BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Luc2000 op 15 oktober 2017, 16:08:57

Titel: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Luc2000 op 15 oktober 2017, 16:08:57
Gisteren met de rit van de NVBS mee geweest, de afschiedsrit van de laatste diesel treinen van de NS.

(http://www.thevandijks.nl/foto/14102017-2.jpg)

De 2454 stond er mooi bij!

Groet Hans

Wanneer stopt NS eens met het beleid om geen NS vignetten op museummaterieel toe te staan? Zal nog leuk worden als SLT over 25 jaar museummaterieel wordt, moeten vrijwilligers het dan wegschuren (op de kop)...? ;)  ;D
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Robert39 op 15 oktober 2017, 18:17:29
met de star dagen, zat er gewoon een NS vignet op de 2454. zo'n magneet sticker (y) is 2454 alweer rijvaardig ?
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Thom op 15 oktober 2017, 23:54:36
Wanneer stopt NS eens met het beleid om geen NS vignetten op museummaterieel toe te staan? Zal nog leuk worden als SLT over 25 jaar museummaterieel wordt, moeten vrijwilligers het dan wegschuren (op de kop)...? ;)  ;D
Tjsa, het is gewoon hun huidige bedrijfslogo. Als jij een eigen bedrijf hebt, een vrachtwagen verkoopt, dan is het toch ook vreemd als de nieuwe eigenaar met jouw bedrijfslogo blijft rond rijden? Het logo tonen op de lok geeft een ieder de indruk dat de machine tot de NS vloot behoord.

Die 2400 is, hoe lullig ook, niets meer dan een doorverkochte afgedankte locomotief en je kunt je afvragen wanneer je zoiets het stempel 'museaal' kunt geven ook.
Om iets geks te noemen, museummaterieel is vrijgesteld van het UIC nummer als zichtbaar opschrift te hebben, toch heeft deze lok het UIC nummer er duidelijk vermeld opstaan waardoor je het ook kunt zien als een commerciële machine.

NS heeft het Spoorwegmuseum overigens wel vrijgesteld om het NS vignet te mogen gebruiken, dus een SLT met logo's bewaren is niets ondenkbaars aan.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: MR op 16 oktober 2017, 07:34:52
NS dient eindelijk maar eens te erkennen dat er andere serieuze railmusea zijn in Nederland behalve het Spoorwegmuseum.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Thom op 16 oktober 2017, 13:28:41

Het klinkt heel lullig, maar dan moet je mij toch eens vertellen waarom ze dat zouden moeten? In dit geval is de lok gewoon een particulier eigendom en nieteens direct van een museum.
Het is hun huidige logo en hebben daar volledig zelf het rechten beheer over.

Zo'n geel/grijze 2400 is prachtig, maar zou door velen nieteens als museum stuk gezien worden en zeker met de huidige logo's gewoon voor een ordinaire NS trein een gezien worden ipv een museum stuk.

Gek gezegd, stel dat iemand morgen met zo'n museum stuk met logo ergens ontspoort of een aanrijding krijgt, dan weet je zeker dat NS direct genoemd zal worden in de krant...


Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Rick op 16 oktober 2017, 13:38:49
Dat heeft toch weinig met elkaar te maken? Als de NS erkent dat er andere serieuze* museummaatschappijen zijn, houdt dat niet in dat direct iedereen het NS logo mag gebruiken. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je als bedrijf niet iedereen toestemming geeft om je logo te gebruiken. Railion moest het logo immers ook van hun locs verwijderen.

*heeft de NS ooit bepaald dat alleen het NSM serieus is  ::)
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Thom op 16 oktober 2017, 13:41:21
Ja, omgedraaid ook, door anderen geen logo te laten gebruiken, betekend dat natuurlijk niet dat NS hun ook gelijk niet als serieus museum ziet.

