BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 01 januari 2018, 19:11:03
-
Goedenavond,
vandaag weer eens bezig geweest met mijn baan, eerst de Thalys proberen digitaal te krijgen, maar dat is niet gelukt, het ding wil gewoon niet digitaal reageren, decoder OK, loc OK, maar samen 0 resultaat. Toen even de baan op spanning gezet, en wat manueel gereden, maar wat ik al eens eerder gemeld heb, mijn locs komen niet op snelheid. Ik heb de decoder insteling op max gezet en toch rijd de loc maar langzaam, ook mijn andere locs krijg ik niet op snelheid. Verder rijden ze wel mooi, kruipen mooi op standje 1 maar geen topspeed. Nu ben ik zeker geen race fanaat, maar een stelletje moet toch vlot over de baan lopen. Ook mijn andere Thalys raakt niet op snelheid. Lijkt of er niet genoeg spanning op de baan staat. Kan ik dat meten? ik heb ergens gelezen zat het niet gaat met een gewone meter, dat ik daar een scope voor nodig heb? En helpt het om de voeding hoger te zetten? Ik heb de standaard voeding geleverd bij de DR5000 die regelbaar is tot 19V. Voorlopig rij ik met loc per keer, dus teveel locs is het probleem ook niet.
Suggesties zijn welkom.
Dirk
-
Meten hoeft niet met een scoop. Het kan met een gelijkrichter en een gewone meter: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet)
-
Ik gebruik altijd de AC optie (wisselstroom) van m'n multimeter... klopt niet helemaal maar geeft een prima indicatie.
-
Staat aantal stappen in decoder en centrale op zelfde waarde ?? Dit weekend zelf nog “probleem” mee gehad. Een trein niet vooruit te branden, bleek in Rocrail op 14 ipv 128 stappen te staan..
-
Staat aantal stappen in decoder en centrale op zelfde waarde ?? Dit weekend zelf nog “probleem” mee gehad. Een trein niet vooruit te branden, bleek in Rocrail op 14 ipv 128 stappen te staan..
dat is het probleem niet, alles staat op 28 stappen.
Ik gebruik altijd de AC optie (wisselstroom) van m'n multimeter... klopt niet helemaal maar geeft een prima indicatie.
en hoeveel moet de meter dan aangeven?
Meten hoeft niet met een scoop. Het kan met een gelijkrichter en een gewone meter: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet)
OK, eerst eens op de AC optie zetten, en dan eens zien of ik jou systeem nodig heb.
alvast bedankt voor de reacties
Dirk
-
en hoeveel moet de meter dan aangeven?
Iets in de buurt van 20 volt.
-
Op de rails????? Dat haal ik nooit denk ik. Morgen eens meten.
Bedankt
Dirk
-
...........rangeerstand F3??
-
Nieuwe firmware in je decoders en een oudere handleiding?
255 is voor alle merken nu de max, eerder was dit voor sommige 63.
Geeft op top een heel verschil.
-
Wat is het merk van de decoder? Heb je de decoder al een keer gereset? Hoe schoon is de rails?
-
...........rangeerstand F3??
Neen,
Nieuwe firmware in je decoders en een oudere handleiding?
255 is voor alle merken nu de max, eerder was dit voor sommige 63.
Geeft op top een heel verschil.
Het is een oude LoPi3 De max instelling is 63, ik denk niet dat ik die oude decoders kan upgraden.
Wat is het merk van de decoder? Heb je de decoder al een keer gereset? Hoe schoon is de rails?
LoPi3 is reeds verschillende keren gereset en de rails zijn nieuw.
@Klaas, Ik heb het schema bekeken, maar leek als ik ben zegt het me niet veel, ik herken een diode en de condensator, maar welke diode moet ik gebruiken? is een LED ook goed. die heb ik hier met hopen in alle kleuren en maten.
Dirk
-
Dirk,
Wat je ziet is een gelijkrichter. Deze bestaat feitelijk uit 4 diodes die zo aan elkaar geknoopt zijn dat je er aan de ene zijde wisselspanning opzet en aan de andere zijde komt er een gelijkspanning uit.
Als je naar een elektronicazaak gaat en je vraagt om een gelijkrichter dan krijg je een blokje waar de diodes van fabriekswege in zitten. Bij twee pootjes zie je de wisselspanningtekens staan en bij de andere twee pootjes een + en een - .
Wiebe
-
Zomaar een paar vragen op afstand:
Hoe staat het met rijtuigverlichting (als je dat hebt)?
Ook zwak?
En als je je centrale op een stukkie testrail aansluit (en dus even afkoppelt
van de modelbaan), is het dan beter?
En om even uit te sluiten: op de baan geen oude aansluitrails liggen?
(daar zit een condensator ingebouwd die voor digitaal een kortsluiting
zou kunnen zijn)
Collin
-
OK, een gelijkrichter gekocht, dat kost amper iets, dat was al positief. toen eens gemeten en ik kwam op 18,25V dus dat zal wel ok zijn. toen eens mijn oude IB onder het stof gehaald, daarmee getest en idem ditto, ook langzame locs. Nu ken ik alleen maar Marklin spullen, maar eigenlijk is dat toch hetzelfde dacht ik, het is toch niet zo dat Marklin spul sneller rijdt. Om nu een stukje spoor te leggen om rechtstreeks aan te sluiten.....??? dat wordt tot het laatste uitgesteld, dan moet ik eerst plaats hebben. Ik ga eens een recente decoder bestellen en zien of dat beter gaat, Wordt vervolgd.
Dirk
-
Om nu een stukje spoor te leggen om rechtstreeks aan te sluiten.....??? dat wordt tot het laatste uitgesteld, dan moet ik eerst plaats hebben. Ik ga eens een recente decoder bestellen en zien of dat beter gaat, Wordt vervolgd.
Als je het met een andere centrale ook ziet zal een nieuwe decoder ook niet helpen :-X ::) Dan zouden al je locs een brakke decoder hebben.
Het zit dus duidelijke ergens in je baan. :angel:
En hoeveel moeite kost het nou om een paar stukjes rails los te leggen en twee draadjes naar je centrale?
Hoeveel plaats heb je daar voor nodig. ::) Een stukje op je bureau of op de grond is toch voldoende.
Doe dat nou eerst even. Dan sluit je uit dat het in je centrale zit. Wat je eigenlijk al uitgesloten hebt door het ook met een IB te testen.
En wat Collin schrijft over oude aansluitrails zou ik ook eens checken. Als dat zo is wordt je signaal vernaggeld en loopt het niet lekker.
-
bij lopi v3 is een update geweest waardoor volgende gebeurd en terug de ganse speedcurve beschikbaar is :
CV72 = 18
CV94 = 255
PS: voor alle lopi's is een update gewenst want er is intussentijd heel wat aangepast en verbeterd.Ga alle 80 locs hier eerstdaags ook eens aan onderwerpen.Zodra ik een dagje vrij heb :)
-
En wat Collin schrijft over oude aansluitrails zou ik ook eens checken. Als dat zo is wordt je signaal vernaggeld en loopt het niet lekker.
Tja, ik heb helemaal geen aansluitrails :) Maar ik zal morgen eens proberen wat plaats te maken, maar een cirkel zal niet lukken, daar heb ik echt te weinig plaats voor. Met veel plaats maken zal een 3 á 4 meter wel lukken.
Dirk
-
.....is je woonkamer dan te kort voor een recht stukje test spoor ;D.
-
Je zegt ik ken alleen het marklin systeem, bij marklin is een keerlus geen probleem, maar bij tweerail wel.
Je hebt toch niet een keerlus in je baan zitten?
-
geeft ook in digitaal dan meteen een kortsluiting....
-
Tja, ik heb helemaal geen aansluitrails :) Maar ik zal morgen eens proberen wat plaats te maken, maar een cirkel zal niet lukken, daar heb ik echt te weinig plaats voor. Met veel plaats maken zal een 3 á 4 meter wel lukken.
man man man wat kan je moeilijk doen. :'( ::)
Een paar stukjes rail zal toch wel lukken?
Het hoeft geen complete modelbaan te worden. Gewoon een stukje om te testen. 1-2 meter is toch voldoende.
Zie je gauw genoeg of het dan wel goed werkt.
En zelfs een cirkel zal je toch wel wat plaats voor hebben. Hoeveel ruimte kost dat nou. heb je je hele vloer volgebouwd dat je nergens ruimte hebt?
-
Eric,
Als je wil mag je gerust eens komen opruimen hoor. Ik heb een stukje (3 flexen) ertussen gelegd, met het zelfde resultaat. En als ik zeg dat ik geen plaats heb dan zeg ik dat niet zomaar, ik ben een specialist rommelmaker. Maar nogmaals, ik kijk uit naar jou aanbod om eens flink op te ruimen.
mvg
Dirk
-
Ik heb een stukje (3 flexen) ertussen gelegd, met het zelfde resultaat.
Waartussen?
Het gaat erom datje een stukje volledig geïsoleerd spoor aan je centrale aansluit en verder niets.
Dus geen enkele verbinding met de rest van de baan.
Wat gebeurd er dan?
-
3 flexen gewoon los , niks geen connectie met de baan, rechtstreeks aan de dr5000. meer geïsoleerd kan niet, en toch langzame locs. Ik zou eigenlijk eens met een loc op een andere baan moeten testen, indien er iemand van in de buurt van Hasselt België een 2 rail dcc baan heeft, laat maar weten.
Dirk
-
Dirk, met hoeveel locs heb je nu getest?
-
Dirk, even terugkomen op de spanningsmeting. Heb je de spanning op de rails ook gemeten met rijdende treinen?
-
Dirk, even terugkomen op de spanningsmeting. Heb je de spanning op de rails ook gemeten met rijdende treinen?
Neen, gewoon de centrale erop en meten,
Dirk, met hoeveel locs heb je nu getest?
een 5 tal verschillende
Dirk
-
Dirk, ga anders even naar Olaerts in Diepenbeek, daar kun je gewoon je lok op een testspoorke zetten.
Mvg Bas
-
maar even een opmerking, het gaat dus om verbouwde locs, oorspronkelijk ac en nu dc. Nu heb ik de dozen eens bekeken, en daar staat op 12V DC en 16V AC. zijn dat dan toch verschillende motoren in AC en DC locs? of zou daar andere electronica in zitten?
Dirk
-
Dirk, ga anders even naar Olaerts in Diepenbeek, daar kun je gewoon je lok op een testspoorke zetten.
Mvg Bas
Hmmm, Olaerts en ik dat matcht niet goed. :-\
-
Hoi,
Nee, dat mag niets uitmaken als ze digitaal zijn. Er zit altijd een lokdecoder tussen. Ik zie in je onderschrift dat je zowel de IB, de DR5000 als een Multimaus hebt. Heb je het met alle 3 de centrales al geprobeerd of niet?
Ik zou het eens proberen met een multimaus aangesloten op de baan. Uitgaande dat je de trafo en roco-versterker erbij gebruikt. Dan staat er iets van 18V op de baan dat is sowieso genoeg. Dan zou je normale snelheid moeten hebben van je loks.
Groet Ronald.
-
een 5 tal verschillende
Dan ga ik er voorzichtig van uit dat het niet direct aan de locs ligt. Volg eerst het advies van de andere Ronald maar eens op om te kijken of het daarmee wel goed gaat.
-
maar even een opmerking, het gaat dus om verbouwde locs, oorspronkelijk ac en nu dc. Nu heb ik de dozen eens bekeken, en daar staat op 12V DC en 16V AC. zijn dat dan toch verschillende motoren in AC en DC locs? of zou daar andere electronica in zitten?
Dirk
Zijn dat oude Marklin modellen met een echte AC motor? Hoe en door wie zijn ze omgebouwd?
Heb je al eens een digitaal model van iemand anders op jouw centrale en baan geprobeerd?
Of je eigen modellen op een baan en centrale van iemand anders?
-
Hoi,
Nee, dat mag niets uitmaken als ze digitaal zijn. Er zit altijd een lokdecoder tussen. Ik zie in je onderschrift dat je zowel de IB, de DR5000 als een Multimaus hebt. Heb je het met alle 3 de centrales al geprobeerd of niet?
Ik zou het eens proberen met een multimaus aangesloten op de baan. Uitgaande dat je de trafo en roco-versterker erbij gebruikt. Dan staat er iets van 18V op de baan dat is sowieso genoeg. Dan zou je normale snelheid moeten hebben van je loks.
Groet Ronald.
Ronald, ik heb het getest met zowel de DR5000 als met de IB, met de Multimouse zal niet lukken, ik heb geen Z21, ik gebruik de MM als handregelaar. Ik moet eens opzoek gaan naar een DCC rijder ergens in de buurt. Dan zie ik het resultaat op een ban die niet in opbouw is. Wat ik wel nog kan proberen is een andere voeding aan de centrale, ik heb nog een Marklin voeding en 2 blauwe Conrad voedingen. Maar mag ik zo'n Conrad voeding zomaar aan de DR5000 hangen?
Dirk
-
Zijn dat oude Marklin modellen met een echte AC motor? Hoe en door wie zijn ze omgebouwd?
Heb je al eens een digitaal model van iemand anders op jouw centrale en baan geprobeerd?
Of je eigen modellen op een baan en centrale van iemand anders?
Al de marklins zijn 5* motoren, maar de meeste zijn Mehano locs. En de locs zijn omgebouwd door de technieker van een treinshop.
Dirk
-
12V gelijkstrom is in praktijk tot wel 18V. 16V wisselspanning (Marklin) ook wel tot 18V.
Met DCC is de standaard 14 of 18V, maar in praktijk wel tot 20V...
-
Het is op zijn zachts gezegd vrij speciaal 8). Anders Hühnerbein? Maar goed we dwalen af.
Ciao,
Bas
-
Zachtst
-
Kijk, zo op afstand te zien is er nu al het eea uitgesloten:
- Het zit hem niet in de baan
- Het zit hem niet in de DR5000
- Het zit hem OOK niet in de IB.
- Het is ook niet exemplarisch een "slechte" loc, ze hebben het allemaal.
Wat blijft dan over?
- Misschien een stuctureel probleem in de ombouw van de locs?
- Of een structurele fout in de decoder instellingen?
- Is het iets van de decoders? Heb je in al je locs hetzelfde type decoder?
- ....
Volgende stappen:
- Uitwisselen locs/baan via een andere modelspoorvriend
- baanspanning meten/vergelijken
- ....
Ben heel benieuwd!
Collin
-
Ik lees dat decoders zijn gereset. Dan zou ik toch het aantal stappen maar eens checken, Esu's gaan na een reset op DCC 14 stappen.......
-
Ik lees dat decoders zijn gereset. Dan zou ik toch het aantal stappen maar eens checken, Esu's gaan na een reset op DCC 14 stappen.......
Neen, ik heb ook een lokprogrammer en daar doe ik de reset mee, daarna inlezen en op 28 stappen zetten en cv5 op 64. Ik ben opzoek naar een werkende dcc baan, mss toch eens contact zoeken met de Hoeseltse treinen club, daar ben ik ooit enkele jaren lid geweest. Als die club nog bestaat kan ik eens vragen of ze een DCC baan hebben zodat ik eens kan testen met enkele loks. Mijn ideeën zijn een beetje uitgeput.
Dirk
-
Misschien een onnozele vraag, maar staat je centrale ook op 28 stappen?
-
Misschien een onnozele vraag, maar staat je centrale ook op 28 stappen?
Hmmm zo onnozel is dat niet, ik heb een software update uitgevoerd en nu twijfel ik of ik daarna iets veranderd heb in de instellingen... Dat zou dus super stom zijn van mij. Morgen eens opzoeken, Ik hoop oprecht dat ik daar in de fout ben gegaan. Ik laat het zeker weten, maar dan zou de IB wel fatsoenlijk moeten rijden, daar heb ik niks aan gedaan.
In ieder geval bedankt voor de tip
Dirk
-
Die vraag is je op 1 januari ook gesteld en toen was je antwoord:
dat is het probleem niet, alles staat op 28 stappen.
Toch nog maar eens checken dan: decoder DCC28 en centrale DCC28. Je kunt wel naar een treinenclub gaan maar als je thuis komt begint het feest opnieuw.
Gr, Ben.
-
Als je een software update hebt uitgevoerd is dan de waarde voor de maximum snelheid in centrale en decoder gelijk?
Ik lees in de hele discussie alleen maar over de snelheidstrappen, die staan gelijk dus daar hoef je eigenlijk niet meer naar te kijken.
Wat dan overblijft is de communicatie tussen centrale en decoder voor wat betreft de maximum snelheid.
-
waarom zou je na reset cv5 aanpassen.
Deze is van invloed op de maximun snelheid....als de decoder tot 255 gaat en je zet hem op 64? Tja dan weet ik het wel....
Doe eerst eens een reset en kijk dan eerst wat er gebeurt voordat je meteen waardes gaat veranderen.
en dan stap voor stap een verandering doorvoeren zodat je snapt wat je verandert.
-
Precies... voor de ene decoder is 255 de topsnelheid, of 128, etc.
Kan best zijn dat '64' heel langzaam is voor een specifieke decoder...
Als je de decoder reset, dan zou ik CV5 even lekker niet aankomen.
-
Deze is van invloed op de maximun snelheid....als de decoder tot 255 gaat en je zet hem op 64? Tja dan weet ik het wel....
Misschien weet je het toch niet en moet je even de tekst helemaal teruglezen.... daarin lees je dat de TS een Lopi versie 3 heeft en daar is de CV maximum waarde geen 255, die is nl 64. En dan kloppen de instellingen dus wel en zou de loc theoretisch op de hoogste snelheid moeten rijden:
Neen,
Het is een oude LoPi3 De max instelling is 63, ik denk niet dat ik die oude decoders kan upgraden.
LoPi3 is reeds verschillende keren gereset en de rails zijn nieuw.
Dirk
Die dus.
Als je een software update hebt uitgevoerd is dan de waarde voor de maximum snelheid in centrale en decoder gelijk?
Henk, in een centrale wordt geen instelling gedaan voor maximale snelheid. Je stemt de snelheidsstappen af op elkaar en als die niet gelijk zijn zou dat problemen kunnen geven. Bij mijn Lenz maakt het qua topsnelheid geen bal uit of je 14, 28 of 128 stappen gebruikt, de loc zal altijd dezelfde eindsnelheid hebben (mits in C29 op 14/27/28/128).
-
HI Ronald,
Los van het feit welke decoder het is ....is mijn ervaring niet meteen alles willen aanpassen. Heb nameljk regelmatig gezien dat er wordt geroepen max dit ...theoretisch dan he :-)...maar de werkelijkheid anders is. Mede door het te snel willen aanpassen ...maar dank je voor de terchtwijzing :police:
Maar affijn geef alleen maar aan dat je niet meteen alles moet aanpassen.... Maar he ik ben een beginner dus weet niet veel ....ga wel weer verder met mijn eigen baan ;)
-
Het is wel apart ja. Maar de informatie blijft ook onvolledig en moet er voortdurend worden uitgetrokken.
Om welke locs gaat het precies?
Welke decoder zit in ieder van de locs?
Wanneer zijn ze omgebouwd?
Na een reset gaat de decoder naar de standaardinstellingen. Als er een LP3 in een Märklinloc met draaistelmotor zit, dan zijn die instellingen niet meer geschikt. Bij de Mehanolocs kan dat ook het geval zijn. Een symptoom kan het niet meer halen van de maximumsnelheid zijn omdat het referentiecv verkeerd is ingesteld.
