Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Phildie blanke lak verwijderen door Gert Arkema
Vandaag om 13:11:54
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door VAM65
Vandaag om 13:07:36
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 12:37:09
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:55:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 09:50:50
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:36
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:15:35
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
15 October 2025, 18:50:25
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 196288 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #495 Gepost op: 10 January 2021, 22:44:56 »
 Dat ken ik ook. ;D
 Morgen verder, niet piekeren  over  het probleem  vannacht.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26847
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #496 Gepost op: 11 January 2021, 21:27:56 »
Peter, maak je geen zorgen. Ik heb prima  geslapen en zelfs vandaag overdag met andere dingen bezig geweest.
Vanavond naar zolder getogen om een vinger achter het probleem te krijgen, wat na onderzoek 2 problemen bleken te zijn.

Bij het binnenrijden van een trein moet blok 5 ontkoppeld worden van zijn eigen regelaar en verbonden met de lokale regelaar. Dat ontkoppelen lukte wel, maar het blok bleef spanningsloos. Binnen de besturingslade zat alles netjes aan elkaar, maar ja, dan moet je op de baan die twee draadjes ook wel aansluiten.  :-\

Het tweede probleem ziet er wat serieuzer uit. De lokale regelaar doet het niet. Die heb ik gerecupereerd uit printplaten die nog van mijn oude baan over waren. Die moesten wat aangepast worden en daar heb ik iets fout gedaan want de zaagtandgenerator van de Weistra regelaar loopt niet. Het onderzoek daarnaar loopt nog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #497 Gepost op: 11 January 2021, 21:37:27 »
Mooi zo, Klaas,
Een fout is meestal heel vlug verholpen als je de oorzaak eenmaal hebt gevonden.
Dat met de niet aanwezige zaagtand zal ook wel zoiets zijn.
Sukses  verder.
Peter

Moet jouw project eigenlijk niet "Uut en Tuus "heten ?  ;D
 
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 21:39:35 door Peter Kleton. Reden: aanvulling »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26847
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #498 Gepost op: 12 January 2021, 09:37:10 »
Dat foutje is ook gevonden.
In eerste instantie dacht ik aan een soldeerfout bij het ombouwen van de Weistra-schakeling. Maar inspectie met een loep bracht geen fouten aan het licht. Dan maar weer spanning er op en gaan meten.
 
De gebruikte Weistra schakeling was extern gestuurd, met een vertragingsnetwerkje om de treinen rustig te laten optrekken en remmen. Bij de ombouw naar besturing met een potmeter dacht ik dat het een goed idee was om die vertraging er tussen te laten zitten. Maar helaas, de weerstand in het vertragingsnetwerk was zo groot dat de laadspanning voor de zaagtandgenerator niet hoog genoeg werd. Weerstand drastisch verkleind en ja hoor, daar verschenen de haaientanden op het scoopscherm.

Nu de zaak weer inbouwen en de ontbrekende draadjes aanbrengen. En dan kijken of ik nog iets anders over het hoofd heb gezien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26847
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #499 Gepost op: 12 January 2021, 13:30:46 »
Nog wat kleine aanpassingen gedaan en nu werkt het.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26847
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #500 Gepost op: 15 January 2021, 14:51:16 »
Het in- en uitrijden werkt nu zoals het bedoeld was. Een aangename verrassing was dat de treinen mijn zelfgebouwde wissel zonder problemen passeren.
Een minder aangename verrassing is dat de Artitec DE-2's ontsporen vlak voor het inrijwissel. Daar zit een overgang van verkant naar vlak die niet helemaal lekker ligt. Alle andere voertuigen hebben daar geen last van, die nemen die onregelmatigheid zonder morren. Maar de draaistellen van de DE-2's hebben absoluut geen rolruimte en tillen gewoon een poot over de rail. Ik heb al wat aan het spoor zitten morrelen, maar dat verplaatste het probleem alleen maar. Nu even uitzoeken wat er aan te doen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #501 Gepost op: 15 January 2021, 15:03:53 »
Hoi Klaas,
Dat is een lastig probleem.
Je zal een lange overgang moeten maken van vlak- naar verkant spoor over mss wel 30 cm.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #502 Gepost op: 15 January 2021, 16:14:50 »
Een aangename verrassing was dat de treinen mijn zelfgebouwde wissel zonder problemen passeren.

