Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 18:27:37
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 18:16:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
Vandaag om 18:06:37
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Roco smeer olie door gtw6016
Vandaag om 17:40:34
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:07:52
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
Spoor- en tramweg parafernalia door marco
Vandaag om 13:49:05
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28

Auteur Topic: Digitale locs rijden te langzaam.  (gelezen 18089 keer)

Debvd

• Offline Offline
Re: Digitale locs rijden te langzaam.
« Reactie #45 Gepost op: 05 January 2018, 10:22:44 »
waarom zou je na reset cv5 aanpassen.

Deze is van invloed op de maximun snelheid....als de decoder tot 255 gaat en je zet hem op 64? Tja dan weet ik het wel....

Doe eerst eens een reset en kijk dan eerst wat er gebeurt voordat je meteen waardes gaat veranderen.

en dan stap voor stap een verandering doorvoeren zodat je snapt wat je verandert.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 05 January 2018, 10:33:55 »
Precies... voor de ene decoder is 255 de topsnelheid, of 128, etc.
Kan best zijn dat '64' heel langzaam is voor een specifieke decoder...
Als je de decoder reset, dan zou ik CV5 even lekker niet aankomen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #47 Gepost op: 05 January 2018, 10:38:06 »

Deze is van invloed op de maximun snelheid....als de decoder tot 255 gaat en je zet hem op 64? Tja dan weet ik het wel....

Misschien weet je het toch niet en moet je even de tekst helemaal teruglezen.... daarin lees je dat de TS een Lopi versie 3 heeft en daar is de CV maximum waarde geen 255, die is nl 64. En dan kloppen de instellingen dus wel en zou de loc theoretisch op de hoogste snelheid moeten rijden:

Neen,

Het is een oude LoPi3 De max instelling is 63, ik denk niet dat ik die oude decoders kan upgraden.

LoPi3 is reeds verschillende keren gereset en de rails zijn nieuw.

Dirk

Die dus.

Als je een software update hebt uitgevoerd is dan de waarde voor de maximum snelheid in centrale en decoder gelijk?

Henk, in een centrale wordt geen instelling gedaan voor maximale snelheid. Je stemt de snelheidsstappen af op elkaar en als die niet gelijk zijn zou dat problemen kunnen geven. Bij mijn Lenz maakt het qua topsnelheid geen bal uit of je 14, 28 of 128 stappen gebruikt, de loc zal altijd dezelfde eindsnelheid hebben (mits in C29 op 14/27/28/128).
« Laatst bewerkt op: 05 January 2018, 10:47:55 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Debvd

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 January 2018, 11:36:27 »
HI Ronald,

Los van het feit welke decoder het is ....is mijn ervaring niet meteen alles willen aanpassen. Heb nameljk regelmatig gezien dat er wordt geroepen max dit  ...theoretisch dan he :-)...maar de werkelijkheid anders is. Mede door het te snel willen aanpassen ...maar dank je voor de terchtwijzing  :police:

Maar affijn geef alleen maar aan dat je niet meteen alles moet aanpassen.... Maar he ik ben een beginner dus weet niet veel ....ga wel weer verder met mijn eigen baan  ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 05 January 2018, 11:39:57 »
Het is wel apart ja. Maar de informatie blijft ook onvolledig en moet er voortdurend worden uitgetrokken.
Om welke locs gaat het precies?
Welke decoder zit in ieder van de locs?
Wanneer zijn ze omgebouwd?

Na een reset gaat de decoder naar de standaardinstellingen. Als er een LP3 in een Märklinloc met draaistelmotor zit, dan zijn die instellingen niet meer geschikt. Bij de Mehanolocs kan dat ook het geval zijn. Een symptoom kan het niet meer halen van de maximumsnelheid zijn omdat het referentiecv verkeerd is ingesteld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 05 January 2018, 12:05:30 »
Henk,
Ik zou echt niet weten welke info ik nog kan geven. Het draadje is begonnen voor mijn Mehano Thalys, maar ook mijn andere locs hebben het zelfde fenomeen, Dit zijn ook omgebouwde locs de meeste van Mehano. Maar ook een Olaerts en een LS.  Wanneer die omgebouwd zijn? ik snap niet wat dat voor belang kan hebben. Het zijn allemaal LoPi3 of LoPi V3.5 sound. Alles werkt, verlichting, bij de sounddecoders werkt het geluid, richtingswissel... alleen zijn ze langzaam. Als ik een reset geef doe ik dat op de rollenbank of op een testbank van ESU. Natuurlijk test ik eerst met de cleane settings. Dan zet ik cv5 op 64. Het kan maar tot 64, het zijn oudere decoders. Als ik bvb 70 neem krijg ik error. De boekjes van de loc en de decoder zijn erbij. Maar al deze gegevens heb ik al eens gegeven, weliswaar in verschillende stukken maar alla.
Anyway, ik heb gemaild met de Hoeseltse treinenclub, en in reply ben ik uitgenodigd om op hun grote baan te testen. Dus dan weet ik meer.
Als het aan de ombouw zou liggen dan zou ik dat vervelender vinden, ik heb nl nog een 10tal locs die ik voor ombouw heb staan. maar daar plaats ik een ander draadje voor in de rubriek "ombouwen".

alvast bedankt voor het mee denken alleen jammer dat ik blijkbaar een nogal uniek probleem heb en het niet zomaar oplosbaar is. Ik blijf openstaan voor suggesties moest er iemand nog ideeën heeft.

mvg

Dirk
« Laatst bewerkt op: 05 January 2018, 17:03:44 door 44. Reden: Overbodig citaat verwijderd »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 05 January 2018, 12:26:44 »
Wanneer ga je naar die treinenclub? En laat je dan hier even weten hoe het daar ging met jouw locs?

Steyn

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #52 Gepost op: 05 January 2018, 13:33:45 »
Ik zou echt niet weten welke info ik nog kan geven.
Wat ik nog mis (of ik moet er overheen gelezen hebben) is wat de ombouw inhield. Was dat alleen maar het inbouwen van een decoder, of zijn de motoren ook aangepast?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 05 January 2018, 14:18:49 »
Als aanvulling op de vraag van Klaas: zijn er soms geen tandwielen verwisseld? Is de overbrenging van de motor naar de wielen het zelfde gebleven?

Marius.
Marius

henk

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 05 January 2018, 14:32:45 »
Wanneer die omgebouwd zijn? ik snap niet wat dat voor belang kan hebben. Het zijn allemaal LoPi3 of LoPi V3.5 sound.

Kunnen we de softwareversie inschatten. Maar het hoeft niet hoor.  8)
Sowieso geeft het wat meer achtergrond bij dit bijzondere probleem. Als er LP3 decoders inzitten, dan was de ombouw al een tijdje geleden. Heeft het nooit goed gewerkt?

Er zaten ook Märklinlocs met vijfsterrenaandrijving bij? Zet dan de motorregeling eens terug nar de instellingen die ESU daarvoor adviseert.

« Laatst bewerkt op: 05 January 2018, 14:39:34 door henk »

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 05 January 2018, 17:23:13 »
Wat ik nog mis (of ik moet er overheen gelezen hebben) is wat de ombouw inhield. Was dat alleen maar het inbouwen van een decoder, of zijn de motoren ook aangepast?

Klaas, de ombouw betrof alleen de sleper er onderuit en stroom afnemen aan de wielen. Niks aan de mptor.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 05 January 2018, 17:29:37 »
Kunnen we de softwareversie inschatten. Maar het hoeft niet hoor.  8)
Sowieso geeft het wat meer achtergrond bij dit bijzondere probleem. Als er LP3 decoders inzitten, dan was de ombouw al een tijdje geleden. Heeft het nooit goed gewerkt?

Er zaten ook Märklinlocs met vijfsterrenaandrijving bij? Zet dan de motorregeling eens terug nar de instellingen die ESU daarvoor adviseert.

Henk, de ombouw is een 2 tal maanden geleden gebeurd. De LoPis zaten er al in, ik heb daar jaren mee gereden op mijn Marklin baan. Wat betreft de Marklin locs, die heb ikzelf allemaal naar digitaal gebouwd toen ik nog 3-rail had, compleet met 5* motor. Voorlopig zitten de M locs voorlopig weer in de dozen, ik heb maar enkele locs effectief in gebruik, zoals gezegd, baan is in opbouw.
Mss ga ik vanavond al naar Hoeselt, anders volgende vrijdag

Dirk

jowi

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 05 January 2018, 17:56:25 »
Misschien moet je even een filmpje maken om te laten zien hoe "langzaam" de boel rijd op topsnelheid, om te voorkomen dat wat jij langzaam vind, anderen normaal of zelfs te snel vinden...

henk

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 05 January 2018, 17:56:51 »
Okay, dus het reed goed met de lp3 op je drierailbaan, maar na recente ombouw naar tweerail, rijdten ze te langzaam.
Heb je de ombouwert al gevraagd hoe dat zou kunnen?

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #59 Gepost op: 06 January 2018, 15:14:22 »
Ik ben nog wel benieuwd. Het zou ook nog in de instelling van CV53 kunnen liggen?
Misschien eens te proberen om CV53 te verlagen en te kijken wat voor effect het heeft.
Standaard staat  CV 53 (Back EMF) op 140 na een reset.
Of zet gewoon CV49 op 0 in plaats van de resetwaarde 17; enable BEMF (1) en enable speedsteps (16)
baat het niet schaadt het ook niet.
als het niet helpt kun je gewoon CV 49 weer de waarde 17 geven.
Maar dan kun je deze invloeden ook uitsluiten.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2018, 15:17:31 door Henk Boshuyzen »