Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:02:39
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
Vandaag om 13:39:41
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 13:30:22
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 13:00:23
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:39:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:29:31
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 12:08:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 197741 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #465 Gepost op: 31 December 2019, 16:49:12 »
Intussen even de aandacht verlegd naar de andere kant. Het geraamte gelegd voor een weg die rechts op de voorgrond de spoorbaan gelijkvloers kruist, en links op de achtergrond met een viaduct.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #466 Gepost op: 19 January 2020, 20:03:33 »
Na wat gestoei met landschap heb ik me nu weer op de elektriek gestort, de besturing van het opstelterrein.
De eerste etappe is de printkaart voor de wisselsturing.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7835
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #467 Gepost op: 19 January 2020, 20:12:41 »
Lekker overzichtelijk met een diodematrix  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #468 Gepost op: 19 January 2020, 21:07:52 »
Lijkt mij eerder een OF poort; W2 is 'aan' als 1UIT of 2UIT of 3UIT of 4UIT = H.
Als 1UIT = H dan zijn W2, W3 en W5 'aan'.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #469 Gepost op: 19 January 2020, 21:29:23 »
Dat is het ook eigenlijk. De hele print bestaat alleen uit diodes en relais. Waarbij ik de leds ook als diodes reken.
Met de drukknoppen op het paneel kies ik de rijweg, dat zijn er in totaal 8. De rijweg bepaalt welke wissels om moeten.
Alle wissels hebben een ruststand, dat is als het relais uit staat. Per rijweg wordt bepaald welke wissels een andere stand dan de ruststand moeten hebben, en die relais gaan dan aan. Als de betreffende trein het hoofdspoor heeft bereikt of het gekozen opstelspoor, dan wordt de rijweg gereset, de wisselrelais vallen af en de wissels lopen weer terug naar de ruststand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #470 Gepost op: 19 January 2020, 21:40:57 »
 Hoi Klaas ,
Ik zie dat je hier een stel poorten gebruikt met diodes. Ik  heb een vereenvoudigde versie gemaakt van een echt NX tableau.
met begin- en eindknoppen.(Ooit cusrsus gehad daarover , dan is het leuk om zoiets na te bouwen)
 Het vreet relais, maar werkt wel.
 Jouw relais doen daarbij ook dienst.Komen er ook nog seinen veilig ?
Bij mij wel. :D. Als ik nog eens een schakeling nodig heb ,doe ik het wel op jouw manier denk ik. Minder relais nodig.  ;D
Peter


NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #471 Gepost op: 19 January 2020, 22:13:42 »
Peter, een NX-achtig systeem daar heb ik ook aan gedacht. Maar dat werd me te ingewikkeld. Ik heb nu een systeem in gedachten waarbij ik alles zelf stap voor stap aanstuur. Dat gaat ongeveer zo:

1. voorbereiden. Dat houdt in: op een geschikt moment op de knop drukken waarbij het hoofdlijnverkeer voor het wissel tot stilstand komt.
2. spoor kiezen. Daarbij worden de wissels gesteld en het gekozen spoor wordt aan de wisselstraat gekoppeld.
3. gaan: de wisselstraat wordt aan het hoofdspoor gekoppeld waarna de trein in- resp. uitrijdt.
4. reset: alles gaat weer naar de ruststand en het hoofdlijnverkeer komt weer op gang.

Alles met het doel om de schakeling zo eenvoudig mogelijk te houden.
Seinen komen er ook op, maar daarvoor moet ik even wachten tot mijn verjaardag. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26433
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #472 Gepost op: 19 January 2020, 22:15:08 »
Knap stukje electronica Klaas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #473 Gepost op: 21 January 2020, 09:35:36 »
... alleen uit diodes en relais.
Ik vroeg me af waar de voorschakelweerstanden van de leds zaten, of zitten ze in serie met het relais, is de spoel de weerstand?
Citaat
Alle wissels hebben een ruststand, dat is als het relais uit staat. Per rijweg wordt bepaald welke wissels een andere stand dan de ruststand moeten hebben, en die relais gaan dan aan.
Zo deed ik het ook, één relais per wissel, maar dan moet de eindafschakeling wel goed werken. Dat heeft mij een aantal doorgebrande spoelen opgeleverd. Ik stuur de wissels nu met een relais, een omgebouwde servotester en een servo.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2020, 11:20:51 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #474 Gepost op: 21 January 2020, 11:05:53 »
 Ik geef de Conrad wisselstellers de 16 V ~ met een drukknop / relais. na het instellen van de rijweg.
 Een soort "Enter "toets . ;)
 Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #475 Gepost op: 21 January 2020, 14:11:39 »
De leds staan inderdaad in serie met de relaisspoelen. De relais zijn 12V, maar de voedingsspanning is 15V. Daar moeten de relais tegen kunnen, maar die extra spanningsruimte gebruik ik voor de leds zodat ik kan zien of een relais aan staat.

Ik gebruik geen spoelenaandrijvingen, maar motoraandrijvingen. Dat zijn oorspronkelijk servo's, maar daar heb ik alle elektronica uit gehaald. De eindafschakeling gebeurt met een tuimelschakelaar die de motor afschakelt en tegelijk het puntstuk omschakelt. Dat hele verhaal staat ergens in mijn bouwdraadje "Without".
Hier ongeveer: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.90
« Laatst bewerkt op: 21 January 2020, 14:18:00 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #476 Gepost op: 21 January 2020, 15:59:58 »
Precies hier.
Ik dacht dat je misschien een H-brug gebruikte om het motortje links/rechtsom te laten draaien, maar je gebruikt blijkbaar een + en - voedingsspanning.

En voor BS gebruik je het relais.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #477 Gepost op: 21 January 2020, 16:10:24 »
Dit is de enige plek waar ik een gewone trafo gebruik. Er is wel een verschil met de tekening. In de tekening zie je de diodes D1 en D2 die de gemeenschappelijke plus en min verzorgen, maar dat werkt niet in combinatie met de terugmelding op de leds. Die gaan elkaar beïnvloeden. Daarom heeft nu elk L en R contact van BS (het relais) zijn eigen diode.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26915
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #478 Gepost op: 14 March 2020, 20:00:38 »
Het eerste sein is geplaatst. Ik heb een constructie gekozen waarbij het sein makkelijk is te verwijderen. Seinen zijn vrij kwetsbaar, je stoot er makkelijk tegenaan en daarom wil ik het tijdens de verdere bouw weg kunnen halen. Ook wil ik die dunne draadjes die uit de paal komen beschermen.
Hoe het tot stand is gekomen zie je in deze fotoreportage die voor zichzelf spreekt (hoop ik).















Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3124
  • DB Tijdperk III
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #479 Gepost op: 14 March 2020, 20:24:51 »
Ik vind het slim verzonnen (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal