Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 174465 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #495 Gepost op: 10 januari 2021, 22:44:56 »
 Dat ken ik ook. ;D
 Morgen verder, niet piekeren  over  het probleem  vannacht.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #496 Gepost op: 11 januari 2021, 21:27:56 »
Peter, maak je geen zorgen. Ik heb prima  geslapen en zelfs vandaag overdag met andere dingen bezig geweest.
Vanavond naar zolder getogen om een vinger achter het probleem te krijgen, wat na onderzoek 2 problemen bleken te zijn.

Bij het binnenrijden van een trein moet blok 5 ontkoppeld worden van zijn eigen regelaar en verbonden met de lokale regelaar. Dat ontkoppelen lukte wel, maar het blok bleef spanningsloos. Binnen de besturingslade zat alles netjes aan elkaar, maar ja, dan moet je op de baan die twee draadjes ook wel aansluiten.  :-\

Het tweede probleem ziet er wat serieuzer uit. De lokale regelaar doet het niet. Die heb ik gerecupereerd uit printplaten die nog van mijn oude baan over waren. Die moesten wat aangepast worden en daar heb ik iets fout gedaan want de zaagtandgenerator van de Weistra regelaar loopt niet. Het onderzoek daarnaar loopt nog.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #497 Gepost op: 11 januari 2021, 21:37:27 »
Mooi zo, Klaas,
Een fout is meestal heel vlug verholpen als je de oorzaak eenmaal hebt gevonden.
Dat met de niet aanwezige zaagtand zal ook wel zoiets zijn.
Sukses  verder.
Peter

Moet jouw project eigenlijk niet "Uut en Tuus "heten ?  ;D
 
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2021, 21:39:35 door Peter Kleton. Reden: aanvulling »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #498 Gepost op: 12 januari 2021, 09:37:10 »
Dat foutje is ook gevonden.
In eerste instantie dacht ik aan een soldeerfout bij het ombouwen van de Weistra-schakeling. Maar inspectie met een loep bracht geen fouten aan het licht. Dan maar weer spanning er op en gaan meten.
 
De gebruikte Weistra schakeling was extern gestuurd, met een vertragingsnetwerkje om de treinen rustig te laten optrekken en remmen. Bij de ombouw naar besturing met een potmeter dacht ik dat het een goed idee was om die vertraging er tussen te laten zitten. Maar helaas, de weerstand in het vertragingsnetwerk was zo groot dat de laadspanning voor de zaagtandgenerator niet hoog genoeg werd. Weerstand drastisch verkleind en ja hoor, daar verschenen de haaientanden op het scoopscherm.

Nu de zaak weer inbouwen en de ontbrekende draadjes aanbrengen. En dan kijken of ik nog iets anders over het hoofd heb gezien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #499 Gepost op: 12 januari 2021, 13:30:46 »
Nog wat kleine aanpassingen gedaan en nu werkt het.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #500 Gepost op: 15 januari 2021, 14:51:16 »
Het in- en uitrijden werkt nu zoals het bedoeld was. Een aangename verrassing was dat de treinen mijn zelfgebouwde wissel zonder problemen passeren.
Een minder aangename verrassing is dat de Artitec DE-2's ontsporen vlak voor het inrijwissel. Daar zit een overgang van verkant naar vlak die niet helemaal lekker ligt. Alle andere voertuigen hebben daar geen last van, die nemen die onregelmatigheid zonder morren. Maar de draaistellen van de DE-2's hebben absoluut geen rolruimte en tillen gewoon een poot over de rail. Ik heb al wat aan het spoor zitten morrelen, maar dat verplaatste het probleem alleen maar. Nu even uitzoeken wat er aan te doen is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #501 Gepost op: 15 januari 2021, 15:03:53 »
Hoi Klaas,
Dat is een lastig probleem.
Je zal een lange overgang moeten maken van vlak- naar verkant spoor over mss wel 30 cm.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #502 Gepost op: 15 januari 2021, 16:14:50 »
Een aangename verrassing was dat de treinen mijn zelfgebouwde wissel zonder problemen passeren.

 ;D het zou mij eerder verrassen als dat niet het geval was  ;D

Nu even uitzoeken wat er aan te doen is.

kortere spijkertjes?  ;) ;D
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 01:20:22 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #503 Gepost op: 15 januari 2021, 16:23:52 »
Klaas ,
Ik heb even  het spoorverloop bekeken, het is dus het meest linkse wissel dat l.l.p naar de opstelsporen gaat ?
Is het nog mogelijk om de laatste 50cm als overgangs boog te laten fungeren , dan kan je daarin ook de verkanting van maximaal naar  nul laten lopen. Want na dat wissel  zijn beide sporen recht.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #504 Gepost op: 15 januari 2021, 16:55:45 »
Peter, het is op het punt waar de trein van module 6 naar module 5 rijdt. Het spoorverloop is iets anders dan op de tekening in mijn startbericht. Het wissel begint in werkelijkheid bij de modulescheiding, daar is het spoor dus al recht. De ontsporingen gebeuren op het eind van module 6, daar is de overgang van verkant naar vlak niet vloeiend genoeg.
Of eigenlijk moet ik zeggen: was niet vloeiend genoeg. Ik heb een drastisch besluit genomen, de buitenste boog is inmiddels gesloopt, inclusief de schuimbedding. Ik zit nu dus op kaal hout. Daarop ga ik een nieuwe bedding leggen, maar nu niet van dat schuimspul maar van triplex. En ik hoop dat ik daar een mooier vloeiende overgang in krijg.
Binnenkort foto's van de operatie.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22188
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #505 Gepost op: 15 januari 2021, 16:56:58 »
Ik kijk uit naar de foto's Klaas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #506 Gepost op: 15 januari 2021, 18:29:23 »
Ik dacht al, dat dat de plek was. Je zou een stukje triplex kunnen nemen van b.v. 40 cm  lang kunnen nemen, met de breedte van de bedding waarvan je het ene eind verkant vastzet en het andere eind vlak vastzet.
Het gaat dan vloeiend over van verkant naar niet verkant, onderweg gesteund door laagjes karton.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #507 Gepost op: 15 januari 2021, 20:57:46 »
Peter, dat was ongeveer het idee. Maar mijn stukje triplex is iets langer geworden, zoals uit de foto's blijkt.

Om er makkelijker aan te kunnen werken heb ik de hoekmodule uit het baanverband gehaald en op een tafeltje gelegd.
Het buitenspoor is verdwenen, compleet met de grijze schuimbedding.


Een boog uit triplex gezaagd die als de nieuwe bedding gaat dienen. Hier ligt die strook nog los.
Het triplex is 1 mm dunner dan de schuimlaag, dat maakt het mogelijk om het uit te richten door er laagjes dun karton onder te schuiven. Eerst ga ik de uiteinden nauwkeurig op hoogte brengen en daarna de rest opvullen zodat een vloeiend verloop ontstaat.


Hier het andere eind. Daar is een kleinstukje blijven zitten waar straks het spoor weer op aansluit.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #508 Gepost op: 15 januari 2021, 21:38:53 »
OK , Klaas ,
Zo moet het goed komen. Handig dat Module 6 zo los genomen kan worden voor  de ingreep.  (y)
Het zet mij ergens aan het denken . ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #509 Gepost op: 15 januari 2021, 23:18:19 »
Alle modules kunnen werden losgenomen. Maar deze hoekmodule ligt opgesloten en daarom heb ik module 7 ook weggenomen. Want de hoekmodule zal een paar keer er in en weer er uit moeten voor het meten.

Pas als de baan technisch helemaal in orde is ga ik bij het vormen van het landschap de overgangen gewoon dichtsmeren. Als er dan onverhoopt toch een module tussenuit moet dan moet het mes er in.

Uiteindelijk blijkt het probleem van de onregelmatige overgang al in de onderste laag triplex te zitten. Daar zit een "deuk" in die er niet hoort. De laag schuimplaat volgde die deuk gewillig en dat is bijna niet te vermijden. Daarom heb ik nu gekozen voor triplex want dat blijft hopelijk wat strakker. De geluiddemping gaat dan wel verloren, maar die blijkt bij dit materiaal toch al niet geweldig te zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 23:34:17 door Klaas Zondervan »