Of bedoelde je dat nou precies met het * ? Want die snapte ik ff niet helemaal :p
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Rick op 16 oktober 2017, 13:44:13
Ja, volgens mij heeft toestemming van logo-gebruik door de NS verder niks te maken met of je als museum wel of niet serieus bent te nemen.  ;)
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: MR op 16 oktober 2017, 16:07:57
Het spoorwegmuseum mag wel het logo gebruiken. De VSM, MBS en de SGB etc. niet. Vanwaar dit verschil. Ik beschouw VSM en en SGB etc. van groot belang voor het bewaren van het Nederlands spoorwegerfgoed, niet minder dan dan het Spoorwegmuseum en dienen dan ook gelijkelijk behandeld te worden.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: MR op 16 oktober 2017, 16:17:29
Laat ik het anders zeggen: Ik kan mij heel goed voorstellen dat NS toestemming kan verlenen voor het het gebruik van logo als:
De beheerder van het museumstuk een geregistreerd museum (https://www.museumregisternederland.nl/) is met een ethische code.
Het museumstuk staat ingeschreven in het register railmonumenten (http://www.mobielecollectienederland.nl/railmonumenten/).
Groet,

Marco
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: timtrein op 16 oktober 2017, 18:43:08
dus een SLT met logo's bewaren is niets ondenkbaars aan.
Gelukkig!  :laugh:
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Thom op 16 oktober 2017, 19:15:07
Ik weet alleen niet of ik dat nog mee wil maken  ;D ;D

Het spoorwegmuseum mag wel het logo gebruiken. De VSM, MBS en de SGB etc. niet. Vanwaar dit verschil. Ik beschouw VSM en en SGB etc. van groot belang voor het bewaren van het Nederlands spoorwegerfgoed, niet minder dan dan het Spoorwegmuseum en dienen dan ook gelijkelijk behandeld te worden.
Die zijn zeker niet minder waard daarin nee, dat voorop gesteld :)

Maar de relatie tussen NS en het Spoorwegmuseum zit natuurlijk wel iets anders in elkaar dan die met de andere musea.
Het Spoorwegmuseum was in het verleden natuurlijk onderdeel van NS en ondanks dat het nu zelfstandig is, vervult dat nog steeds wel een beetje de functie van 'bedrijfsmuseum' en hebben ze wel meer afspraken met elkaar zoals bijvoorbeeld het bewaren van materieel wat bij NS buiten dienst gaat.

Dit draadje gaat toch over wat je gezien hebt? :-\ Voor discussie en verschil van mening is er een ander draadje. Laten we het hier over de plaatjes hebben.
Ik weet niet er in het Arabisch onder je naam staat dat je moderator bent, maar ik heb het idee van niet.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Reinout van Rees op 16 oktober 2017, 21:40:52
Zo, even afgesplitst zodat het fotodraadje het fotodraadje blijft :)

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 oktober 2017, 21:45:12
Het spoorwegmuseum mag wel het logo gebruiken. De VSM, MBS en de SGB etc. niet. Vanwaar dit verschil. Ik beschouw VSM en en SGB etc. van groot belang voor het bewaren van het Nederlands spoorwegerfgoed, niet minder dan dan het Spoorwegmuseum en dienen dan ook gelijkelijk behandeld te worden.
Waarom gelijk behandelen? Het logo is van NS, die mogen toch zeker zelf bepalen wie dat logo wel of niet mag gebruiken?
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: MR op 16 oktober 2017, 22:51:07
Waarom gelijk behandelen? Het logo is van NS, die mogen toch zeker zelf bepalen wie dat logo wel of niet mag gebruiken?

Omdat  ze als musea erfgoed van NS bewaren. Daar mag NS wel wat meer waardering en medewerking aan verlenen. En als het gaat om het gebruik van een logo, dan is het nog heel beperkt. Ik vind echt dat zo de musea te kort gedaan worden.

Overigens heb ik even uitgezocht welke museumspoorlijnen geregistreerde musea zijn: MBS, SGB. SHM,  Stoomtrein Katwijk-Leiden en de RTM. Dat zijn ze.   
Edit:

Die zijn zeker niet minder waard daarin nee, dat voorop gesteld :)

Maar de relatie tussen NS en het Spoorwegmuseum zit natuurlijk wel iets anders in elkaar dan die met de andere musea.
Het Spoorwegmuseum was in het verleden natuurlijk onderdeel van NS en ondanks dat het nu zelfstandig is, vervult dat nog steeds wel een beetje de functie van 'bedrijfsmuseum' en hebben ze wel meer afspraken met elkaar zoals bijvoorbeeld het bewaren van materieel wat bij NS buiten dienst gaat.

Ik vind die historische band prima. Ik hou van traditie en deze traditie moet blijven bestaan. Maar dat is toch niet in tegenpraak dat NS ook ruimhartiger is tegenover de andere musea. Daar kan ze ook een band mee opbouwen. (Moet ze mee opbouwen vind ik eigenlijk)
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Thom op 16 oktober 2017, 23:07:02
Ik denk eerlijk gezegd dat het verleden ook aangetoond heeft dat het weggeven van allerlei materieel lang niet altijd een succes op levert, en ook dat treft NS uiteindelijk. Overigens is dat ook iets wat tegenwoordig ook niet meer kan ivm met afvalwetgevingen dus ik zou er niet op rekenen dat dat in de toekomst vaker zal gebeuren.

Eigenlijk wel mooi dat je de geregistreerde musea opnoemt (die vaak een veel oudere tijdperk hebben als beleid wat pré Vishaak is), want deze discussie begon met een locomotief die daar niet toe behoord maar particulier eigendom is geworden na een aantal commerciële verkopen.
Feitelijk kan de eigenaar morgen ook beslissen om de lok dus commercieel te gaan verhuren, daar wil je dus geen logo op hebben :)
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: MR op 16 oktober 2017, 23:19:53
Over weggeven heb ik het niet gehad, maar over een meer welwillende houding, Daar hoort weggeven wel bij, maar niet per se.

Inderdaad, de geregistreerde musea onder de spoormusea zullen niet echt rouwig zijn dat zij de vishaak niet mogen gebruiken omdat het beeld dat ze nastreven van de voor de vishaak is.  Uitzondering zou de SGB kunnen worden op langere termijn. Misschien zou bij  dit museum en bij de MBS een behoefte kunnen groeien aan geelgrijze sik.   Bovendien zou het musea die nog niet geregistreerd zijn, kunnen aanmoedigen daar werk van te maken. Dat lijkt mij positief
Ik bedoelde idd niet specifiek de 2454. Het bezwaar dat je noemt is terecht, gezien het gebruik dat de eigenaren ermee voorstaan. Ik heb en had meer bedoeld in bredere zin. De VSM blijkt nu ook buiten de door mij gestelde kaders te vallen.

Edit: de MBS heeft een geelgrijze sik met vishaak: Klik (http://www.nmld.nl/nl/object/1056)
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Joop_L op 16 oktober 2017, 23:26:51
Ik lees veel NS Moet Troost je MR, NS moet niks, als het gaat om museummeuk.  ;D
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: MR op 16 oktober 2017, 23:30:29
Het gaat niet om meuk, maar om erfgoed. Dat is niet vrijblijvend, ook niet voor (semi-staats)bedrijven. Dus ja, NS heeft als belangrijke  historische vervoerder hier wel verantwoordelijkheid.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Besselspoor op 16 oktober 2017, 23:35:13
Lijkt mij meer een zaak van regelgeving rond beeldmerken. De vishaak is een actueel beeldmerk van het bedrijf NS dus is het logisch dat dat niet wordt toegestaan op voertuigen die niet onder de verantwoordelijkheid van NS vallen. Heeft niets met goodwill maar met merkrecht te maken.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: guest7823 op 16 oktober 2017, 23:38:06
Volgens mij doen ze in de UK niet zo moeilijk over hun vishaken.

En iets met........ noblesse oblige

Dat houdt niet in onbeperkt gebruik van laten maken, maar wel meer nuance dan nu het geval is.

Een geleasde loc die een dag voor een andere vervoerder in gebruik is de logo’s laten verwijderen. Was er die dag nu niets belangrijkers te doen.

Dat je niet een wegroestende bak ergens langs de hoofdbaan wilt hebben staan met je bedrijfslogo ( weet niet of dat aan de orde is): prima. maar een loc die verder netjes onderhouden is en in de verf staat ......... get a life.

