Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen  (gelezen 54238 keer)

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #30 Gepost op: 15 January 2009, 21:46:59 »
Ernest,  Ik heb 90 mm vrije ruimte tussen de  verschillende  windingen. 
Rij wel met  gewone kunstof rails dus zonder  extra bedding. Met de 90 mm totaal kunnen al mijn loks met panto op maximale uitslag moeiteloos overal onderdoor.  Dus ook geen nood om tunnelbovenleiding te leggen

Groetjes
Peter
Petdig1

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 15 January 2009, 22:05:59 »
Da's duidelijk, dank je wel Peter !
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

wvdm

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 02 February 2009, 14:11:47 »
Hoi,

Ik maak twee spiralen, een van 3,5 cirkel en een met 2,5 cirkel.
Maar hoe gaat een spiraal dwars door een treintafel??
lees hieronder,  hoe ik het heb op gelost. Net hoorde ik, dat er ook zoiets in de Railhobby staat.
Eerst heb ik mallen gemaakt van karton met bogen van 1/8 cirkel.
Vervolgens heb ik die op triplex van 5 mm. dikte afgetekend. ( zo gaat er maar weinig hout verloren) Twee stukjes van 1/16 cirkel aan het begin en het einde v/d spiraal. De stukken triplex in een cirkel leggen en beginnen met 1/16, dan telkens 1/8 stuk , hierop met houtlijm in gesmeerde stukken van 1/8 cirkel. bij de tweede en derde (en/of meerdere lagen) ligt de onderste 1/8 voor de helft over de bovenste 1/8. Als je klaar bent met leggen en lijmen leg je wat zwaars op de spiraal op telkens 1/8 cirkel en laat het een nacht drogen.
Vervolgens heb ik blokjes gezaagd van 1 t/m 8 cm en van de 8 cm. een heleboel. Die heb ik onder en tussen de spiraal gelegd.
Fout!!!! Het dubbele triplex van de spiraal is 1 cm. dik, dus liep de spiraal van 7 cm over 1/8 cirkel naar 9 cm.
24 stukjes karton op elkaar was precies de dikte van de spiraal 1 cm, dus 7 cm kreeg 21 stukjes karton, 6 cm. 18 stukjes 5 cm 15 stukjes etc.
Ik had natuurlijk gewoon blokjes met de juiste hoogte moeten zagen met telkens 9/8= 1,125 cm verschil. Let hierop!!!!
Uit balkjes zaagde en beitelde ik steunen voor ze zijkanten om die tegen de vertikale hulpspanten van de spiraal te lijmen. Die zaagde ik midden door, zodat ik ze dubbel kreeg voor de binnen en buitenzijden v/d spiraal.
Vervolgens legde ik de spiraal op het frame v/d trein tafel.

Ik maakte uit karton weer mallen voor de vertikale spanten op telkens 1/8ste cirkel. Die af getekend en uit gezaagd en vast geplakt aan de vertikale spanten. De spiraal gaf weer de juiste plaatsen aan.
Voor 45, 135, 225 en 315 graden maakte ik driehoekige blokjes.
Om twee stukken hout onder een hoek van 45 graden aan elkaar te lijmen klemde ik eerst een lijmklem zonder iets ertussen op de verticale spant. Net een driehoekig blokje tegen de schoefdraad van die lijmklem heb je weer een recht stuk om een andere lijmklem op te klemmen.

Let op!!!De verticale spanten zijn ter plekke van de spiraal nog niet door gezaagd, anders zou het middenstuk v/d treintafel op de grond vallen wegens gebrek aan steun.
Met een hoop lijm klemmen werden de vertikale hulpsteunen v/d spiraal aan het frame van de treintafel gelijmd.
(Ik maak eerst een stevige lijmverbinding, wacht tot de lijm droog is en schroef daarna extra schoeven op de verbindingen. Dit in verband met ervaringen van vorige treintafels, er kwam altijd houtzaagsel van het voorboren in de lijm terecht.)

Als alle hulpspanten vast zitten, kunnen de afgetekende verticale spanten van de treintafel doorgezaagd worden, zodat er een goot voor de spiraal ontstaat.
Oei, oei, oei, oei!!!De net doorgezaagde vertikale spant zakte 3 cm. Wat nu? Ik heb er drie extra poten onder geschroefd.
Nu zakte er niets meer bij het zagen. Bij de lijmklemmen middenboven heb ik nog twee schuine spantjes gelijmd (en vast geschroefd!), want de middelste paal stond te wiebelen.

De spiraal werd in de "goot gelegd en mbv de blokjes (en stukjes karton) weer opgebouwd.
Nu konden de balkjes met de uitsparingen tegen de spiraal en de hulpspanten gelijmd en geklemd worden.

Zie hierboven een prachtige spiraal met 8cm tussenruimtes en gelijkmatig oplopend dwars door de treintafel heen.

Succes
Groeten
Wil

« Laatst bewerkt op: 02 February 2009, 16:11:45 door I love trainz »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 02 February 2009, 15:29:09 »
Wil, hoe krijg je nu de rails er nog tussen? Volgens mij is het handiger om het spoor gelijkop te bouwen met de houtspiraal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wvdm

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 02 February 2009, 15:54:26 »
Quote: Wil, hoe krijg je nu de rails er nog tussen? Volgens mij is het handiger om het spoor gelijkop te bouwen met de houtspiraal. Unquote

Dat is geen probleem. In het midden kan ik nog ruim zitten.
Maar wel een goede tip. Bedankt. Bij het maken van de tweede spiraal zal ik er zeker gebruik van maken.
Overigens zal ik tijdelijk de hele spiraal nog niet volledig met dubbelspoor uitvoeren. Kijk  hierhttps://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13538.0
, maar slechts de bovenste ervan om redenen dat ik blut ben om nog meer rails en wissels te kopen voor het schaduw station.

Groetjes
Wil

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #35 Gepost op: 02 February 2009, 17:26:03 »
hoe krijgen jullie dat hout zo dat de ene kant lager begint aan de andere kant?

wvdm

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 02 February 2009, 19:49:22 »
Hallo Johan en iedereen,

Dat staat in de tekst.
Ik wilde 8 cm tussenruimte, dus voor een cirkel 8 X 8 cm. blokjes
De plaatdikte v/d spiraal is 2x 0,5 cm (triplex) =1 cm.
Te overwinnen hoogte 9 cm. 8 steunen om de 45 graden
9/8=1.125 cm. Eerste blokje onder de eerste 45 graden =1.125 cm
Tweede blokje hout is 2 X 1,125 cm = 2,25 cm onder excact 90 graden
Derde blokje hout onder 135 graden =3 x 1,125 cm. =3,375 cm.
etc. etc.
Op het begin van de spiraal komt een blokje hout van 8 cm. en zo om de 45 graden weer blokjes van 8cm. hoog.
Deze blokjes zijn slechts hulp middelen om steunen met uitsparingen te maken, die over de randen van de spiraal vallen.
Nadat die steunen vast gelijmd zijn kunnen de blokjes weg en blijft er vrije ruimte voor dubbel spoor over.
Ik zag via een link tips over het maken van een spiraal met draadeinden alleen aan de buiten kant.
Maak dan liever wel draadeinden aan beide kanten van de spiraal, omdat de rails anders niet recht ligt.

Bovenstaand tekeningetje laat zien waarom.

Succes
Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 11:16:43 door I love trainz »

wvdm

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 04 February 2009, 19:44:26 »
Nog even een duidelijke foto hoe je een 45 graden hoek kan klemmen.

Het onderste blokje rust tegen de kleine lijmklem, die alleen op de lange balk geklemd is.
De grote lijmklem zou het driehoekige blokje tussen de balken vast klemmen en als er lijm tussen zou zitten, zou er een stevige lijmverbinding ontstaan. Het is nu alleen maar om te laten zien.

Groetjes
Wil

wvdm

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 05 February 2009, 12:13:19 »
Hier nog een foto van de hoogte steunen.
Je zaagt de balkjes half in en met een beitel en hamer hak je het stukje hout tussen de zaagsnedes uit.

Hier heb ik wel heeeeeeel hard over na moeten denken, hoe ik het zou maken, maar nu is het gemaakt en ik ben er best tevreden erover.

Succes
groeten
Wil

wvdm

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 12 February 2009, 13:23:40 »
Ziezo, het hout werk van de rechtse tafel is af.

Nu nog een spiraal voor de linker kant van de treinbaan maken.

Dat schiet ook al lekker op voor 2,5 rondjes.

groet
Wil

wvdm

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 07 August 2009, 17:37:00 »
Wil, hoe krijg je nu de rails er nog tussen? Volgens mij is het handiger om het spoor gelijkop te bouwen met de houtspiraal.
Ik heb de rail op kurkstroken geplakt buiten de spiraal en punaisses gebruikt om hem vast te houden tijdens het drogen van de lijm.

Ongeveer 200 punaisses in gebruik.

De binnen spiraal ligt niet op smalle stroken , maar op bredere voor de stevigheid. De binnen spiraal is van flex rail gemaakt. De railschoentjes van beide sporen zitten niet op gelijke afstand. Zo voor kom je knikken van de rails

Voor de afstand tussen de twee rails heb ik een hulmiddel gemaakt. Dat past in twee platte wagens of ook in bieten wagens.
Van de andere kant gezien.

In onderdelen.

Toen de rails in de spiraal geschoven.

Eerst een stukje.

Toen een stukje verder.

Nou zit die bijna op z'n plek, maar het ligt nog los.

De boutjes kwamen tegen de onderkant van de spiraal. Toen heb ik punaisses in de blokjes hout gestoken, die precies tussen de rails vielen. In plaats van het gaatje heb ik daar ook een sleufje gemaakt. Zo kon ik het bovenste blokje hout (MDF) beter centreren.
Ik heb eerst de binnen spiraal vast geplakt en toen telkens schuivend over de beide rails (binnen en buiten spiraal) stukje voor stukje de buiten spiraal vast geplakt. De beide rails liggen op 6 cm uit elkaar van hart tot hart.

De beide spiralen zitten gelijmd met houtlijm. De lijm van de buiten spiraal moet nog drogen.

Met blokjes hout op kurk stroken op de rails (anders kwam het niet klem te zitten! :()heb ik de rail in de spiraal geklemd om de lijm te laten drogen.

Voor de rechter spiraal heb ik dunner kurk genomen en dat voor de stevigheid op zwart karton geplakt.
Hier zie je 3 en een kwart cirkel, waarvan de bovenste laag de lijm nog aan het drogen is.

Het is dus gelukt. :D ;) ;D Desalnietteminniettegenhetfeitstaandedat het wel te doen was, raad ik toch iedereen aan om spiralen in lagen op te bouwen. Maar dat geef ik toch niet toe. Ik ben er 6 weken mee bezig geweest. :-\
Je kunt er dan veel makkelijker bij, het werkt sneller en je kan tussendoor testen of de rail goed ligt.

Succes,
Groet
Wil

« Laatst bewerkt op: 07 August 2009, 18:08:15 door I love trainz »

wvdm

• Gast
Re:Spiraal tips, waar op te letten bij het bouwen
« Reactie #41 Gepost op: 12 August 2009, 23:22:35 »
 :) ;) Hallo,

Daar ben ik wederom.
De spiraal van drie en een kwart cirkels is nu ook af.
Dubbelspoor op kurk en karton gleed makkelijker in de spiraal.

De rails ligt drie dik op de bovenste cirkel en gaat naar de eerste van bovenaf.

Draaien, schuiven en een beetje goed leggen en twee cirkels zitten erin.

Nog maar een kwart cirkel en dat ging het lastigste.

De rails ligt er, maar nog niet vast geplakt. Het karton had ik gebruikt om de punaisses in vast te drukken. Dan verplaatste ik het een driekwart cirkel en plakte het volgende stuk. Zo had ik drie en een kwart cirkel gemaakt. (zie laatste foto van mijn vorige bericht.)

Om genoeg vrije ruimte te krijgen bij de buiten spiraal, heb ik mijn breedste wagon genomen en daar 2 x 2 mm. karton langs met elastiek vast gezet. Die heb ik langs alle steunen geleid, maar samen met die van de foto hieronder.

Om genoeg vrije ruimte op de binnen spiraal te krijgen , heb ik mijn meest naar binnen uitstekende wagon genomen en daar in het midden 2 x 2 mm. karton met elastiek vast gemaakt. Deze wagon duwde ik samen met die andere langs alle steunen van onderen naar boven en plakte de rails vast door het op te tillen en  een kast met houtlijm over het hout te smeren. Met blokjes hout en kurk drukte ik de rails, de kurk en het karton in een keer vast tot de lijm gedroogd was.

De rails zit vast, de wagons kunnen zonder probleem naar onderen rijden en deze spiraal is ook af. ;D :D (y)

Groetjes
Wil

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #42 Gepost op: 30 September 2009, 14:16:17 »
Op drehscheibe-online.de ben ik een spiraal tegengekomen, die een metalen basis heeft in plaats van een houten. klikkk.

Groet,
Basilicum

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #43 Gepost op: 30 September 2009, 18:53:05 »
Dat zal een pokke herrie geven lijkt me.

Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #44 Gepost op: 05 January 2010, 04:10:30 »
Heren,

Nog een leuk sporen spiraaltje ;D bekijken?
kijk eens op:
www.youtube.com/zwederbaan
Veel kijk plezier!!
Deze helix is 130x180cm en 4 sporen breed, heling 3% maximale stijging en 3,25% maximale daling.
Moeten nog 2 lagen minimaal bovenop komen.
Dit is de onderbaan, de scenery moet hier nog bovenop komen.
Rijd nu van schaduwstation 1 (6x285-370cm + 2x135cm)  naar schaduwstation 2 (6x285-370cm + 2x135cm) en weer terug.

Gebruikte materialen, afval multiplex van 8mm dik, houten frame gemaakt op 2 verstelbare poten met 4 draadeinden M10. De draadeinden waar de rij platen aan hangen zijn M8. De rijplaten zijn 4 gelijke delen vormen 1 heel Ovaal.
Elke plaat heeft 2 gaten voor de draadeinden, de platen zet ik onderling vast met dun hout. De platen zitten aan de onder- en bovenkant vast met een moer en een carroseriering.
De Montage gaten zijn bij mij 10mm doorsnede.
Op de platen zit onderleg folie voor laminaat vloeren gelijmd (lekker veel voor weinig ;D) en daar bovenop ligt de flexrail vast met dubbelzijdig plakband, en dus heel eenvoudig te corigeren, en geen herrie! ;) kan dan ook snachts rijden, terwijl de rest in de hut gewoon van hun nachtrust kan genieten. (y)

Foto`s volgen nog.

Garoeten
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken