Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 308199 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1560 Gepost op: 15 April 2025, 17:16:07 »
Vincent

Dat klopt. Het zilver in de verf ging toch weer uitlopen tijdens de behandeling met de wash. Ik denk dat ik daar nog een keer met de luchtkwast overheen moet om het te verdoezelen. Zo blijf je bezig.

Groet Meino

Paul1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1561 Gepost op: 16 April 2025, 13:03:48 »
Erg knap gemaakt dat station (y) (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1562 Gepost op: 16 April 2025, 21:15:30 »
Slopen!



Station Calw is niet meer.



Even een proef opstelling van het nieuwe Kranenberg. Er moet nog wel het een en ander aan het perron geprutst worden.

Groet Meino

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2835
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1563 Gepost op: 16 April 2025, 21:36:07 »
Dat lijkt toch veel beter, super

Cor

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Aachenau West
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1564 Gepost op: 16 April 2025, 23:58:57 »
Prachtig station geworden Meino! Klasse (y)

Groet, Bas

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1565 Gepost op: 17 April 2025, 07:32:57 »
Ha Meino,
Ik zag gister de inpassing van het gebouw in de stad. Voor mijn gevoel ging er iets mis. Je stadsuitbeelding is van een grote stad: hoge stadsbouw, een Odeon, groot warenhuis, grootstedelijke kledingzaak. Het station komt uit een tijd dat dat er allemaal nog niet was. Toch straalt het nog wel de tijd uit dat het er allemaal niet was; het is niet meegegroeid.
Maar ik kon er geen vinger opleggen wat er nou miste, hoe je die groei kan weergeven.
Nu denk ik het wel te weten: een kap. Ik mis gewoon een kap aan de gevel, en met een beetje fantasie zelfs één over de eerste sporen.
Is wel een ingreep, uitdaging, en ik zou er ook eerst even heel goed over nadenken, maar toch.
Het idee wilde ik je niet onthouden.
Groet
Huibert

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1566 Gepost op: 17 April 2025, 09:34:24 »
Huub

Wees gerust, er komt nog een kap aan de gevel. Een beetje zoals het ook bij Calw zat. Maar die kap maak ik in situ, i.v.m. de maatvoering. Er komt ook nog een trap in het perron naar een tunneltje dat onder het spoor doorgaat. Dus naast een interieur is er nog veel te doen.

Groet Meino


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1567 Gepost op: 17 April 2025, 10:46:32 »
Denk dat een perronoverdekking aan de gevel al veel scheelt, maar Huibert lijkt een kap over de sporen te bedoelen; da's wel een gaaf idee en minder 'prototypisch'. Nu denk ik aan zeg Dordrecht, maar met een (kleine) boogkap krijg je een uniek NS station met Grossstadt alure, zonder duidelijk aanwijsbaar Nederlands voorbeeld. Ik ben misschien wel voor :) maar alleen de perronoverdekking toevoegen is doet denk ik ook al veel voor de uitstraling. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1568 Gepost op: 17 April 2025, 10:52:35 »
Een kap over de sporen ga ik niet maken. Dat betekend dat ik ook veel aan de perron kap op het andere perron moet vertimmeren. Verder vind ik zelf dat het te "Grootstedelijk" is, ik richt me meer op kleine en middelgrote steden (Amersfoort, Winterswijk etc). Dus er komt een perronkap tegen de gevel zoals het ook op het station Calw was. Maar nog bedankt voor het meedenken, dat is altijd prettig.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1569 Gepost op: 17 April 2025, 11:18:27 »
Grappig, Amersfoort en Winterswijk in één adem als voorbeeld. Stad en dorp.
Ik doelde op een wandkap, met als overtreffende kap die boven de sporen. En inderdaad is dat een forse ingreep, waarvan ik me goed kan indenken dat je die niet gaat doen.
Ik kijk weer uit naar je gevelkap!

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1570 Gepost op: 17 April 2025, 11:28:58 »
Dag Meino,

Vond je draadje pas nu. Mooie modelbaan., erg mooi stations gebouw. Jouw draadje aantal pagina's is nog iets teveel om gelijk allemaal te gaan bekijken. Dat komt nog.
Oh Ja, ik denk dat de kap zoals jij dacht het te gaan bouwen, inderdaad voldoende is en de sfeer goed weergeeft.

Succes en Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1571 Gepost op: 17 April 2025, 11:42:49 »
Gezien het tijdperk is een perronkap aan het gebouw en een losse overkapping boven een deel van het eilandperron prima passend voor een provinciestad.
Alkmaar en Hoorn zijn daar goede voorbeelden van, maar ook Leeuwarden had die voorzieningen destijds.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1572 Gepost op: 17 April 2025, 11:49:42 »
Ik realiseerde me, dat er nog een reden is dat ik geen kap over de sporen wil. N.l. het visuele aspect. Een kap over de sporen neemt het zicht op de trein weg en dat vind ik eigenlijk niet zo leuk. Ik zie graag de trein in zijn geheel voor het perron staan. Verder bij de meeste spooroverkappingen die ik ken, past een hele trein onder de overkapping, dit zou dan maar een klein stukje zijn, wat ik ook visueel minder vind en minder realistisch.

Groet Meino


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5869
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1573 Gepost op: 17 April 2025, 11:51:22 »
Mooi station hoor.  (y)

Veel plezier er mee.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1574 Gepost op: 17 April 2025, 11:57:09 »
En het is een gedoe om, als er wat met de trein is, erbij te komen als er een kap over staat.
Tevens komt de kap wat verschoven van het station omdat het perron ook wat verschoven ligt en dat ziet er niet zo mooi uit lijkt mij.

Het is een station met een echt Nederlandse uitstraling geworden, erg fraai.

Stephan.