Doel:€250.00
Donaties:€30.00

Per saldo:€-220.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 00:23:45
Wat rijden we? Duits en Nederlands door NS1220
Vandaag om 00:05:22
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door nighttrain1
15 november 2019, 23:54:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
15 november 2019, 23:47:59
Solderen van lakdraad door Silvolde
15 november 2019, 23:35:01
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
15 november 2019, 23:32:10
Rondom Charlois door Frans8800
15 november 2019, 23:29:21
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
15 november 2019, 23:24:49
Arduino, DCC++ en Z21 App door Remco_Nzo
15 november 2019, 23:13:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 november 2019, 23:09:33
Zwarte draad soldeerstukje lopi 4 afgebroken door phdirk
15 november 2019, 23:05:08
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door posthumus
15 november 2019, 23:02:40
Inlezen op rijden met de tablet. door henk
15 november 2019, 22:48:20
Update: baan in de tropen door Joost O
15 november 2019, 22:34:52
Stoomloks 23023 en NS 6200 in schaal 0 door Peter Kleton
15 november 2019, 22:14:08
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Carel Ruysink
15 november 2019, 22:13:22
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door 44
15 november 2019, 21:51:42
Projekt 083-338 door 44
15 november 2019, 21:49:30
Ermehuizen anno 1974 door Casmir
15 november 2019, 21:06:30
Frans loodsje door Noordernet
15 november 2019, 20:54:04
Z21 App model baan layout door trabiarie
15 november 2019, 20:30:52
Digikeijs DR4088RB met Z21 door Ronald Koerts
15 november 2019, 20:28:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
15 november 2019, 20:09:18
NS baan in Las Vegas door hvyfuji
15 november 2019, 20:01:14
Diorama Nederland tp III H0 door Reeks77
15 november 2019, 19:58:25
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 november 2019, 19:33:13
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
15 november 2019, 19:23:50
Raadplaatje door Eric B
15 november 2019, 19:18:31
Roestrijden RXP 1251 en WIJS 2454 17 november 2019 door V200-G2000
15 november 2019, 18:51:40
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door Falcon10
15 november 2019, 17:42:31
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 35038 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17648
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #225 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:46:26 »
Ik draai flenzen af op een draaibankje. Eerst met de draaibeitel recht afkappen en dan met een naaldvijlte de ronding er in brengen. Overigens hoef je je niet precies te houden aan de hoogte van RP-25. Volgens de NEM moet de flenshoogte tussen 0,6 en 1,2 mm liggen. RP-25 is 0,635 mm dus dat valt binnen die grenzen. Zelf maak ik ze meestal 0,8 mm, dat is net genoeg om vrij te blijven van de spoorspijkers in mijn zelfbouw wissels.

Back-to-back van 14,3 tot 14,4 is al 10 jaar achterhaald. Bij de laatste revisie van de norm is dat 14,4 tot 14,6 geworden. Ik ga daar middenin zitten, 14,5 mm.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #226 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:54:04 »
Klaas

is dat voor rp25-100 of rp25-80. Die laatste norm is voor wielen met een smaller loopvlak en ik kan me voorstellen dat dan de back-to-back afstand groter moet zijn. Maar de NEM wielen die onder ons europees materiaal zit, is breder en komt meer overeen met rp25-100. De waarden die ik gebruik 14.3-14.4 is wat in mijn ervaring de minste ontsporingen veroorzaakt op mijn shinohara code 70 wissels. Bij sommige locs heb ik inderdaad bij de voorloop wielen de back-to-back afstand vergroot naar 14,5mm. Maar dat is dan op basis van testen gedaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17648
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #227 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:25:30 »
RP-25-100 en RP-25-80 bestaan niet. Voor H0 is RP-25-110 de aangewezen maat. Dat verzin ik niet zelf, ik heb dat ooit bij de NMRA nagevraagd. Die 110 komt ook overeen met de wielbreedte die in de NEM is genormaliseerd. Eigenlijk kun je zeggen dat de NMRA normen en de NEM volkomen compatibel zijn, op de flenshoogte na.