-
Henk,
Ik zou echt niet weten welke info ik nog kan geven. Het draadje is begonnen voor mijn Mehano Thalys, maar ook mijn andere locs hebben het zelfde fenomeen, Dit zijn ook omgebouwde locs de meeste van Mehano. Maar ook een Olaerts en een LS. Wanneer die omgebouwd zijn? ik snap niet wat dat voor belang kan hebben. Het zijn allemaal LoPi3 of LoPi V3.5 sound. Alles werkt, verlichting, bij de sounddecoders werkt het geluid, richtingswissel... alleen zijn ze langzaam. Als ik een reset geef doe ik dat op de rollenbank of op een testbank van ESU. Natuurlijk test ik eerst met de cleane settings. Dan zet ik cv5 op 64. Het kan maar tot 64, het zijn oudere decoders. Als ik bvb 70 neem krijg ik error. De boekjes van de loc en de decoder zijn erbij. Maar al deze gegevens heb ik al eens gegeven, weliswaar in verschillende stukken maar alla.
Anyway, ik heb gemaild met de Hoeseltse treinenclub, en in reply ben ik uitgenodigd om op hun grote baan te testen. Dus dan weet ik meer.
Als het aan de ombouw zou liggen dan zou ik dat vervelender vinden, ik heb nl nog een 10tal locs die ik voor ombouw heb staan. maar daar plaats ik een ander draadje voor in de rubriek "ombouwen".
alvast bedankt voor het mee denken alleen jammer dat ik blijkbaar een nogal uniek probleem heb en het niet zomaar oplosbaar is. Ik blijf openstaan voor suggesties moest er iemand nog ideeën heeft.
mvg
Dirk
-
Wanneer ga je naar die treinenclub? En laat je dan hier even weten hoe het daar ging met jouw locs?
Steyn
-
Ik zou echt niet weten welke info ik nog kan geven.
Wat ik nog mis (of ik moet er overheen gelezen hebben) is wat de ombouw inhield. Was dat alleen maar het inbouwen van een decoder, of zijn de motoren ook aangepast?
-
Als aanvulling op de vraag van Klaas: zijn er soms geen tandwielen verwisseld? Is de overbrenging van de motor naar de wielen het zelfde gebleven?
Marius.
-
Wanneer die omgebouwd zijn? ik snap niet wat dat voor belang kan hebben. Het zijn allemaal LoPi3 of LoPi V3.5 sound.
Kunnen we de softwareversie inschatten. Maar het hoeft niet hoor. 8)
Sowieso geeft het wat meer achtergrond bij dit bijzondere probleem. Als er LP3 decoders inzitten, dan was de ombouw al een tijdje geleden. Heeft het nooit goed gewerkt?
Er zaten ook Märklinlocs met vijfsterrenaandrijving bij? Zet dan de motorregeling eens terug nar de instellingen die ESU daarvoor adviseert.
-
Wat ik nog mis (of ik moet er overheen gelezen hebben) is wat de ombouw inhield. Was dat alleen maar het inbouwen van een decoder, of zijn de motoren ook aangepast?
Klaas, de ombouw betrof alleen de sleper er onderuit en stroom afnemen aan de wielen. Niks aan de mptor.
Dirk
-
Kunnen we de softwareversie inschatten. Maar het hoeft niet hoor. 8)
Sowieso geeft het wat meer achtergrond bij dit bijzondere probleem. Als er LP3 decoders inzitten, dan was de ombouw al een tijdje geleden. Heeft het nooit goed gewerkt?
Er zaten ook Märklinlocs met vijfsterrenaandrijving bij? Zet dan de motorregeling eens terug nar de instellingen die ESU daarvoor adviseert.
Henk, de ombouw is een 2 tal maanden geleden gebeurd. De LoPis zaten er al in, ik heb daar jaren mee gereden op mijn Marklin baan. Wat betreft de Marklin locs, die heb ikzelf allemaal naar digitaal gebouwd toen ik nog 3-rail had, compleet met 5* motor. Voorlopig zitten de M locs voorlopig weer in de dozen, ik heb maar enkele locs effectief in gebruik, zoals gezegd, baan is in opbouw.
Mss ga ik vanavond al naar Hoeselt, anders volgende vrijdag
Dirk
-
Misschien moet je even een filmpje maken om te laten zien hoe "langzaam" de boel rijd op topsnelheid, om te voorkomen dat wat jij langzaam vind, anderen normaal of zelfs te snel vinden...
-
Okay, dus het reed goed met de lp3 op je drierailbaan, maar na recente ombouw naar tweerail, rijdten ze te langzaam.
Heb je de ombouwert al gevraagd hoe dat zou kunnen?
-
Ik ben nog wel benieuwd. Het zou ook nog in de instelling van CV53 kunnen liggen?
Misschien eens te proberen om CV53 te verlagen en te kijken wat voor effect het heeft.
Standaard staat CV 53 (Back EMF) op 140 na een reset.
Of zet gewoon CV49 op 0 in plaats van de resetwaarde 17; enable BEMF (1) en enable speedsteps (16)
baat het niet schaadt het ook niet.
als het niet helpt kun je gewoon CV 49 weer de waarde 17 geven.
Maar dan kun je deze invloeden ook uitsluiten.
-
Goedeavond,
Gisteren naar de Hoeseltse Treinenclub geweest. Nu was ik daar al 10 jaar niet geweest, maar werd prima ontvangen. Ik mocht de loc op hun clubbaan zetten, onder toezicht van de digineut. Vooreerst vond die ook dat het toch wel langzaam ging, maar hij vroeg me hoelang de loc in de doos had gestoken. Nu, ik denk zo'n 5tal jaar.. Hij plaatste de loc op het hoofdspoor en daar heeft hij een 205 uur op topsnelheid rond gereden, en ik moet zeggen dat na een uurtje de snelheid naar beneden moest. De man zijn voorlopige verklaring is dat de loc gewoon moest los gereden. Ik kan er in komen, na een tijdje ging het veel smooter. Nu is de clubbaan toch wel echt buiten categorie, van begin tot einde duurt het meer dan 15 minuten, ze hebben daar meer dan 500 meter spoorbaan. Echt indrukwekkend. Dus voorlopig laat ik het erbij, ik neem aan dat de locs een beetje "vast" zitten, het vet in de wielstellen zou wat dikker geworden zijn, ik ben niet voor 100% tevreden maar nu ga ik verder aan de baan bouwen en eens kijken of ikzelf enkele locs naar 2-rail kan verbouwen. Als ik na een tijd vind dat er nog problemen zijn dan rakel ik dit draadje weer op. De loc die ik gisteren bij had was een Mehano class 41, Ik heb een Loksound 4 besteld en als ik die binnen heb steek ik die in de 41, Die files zijn af te halen, en dan heeft de loc ook een recentere decoder. Daar geef ik in de ombouw rubriek wel de resultaten van.
mvg
Dirk
-
Kijk, er zit progressie in je zaak. Mooi!
en daar heeft hij een 205 uur op topsnelheid rond gereden,
De avonden duren bij jullie wel behoorlijk lang ;D ;)
-
moest 2,5h zijn. ;D
Dirk
-
Dat dacht ik al ;)
-
En dan zijn we nu natuurlijk reuze benieuwd hoe de trein op jouw baan rijdt.