 ;D het zou mij eerder verrassen als dat niet het geval was  ;D

Nu even uitzoeken wat er aan te doen is.

kortere spijkertjes?  ;) ;D
« Laatst bewerkt op: 17 January 2021, 01:20:22 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #503 Gepost op: 15 January 2021, 16:23:52 »
Klaas ,
Ik heb even  het spoorverloop bekeken, het is dus het meest linkse wissel dat l.l.p naar de opstelsporen gaat ?
Is het nog mogelijk om de laatste 50cm als overgangs boog te laten fungeren , dan kan je daarin ook de verkanting van maximaal naar  nul laten lopen. Want na dat wissel  zijn beide sporen recht.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26847
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #504 Gepost op: 15 January 2021, 16:55:45 »
Peter, het is op het punt waar de trein van module 6 naar module 5 rijdt. Het spoorverloop is iets anders dan op de tekening in mijn startbericht. Het wissel begint in werkelijkheid bij de modulescheiding, daar is het spoor dus al recht. De ontsporingen gebeuren op het eind van module 6, daar is de overgang van verkant naar vlak niet vloeiend genoeg.
Of eigenlijk moet ik zeggen: was niet vloeiend genoeg. Ik heb een drastisch besluit genomen, de buitenste boog is inmiddels gesloopt, inclusief de schuimbedding. Ik zit nu dus op kaal hout. Daarop ga ik een nieuwe bedding leggen, maar nu niet van dat schuimspul maar van triplex. En ik hoop dat ik daar een mooier vloeiende overgang in krijg.
Binnenkort foto's van de operatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26333
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #505 Gepost op: 15 January 2021, 16:56:58 »
Ik kijk uit naar de foto's Klaas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #506 Gepost op: 15 January 2021, 18:29:23 »
Ik dacht al, dat dat de plek was. Je zou een stukje triplex kunnen nemen van b.v. 40 cm  lang kunnen nemen, met de breedte van de bedding waarvan je het ene eind verkant vastzet en het andere eind vlak vastzet.
Het gaat dan vloeiend over van verkant naar niet verkant, onderweg gesteund door laagjes karton.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26847
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #507 Gepost op: 15 January 2021, 20:57:46 »
Peter, dat was ongeveer het idee. Maar mijn stukje triplex is iets langer geworden, zoals uit de foto's blijkt.

Om er makkelijker aan te kunnen werken heb ik de hoekmodule uit het baanverband gehaald en op een tafeltje gelegd.
Het buitenspoor is verdwenen, compleet met de grijze schuimbedding.


Een boog uit triplex gezaagd die als de nieuwe bedding gaat dienen. Hier ligt die strook nog los.
Het triplex is 1 mm dunner dan de schuimlaag, dat maakt het mogelijk om het uit te richten door er laagjes dun karton onder te schuiven. Eerst ga ik de uiteinden nauwkeurig op hoogte brengen en daarna de rest opvullen zodat een vloeiend verloop ontstaat.


Hier het andere eind. Daar is een kleinstukje blijven zitten waar straks het spoor weer op aansluit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #508 Gepost op: 15 January 2021, 21:38:53 »
OK , Klaas ,
Zo moet het goed komen. Handig dat Module 6 zo los genomen kan worden voor  de ingreep.  (y)
Het zet mij ergens aan het denken . ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26847
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #509 Gepost op: 15 January 2021, 23:18:19 »
Alle modules kunnen werden losgenomen. Maar deze hoekmodule ligt opgesloten en daarom heb ik module 7 ook weggenomen. Want de hoekmodule zal een paar keer er in en weer er uit moeten voor het meten.

Pas als de baan technisch helemaal in orde is ga ik bij het vormen van het landschap de overgangen gewoon dichtsmeren. Als er dan onverhoopt toch een module tussenuit moet dan moet het mes er in.

Uiteindelijk blijkt het probleem van de onregelmatige overgang al in de onderste laag triplex te zitten. Daar zit een "deuk" in die er niet hoort. De laag schuimplaat volgde die deuk gewillig en dat is bijna niet te vermijden. Daarom heb ik nu gekozen voor triplex want dat blijft hopelijk wat strakker. De geluiddemping gaat dan wel verloren, maar die blijkt bij dit materiaal toch al niet geweldig te zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2021, 23:34:17 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.