En imagoschade: KUL. Het aantal keren dat een stoomtrein langs het perron komt en dat mensen die op een reguliere trein willen stappen denken dat het nu trein is .... De gemiddelde reiziger is op zoek naar de eerste trein naar de bestemming en het liefste met een zitplaats. Als NSR morgen, zonder PR acties, een nieuw logo introduceert is d’r geen reizigers die zich afvraagt of hij/zijn met die trein mee kan.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 oktober 2017, 23:40:14
Blijkbaar wordt er niet al te strikt mee omgegaan. De SGB heeft 2 e-locs, de 1136 en 1145. Beide nog met de vishaken er op.
Ze hebben ook een kraansik, de 361. Die is van Structon geweest, en daar staan de vishaken niet meer op.
Maar ze hebben ook een groene sik, de 264, en daar zit een nummerplaat op met de tekst Nederlandsche Spoorwegen.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: guest7823 op 16 oktober 2017, 23:53:49
Volgens mij ligt nummerplaten niet gevoelig. Daar heeft de SHM d’r ook wel een paar van.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Rick op 17 oktober 2017, 07:58:19
Feitelijk kan de eigenaar morgen ook beslissen om de lok dus commercieel te gaan verhuren, daar wil je dus geen logo op hebben :)
Dat was wel de bedoeling met de loc, vandaar ook het verwijderbare logo.

Het gaat niet om meuk, maar om erfgoed. Dat is niet vrijblijvend, ook niet voor (semi-staats)bedrijven. Dus ja, NS heeft als belangrijke  historische vervoerder hier wel verantwoordelijkheid.
Zo te zien vallen de 1136 en 1145 niet onder erfgoed en van de tig bewaarde sikken kan ik me dat niet voorstellen. De bewaarde 1300'n hebben nog wel een logo, waarvoor de NS dan ook toestemming heeft gegeven (omdat het logo beeldbepalend is). Gezien de nog aanwezige logo's op museummaterieel zit de NS er ook niet erg mee.

En er is hierover al eens gesproken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23054.0.html).
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: henk op 17 oktober 2017, 08:29:16
Hoe vaak is bij NS eigenlijk een met redenen omkleed verzoek ingediend om een logo te mogen handhaven?

Volgens mij doen ze in de UK niet zo moeilijk over hun vishaken.


Rijdt British Rail dan nog?
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Marc tramt op 17 oktober 2017, 08:59:45
Nee, maar het logo wordt nog wel gebruikt door National Rail (https://en.wikipedia.org/wiki/National_Rail) en staat op elk Brits treinkaartje.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Besselspoor op 17 oktober 2017, 09:41:11
Dat je niet een wegroestende bak ergens langs de hoofdbaan wilt hebben staan met je bedrijfslogo ( weet niet of dat aan de orde is): prima.
Dat lijkt inderdaad een deel van het verhaal: hier zijn bijvoorbeeld de vishaken verwijderd alvorens tot roest over te gaan ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8652470685_cb0286f15b_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8652470685_cb0286f15b_b.jpg)
(bron: https://farm9.static.flickr.com/8399/8652470685_cb0286f15b_b.jpg)
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: henk op 17 oktober 2017, 09:48:15
Nee, maar het logo wordt nog wel gebruikt door National Rail (https://en.wikipedia.org/wiki/National_Rail) en staat op elk Brits treinkaartje.

