Het is eerder een ovaal, wat natuurlijk komt omdat we het over een zeskant hebben.
Eeuh, een zeskant is toch echt rond hoor, als je het maakt volgens die site..
Is de bocht scherper, bijvoorbeeld met een diameter van 85 centimeter of zelfs nog scherper (70cm), wat niet aan te raden is,dan is verkanting aan te bevelen.
Vraag me ook af of alles wat jij te zeggen hebt op het forum "wetenschappelijk onderbouwd" is.
Bij h0 wordt dit dus maximaal 1,7mm en bij N zelfs maar 0,9mm. Dat is voor het oog nauwelijks waarneembaar.
Het zal je misschien verbazen, maar het antwoord is: het meeste wel. Alleen geef ik die wetenschappelijke onderbouwing er maar zelden bij, omdat dat voor de meesten hier toch te ver gaat.Bij jouw opmerking vroeg ik om de onderbouwing omdat die opmerking niet juist is. Bij modeltreinen zijn de bogen veel krapper dan in het grootbedrijf, waardoor de koppelingen aanzienlijke dwarskrachten op de wagens uitoefenen. En die dwarskrachten zijn juist naar de binnenkant van de boog gericht. Daardoor krijgen de wagens de neiging om naar die kant om te vallen, en die neiging maak je alleen maar groter door verkanting toe te passen.