En er valt wel degelijk toestemming te krijgen om het ns logo te mogen gebruiken, kijk maar eens naar de SHD 2205 deze mag sinds ns 175 het logo voeren.
De hele discussie die hier nu gevoerd is kun je ondervangen door een verzoek te doen aan de betreffende Maatschappij of het betreffende logo in historische context gebruikt mag worden.Onder historische context valt dus geen commercieel gebruik dus dat ondervang je gelijk.
De bewaarde 1300'n hebben nog wel een logo, waarvoor de NS dan ook toestemming heeft gegeven (omdat het logo beeldbepalend is). Gezien de nog aanwezige logo's op museummaterieel zit de NS er ook niet erg mee.
En imagoschade: KUL. Het aantal keren dat een stoomtrein langs het perron komt en dat mensen die op een reguliere trein willen stappen denken dat het nu trein is .... De gemiddelde reiziger is op zoek naar de eerste trein naar de bestemming en het liefste met een zitplaats. Als NSR morgen, zonder PR acties, een nieuw logo introduceert is d’r geen reizigers die zich afvraagt of hij/zijn met die trein mee kan.
Dat is ook niet het voorbeeld van wat ik bedoelde met imago schade,Als er morgen ergens een lok ontspoort met een Vishaak erop van een museum oid, dan staat dat binnen no-time in de krant omschreven als ontspoorde NS-trein. Die daar dus niets mee te maken heeft, en daarna in 2017 stijl op social media gedeeld word als "Kijk lekker dat NS...."
Volgens mij is de eis dat als de bedoelde lok de baan op komt, de vishaak er vanaf verdwijnt.
Je hebt dan wel een identieke bus, maar dan valt men weer over het kenteken dat niet klopt of bepaalde kleine details die niet aangepast kunnen worden.