Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 308710 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #960 Gepost op: 25 December 2021, 21:40:59 »
Daar heb jij weer gelijk in. En dat heb ik ook gedaan, ik heb nu 3 verschillende driehoogte seinen en elk heeft zijn eigen uniek combinatie, daarnaast het ik ook een driehoogte voorsein op de baan en dat heeft ook weer zijn eigen combinaties (zonder het rood).
Kortom het was best wat puzzelen om een systeem te bedenken dat de flexibiliteit heeft om dat te kunnen ondersteunen.

Misschien als ik er aan toekom nog een filmpje van een ander dat andere seinbeelden laat zien.

@Bas
Dat valt nogwel mee, die bordjes zijn ook niet gratis en een nano is ook niet super goedkoop. De prijs van een Mega is dan niet eens zoveel meer. Maar dat is achteraf praten, Ik betaalde destijds 5,50 euro voor een Mega uit China.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #961 Gepost op: 25 December 2021, 22:48:43 »
Driehoogte voorsein? Die voorseinen zitten toch ingebakken in de eigenlijke driehoogteseinen?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #962 Gepost op: 25 December 2021, 22:57:12 »
Die kwamen voor, er zijn situaties dat je ze nodig hebt, bijvoorbeeld als een driehoogte sein voorafgegaan wordt door een eenhoogte sein. Zie bijv Blauwkapel, daar waren er een aantal.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #963 Gepost op: 26 December 2021, 13:50:37 »
Ik had het over een filmpje met andere seinbeelden, je zult net zien, dan lukt het niet omdat rijdend te krijgen. Dus heb ik maar een paar fotootjes gemaakt van alle seinbeelden die dit driehoogtesein op deze plaats kan tonen. Dat zijn er 7 van de maximale 9 mogelijkheden.

Dit sein beveiligt 3 verschillende rijwegen. Direct na dit sein is een wissel die ook weer gevolgd word door een ander wissel, dus de 3 rijwegen.

Wissel 1 staat op rechtdoor (rijweg volgt hoofdbaan). Er is geldt geen snelheidsbeperking voor dit sein en het volgende sein is ook veilig, maar heeft een snelheidsbeperking tot 80km/u (middel snelheid, 45-90km/u).


Wissel 1 staat op rechtdoor (rijbaan volgt hoofdbaan). Er is geldt geen snelheidsbeperking voor dit sein en het volgende sein toont stop.


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 staat op rechtdoor. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is veilig, maar heeft een snelheidsbeperking tot 60km/u.


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 staat op rechtdoor. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is stop tonend.


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 is ook afbuigend. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is veilig, maar heeft een snelheidsbeperking tot 45km/u (dit is een SA sein).


Wissel 1 is afbuigend en wissel 2 is ook afbuigend. Er geldt nu een snelheidsbeperking tot 80km/u voor dit sein. Het volgende sein is stop tonend. Het seinbeeld is identiek aan de situatie dat wissel 2 rechtdoor staat, maar dat komt omdat nu alleen de snelheidsbeperking van het sein zelf geldt.


Als laatste stop tonend.


Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 26 December 2021, 19:40:36 door meino. Reden: De gele lampen iets opgetrokken, zodat die duidelijker zijn »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #964 Gepost op: 26 December 2021, 14:08:02 »
Leuke cursus seinwezen.
Helaas hebben sommige foto's nog last van overstraling. Vooral het verschil tussen geel en wit is lastig te zien.
Kun je wellicht verbeteren door er meer omgevingslicht op te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #965 Gepost op: 26 December 2021, 14:32:15 »
Leuk, Meino!
Kan me voorstellen dat wegbekendheid zo werd gewaardeerd en de boel werd vervangen door een volgend lichtseinstelsel....... 😉

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #966 Gepost op: 26 December 2021, 14:39:03 »
@Klaas

Er staat me vaag bij dat in de 1:1 situatie veel machinisten ook moeite hadden om geel en wit te onderscheiden, met fouten als resultaat en daarom in 1954 al een ander systeem van lichtseinen is ontstaan.

Groet Meino

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #967 Gepost op: 26 December 2021, 14:55:48 »
Menno, dat staat je correct bij. Bij Blauwkapel stond overigens ook een voorsein voor sein 56. Ik heb het altijd alleen maar op geel zien staan, maar heb dan ook hier nooit een trein links zien rijden (totdat het rechter buiten dienst ging). Inmiddels is het wel vervangen, maar was initieel gehandhaafd na de plaatsing van seinen stelsel 1955 en te zien (links) op deze foto:


 
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #968 Gepost op: 26 December 2021, 15:10:35 »
Kan me voorstellen dat wegbekendheid zo werd gewaardeerd en de boel werd vervangen door een volgend lichtseinstelsel....... 😉
De driehoogteseinen en de vroegere armseinen gaven veel informatie over de route. Maar langzaamaan kwam men tot het inzicht dat een machinist voldoende had aan snelheidsinformatie. Waar de trein naar toe ging, dat wist hij toch wel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #969 Gepost op: 26 December 2021, 15:18:47 »
Toch ging dat ook wel eens mis ...
Ik herinner me nog een binnenkomst in Heerhugowaard op weg naar Obdam, waarbij we in ene behoorlijk door elkaar werden geschud toen we met redelijk hoge snelheid door de overloopwissels gingen.
Vlak daarna de HC via de omroep "Meester was u vergeten dat we op spoor 1 worden binnen genomen i.v.m. een mindervalide reiziger?"  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #970 Gepost op: 26 December 2021, 16:02:36 »
Vaak meegemaakt. Met de IC het spoor van Pon op te Amersfoort, bij Blauwkapel de trein nr Hvs ri Amf gestuurd, en een goederentrein naar Hvs ipv Amersfoort......

Die voorseinen stonden vaak op 'verkeerd spoor' , voor zover ik me herinner.....

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #971 Gepost op: 15 January 2022, 19:37:55 »
Een beetje met ditjes en datjes bezig geweest. Uit een vraag over een laadstation voor olie, kwam als resultaat dat je voor het lossen weinig nodig had. Dus nog maar wat vrachtwagens gekocht.





Een paar kleine dingen met wat verf aangestipt, de duitse reclameuiting op de zijkant van de Esso wagen rood geverfd, en de handel even met matte lak bewerkt om de "plastic look" te laten verdwijnen.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #972 Gepost op: 15 January 2022, 19:42:51 »
Wat kleine scenes rondom de goederenloods. O.a. waarin het nieuw verworven materiaal gebruikt is.







Groet Meino



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #973 Gepost op: 15 January 2022, 22:37:04 »
Leuke Renault. En geen zelfmoorddeuren. Ik ken ze zo niet.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #974 Gepost op: 16 January 2022, 10:17:46 »
Huup, dat vond ik dus ook. Ik heb geen flauw idee of hij in deze uitvoering correct is. Maar daar heb ik me niet druk om gemaakt.

Groet Meino