Nou mooi, BR logo erop en klaar. Het idee was toch van NS gejat of omgekeerd.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Rick op 17 oktober 2017, 10:06:20
Dat lijkt inderdaad een deel van het verhaal: hier zijn bijvoorbeeld de vishaken verwijderd alvorens tot roest over te gaan ;D
Alleen werden deze locs nog door Railion gebruikt voor ze terzijde werden gesteld.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Besselspoor op 17 oktober 2017, 10:07:46
Dat kan, ik ben niet zo thuis in de materieelbewegingen van naoorlogs materieel ;D
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: WesleyMunnik op 17 oktober 2017, 13:09:39
En er valt wel degelijk toestemming te krijgen om het ns logo te mogen gebruiken, kijk maar eens naar de SHD 2205 deze mag sinds ns 175 het logo voeren.
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Henk Boshuyzen op 17 oktober 2017, 13:53:45
Het voeren van NS logo is geen enkel probleem.
Mits je maar netjes toestemming vraagt om het beeldmerk te mogen gebruiken.
In de tijd dat ik nog coordinator NS - Spoorwegmuseum was regelde ik de overdracht van uitgediend materieel aan het Spoorwegmuseum.
Als eerste regelde ik een formeel besluit dat de benaming NS op de nummerschilden toegestaan was.
Want hoewel de tekst "Nederlandse Spoorwegen" of "Nederlandsche Spoorwegen" op de bronzen nummerplaten geen probleem was bleek dat in het verleden niets afgesproken was over de aanduiding NS op de treinstelnummerplaten.
Voor moderner materieel kwam de kreet " In de staat van buitendienst gaan inclusief alle opschriften, fabrieksaanduidingen en logo's" in gebruik.
In geval van de mP kwam daar nog het gebruik van het PTT logo bij. Daar wist men eigenlijk niet wat men met die vraag aanmoest en speelde hem door naar de conservator van het postmuseum aan de zeestraat in den Haag die mij toen antwoorde dat het gebruik van het PTT in historische context geen probleem was.
De hele discussie die hier nu gevoerd is kun je ondervangen door een verzoek te doen aan de betreffende Maatschappij of het betreffende logo in historische context gebruikt mag worden.
Onder historische context valt dus geen commercieel gebruik dus dat ondervang je gelijk.
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: henk op 17 oktober 2017, 14:02:45
En er valt wel degelijk toestemming te krijgen om het ns logo te mogen gebruiken, kijk maar eens naar de SHD 2205 deze mag sinds ns 175 het logo voeren.

Ja, dat dacht ik al. Wel onderbouwen natuurlijk.
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Edwin2121992 op 18 oktober 2017, 08:28:04
De hele discussie die hier nu gevoerd is kun je ondervangen door een verzoek te doen aan de betreffende Maatschappij of het betreffende logo in historische context gebruikt mag worden.
Onder historische context valt dus geen commercieel gebruik dus dat ondervang je gelijk.

En dat is ook precies hoe het bij de 2454 geregeld is, maar omdat de eigenaren hem ook willen verhuren aan commerciële partijen is gekozen voor een magneet sticker, zo konden we bij de STAR het logo voeren in historische context en kan hij er makkelijk af als hij commercieel verhuurd wordt.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Besselspoor op 18 oktober 2017, 08:46:18
Simpel en doeltreffend, heel slim opgelost
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Thom op 19 oktober 2017, 02:00:13
De bewaarde 1300'n hebben nog wel een logo, waarvoor de NS dan ook toestemming heeft gegeven (omdat het logo beeldbepalend is). Gezien de nog aanwezige logo's op museummaterieel zit de NS er ook niet erg mee.
Volgens mij is de eis dat als de bedoelde lok de baan op komt, de vishaak er vanaf verdwijnt.
De lok staat nu toch binnen, dus niemand die er wat van ziet.

En imagoschade: KUL. Het aantal keren dat een stoomtrein langs het perron komt en dat mensen die op een reguliere trein willen stappen denken dat het nu trein is .... De gemiddelde reiziger is op zoek naar de eerste trein naar de bestemming en het liefste met een zitplaats. Als NSR morgen, zonder PR acties, een nieuw logo introduceert is d’r geen reizigers die zich afvraagt of hij/zijn met die trein mee kan.
Stoomtreinen hebben nooit met vishaken gereden, dus die discussie is snel voorbij  ;D

Dat is ook niet het voorbeeld van wat ik bedoelde met imago schade,
Als er morgen ergens een lok ontspoort met een Vishaak erop van een museum oid, dan staat dat binnen no-time in de krant omschreven als ontspoorde NS-trein.  Die daar dus niets mee te maken heeft, en daarna in 2017 stijl op social media gedeeld word als "Kijk lekker dat NS...."
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Quinzeedied op 19 oktober 2017, 08:59:17
Dat is ook niet het voorbeeld van wat ik bedoelde met imago schade,
Als er morgen ergens een lok ontspoort met een Vishaak erop van een museum oid, dan staat dat binnen no-time in de krant omschreven als ontspoorde NS-trein.  Die daar dus niets mee te maken heeft, en daarna in 2017 stijl op social media gedeeld word als "Kijk lekker dat NS...."

Een ontspoorde goederentrein (ook al staat er heel groot een logo van een ander bedrijf op) wordt door veel mensen ook aangegrepen om hun gal te spuien over de NS...  ::)

Citaat
Volgens mij is de eis dat als de bedoelde lok de baan op komt, de vishaak er vanaf verdwijnt.

Met uitzondering van de 1312? Die is immers al vaak genoeg op de baan geweest, of is dat weer de "uitzonderingspositie" voor het NSM?
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Rick op 19 oktober 2017, 09:27:11
De 1315 stond ook in een Duits museum in NS-uitvoering met groot logo, of is dat niet ''op de baan''?
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: henk op 19 oktober 2017, 09:50:31
Wat is hier nou onduidelijk aan?

De hele discussie die hier nu gevoerd is kun je ondervangen door een verzoek te doen aan de betreffende Maatschappij of het betreffende logo in historische context gebruikt mag worden.
Onder historische context valt dus geen commercieel gebruik dus dat ondervang je gelijk.

Als ik zie welk museummaterieel het logo voert, dan klopt het verhaal van Henk helemaal. Als iemand een goed onderbouwd verzoek doet om het logo te mogen voeren met de bedoeling materieel in historische context te behouden, is de kans groot dat toestemming wordt verleend. Daarbij horen ook museumritjes, zoals de 1312 regelmatig maakt. Veel ingewikkelder lijkt het niet te zijn.


Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: NS 1607 op 19 oktober 2017, 10:30:38
Ach dat soort discussies zie je ook in de museumbussenwereld.
Als je een replica wil maken van een bepaalde bus omdat de echte niet meer bestaat wordt je compleet beschuldigd van geschiedvervalsing.

Je hebt dan wel een identieke bus, maar dan valt men weer over het kenteken dat niet klopt of bepaalde kleine details die niet aangepast kunnen worden.

Je wordt echt werkelijk nier goed van die gasten.
Dat ze zelf maar eens de handen uit de mouwen komen steken, of met een zak geld over de brug komen.
Maar niet langs de zijlijn moord en brand liggen te schreeuwen.


Jos.
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Joop_L op 19 oktober 2017, 10:38:15
Je hebt dan wel een identieke bus, maar dan valt men weer over het kenteken dat niet klopt of bepaalde kleine details die niet aangepast kunnen worden.
Moet je eens lezen als er een nieuw treinmodelletje aangekondigd wordt. Een foto of handmonster wordt ook meteen met de grond gelijk gemaakt. ;D
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: NS 1607 op 19 oktober 2017, 10:53:51
Yep, ik ken de discussies op dat gebied ook Joop.
Als je het niet zint, koop het dan niet.
Of pas het zelf maar aan tot het wel klopt.


Jos.
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Hans Reints op 19 oktober 2017, 13:06:36
Je hebt Zwarte Pieten en je heb Zeur Pieten;D
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Rob Ellerman op 19 oktober 2017, 17:50:09
Je vergeet de gekleurde Pieten... Is wel zo 2017 ;) ;) ;D
Rob
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Bert van Gelder op 19 oktober 2017, 18:25:28
We dwalen met de bussen en de pieten een beetje af.

Mag het weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp a.u.b.?

Met dank,

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Logo-op-museumspul-discussie
Bericht door: Thom op 20 oktober 2017, 12:02:00
Een ontspoorde goederentrein (ook al staat er heel groot een logo van een ander bedrijf op) wordt door veel mensen ook aangegrepen om hun gal te spuien over de NS...  ::)
Maar dat ontkrachten word niet makkelijker als er in beeld een groot NS logo staat natuurlijk :)
Citaat
Met uitzondering van de 1312? Die is immers al vaak genoeg op de baan geweest, of is dat weer de "uitzonderingspositie" voor het NSM?
Het Spoorwegmuseum mag het logo sowieso gebruiken :)
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: tijgernootje op 21 oktober 2017, 13:36:18
De doorsnee nederlander ziet alles in geel/grijs(of zoals tegenwoordig soms in geel/wit/blauw) als iets van NS als het op het spoor rijd.
Journalistiek is vaak ook al niet van te hoog research niveau,want ook die hebben vrij gauw dezelfde insteek als men een artikel maakt voor tv of krant.
Daarin doet die "vishaak" niets extra's als het gaat om herkenbaarheid op treinen van tegenwoordig,of oudjes die nu als museum mat rondrijden.
(men bestempelt het toch al wel als zijnde een NS trein)
Op stations doen reizigers dat ook met oogkleppen op,men ziet in hun haast een trein langs het perron en veronderstelt dat het die is die ze moeten hebben,en vliegt ondanks een afwijkend uiterlijk zo naar binnen,de rookontwikkeling aan het begin van de trein doet niets af aan hun beleving zo bleek.
Ook kijken naar de CTA's was er niet bij.
Waarom schrijf ik dit,tijdens een meerdaagse rit van de SSN waren er meerdere mensen op Utrecht CS die onze wachtende trein aanzagen voor een IC ri ??
In een vlaag van haast en onoplettendheid vloog men de trein in omdat men dacht dat het hun NS trein was,moraal van dit verhaal zelfs in extreme gevallen zullen reizigers alles wat langs een perron staat aanzien als NS trein,en als t al moeite kost om ze uit te leggen dat dat niet zo is,hoeveel moeite wil je dan verspillen om uit te leggen dat een NS logo op een trein/rijtuig/loc niet altijd maar betekend dat dat van NS is ??
Dat lijkt een beetje op water naar de zee dragen in een emmer vol met gaten  ;D
(ofwel,dat gaat m niet worden)

Is het trouwens zo dat als je toestemming krijgt om dat logo te gebruiken,dat daar kosten aan verbonden zijn ?
( dat zou deels kunnen verklaren waarom er relatief weinig oud NS mat is wat het logo draagt)
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: ZwolsBas op 21 oktober 2017, 15:09:01
Alle treinstichtingen over naar spoorwegmuseum, maak er 1 grote stichting van bijv stichting Nederlands Historisch Materieel, en dat de NS een klein aandeelhouder blijft, lijkt me ook goedkoper in de kosten voor onderhoud en administratie, het is maar een idee  ;D

Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met een Syntus Lint, als je die wilt bewaren in de oude kleuren, alle tekst en logo eraf dan ziet het er heel anders uit!  bestaat er trouwens nog een Lint in de 1e kleuren?
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Falkenberg op 21 oktober 2017, 19:52:37
Ja lekker voor de verbondenheid van alle vrijwilligers. Die worden vrijwilliger omdat het doel of de lokatie hun aanspreekt. Maak je er een centrale stichting van is van verbondenheid geen sprake weer en dondert het behoud van historisch spoorwegmaterieel in elkaar. Wordt t wel goedkoper van.....
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: ZwolsBas op 21 oktober 2017, 20:52:46
Dat maakt toch niks uit, als het maar valt onder 1 stichting, waar de treinen staan kan dan verspreid staan, en het museum wisselt dan regelmatig van materieel wat er staat ofzo?

het SPM vind ik wel leuk, maar ook saai, mis sommige treinen daar die wel bij andere stichtingen staan.
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: Thom op 24 oktober 2017, 13:34:52
Alle musea onder één stichting gaat helemaal niets helpen,
sterker nog, veel musea bestaan juist uit meerdere stichtingen.
Als je alles in één stichting stopt en de tent gaat failliet heb je een enorm probleem...

Daarnaast hebben alle museum een andere doelstelling;
het Spoorwegmuseum het bijvoorbeeld het tonen van de collectie als doel,
musea als de bijv SHM en SGB hebben daar ook het onderhoud en exploiteren van een complete spoorlijn bij.

Allemaal grote verschillen, die je nooit onder één hoedje gaat krijgen natuurlijk, soms moet je tevreden zijn met hoe iets reeds is :)
Titel: Re: Logo-op-museummaterieel discussie
Bericht door: JAB van Ree op 24 oktober 2017, 15:22:25
Alle treinstichtingen over naar spoorwegmuseum, maak er 1 grote stichting van bijv stichting Nederlands Historisch Materieel, en dat de NS een klein aandeelhouder blijft, lijkt me ook goedkoper in de kosten voor onderhoud en administratie, het is maar een idee  ;D

Dat laatste is denk ik al genoeg om 90% te laten afhaken...
Er wordt tussen stichtingen al voldoende samen gewerkt daar waar nuttig en/of nodig, alles onder een dak gaat het echt niet beter maken.