Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 174630 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #90 Gepost op: 01 april 2018, 13:51:56 »
Platkopschroeven heb ik overwogen, maar die koppen steken aan alle kanten onder de spoorstaaf uit en zijn lastig te camoufleren
Je hebt gelijk dat er een tegenstelling is tussen enerzijds geluiddempen en anderzijds een harde koppeling.
We gaan zien hoe het uitpakt. Misschien komt iemand met een betere oplossing, of ik verzin zelf iets anders.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #91 Gepost op: 01 april 2018, 14:57:31 »
Dit zijn de leuke uitdagingen (y), en gezien jouw perfectionisme moet je nog heel wat hagelslag eten.....

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #92 Gepost op: 01 april 2018, 16:03:48 »
Intussen een simpeler constructie bedacht. Isolatie loopt door tot de rand. Op de laatste centimeter(s) een stukje karton er op en daar de printplaatdwarsliggers op.
De uitdaging was nog om een stuk karton te vinden van 0,7 mm dik. Het meeste verpakkingskarton is 0,5 mm, en iets dikker is meteen 1 mm. Maar na een poosje graven in de voorraad bouwmaterialen vond ik een stuk karton van 0,7 mm, en groot genoeg om alle overgangen mee te behandelen.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #93 Gepost op: 01 april 2018, 17:34:39 »
Maar dan ga je ballasten en wordt het karton nat. Dan zal het geen 0,7mm meer zijn, worden. Toch?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #94 Gepost op: 01 april 2018, 19:08:12 »
Dat is wel even een puntje. Ik ga eerst maar eens een proef doen met een compleet afgewerkte overgang, inclusief ballast.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #95 Gepost op: 01 april 2018, 19:31:43 »
hallo Klaas, Je bent weer lekker bezig. Lees weer graag mee. Toch ook een vraagje van mijn kant. Wat is precies de functie van de printplaat-dwarsliggers? Ik heb daar wel vaker op beurzen naar staan kijken en zie dan prachtige modulebakken maar op de scheiding zit er dan een afschuwelijk printplaatje waar de railstaven (veelal lelijk) op zijn vast gesoldeerd. Ik begrijp natuurlijk wel dat men dat doet om de railstaven te fixeren en exact in te stellen t.o.v. het aansluitende spoor maar daar moeten toch mooiere oplossingen voor zijn. In jouw geval moet het toch mogelijk zijn om gewoon de bestaande bielsen tot de rand te handhaven. Zo vaak zal jij je baan niet moet opbouwen en afbreken. (hoop ik voor je  ;D). Als je het laatste stukje rails niet vast lijmt zou je dat kunnen fixeren met een schroefje en het zondig iets naar links en rechts kunnen verstellenom het te laten aansluiten op het naastgelegen spoor.

Succes, Frits
Groet Frits

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #96 Gepost op: 01 april 2018, 20:06:59 »
Karton eerst even behandelen met acryllak :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #97 Gepost op: 01 april 2018, 22:21:05 »
@Eric, voor acryllak is het nu te laat. Het proefstukje is geballast en ligt nu te drogen. Ik laat het lekker met rust tot morgenochtend.

@Frits, Ik ga er geen afschuwelijke printplaatjes van maken. Net als jij vind ik dat ook geen gezicht. Het worden afzonderlijke dwarsliggers, gezaagd uit printplaat. Nadat de rails er op zijn vastgesoldeerd ga ik er nog railspijkers in zetten voor het cosmetisch effect. En dan wordt het nog roestbruin geschilderd. Het moet niet opvallen dat de dwarsliggers op de rand anders zijn dan de originele.

De bedoeling van deze operatie is om te zorgen dat de railstaven niet "uit de bocht" spatten als ze worden doorgezaagd. Er komt ook geen stelmogelijkheid op, het moet gewoon in één keer goed zijn. Ik snap ook niet precies hoe je dat bedoelt met een schroefje. Dat lijkt mij nou juist lelijk.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #98 Gepost op: 01 april 2018, 22:54:03 »
Hoi Klaas,

Ik volg al een tijdje in stilte, maar allereerst even een compliment over je constructie, ziet er degelijk en doordacht uit! Mooie basis.

Misschien heb je iets aan mijn ervaring met railovergangen.

De absolute noodzaak om je overgangen zo te fixeren  ligt ook een beetje aan de soort rails en of deze onder spanning ligt. En natuurlijk de frequentie waarmee het losgehaald wordt.

Je kunt ook een stuk kurk gebruiken onder de overgangen. Of gewoon een blokje hout. Het doorklinken van treinmodules is vaak ook erger bij het gebruik van dunner plaatmateriaal omdat je een klankkast bouwt.  en met wat schuimplaat aan de binnenkant van je module ook weer op te lossen.  Ik heb modules gehad met hout diktes variërend van 6 tot 18 mm, 18 mm klinkt aanzienlijk minder mee.


Messing schroeven is super als het geen zichtwerk is, zelfde als de printplaten, dan gaat functie boven vorm. Maar je kunt de rails ook doorleggen over de scheiding heen, daarna ballasten en daarna doorslijpen (afhankelijk van de ballast even testen of je daar met een Dremel doorkomt.) Mijn ervaring is dat dat heel prima werkt… mits je ondergrond maar stug genoeg is, met kurk is dit goed te doen is mijn ervaring.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2018, 22:55:43 door Daniels »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #99 Gepost op: 01 april 2018, 23:05:59 »
Daniels, bedankt voor je bijdrage. Alle opties die je noemt heb ik al eens overwogen, en sommige ook gebouwd. Voorheen bouwde ik op een harde ondergrond, direct op de triplex onderlaag, of op een kurklaag. Maar nu bouw ik op ondervloer voor laminaat, in dit geval geschuimd polystyreen. Dat is wat weker dan kurk. Bovendien liggen de meeste scheidingen in een boog, en ik ben bang dat de rails gaan "uitspatten" na het doorzagen. En dat ondanks het feit dat ik probeer spanningsvrij te leggen door de rails eerst veel sterker te buigen en dan te laten terugveren naar de gewenste kromming. Misschien ben ik wel veel te bezorgd, maar ik streef altijd naar een perfecte ligging van het spoor.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #100 Gepost op: 01 april 2018, 23:11:31 »
Dag Klaas,

Als ik het goed heb werk je niet met raillassen maar wellicht brengt dit je op een idee met afgeslepen schroeven.

https://www.youtube.com/watch?v=lKd9SIAOjmk
Groet,

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #101 Gepost op: 01 april 2018, 23:39:51 »
Gerard, interessant filmpje. Maar dit is meer een methode voor een schaduwstation. Hoewel ik daar de voorkeur geef aan een doorlopende printplaatstrip. Dat werkt sneller.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #102 Gepost op: 02 april 2018, 00:44:24 »
Op zich is die zorg niet onterecht, want dat soort knikken op overgangen is gewoon vervelend om op te lossen naderhand.

Ik ben zelf helemaal afgestapt van de ondervloer en naar kurk toe omdat het veel stugger is en zijn orginele vorm blijft behouden. Moet ik er even bij vermelden dat ik treinen die rolgeluiden maken niet storend vind en geluidsisolatie bij mij geen hoge prio heeft.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2018, 00:46:31 door Daniels »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #103 Gepost op: 02 april 2018, 08:43:49 »
Schroeven zou ik nooit in een boog gebruiken. Om het spoor te fixeren heb je dan al minstens twee schroeven per spoorstaaf nodig.
Verder is bij schroeven de hoogteafstelling lastig. Elke schroef moet exact even diep en ook nog haaks ingedraaid worden. Printplaat is altijd even dik. Kortom, ik ben een printplaat/pertinax bielzen man.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #104 Gepost op: 02 april 2018, 09:49:21 »
Precies Marc, een enkele schroef kan draaien en dan kan de zaak alsnog spatten.
Intussen is het proefstukje droog en het karton heeft zich braaf gedragen. Toen de ballast net was ingedruppeld was het karton helemaal doorweekt, wat te verwachten was. Nu is het hard geworden en er is geen verandering van dikte te zien. Dus ik ga de overgangen op deze manier maken.

Daniels, ik vind die rolgeluiden ook niet erg storend. Bij mijn baantje Without heb ik helemaal geen geluidsdemping toegepast, het spoor ligt rechtstreeks op 4mm triplex. Maar dat baantje is bedoeld voor tentoonstellingen, en daar is zo veel rumoer dat je het rolgeluid van de treinen niet hoort.
De baan die ik nu aan het bouwen ben blijft op zolder en die heeft een houten vloer. Daarom wilde ik hier wel geluidsdemping hebben.