Nu wel op topsnelheid?
En hebben al je treinen dan jaren in een doos gezeten voordat ze omgebouwd werden. En hebben ze dan allemaal vast vet waardoor ze allemaal zo langzaam lopen. Dat er een paar wat onderhoud nodig hebben ok, maar allemaal hetzelfde probleem?
Kan je wel wat twijfels hebben bij de ombouw. Neem aan dat ze daar ook getest hebben of de treinen na ombouw goed liepen en ze dan ook wel geconstateerd zouden moeten hebben dat ze langzaam reden. Hebben ze daar niets over gezegd of onderhoud gepleegd?
-
Dan ben ik benieuwd welk vet daar dan in zit..
-
Dat is waarom ik mijn motoren en tandwielen niet meer met vest smeer maar gewoon met ATF!
Nu zullen er wel weer een aantal mensen gaan kreunen maar is ATF er niet om automatische bakken onder alle klimatologische omstandigheden te laten werken?
Het blijft soepel lopen nadat het gesmeerd is met ATF.
-
En dan zijn we nu natuurlijk reuze benieuwd hoe de trein op jouw baan rijdt.
Nu wel op topsnelheid?
En hebben al je treinen dan jaren in een doos gezeten voordat ze omgebouwd werden. En hebben ze dan allemaal vast vet waardoor ze allemaal zo langzaam lopen. Dat er een paar wat onderhoud nodig hebben ok, maar allemaal hetzelfde probleem?
Kan je wel wat twijfels hebben bij de ombouw. Neem aan dat ze daar ook getest hebben of de treinen na ombouw goed liepen en ze dan ook wel geconstateerd zouden moeten hebben dat ze langzaam reden. Hebben ze daar niets over gezegd of onderhoud gepleegd?
Wel ik ga eerlijk zijn, en de loc rijd idd wat vlotter, maar met de decoder instelling cv5 op max. dus geen reserve en niet bijster snel. Dus ik heb mijn twijfels maar ben "voorlopig" tevreden en ja al mijn treinen hebben jaren in de dozen gezeten, dus dat is een parameter die voor alle treinen geld.
of ik twijfels heb bij de ombouw? Tja, wat kan ik daar op zeggen, Ik had daar nog een 6 tal locs staan voor ombouw, maar dat duurde en duurde... Ik heb toen een berichtje gestuurd en weer geduld beoefend. Toen een mailtje met de vraag of de man wat van zich wilde laten weten, maar dat had ik blijkbaar niet mogen doen, ik kreeg me daar een scheld tirade terug van dat het voor mij een hobby was en dat hij geen tijd kreeg, enz enz, en dat ik mijn spullen kon komen halen dat hij het beu was etc. Ik ben mijn locs dan maar gaan terug halen. Dus of ik twijfels heb bij de ombouw... volgens mij weet hij wel wat van ombouw, maar of hij de locs op een baan zet na ombouw? dat weet ik niet, hij kan die ook even op de rollenbank zetten en spanning geven, ik vertrouw op mensen hun kennis en ervaring.
Zoals gezegd heb ik er even genoeg van, en bouw maar verder aan de baan. loc heb ik ondertussen naar een Forumlid gestuurd die ook reclame maakt voor verbouwing en reparatie en een bedrijfje (DTS) daarin heeft. Maar ik heb nog geen nieuws of er al naar gekeken is. Ik veronderstel dat de beste kerel wel te vertrouwen is.
Dan ben ik benieuwd welk vet daar dan in zit..
Het standaard vet neem ik aan.
Dirk
-
Dat je je loc naar Martin (DTS) stuurt voor reparatie/ombouw/verbouw is niet verkeerd.
Het kan even duren voor hij er aan kan beginnen, want de zaken gaan goed bij hem.
Dus we wachten even af tot Martin klaar is......
-
dus je loc rijd op andere banen goed en niet bij jou.Dan zoek je verkeerd en is er iets mis op jouw baan. Voed je wel genoeg de baan ? Hier om de 2 à 5 meter een voedingsdraad.
-
dus je loc rijd op andere banen goed en niet bij jou.Dan zoek je verkeerd en is er iets mis op jouw baan. Voed je wel genoeg de baan ? Hier om de 2 à 5 meter een voedingsdraad.
Voila, dat was de insteek van het verhaal, maar ik geef toe dat ik ook aan de locs twijfelde. Vandaag proef gereden met koploper en toch echt langzaam volgens mij, en dat met een nieuwe LoPi4. . En wat betreft de voeding, ik heb ongeveer elke meter een verbinding met de ringleidingen.
Dirk
-
Hoe dik zijn de voedingsdraden, de centrale leiding (hoofdleiding) en de draadjes naar de baan. Zelf heb ik alles minimaal 1,50 mm2 voor de hoofdleiding en 0,50 mm2 naar de baan.
Groet Ronald.
-
Hoe dik zijn de voedingsdraden, de centrale leiding (hoofdleiding) en de draadjes naar de baan. Zelf heb ik alles minimaal 1,50 mm2 voor de hoofdleiding en 0,50 mm2 naar de baan.
Groet Ronald.
yep, ik ook.
Dirk
-
Heb je al eens de digitale spanning op de rails gemeten terwijl de treinen rijden? Je hebt het wel gemeten bij stilstand, maar het zou zo maar kunnen dat die spanning om de een of andere reden instort zodra er een trein gaat rijden.
-
Haja, dat was ik .vergeten, morgen eens kijken. Bedankt voor het herinneren.
Dirk
-
De lopi 4 zou je ook nog eens op de automatisch inregel stand kunnen zetten. Misschien dat ie daarna wel lekker vlot wil rijden.
-
De lopi 4 zou je ook nog eens op de automatisch inregel stand kunnen zetten. Misschien dat ie daarna wel lekker vlot wil rijden.
Ja ik weet dat het gaat, maar ben er nog niet uit hoe. Ik meende ergens gelezen te hebben dat ik een cv op 0 moet zetten en dan de loc laten rijden, maar moet ik die dan in programmeer stand zetten of gewoon op de baan?
Dirk
-
Op een stuk spoor van een bepaalde lengte, staat allemaal netjes beschreven in de handleiding van de lopi 4.
-
CV 54 op 0 zetten. Op een spoor van enkele meters zetten en dan op F1. Gaat er als een speer vandoor en stopt dan.
Als je dat wilt kun je daarna de decoder nog wat meer finetunen met F53, F54, F55
Lees de handleiding !
Wiebe
-
OK, eens proberen, ik zal me eens aan 'RTFM' begeven. Maar ik zou het sterk vinden als alle locs zo slecht ingeregeld zouden zijn, maar ik probeer alles.
Heb je al eens de digitale spanning op de rails gemeten terwijl de treinen rijden? Je hebt het wel gemeten bij stilstand, maar het zou zo maar kunnen dat die spanning om de een of andere reden instort zodra er een trein gaat rijden.
Klaas, als ik de meter op het spoor zet heb ik 18,1V, en als ik een loc laat rijden 17,9V. lijkt me geen instoring.
Dirk
-
Dat is een vrij normale spanningsdaling. Dus die oorzaak kunnen we al uitsluiten.
-
CV 54 op 0 zetten. Op een spoor van enkele meters zetten en dan op F1. Gaat er als een speer vandoor en stopt dan.
Als je dat wilt kun je daarna de decoder nog wat meer finetunen met F53, F54, F55
Lees de handleiding !
Wiebe
Zo, dat ook geprobeerd, helaas geen verbetering. Rijd langzaam wel mooi, dus op rijstap 1 kruipt hij maar op rijstap max, langzaam. Bij langzaam rijden, bromt de motor wel, maar dat schijnt normaal te zijn.
Dirk
-
Kun je van één van die niet goed rijdende loks CV29 eens uitlezen?
-
Kun je van één van die niet goed rijdende loks CV29 eens uitlezen?
cv29 = 10
Dirk
-
stuur mss eens de esu file door van de decoder.Kunnen we de instellingen eens nagaan/vergelijken met degene die we hebben.Heb hier 80 locs met verschillende esu's in en om te zien wat er mss mis staat.Had vorige week de piko CFL loc die schokte en simpele aanpassing gevonden op stummi's loste alles op.
-
graag, maar hoe kan ik een datafile uploaden? Een plaatje lukt ondertussen, maar een esux file lukt me niet
Dirk
-
stuur het anders via mijn website naar me toe : johnnyrail.net
-
Vandaag proef gereden met koploper en toch echt langzaam volgens mij, en dat met een nieuwe LoPi4. .
Dirk,
Over Koploper: rij jij met geijkte snelheid of op decoderstappen?
Check eens eigenschappen van lokomotief, onderstaand plaatje. Hier staat het maximum op stap 21........
(https://abload.de/img/naamloos8qpn1.png) (http://abload.de/image.php?img=naamloos8qpn1.png)
Of het treintype: hier staat het maximum op 80 km/hr.......
(https://abload.de/img/naamloos1d1omu.png) (http://abload.de/image.php?img=naamloos1d1omu.png)
Gr, Ben.
-
berichtje beantwoord en ter info voor anderen : DCC speed mode staat bij mij overal op auto en niet vast op 14 of 28/128 steps.
De opmerking voor koploper is zeker te bekijken want daar bepaald het programma je max snelheid ongeacht geijkt of met stappen rijden.
-
Dirk,
Over Koploper: rij jij met geijkte snelheid of op decoderstappen?
Ik rij geijkte snelheid, ik kan de instellingen wel eens nakijken, maar ook zonder software kan ik geen topsnelheid bereiken.
Dirk
-
Dat heeft geen zin Dirk. ;)
Ik heb 6 pagina's nog eens doorgelezen en als ik het samenvat dan:
... rijden alle loks te langzaam
... Mehano's en Marklin loks
... op 2 verschillende centrales getest
... zowel met een LokPilot V3 als ook met de V4
... centrale en lok staan op 28 stappen
... decoder instelling max. snelheid en motorregeling is oké
... F3 rangeergang is niet actief
... baanspanning is oké en zakt niet bij belasting
... Koploper kan worden uitgesloten
... stukje spoor alleen op een centrale aangesloten is ook niet de oplossing
... loks hebben 5 jaar in dozen gezeten maar andere zijn 2 maand geleden omgebouwd (?)
... één lok getest bij een treinenclub en na een uur was de topsnelheid hoger en acceptabel
... thuis gekomen weer niet: te langzaam
Misschien moet je even een filmpje maken om te laten zien hoe "langzaam" de boel rijd op topsnelheid, om te voorkomen dat wat jij langzaam vind, anderen normaal of zelfs te snel vinden...
Mijn conclusie lijkt op bovenstaand: het zit tussen je oren. ;D
Beschrijf eens wat je bedoelt met "te langzaam" zoals Jowi vraagt, je zegt dat je op geijkte snelheid rijdt in Koploper, wat is dan de max. snelheid die je wel haalt van bijvoorbeeld de lok die getest is op de treinenclub? En welke lok is het: merk/type/artikelnummer?
Gr, Ben.
-
Misschien heb ik er overheen gelezen.
Maar wat doet de loc met decoder op analoog bedrijf?
Reageert de loc dan wel normaal?
Zo ja, dan is het inderdaad een digitaal probleem.
Zo nee, dan is het gewoon een loc probleem en heeft het niks met digitaal van doen.
Als het een digitaal probleem is dan is het eigenlijk alles loshalen, geen ontstoringscondensatoren laten zitten en alleen voeding en motor op de decoder.
Testen en dan weet je meer, rijdt het goed dan is het langzaam opbouwen
Rijdt het niet goed, dan heb je een probleem met de electrische uitvoering van de loc of de motor.
-
Als het inderdaad tussen je oren zit, zoals Ben denkt, dan kan je ook eens echt gaan meten. Meet met een rolmaat of duimstok hoe lang een rondje op je baan is en kijk hoeveel seconden een loc er over doet. En dan maar gaan rekenen. Zo heb ik het ook vaak gedaan om een gevoel voor de snelheid te krijgen.
-
30-40 cm per seconde is een gewone treinsnelheid (ca 110 - 130 km/h .) :D
Peter
-
Ik rij geijkte snelheid, ik kan de instellingen wel eens nakijken, maar ook zonder software kan ik geen topsnelheid bereiken.
Dirk
Heb je een account op het koploperforum?
Dan kan je je database daar even plaatsen. Kunnen we die ook eens bekijken.
Of je stuurt hem naar mij prive.
Klik op het email icoontje onder mijn account.
Ken je niemand in de buurt die eens bij jou thuis mee kan komen kijken?
Misschien dat die dan net even op andere dingen let en de vinger op de zere plek kan leggen.
-
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5997
-
Misschien heb ik er overheen gelezen.
Maar wat doet de loc met decoder op analoog bedrijf?
Ik heb helaas geen mogelijkheid ol analoog te rijden, alleen centrales en geen regelbare trafo.
Dirk
-
Analoog testen met een decoder in de loc lijkt me geen goed plan. Door de decoder verlies je ongeveer 5 volt van de spanning waardoor de loc dan sowieso te langzaam rijdt.
-
Tja Klaas,
we praten nu al 7 pagina's over dit probleem.
In het kader van storingzoeken is de filosofie dat je dingen uitsluit NA ONDERZOEK.
niet zeggen van dat heeft geen zin.
Al zou de loc even hard lopen op analoog als digitaal dan weet je dat het goed zit.
Soms heb je onverklaarbare zaken.
Ik heb zelf met Halling aandrijvingen in mijn trams het probleem gehad dat in de Vooruit stand de oneven rijstanden niet regeerden, alleen in de even standen kwam er een verhoging van snelheid.
Niemand wist hoe het kon
Alles nagelopen, trams (met decoder) analoog laten rijden, geen enkel probleem.
De ROCO trams toen geen probleem.
Ik reed toen met MRDirect via de PC en toen ik werkelijk alles daadwerkelijk uitgeprobeerd had uiteindelijk één van de trams volledig gereset op de decoder. Op mijn systeem nog steeds hetzelfde euvel.
Tot mijn PC de geest gaf en er een nieuwe kwam.
MRDirect wilde niet samenwerken met de nieuwe PC.
uiteindelijk een ROCO multimaus uit een startset op de kop getikt.
En wat denk je? Alle standen in de vooruit werkten.
Ik sluit op voorhand niets meer uit!
Ik zou tegen Dirk zeggen:
Pak één loc
Soldeer alles eruit en herstel hem in de analoge stand
Neem twee lengtes Flexrail
Leen een Fleischmann trafo en test de locomotief analoog.
Als dat goed is bouw dan de decoder er weer in met alleen voedingsaansluiting en motoraansluiting
Testrijden.
Is het goed dan verdere stappen,
is het niet goed dan verder zoeken
Kortom beginnen bij de basis en dan verder opbouwen stap voor stap.
vraag eventueel of de digitechneut van de treinenclub eens een bakkie koffie of thee bij komt halen !
-
30-40 cm per seconde is een gewone treinsnelheid (ca 110 - 130 km/h .) :D
Peter
voila, dat heb ik kunnen meten, en op 5 seconden heb ik 260cm afgelegd. Gemeten puur uit de centrale en beonnen met meten als de loc op topsnelheid is. Dan heb ik dus alles "tussen mijn oren" blijkbaar. OK, dus geen probleem hier blijkbaar. Goed, dan nu eens Koploper bekijken. Ik vind het nog altijd wat langzaam, Type 41 zou toch iets sneller mogen dan 120km/h.
Toch bedankt voor de moeite allen, ik ga bij gelegenheid mijn andere locs ook eens klokken.
Mvg
Dirk
-
Henk, ik zeg dit uit eigen ervaring. Ben zelf een analoog rijder, maar ik heb een Roco TEE treinstel en dat wordt alleen met decoder geleverd. Om te beginnen moet je de rijregelaar tot 5V opdraaien voordat er ook maar iets gebeurt. Dan naar volle spanning en het ding reed als een slak. Na een paar dagen de boel te hebben aangekeken heb ik die decoder er uit gesloopt en het model echt analoog gemaakt. Hij reed toen aanmerkelijk vlotter.
Als Dirk zijn locs analoog gaat proberen verwacht ik dat de snelheid dan ook teleurstellend laag zal zijn.
-
Zoals Henk al voorstelt; ook ik zou er 1 nemen en die analoog prepareren om zo e.e.a uit te sluiten. Maar het blijft wel vreemd dat al zijn locs hetzelfde langzame gedrag vertonen.
Nog iets over het vet in de locs; was er niet een probleem met Marklin locs die wat langer gelegen hadden en waarbij het vet zo hard was geworden dat de locs niet meer fatsoenlijk reden? Het is maar een suggestie, misschien heeft het er helemaal niets mee te maken ;)
-
Ik weet dat je daarin gelijk hebt Klaas.
Maar om een storing/defect te vinden moet je niets op voorhand uitsluiten maar vanaf de basis alle mogelijkheden daadwerkelijk uittesten.
In het grootbedrijf maar ook in het modelbedrijf.
En Ronald Halma:
Dat is de reden dat ik alle motoren zoveel mogelijk vetvrij maak en de assen smeet met ATF.
De automatische bakken van de auto's werken bij kou altijd goed met ATF en waarom zou dat bij modeltreinen niet zo zijn?
-
Henk, doe maar gewoon Ronald hoor ;) Het vet wat ik bedoel is specifiek M* vet dat standaard in de oudere modellen gebruikt is. Tegenwoordig is er bv LaBelle vet en dat is verder heel prima spul. Over ATF heb ik een eigen mening en die van jou deel ik daarmee niet ;) Maar dat gaat buiten deze topic.
Ik hoop gewoon dat Dirk zijn probleem opgelost krijgt :)
-
ik reken even
30/40 cm per seconde is 110/130km per uur
5 sec 260 cm is 52 cm per seconde
is ruim 30 %sneller dan de gemiddelde snelheid dus jouw loc scheurt met een snelheid van 170 km over de baan
er is eigenlijk geen probleem met de snelheid als mn rekenkunst klopt
ws rijden je locs te snel
groet kees
-
ws rijden je locs te snel
(y) ;D
-
Uit de Koploper database van Dirk, de "41" is geijkt op 161 km/hr bij stap 28, het treintype laat een max. snelheid toe van 120 km/hr. ;)
(https://abload.de/img/naamloospgokd.png) (http://abload.de/image.php?img=naamloospgokd.png)
Gr, Ben.
-
Ja Ben,
Die database rammelt nog aan alle kanten.
Maar Dirk heeft al eerder geschreven dat de locs ook langzaam rijden als hij alleen een stukje testspoor gebruikt.
Dan zal Koploper geen rol spelen. Ik neem dat Dirk dan helemaal los van Koploper getest heeft.
Blijft een vreemd iets.
-
Het staat inderdaad los van Koploper want ergens in dit draadje schrijft Dirk dat hij ook op handregeling heeft gereden.
Ik heb alleen nog een vraagteken over de manier van snelheid meten. Dirk schrijft: "Gemeten puur uit de centrale".
Raadselachtige opmerking. Wat betekent dat precies?
-
Blijft een vreemd iets.
Mee eens. Maar ooit werd de lok geijkt en dat staat los van ombouw van 3 naar 2rail, dat betreft slechts het weghalen van een sleper en het solderen van wat draadjes........
-
ik reken even
30/40 cm per seconde is 110/130km per uur
5 sec 260 cm is 52 cm per seconde
is ruim 30 %sneller dan de gemiddelde snelheid dus jouw loc scheurt met een snelheid van 170 km over de baan
er is eigenlijk geen probleem met de snelheid als mn rekenkunst klopt
ws rijden je locs te snel
groet kees
Kees, jou rekenkunst zal wel kloppen, als ik de snelheid in koploper laat uitrekenen kom ik aan top 95km/h dus koploper laat de loc langzamer rijden. Ik ben nu terug de loc aan het ijken, ik zal zien.
Dirk
-
Wat lost dat op als de loc handbediend ook te langzaam rijdt ??? ::)
-
Dirk, ga nou eens echt meten. Meet de lengte van een traject en kijk hoe lang de loc daar over doet op de hoogste snelheidsstap. Dat meetwerk in Koploper zegt me niks.
-
Als met de hand wordt gereden, terwijl Koploper actief is, dan gelden ook met de hand de instellingen in Koploper. Hoe zit dat bij de andere locs in de database?
Henk, ik zeg dit uit eigen ervaring. Ben zelf een analoog rijder, maar ik heb een Roco TEE treinstel en dat wordt alleen met decoder geleverd. Om te beginnen moet je de rijregelaar tot 5V opdraaien voordat er ook maar iets gebeurt. Dan naar volle spanning en het ding reed als een slak. Na een paar dagen de boel te hebben aangekeken heb ik die decoder er uit gesloopt en het model echt analoog gemaakt. Hij reed toen aanmerkelijk vlotter.
Off topic, maar de snelheid in de decoder van de TEE stond niet op maximaal en dat merk je analoog ook. Bij ophogen van de snelheid naar maximaal, reed het stel ook digitaal al een stuk vlotter. Nog niet (te) snel, maar dat lag aan de overbrenging. Je kon gratis nieuwe cardanassen met andere worm bestellen.
Het is in ieder geval niet zo dat een decoder vijf volt van een analoge spanning afsnoept. De decoder heeft vijf volt nodig om te kunnen werken. Dat is wat anders, hoewel ook best irritant. :)
-
Als met de hand wordt gereden, terwijl Koploper actief is, dan gelden ook met de hand de instellingen in Koploper. Hoe zit dat bij de andere locs in de database?
Blijkbaar is alles traag.
Misschien moet Dirk eens duidelijk aangeven hoe hij analoog getest heeft?
-
denk toch nog steeds dat er gezegd was dat de loks op een clubbaan goed reden en enkel thuis niet.Dan ligt het toch lokaal en niet aan de locs.Goede test zou zijn ze eens te laten rijden met enkel de centrale als sturing.Doen ze het dan goed is het aan een instelling in koploper gelegen.Doen ze het niet goed dan is er wat mis aan de baan of de stuurcentrale.
PS : hou rekening met het aantal snelheidsstappen want die zijn medebepalend.
-
Dirk, ga nou eens echt meten. Meet de lengte van een traject en kijk hoe lang de loc daar over doet op de hoogste snelheidsstap. Dat meetwerk in Koploper zegt me niks.
OK, dat is voor morgen, dus alleen de centrale? Ik gebruik wem een Multimouse als regelaar, moet die er ook vantussen?
Ja Ben,
Die database rammelt nog aan alle kanten.
Maar Dirk heeft al eerder geschreven dat de locs ook langzaam rijden als hij alleen een stukje testspoor gebruikt.
Dan zal Koploper geen rol spelen. Ik neem dat Dirk dan helemaal los van Koploper getest heeft.
Blijft een vreemd iets.
Ja dat heb ik los getest, wel met Multimouse
Ik heb net een uitnodiging gekregen om op een privé baan te testen, Zal niet voor morgen zijn, maar zal zeker gebeuren
Dirk
-
En op die baan zal je dan waarschijnlijk hetzelfde zien als bij de treinenclub.
Kan je diegene dan niet beter een keer bij jou langs laten komen met een DCC loc waarvan bekend is hoe hard die rijdt en die bij jou laten rijden. Hij ziet dan gauw genoeg of die loc hetzelfde reageert bij jou als bij hem thuis.
Dan weet je daarna zeker of het in je loc / locs zit of ergens in je baan, centrale or whatever.
Kan diegene ook eens kijken hoe en wat jij gedaan hebt.
Wij hebben totaal geen zicht op jouw baan en alles eromheen.
Anders blijft het trekken aan een dood paard.
-
OK, dat is voor morgen, dus alleen de centrale? Ik gebruik wem een Multimouse als regelaar, moet die er ook vantussen?
Nee, die multimaus hoeft niet weg. Ik bedoel dat je op het spoor moet meten, en niet naar een getal op je beeldscherm moet kijken.
-
zo, ik heb nu een meettest gedaan, omdat ik nog niet rond kan heb ik op niveau 1 gemeten en heb een lengte van 31,3 meter getest. daar doet de loc 1.07 minuten over, dus 67sec. als ik dan 3130 cm deel door 67 sec is dat 46,7m/sec, is ongevver evenveel als mijn kortere test.
Om nu de loc te gaan demonteren dat zie ik nog niet zitten. Ik heb 2 chassis ib bestelling voor mijn class 66 te verbouwen naar DC, als die hier zijn zal ik eens zien of ik daar analoog mee kan testen. Voorlopig zet ik dit on hold, ook al omdat dit een goede snelheid zou zijn.
Wordt vervolgd
Dirk
-
....als ik dan 3130 cm deel door 67 sec is dat 46,7m/sec,
Zal wel 46,7 cm/s zijn. ;D
Als ik dat even omreken naar grootbedrijfwaarden dan kom ik op 146 km/uur. Als mijn treinen zo snel rijden ga ik de regelaar een stukje terugdraaien.
-
Kort en goed: er is geen probleem. 8)
-
Toch tussen de oren ;D
En of 146 km/h schaalsnelheid nu echt realistisch is op een modelbaan? Dan krijg je de ouderwetse racebaan ipv modelbaan.
Eigenlijk moeten de treinen dus teruggeregeld worden zodat ze langzamer gaan rijden :angel:
-
Tja, ik had vroeger een Marklin spaghetti baan heel veel wissels en kruisingen. nu heb ik lange stukken zonder wissels, tenminste niet meer dan minimaal nodig. Ik zal mms moeten wennen aan het nieuwe modelspoor rijden. :)
mvg
Dirk
-
Iets wat je nog steeds niet gedaan hebt is het plaatsen van een filmpje waarin jij vindt dat de snelheid niet klopt.
Doe dat eens dan kunnen we dat ook beoordelen.