Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Bosje77 door Silver Fox 2512
Vandaag om 13:11:34
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Fredtherock
Vandaag om 13:09:45
Oeps door BartvD
Vandaag om 13:08:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 13:05:04
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:03:54
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 13:02:14
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:01:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 12:54:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:47:40
Kleine boutjes vastzetten? door Gerke
Vandaag om 12:40:04
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 12:38:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:35:02
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:32:46
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door Mitchell
Vandaag om 12:28:43
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:24:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:20:31
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:59
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:49
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door henk
Vandaag om 11:08:23
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Wim Corduwener
Vandaag om 11:07:02
LIMA 149803G Lubeck-Buchener Eisenbahn Digitaal ombouwen door 008200
Vandaag om 10:55:45
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 10:47:07
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door ronald1956
Vandaag om 10:38:37
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door 008200
Vandaag om 09:40:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:27
BNLS trammodule “Centraal Station” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:33:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:41:55
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door wpinkhof
Vandaag om 07:34:35
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
Vandaag om 00:45:00
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 39247 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18488
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #225 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:46:26 »
Ik draai flenzen af op een draaibankje. Eerst met de draaibeitel recht afkappen en dan met een naaldvijlte de ronding er in brengen. Overigens hoef je je niet precies te houden aan de hoogte van RP-25. Volgens de NEM moet de flenshoogte tussen 0,6 en 1,2 mm liggen. RP-25 is 0,635 mm dus dat valt binnen die grenzen. Zelf maak ik ze meestal 0,8 mm, dat is net genoeg om vrij te blijven van de spoorspijkers in mijn zelfbouw wissels.

Back-to-back van 14,3 tot 14,4 is al 10 jaar achterhaald. Bij de laatste revisie van de norm is dat 14,4 tot 14,6 geworden. Ik ga daar middenin zitten, 14,5 mm.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #226 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:54:04 »
Klaas

is dat voor rp25-100 of rp25-80. Die laatste norm is voor wielen met een smaller loopvlak en ik kan me voorstellen dat dan de back-to-back afstand groter moet zijn. Maar de NEM wielen die onder ons europees materiaal zit, is breder en komt meer overeen met rp25-100. De waarden die ik gebruik 14.3-14.4 is wat in mijn ervaring de minste ontsporingen veroorzaakt op mijn shinohara code 70 wissels. Bij sommige locs heb ik inderdaad bij de voorloop wielen de back-to-back afstand vergroot naar 14,5mm. Maar dat is dan op basis van testen gedaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18488
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #227 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:25:30 »
RP-25-100 en RP-25-80 bestaan niet. Voor H0 is RP-25-110 de aangewezen maat. Dat verzin ik niet zelf, ik heb dat ooit bij de NMRA nagevraagd. Die 110 komt ook overeen met de wielbreedte die in de NEM is genormaliseerd. Eigenlijk kun je zeggen dat de NMRA normen en de NEM volkomen compatibel zijn, op de flenshoogte na.

De B-to-B afstand heeft daar weinig mee te maken. RP-25 valt in alle opzichten binnen de NEM normen dus je kunt het ook als zodanig behandelen.

Dat je met 14,3 mm goed uitkomt, dat komt doordat de fabrikanten van wissels een beetje sjoemelen met de span (de S maat in wissels). Ik bouw mijn wissels zo goed mogelijk volgens de NEM en dan loopt een wielstel op 14,3 hopeloos vast in het puntstuk.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #228 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:59:22 »
Klaas

sorry voor mijn fout betreffende de rp25 norm, ik wist dat er 2 waren, ik had dat eerst even moeten verifieren voordat ik dat opschreef.
De back-to-back afstanden die ik gebruik zijn waarden die ik ooit van Internet heb geplukt (14,2-14,5mm) en dit is wat ik proefondervindelijk gevonden heb voor het wisselmateriaal dat ik gebruik (Shinohara code70). Het kan zijn dat er gesjoemeld is, maar dat is toch materiaal dat min of meer de norm in de US was. Ik heb nu voor een uitbreiding een aantal Walthers/Shinohara code 83 wissels liggen, als ik die opmeet dan hebben die de zelfde afstanden tussen strijkregels en rails als het oude code70 materiaal. Overigens als je zelf je wissels bouwt dan kun je natuurlijk veel strakkere normen hanteren.
Maar ik heb op mijn baan een aantal probleem punten, 3 meegebogen #8 wissels en 2 #6 engelse wissels (natuurlijk kun je dan zeggen dat je die niet had moet gebruiken, maar dan had ik mijn baanplan niet kunnen realiseren).
Daar kan ik bij een aantal locs (BR93, BR44, BR57) gewoon geen back-to-back afstand groter dan 14,3-14,4mm hebben anders ontsporen ze op het puntstuk. Dat is een vervelend klusje geweest, iedere van deze probleemlocs moest apart met "trial and error" aangepast worden. Een kleinere back-to-back afstand kan ook niet omdat dan de wielen klem komen te zitten in sommige wissels. Kortom dit zijn waarden die ik proefondervindelijk heb gevonden en die mij een optimaal rij resultaat geven.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 13:01:00 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #229 Gepost op: 09 november 2019, 22:29:06 »
De afgelopen week weer eens wat anders gedaan en gepoogd om een brandweerkazerne te freubelen. Dit is weer vanuit een afgedrukt pdfje en wat karton. Basis was https://scalescenes.com/product/t023-fire-station/.


Daar moest natuurlijk wel wat in staan, dus vandaag op houten iets gekocht. Die gelijk maar even in de matte lak gezet en een paar andere zaken met verf bewerkt.


Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #230 Gepost op: 10 november 2019, 12:03:19 »
Hoi,

Fraai stukje werk, Meino.

Heb even de site bekeken, toch niet verkeerd wat ze aan prints hebben.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #231 Gepost op: 10 november 2019, 19:38:34 »
Bedankt Koen

het is alleen jammer dat er niet zoveel is dat ik kan vernederlansen.
Ik ben nu bezig met het interieur, dat is minstens zo veel werk als het gebouw zelf. De leds zitten er al in, nu alleen nog het meubilair en wat preisertjes. Als dat klaar is zal ik het resultaat ook laten zien.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 19:41:41 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #232 Gepost op: 11 november 2019, 18:09:03 »
Ik heb nog even verder geprutst. Wat tafels en stoelen toegevoegd, een bemanning van preisertjes.





Je ziet wel niet veel van het interieur, maar het is net genoeg zichtbaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Ronald1974

  • Online Online
  • Berichten: 842
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #233 Gepost op: 11 november 2019, 18:13:14 »
Meino,

Het is een leuk/mooi gebouw geworden.  (y)

M.v.g. Ronald Hofmeester.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #234 Gepost op: 07 januari 2020, 22:26:41 »
Omdat ik erg veel tijd aan andere zaken heb besteed, Arduino's en dergelijke, is er de laatste tijd niet zoveel aandacht voor de aankleding geweest. Een hoek van de baan, onder de trap bijv. was nog kaal. Dus daar ben ik maar eens aan begonnen.



Een vel tekenpapier om de hoek te verbergen. De eerste aanzet van de weg. Daarna met stroken karton een begin van een relief aan gebracht. Dat staat nu te drogen. Als dat voldoende uitgehard is wordt het nog verder opgevuld.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg