Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 08:47:09
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Logo-op-museummaterieel discussie  (gelezen 8156 keer)

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2017, 13:09:39 »
En er valt wel degelijk toestemming te krijgen om het ns logo te mogen gebruiken, kijk maar eens naar de SHD 2205 deze mag sinds ns 175 het logo voeren.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2017, 13:53:45 »
Het voeren van NS logo is geen enkel probleem.
Mits je maar netjes toestemming vraagt om het beeldmerk te mogen gebruiken.
In de tijd dat ik nog coordinator NS - Spoorwegmuseum was regelde ik de overdracht van uitgediend materieel aan het Spoorwegmuseum.
Als eerste regelde ik een formeel besluit dat de benaming NS op de nummerschilden toegestaan was.
Want hoewel de tekst "Nederlandse Spoorwegen" of "Nederlandsche Spoorwegen" op de bronzen nummerplaten geen probleem was bleek dat in het verleden niets afgesproken was over de aanduiding NS op de treinstelnummerplaten.
Voor moderner materieel kwam de kreet " In de staat van buitendienst gaan inclusief alle opschriften, fabrieksaanduidingen en logo's" in gebruik.
In geval van de mP kwam daar nog het gebruik van het PTT logo bij. Daar wist men eigenlijk niet wat men met die vraag aanmoest en speelde hem door naar de conservator van het postmuseum aan de zeestraat in den Haag die mij toen antwoorde dat het gebruik van het PTT in historische context geen probleem was.
De hele discussie die hier nu gevoerd is kun je ondervangen door een verzoek te doen aan de betreffende Maatschappij of het betreffende logo in historische context gebruikt mag worden.
Onder historische context valt dus geen commercieel gebruik dus dat ondervang je gelijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2017, 14:02:45 »
En er valt wel degelijk toestemming te krijgen om het ns logo te mogen gebruiken, kijk maar eens naar de SHD 2205 deze mag sinds ns 175 het logo voeren.

Ja, dat dacht ik al. Wel onderbouwen natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2017, 08:28:04 »
De hele discussie die hier nu gevoerd is kun je ondervangen door een verzoek te doen aan de betreffende Maatschappij of het betreffende logo in historische context gebruikt mag worden.
Onder historische context valt dus geen commercieel gebruik dus dat ondervang je gelijk.

En dat is ook precies hoe het bij de 2454 geregeld is, maar omdat de eigenaren hem ook willen verhuren aan commerciële partijen is gekozen voor een magneet sticker, zo konden we bij de STAR het logo voeren in historische context en kan hij er makkelijk af als hij commercieel verhuurd wordt.

Groeten Edwin.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2017, 08:46:18 »
Simpel en doeltreffend, heel slim opgelost
RETROBAHN A.G.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2017, 02:00:13 »
De bewaarde 1300'n hebben nog wel een logo, waarvoor de NS dan ook toestemming heeft gegeven (omdat het logo beeldbepalend is). Gezien de nog aanwezige logo's op museummaterieel zit de NS er ook niet erg mee.
Volgens mij is de eis dat als de bedoelde lok de baan op komt, de vishaak er vanaf verdwijnt.
De lok staat nu toch binnen, dus niemand die er wat van ziet.

En imagoschade: KUL. Het aantal keren dat een stoomtrein langs het perron komt en dat mensen die op een reguliere trein willen stappen denken dat het nu trein is .... De gemiddelde reiziger is op zoek naar de eerste trein naar de bestemming en het liefste met een zitplaats. Als NSR morgen, zonder PR acties, een nieuw logo introduceert is d’r geen reizigers die zich afvraagt of hij/zijn met die trein mee kan.
Stoomtreinen hebben nooit met vishaken gereden, dus die discussie is snel voorbij  ;D

Dat is ook niet het voorbeeld van wat ik bedoelde met imago schade,
Als er morgen ergens een lok ontspoort met een Vishaak erop van een museum oid, dan staat dat binnen no-time in de krant omschreven als ontspoorde NS-trein.  Die daar dus niets mee te maken heeft, en daarna in 2017 stijl op social media gedeeld word als "Kijk lekker dat NS...."
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2017, 02:05:31 door Thom »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2017, 08:59:17 »
Dat is ook niet het voorbeeld van wat ik bedoelde met imago schade,
Als er morgen ergens een lok ontspoort met een Vishaak erop van een museum oid, dan staat dat binnen no-time in de krant omschreven als ontspoorde NS-trein.  Die daar dus niets mee te maken heeft, en daarna in 2017 stijl op social media gedeeld word als "Kijk lekker dat NS...."

Een ontspoorde goederentrein (ook al staat er heel groot een logo van een ander bedrijf op) wordt door veel mensen ook aangegrepen om hun gal te spuien over de NS...  ::)

Citaat
Volgens mij is de eis dat als de bedoelde lok de baan op komt, de vishaak er vanaf verdwijnt.

Met uitzondering van de 1312? Die is immers al vaak genoeg op de baan geweest, of is dat weer de "uitzonderingspositie" voor het NSM?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2017, 09:27:11 »
De 1315 stond ook in een Duits museum in NS-uitvoering met groot logo, of is dat niet ''op de baan''?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2017, 09:50:31 »
Wat is hier nou onduidelijk aan?

De hele discussie die hier nu gevoerd is kun je ondervangen door een verzoek te doen aan de betreffende Maatschappij of het betreffende logo in historische context gebruikt mag worden.
Onder historische context valt dus geen commercieel gebruik dus dat ondervang je gelijk.

Als ik zie welk museummaterieel het logo voert, dan klopt het verhaal van Henk helemaal. Als iemand een goed onderbouwd verzoek doet om het logo te mogen voeren met de bedoeling materieel in historische context te behouden, is de kans groot dat toestemming wordt verleend. Daarbij horen ook museumritjes, zoals de 1312 regelmatig maakt. Veel ingewikkelder lijkt het niet te zijn.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2017, 10:30:38 »
Ach dat soort discussies zie je ook in de museumbussenwereld.
Als je een replica wil maken van een bepaalde bus omdat de echte niet meer bestaat wordt je compleet beschuldigd van geschiedvervalsing.

Je hebt dan wel een identieke bus, maar dan valt men weer over het kenteken dat niet klopt of bepaalde kleine details die niet aangepast kunnen worden.

Je wordt echt werkelijk nier goed van die gasten.
Dat ze zelf maar eens de handen uit de mouwen komen steken, of met een zak geld over de brug komen.
Maar niet langs de zijlijn moord en brand liggen te schreeuwen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2017, 10:38:15 »
Je hebt dan wel een identieke bus, maar dan valt men weer over het kenteken dat niet klopt of bepaalde kleine details die niet aangepast kunnen worden.
Moet je eens lezen als er een nieuw treinmodelletje aangekondigd wordt. Een foto of handmonster wordt ook meteen met de grond gelijk gemaakt. ;D
Groeten Joop, machinist Lls

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2017, 10:53:51 »
Yep, ik ken de discussies op dat gebied ook Joop.
Als je het niet zint, koop het dan niet.
Of pas het zelf maar aan tot het wel klopt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12324
    • sleutelspoor
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #42 Gepost op: 19 oktober 2017, 13:06:36 »
Je hebt Zwarte Pieten en je heb Zeur Pieten;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2017, 17:50:09 »
Je vergeet de gekleurde Pieten... Is wel zo 2017 ;) ;) ;D
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Logo-op-museummaterieel discussie
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2017, 18:25:28 »
We dwalen met de bussen en de pieten een beetje af.

Mag het weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp a.u.b.?

Met dank,

Gr, Bert
Team moderatoren