Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen  (gelezen 54228 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #60 Gepost op: 13 May 2010, 23:41:34 »
Het is eerder een ovaal, wat natuurlijk komt omdat we het over een zeskant hebben.

Eeuh, een zeskant is toch echt rond hoor, als je het maakt volgens die site..

:)

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #61 Gepost op: 21 May 2010, 12:53:11 »
Eeuh, een zeskant is toch echt rond hoor, als je het maakt volgens die site..

:)

Een zeskant is rond ... hmmm

Op zijn hoogst bij benadering. Wat ik bedoel is dat je redelijk wat ruimte overhoud tussen de randen van de secties en de denkbeeldige cirkel. Als je je frame dus maakt met de diameter van de denkbeeldige cirkel in het achterhoofd, hou je ruimte over.



Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #62 Gepost op: 19 June 2010, 16:51:58 »
Ben nu bezig met het leggen van spoor in de spiraal. Nu vroeg ik mij af of het nodig is het spoor ind e spiraal onder verkanting te leggen?

Wat doen jullie?

Groet,

Rinus

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #63 Gepost op: 19 June 2010, 18:15:54 »
tis een beetje als plassen in een zwart pak..

rijtechnische maakt het in de modelbouw weinig uit, tis wel mooier
« Laatst bewerkt op: 20 June 2010, 14:21:13 door Peter van der Leek »

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #64 Gepost op: 19 June 2010, 18:18:52 »
Hallo Rinus,

Het ligt er een beetje aan hoe scherp de bocht is.
Ik zelf heb het zonder verkanting gelegd, met bochten van Fleischmann H0 profi rail R3. (ongeveer 100 cm diameter).
Naar alle tevredenheid. Ook de lange treinen worden er zonder problemen doorheen getrokken.
Is de bocht scherper, bijvoorbeeld met een diameter van 85 centimeter of zelfs nog scherper (70cm), wat niet aan te raden is,
dan is verkanting aan te bevelen.

Met jouw bochten is verkanting dus niet nodig.

Groet, Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #65 Gepost op: 19 June 2010, 18:27:06 »
Wij hebben in H0 met een diameter van 120 cm geen verkanting in de sporen!

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #66 Gepost op: 19 June 2010, 19:47:41 »
In een spiraal wordt verkanting afgeraden. Verkanting wordt alleen op de baan in het zicht toegepast al men het echte voorbeeld wil nabootsen. Verkanting bij modelspoor heeft geen enkel nuttig effect. Integendeel, het wordt in spiralen afgeraden omdat de kans groter wordt dat een trein naar binnen gaat kantelen.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #67 Gepost op: 19 June 2010, 19:50:12 »
Is de bocht scherper, bijvoorbeeld met een diameter van 85 centimeter of zelfs nog scherper (70cm), wat niet aan te raden is,
dan is verkanting aan te bevelen.
Kun je dit ook wetenschappelijk onderbouwen? Juist in een scherpe boog zou ik geen verkanting leggen. De krachtverhoudingen in model zijn heel anders dan in het grootbedrijf. Verkanting is in model technisch niet nodig, en vaak zelfs ongewenst. Dus op een plek waar je het toch niet ziet, niet verkanten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #68 Gepost op: 20 June 2010, 11:00:53 »
Klaas,

Wetenschappelijk onderbouwen? Moet je niet (op z'n minst) glimlachen als je dit terug leest?
Ik heb daar "helaas" geen wetenschappelijk bewijs voor. Ik dacht dat op dit forum ervaringen met elkaar gedeeld werden. Vraag me ook af of alles wat jij te zeggen hebt op het forum "wetenschappelijk onderbouwd" is.

Rinus,

Mijn ervaring: Bij scherpe bochten komen er grotere krachten op de trein, vooral als het een langere trein betreft, wil de trein wel eens breken. Het helpt als er bij scherpe bochten verkanting wordt toegepast om de trein makkelijker door de bocht te trekken. De lok heeft het dan ook makkelijker. Overigens niet overdrijven met de verkanting! Zie opmerking Huub. Maar nogmaals, met jouw bochtdiameter zou ik het zeker niet doen.

Zelf pas ik overigens ook geen verkanting toe in mijn huidige spiraal. De bochten in mijn spiraal hebben nu een diameter van 100cm.

Groet, Enrico
« Laatst bewerkt op: 20 June 2010, 11:12:40 door emanje »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #69 Gepost op: 20 June 2010, 14:23:45 »
Let wel op: op Wikipedia is te vinden dat verkanting bij spoorwegen in het echt maximaal 150mm is.
Bij h0 wordt dit dus maximaal 1,7mm en bij N zelfs maar 0,9mm. Dat is voor het oog nauwelijks waarneembaar.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #70 Gepost op: 20 June 2010, 14:48:13 »
Vraag me ook af of alles wat jij te zeggen hebt op het forum "wetenschappelijk onderbouwd" is.
Het zal je misschien verbazen, maar het antwoord is: het meeste wel. Alleen geef ik die wetenschappelijke onderbouwing er maar zelden bij, omdat dat voor de meesten hier toch te ver gaat.

Bij jouw opmerking vroeg ik om de onderbouwing omdat die opmerking niet juist is. Bij modeltreinen zijn de bogen veel krapper dan in het grootbedrijf, waardoor de koppelingen aanzienlijke dwarskrachten op de wagens uitoefenen. En die dwarskrachten zijn juist naar de binnenkant van de boog gericht. Daardoor krijgen de wagens de neiging om naar die kant om te vallen, en die neiging maak je alleen maar groter door verkanting toe te passen. In een spiraal zijn de krachten op de koppelingen nog groter dan op de vlakte. Dat is dus de reden waarom je zeker in een spiraal geen verkanting moet toepassen.

Als je er voor de vlakke baan echt aan gaat rekenen, op de manier van het grootbedrijf, dan kom je tot de conclusie dat de benodigde verkanting nauwelijks zichtbaar is. Dus verkanting op een modelbaan is zuiver kosmetisch, en dient geen enkel technisch doel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #71 Gepost op: 20 June 2010, 14:53:20 »
Bij h0 wordt dit dus maximaal 1,7mm en bij N zelfs maar 0,9mm. Dat is voor het oog nauwelijks waarneembaar.
In de NEM114 wordt aanbevolen om de verkanting bij H0 niet groter te maken dan 1 mm, en bij N maximaal 0,6 mm.
En dat zijn verkantingen die duidelijk zichtbaar zijn, zeker als er een trein in de boog staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rinus Rups

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #72 Gepost op: 22 June 2010, 20:01:53 »
Bedankt! Geen verkanting dus. In mijn ijver had ik al een stukje gebouwd met verkanting, maar dat valt nog wel te verhelpen.

Groet,

Rinus

Bart-1967

  • Gast
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #73 Gepost op: 22 June 2010, 20:59:18 »
Het zal je misschien verbazen, maar het antwoord is: het meeste wel. Alleen geef ik die wetenschappelijke onderbouwing er maar zelden bij, omdat dat voor de meesten hier toch te ver gaat.

Bij jouw opmerking vroeg ik om de onderbouwing omdat die opmerking niet juist is. Bij modeltreinen zijn de bogen veel krapper dan in het grootbedrijf, waardoor de koppelingen aanzienlijke dwarskrachten op de wagens uitoefenen. En die dwarskrachten zijn juist naar de binnenkant van de boog gericht. Daardoor krijgen de wagens de neiging om naar die kant om te vallen, en die neiging maak je alleen maar groter door verkanting toe te passen.
Mischien kun je dit nog eens beter/anders opschrijven Klaas. Het rammelt nogal. Ik zie je bijvoorbeeld nergens over snelheid schrijven, wat bij verkantingen toch een redelijk belangrijk element is. 

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #74 Gepost op: 22 June 2010, 22:39:54 »
Verkanting is er volgens mij om de snelheid in de bogen te vergroten.
Bij de bouw van een spiraal zou ik zelf eerder nog "tegen" verkanting maken, juist om de reden die Klaas aangeeft.
Je hebt namelijk niet alleen dwars- maar ook nog steigende krachten op je koppelingen.
Dit maakt de zijwaartse krachten op de wagons extra groot.

tinus.