Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten  (gelezen 10641 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #30 Gepost op: 05 januari 2018, 21:48:22 »
Uiteraard is er verschil in gewicht. Een trafo is een bonk ijzer met een boel koperdraad er omheen. Zo'n Meanwell voeding is een schakelende voeding en die wegen bijna niks.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #31 Gepost op: 06 januari 2018, 10:04:30 »
Welke servo's gebruik je bij die Switchpilot?

In het verleden wel vaker gelezen dat de Switchpilot niet het strakste signaal naar de servo stuurt. En de switchpilot servo's lossen dat dan weer op door een grote hysteresis.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2018, 13:56:55 »
Timo,
Ik gebruik voornamelijk de TowerPro SG90. Made in China.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2018, 16:38:06 »
Hoi,

Kijk eens naar de volgende draadjes over servo's en servodecoders. Veel extra informatie:

- Esu servo 51804 samen met digirails DR 4024
- ESU Servoswitch (+Extension)
- Servo's draaien bij opstarten digitaal systeem, waarom?
- Servo die blijven brommen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #34 Gepost op: 07 januari 2018, 13:15:09 »
Hallo, mijn naam is Thierry, nieuw op deze site en gek op treinen.

Om mijn ESU switchpilots wat rustiger te doen opstarten maakte ik gebruik van een simpele, goedkope schakeling, gevonden  via volgende site, https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48665.0
Deze Duitse meneer maakte gebruik van een transistor IRF5305 en condensator 10ùF/25V, ik gebruikte wel een andere transistor (IRF9530) en een condensator van 100µF/25V.
Dit weekend geplaatst, prima!
Door de spanningsval sluit ik max 4 Lokpilots achter elkaar, welke nu mooi achter elkaar om de +/- 2sec opstarten, gaat veel rustiger nu, geen "tsak!-zwiep!" meer!!! ;D, en servo's worden zo niet allemaal tegelijk "uit bed gestampt" ;D
De volgende 4 Lokpilots terug van nul.
Voeding: 12V/10A geschakelde voeding afgesteld op 13.8V (Waar ik later mijn baanverlichting nog ga op aansluiten)
Het brommen is dan weer een ander verhaal, mijn ervaring is dat goedkope servo's (5€) niet de ideale oplossing is.
Ben hier ook nog niet helemaal uit.

Thierry

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #35 Gepost op: 07 januari 2018, 15:52:05 »
Ik heb >30 Rosoft servodecoders met diverse typen servo’s. Deze voed ik dmv een 12 volt wisselspanning. Ook hier trekt de voeding dit aantal tijdens inschakelen niet echt goed, dus enige tijd “klapperen”.
Mijn oplossing is de helft voeden met enige vertraging, net als in het bericht van Hopper.

Om mijn ESU switchpilots wat rustiger te doen opstarten maakte ik gebruik van een simpele, goedkope schakeling, gevonden  via volgende site, https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48665.0
Deze Duitse meneer maakte gebruik van een transistor IRF5305 en condensator 10ùF/25V, ik gebruikte wel een andere transistor (IRF9530) en een condensator van 100µF/25V.
Dit weekend geplaatst, prima!

Omdat mijn voeding geen gelijkspanning maar wisselspanning is doe ik dit dmv een relais aangestuurd door een RC netwerkje en een transistor. Werkt perfect.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de “Duitse” oplossing van Hopper heel elegant een mooi is. Geen joekel van een trafo die alleen bij het inschakelen maar echt nodig is.

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #36 Gepost op: 07 januari 2018, 16:53:48 »
Elegant is het correcte woord Marc,

het leuke van de schakeling is dat ik de tweede groep van 4 Lokpilots laat starten door met de waarde van de condensator te spelen (proefondervindelijk getest met relaitje) dus op eerste shakeling van groep 2 een condensator van 470µF (oplaad tijd is langer dan dat groep 1 volledig is opgestart) De volgend drie mogen weer 100ùF zijn.

Smooth!

En nu aan het uitzoeken wat een betrouwbare/prijsvriendelijke servo voor mijn Lokpilots kan zijn. Ik vind persoonlijk de servo's van ESU behoorlijk duur, had enkele modellen van Turnigy bij HobbyKing gekocht, maar voldoen nog niet aan mijn verwachtingen.
Heeft iemand een goed voorstel?

Thierry


MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #37 Gepost op: 07 januari 2018, 17:04:21 »
En nu aan het uitzoeken wat een betrouwbare/prijsvriendelijke servo voor mijn Lokpilots kan zijn. Ik vind persoonlijk de servo's van ESU behoorlijk duur, had enkele modellen van Turnigy bij HobbyKing gekocht, maar voldoen nog niet aan mijn verwachtingen.
Heeft iemand een goed voorstel

Bij mijn laatste Rosoft Servodecoders zaten SG92R servo’s. Deze “bewegen” zonder het hinderlijke geratel war bij sommige oudere wel optreed. Ik overweeg alle servo’s door het nieuwere type te vervangen. Weet niet of Wim ze los verkoopt, maar Bij AliExpress zijn ze Er al vanaf 2,52 stuk.

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #38 Gepost op: 07 januari 2018, 19:20:51 »
Er wordt flink gereageerd op mijn vraag en dat waardeer ik. Dit is blijkbaar een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt.
Ik kwam in de verwijzingen zelfs een reactie van mezelf tegen: Klik. Het heeft dus goed gewerkt maar toen had ik wel minder servo's.

Ik heb de nieuwe voeding van 15V/10A geïnstalleerd en meteen de elektrische bedrading naar de decoders opnieuw aangelegd. Helaas zoals eerder gezegd zonder resultaat.
Volgende actie is de bedrading van de booster naar de decoders opnieuw aanleggen en alle verlengde servokabels kritisch bekijken hoe die liggen. Waar mogelijk ga ik ze inkorten en eventueel een weerstand er in solderen zoals hierboven gesuggereerd.
Als mijn pakketje uit China binnen is ga ik de decoders met korte tussenpozen inschakelen.
Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.

@Olivier
Ik ben op zoek gegaan naar een Titan voeding maar heb er geen een gevonden. Kun je iets specifieker zijn in je specificatie?


Albert.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 19:24:57 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #39 Gepost op: 08 januari 2018, 12:43:21 »
Hallo,

tijdens de Kerstvakantie een nieuwe ESU Switchpilot Servo + Extension gekocht bij Lippe.
op aangesloten;
- 2 x HK-TGY-S4505B (is een vrij zware servo, 5,85€/st)
- 2 x HK-TGY-9025MG ( lichte servo, 5,45€/st)

CV50 op waarde 6
Géén gebrom, géén jitter, niks, nada,... werken correct.
heeft ESU iets aan hun decoders aangepast?
Ik volg het op, niet te vroeg juichen natuurlijk

groetjes, Thierry

Hopper

  • test
  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #40 Gepost op: 08 januari 2018, 12:46:22 »
Dat was dus gisteren avond wel te verstaan, dus pas één maal kunnen testen, maar het stemt me optimistish

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #41 Gepost op: 08 januari 2018, 12:53:33 »
Ik ben op zoek gegaan naar een Titan voeding maar heb er geen een gevonden.
Al gezocht op titan transformator? Dan komen er een heleboel tevoorschijn, zowel nieuw als tweedehands.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #42 Gepost op: 08 januari 2018, 17:21:50 »
tijdens de Kerstvakantie een nieuwe ESU Switchpilot Servo + Extension gekocht bij Lippe.


Thierry,
Wat voor voeding/trafo gebruik je?

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #43 Gepost op: 08 januari 2018, 17:23:01 »
Al gezocht op titan transformator? Dan komen er een heleboel tevoorschijn, zowel nieuw als tweedehands.
Klaas,
Bedankt. Dat levert inderdaad meer resultaten op.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Laptopvoeding voor 3 stuks ESU Switchpilot servo geeft probleem bij opstarten
« Reactie #44 Gepost op: 08 januari 2018, 17:55:42 »
de nieuwe generatie esu sluit vermoedelijk de servobesturing af bij opstarten.Was ook al het geval dat je bij v2 de commando's kon uitschakelen na bereiken van de servostand.   Ik heb een zelfgebouwde voeding met een powermodule erachter om wissels en servodecoder aan te sturen.Niks problemen omdat ik eerst die voeding aanzet en pas daarna de baan besturing. Het jitteren komt steeds van een te zwakke voeding.Een geschakelde zal daar zeker niet aan verbeteren omdat die een belasting verwacht om haar uitgangsspanning juist te stellen.
PS : stuur alles eens aan met DC ipv AC en vele problemen zijn opgelost.Vraag maar eens aan de mensen van MSG die een ganse namiddag miserie hadden en na mijn interventie alles nu al weken perfekt werkt.
Greetings,salutations,groetjes,