70 materiaal. Overigens als je zelf je wissels bouwt dan kun je natuurlijk veel strakkere normen hanteren.
Maar ik heb op mijn baan een aantal probleem punten, 3 meegebogen #8 wissels en 2 #6 engelse wissels (natuurlijk kun je dan zeggen dat je die niet had moet gebruiken, maar dan had ik mijn baanplan niet kunnen realiseren).
Daar kan ik bij een aantal locs (BR93, BR44, BR57) gewoon geen back-to-back afstand groter dan 14,3-14,4mm hebben anders ontsporen ze op het puntstuk. Dat is een vervelend klusje geweest, iedere van deze probleemlocs moest apart met "trial and error" aangepast worden. Een kleinere back-to-back afstand kan ook niet omdat dan de wielen klem komen te zitten in sommige wissels. Kortom dit zijn waarden die ik proefondervindelijk heb gevonden en die mij een optimaal rij resultaat geven.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 13:01:00 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #229 Gepost op: 09 november 2019, 22:29:06 »
De afgelopen week weer eens wat anders gedaan en gepoogd om een brandweerkazerne te freubelen. Dit is weer vanuit een afgedrukt pdfje en wat karton. Basis was https://scalescenes.com/product/t023-fire-station/.


Daar moest natuurlijk wel wat in staan, dus vandaag op houten iets gekocht. Die gelijk maar even in de matte lak gezet en een paar andere zaken met verf bewerkt.


Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #230 Gepost op: 10 november 2019, 12:03:19 »
Hoi,

Fraai stukje werk, Meino.

Heb even de site bekeken, toch niet verkeerd wat ze aan prints hebben.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #231 Gepost op: 10 november 2019, 19:38:34 »
Bedankt Koen

het is alleen jammer dat er niet zoveel is dat ik kan vernederlansen.
Ik ben nu bezig met het interieur, dat is minstens zo veel werk als het gebouw zelf. De leds zitten er al in, nu alleen nog het meubilair en wat preisertjes. Als dat klaar is zal ik het resultaat ook laten zien.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 19:41:41 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #232 Gepost op: 11 november 2019, 18:09:03 »
Ik heb nog even verder geprutst. Wat tafels en stoelen toegevoegd, een bemanning van preisertjes.





Je ziet wel niet veel van het interieur, maar het is net genoeg zichtbaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #233 Gepost op: 11 november 2019, 18:13:14 »
Meino,

Het is een leuk/mooi gebouw geworden.  (y)

M.v.g. Ronald Hofmeester.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #234 Gepost op: 07 januari 2020, 22:26:41 »
Omdat ik erg veel tijd aan andere zaken heb besteed, Arduino's en dergelijke, is er de laatste tijd niet zoveel aandacht voor de aankleding geweest. Een hoek van de baan, onder de trap bijv. was nog kaal. Dus daar ben ik maar eens aan begonnen.



Een vel tekenpapier om de hoek te verbergen. De eerste aanzet van de weg. Daarna met stroken karton een begin van een relief aan gebracht. Dat staat nu te drogen. Als dat voldoende uitgehard is wordt het nog verder opgevuld.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg