Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco smeer olie door TonM
Vandaag om 18:37:06
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 18:34:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 18:27:37
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
Vandaag om 18:06:37
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:07:52
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
Spoor- en tramweg parafernalia door marco
Vandaag om 13:49:05
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28

Auteur Topic: Digitale locs rijden te langzaam.  (gelezen 18106 keer)

Dirk

• Offline Offline
Re: Digitale locs rijden te langzaam.
« Reactie #60 Gepost op: 06 January 2018, 20:28:05 »
Goedeavond,
Gisteren naar de Hoeseltse Treinenclub geweest. Nu was ik daar al 10 jaar niet geweest, maar werd prima ontvangen. Ik mocht de loc op hun clubbaan zetten, onder toezicht van de digineut. Vooreerst vond die ook dat het toch wel langzaam ging, maar hij vroeg me hoelang de loc in de doos had gestoken. Nu, ik denk zo'n 5tal jaar.. Hij plaatste de loc op het hoofdspoor en daar heeft hij een 205 uur op topsnelheid rond gereden, en ik moet zeggen dat na een uurtje de snelheid naar beneden moest. De man zijn voorlopige verklaring is dat de loc gewoon moest los gereden. Ik kan er in komen, na een tijdje ging het veel smooter. Nu is de clubbaan toch wel echt buiten categorie, van begin tot einde duurt het meer dan 15 minuten, ze hebben daar meer dan 500 meter spoorbaan. Echt indrukwekkend. Dus voorlopig laat ik het erbij, ik neem aan dat de locs een beetje "vast" zitten, het vet in de wielstellen zou wat dikker geworden zijn, ik ben niet voor 100% tevreden maar nu ga ik verder aan de baan bouwen en eens kijken of ikzelf enkele locs naar 2-rail kan verbouwen. Als ik na een tijd vind dat er nog problemen zijn dan rakel ik dit draadje weer op. De loc die ik gisteren bij had was een Mehano class 41, Ik heb een Loksound 4 besteld en als ik die binnen heb steek ik die in de 41, Die files zijn af te halen, en dan heeft de loc ook een recentere decoder. Daar geef ik in de ombouw rubriek wel de resultaten van.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #61 Gepost op: 06 January 2018, 21:20:19 »
Kijk, er zit progressie in je zaak. Mooi!

en daar heeft hij een 205 uur op topsnelheid rond gereden,

De avonden duren bij jullie wel behoorlijk lang  ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 06 January 2018, 22:06:37 »

moest 2,5h zijn.  ;D

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #63 Gepost op: 06 January 2018, 22:07:29 »
Dat dacht ik al ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 07 January 2018, 12:27:21 »
En dan zijn we nu natuurlijk reuze benieuwd hoe de trein op jouw baan rijdt.
Nu wel op topsnelheid?

En hebben al je treinen dan jaren in een doos gezeten voordat ze omgebouwd werden. En hebben ze dan allemaal vast vet waardoor ze allemaal zo langzaam lopen. Dat er een paar wat onderhoud nodig hebben ok, maar allemaal hetzelfde probleem?
Kan je wel wat twijfels hebben bij de ombouw. Neem aan dat ze daar ook getest hebben of de treinen na ombouw goed liepen en ze dan ook wel geconstateerd zouden moeten hebben dat ze langzaam reden. Hebben ze daar niets over gezegd of onderhoud gepleegd?
Gr.
Eric

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #65 Gepost op: 07 January 2018, 12:34:26 »
Dan ben ik benieuwd welk vet daar dan in zit..

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #66 Gepost op: 07 January 2018, 13:32:10 »
Dat is waarom ik mijn motoren en tandwielen niet meer met vest smeer maar gewoon met ATF!
Nu zullen er wel weer een aantal mensen gaan kreunen maar is ATF er niet om automatische bakken onder alle klimatologische omstandigheden te laten werken?
Het blijft soepel lopen nadat het gesmeerd is met ATF.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 07 January 2018, 13:37:44 »
En dan zijn we nu natuurlijk reuze benieuwd hoe de trein op jouw baan rijdt.
Nu wel op topsnelheid?

En hebben al je treinen dan jaren in een doos gezeten voordat ze omgebouwd werden. En hebben ze dan allemaal vast vet waardoor ze allemaal zo langzaam lopen. Dat er een paar wat onderhoud nodig hebben ok, maar allemaal hetzelfde probleem?
Kan je wel wat twijfels hebben bij de ombouw. Neem aan dat ze daar ook getest hebben of de treinen na ombouw goed liepen en ze dan ook wel geconstateerd zouden moeten hebben dat ze langzaam reden. Hebben ze daar niets over gezegd of onderhoud gepleegd?

Wel ik ga eerlijk zijn, en de loc rijd idd wat vlotter, maar met de decoder instelling cv5 op max. dus geen reserve en niet bijster snel. Dus ik heb mijn twijfels maar ben "voorlopig" tevreden en ja al mijn treinen hebben jaren in de dozen gezeten, dus dat is een parameter die voor alle treinen geld.
of ik twijfels heb bij de ombouw? Tja, wat kan ik daar op zeggen, Ik had daar nog een 6 tal locs staan voor ombouw, maar dat duurde en duurde... Ik heb toen een berichtje gestuurd en weer geduld beoefend. Toen een mailtje met de vraag of de man wat van zich wilde laten weten, maar dat had ik blijkbaar niet mogen doen, ik kreeg me daar een scheld tirade terug van dat het voor mij een hobby was en dat hij geen tijd kreeg, enz enz, en dat ik mijn spullen kon komen halen dat hij het beu was etc. Ik ben mijn locs dan maar gaan terug halen. Dus of ik twijfels heb bij de ombouw... volgens mij weet hij wel wat van ombouw, maar of hij de locs op een baan zet na ombouw? dat weet ik niet, hij kan die ook even op de rollenbank zetten en spanning geven, ik vertrouw op mensen hun kennis en ervaring.
Zoals gezegd heb ik er even genoeg van, en bouw maar verder aan de baan.  loc heb ik ondertussen naar een Forumlid gestuurd die ook reclame maakt voor verbouwing en reparatie en een bedrijfje (DTS) daarin heeft. Maar ik heb nog geen nieuws of er al naar gekeken is. Ik veronderstel dat de beste kerel wel te vertrouwen is.
Dan ben ik benieuwd welk vet daar dan in zit..
Het standaard vet neem ik aan.

Dirk

Roy Stahli

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Ik heb een afwijking van 9mm
« Reactie #68 Gepost op: 09 January 2018, 02:39:00 »
Dat je je loc naar Martin (DTS) stuurt voor reparatie/ombouw/verbouw is niet verkeerd.
Het kan even duren voor hij er aan kan beginnen, want de zaken gaan goed bij hem.
Dus we wachten even af tot Martin klaar is......

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 09 January 2018, 16:41:10 »
dus je loc rijd op andere banen goed en niet bij jou.Dan zoek je verkeerd en is er iets mis op jouw baan. Voed je wel genoeg de baan ? Hier om de 2 à 5 meter een voedingsdraad.
Greetings,salutations,groetjes,

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 09 January 2018, 20:35:00 »
dus je loc rijd op andere banen goed en niet bij jou.Dan zoek je verkeerd en is er iets mis op jouw baan. Voed je wel genoeg de baan ? Hier om de 2 à 5 meter een voedingsdraad.

Voila, dat was de insteek van het verhaal, maar ik geef toe dat ik ook aan de locs twijfelde. Vandaag proef gereden met koploper en toch echt langzaam volgens mij, en dat met een nieuwe LoPi4. . En wat betreft de voeding, ik heb ongeveer elke meter een verbinding met de ringleidingen.

Dirk

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #71 Gepost op: 09 January 2018, 20:51:17 »
Hoe dik zijn de voedingsdraden, de centrale leiding (hoofdleiding) en de draadjes naar de baan. Zelf heb ik alles minimaal 1,50 mm2 voor de hoofdleiding en 0,50 mm2 naar de baan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 09 January 2018, 21:22:21 »
Hoe dik zijn de voedingsdraden, de centrale leiding (hoofdleiding) en de draadjes naar de baan. Zelf heb ik alles minimaal 1,50 mm2 voor de hoofdleiding en 0,50 mm2 naar de baan.

Groet Ronald.

yep, ik ook.

Dirk

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #73 Gepost op: 09 January 2018, 21:40:54 »
Heb je al eens de digitale spanning op de rails gemeten terwijl de treinen rijden? Je hebt het wel gemeten bij stilstand, maar het zou zo maar kunnen dat die spanning om de een of andere reden instort zodra er een trein gaat rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 09 January 2018, 21:47:35 »
Haja, dat was ik .vergeten, morgen eens kijken. Bedankt voor het herinneren.

Dirk