De B-to-B afstand heeft daar weinig mee te maken. RP-25 valt in alle opzichten binnen de NEM normen dus je kunt het ook als zodanig behandelen.

Dat je met 14,3 mm goed uitkomt, dat komt doordat de fabrikanten van wissels een beetje sjoemelen met de span (de S maat in wissels). Ik bouw mijn wissels zo goed mogelijk volgens de NEM en dan loopt een wielstel op 14,3 hopeloos vast in het puntstuk.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #228 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:59:22 »
Klaas

sorry voor mijn fout betreffende de rp25 norm, ik wist dat er 2 waren, ik had dat eerst even moeten verifieren voordat ik dat opschreef.
De back-to-back afstanden die ik gebruik zijn waarden die ik ooit van Internet heb geplukt (14,2-14,5mm) en dit is wat ik proefondervindelijk gevonden heb voor het wisselmateriaal dat ik gebruik (Shinohara code70). Het kan zijn dat er gesjoemeld is, maar dat is toch materiaal dat min of meer de norm in de US was. Ik heb nu voor een uitbreiding een aantal Walthers/Shinohara code 83 wissels liggen, als ik die opmeet dan hebben die de zelfde afstanden tussen strijkregels en rails als het oude code70 materiaal. Overigens als je zelf je wissels bouwt dan kun je natuurlijk veel strakkere normen hanteren.
Maar ik heb op mijn baan een aantal probleem punten, 3 meegebogen #8 wissels en 2 #6 engelse wissels (natuurlijk kun je dan zeggen dat je die niet had moet gebruiken, maar dan had ik mijn baanplan niet kunnen realiseren).
Daar kan ik bij een aantal locs (BR93, BR44, BR57) gewoon geen back-to-back afstand groter dan 14,3-14,4mm hebben anders ontsporen ze op het puntstuk. Dat is een vervelend klusje geweest, iedere van deze probleemlocs moest apart met "trial and error" aangepast worden. Een kleinere back-to-back afstand kan ook niet omdat dan de wielen klem komen te zitten in sommige wissels. Kortom dit zijn waarden die ik proefondervindelijk heb gevonden en die mij een optimaal rij resultaat geven.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 13:01:00 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #229 Gepost op: 09 november 2019, 22:29:06 »
De afgelopen week weer eens wat anders gedaan en gepoogd om een brandweerkazerne te freubelen. Dit is weer vanuit een afgedrukt pdfje en wat karton. Basis was https://scalescenes.com/product/t023-fire-station/.


Daar moest natuurlijk wel wat in staan, dus vandaag op houten iets gekocht. Die gelijk maar even in de matte lak gezet en een paar andere zaken met verf bewerkt.


Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #230 Gepost op: 10 november 2019, 12:03:19 »
Hoi,

Fraai stukje werk, Meino.

Heb even de site bekeken, toch niet verkeerd wat ze aan prints hebben.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #231 Gepost op: 10 november 2019, 19:38:34 »
Bedankt Koen

het is alleen jammer dat er niet zoveel is dat ik kan vernederlansen.
Ik ben nu bezig met het interieur, dat is minstens zo veel werk als het gebouw zelf. De leds zitten er al in, nu alleen nog het meubilair en wat preisertjes. Als dat klaar is zal ik het resultaat ook laten zien.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 19:41:41 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #232 Gepost op: 11 november 2019, 18:09:03 »
Ik heb nog even verder geprutst. Wat tafels en stoelen toegevoegd, een bemanning van preisertjes.





Je ziet wel niet veel van het interieur, maar het is net genoeg zichtbaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #233 Gepost op: 11 november 2019, 18:13:14 »
Meino,

Het is een leuk/mooi gebouw geworden.  (y)

M.v.g. Ronald Hofmeester.