Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2019 door rail4marcel
Vandaag om 02:24:16
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 00:59:21
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 00:39:19
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 00:25:46
Stotterend geluid uit speaker door Sven
Vandaag om 00:00:05
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door MdBruin
15 september 2019, 23:29:15
ESU 2019 door sneek
15 september 2019, 23:18:51
Terschellinger Spoor door KNed
15 september 2019, 23:05:29
Projekt 083-338 door 44
15 september 2019, 22:50:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 september 2019, 22:41:44
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
15 september 2019, 22:36:17
BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar door nighttrain1
15 september 2019, 22:33:51
Show je realistische treinsamenstelling door Martijn de Kuiper
15 september 2019, 22:31:06
Structon 1600 batterij werktrein? door dennie
15 september 2019, 22:28:17
Brawa 2019 door EN446
15 september 2019, 22:14:47
Bröckenbahn door Frank 123
15 september 2019, 22:07:02
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Marc tramt
15 september 2019, 22:05:09
Brawa H0 1180 "Schiebebühne" / Transfer Table door Ronald Halma
15 september 2019, 21:54:26
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
15 september 2019, 21:52:27
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door spock
15 september 2019, 21:49:30
Hoekdiorama door JurS
15 september 2019, 21:48:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
15 september 2019, 21:29:33
Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen? door ArjanB
15 september 2019, 21:29:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 september 2019, 21:27:17
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door dh3201
15 september 2019, 20:55:35
Neutraal Moresnet in H0 door Bert V
15 september 2019, 20:21:45
Update: baan in de tropen door MOVisser
15 september 2019, 19:14:01
VillaAlbaBaan Ho Afm 2.70 x 1.55m Marklin C-rails door Juroen
15 september 2019, 18:26:20
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
15 september 2019, 18:13:42
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
15 september 2019, 18:10:02
  

Auteur Topic: RFID en OV-kaart  (gelezen 6849 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2674
    • Mijn van-alles website
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #75 Gepost op: 21 oktober 2017, 00:37:59 »
Deze maar weer eens afstoffen >:(
NS komt met het briliante idee nu in plaats van vooraf (op Saldo) nu achteraf te kunnen betalen voor je reis.
Om dan meteen maar wat sarcastisch te reageren: je weet dat dat al jaren kan? De NS business card kun je gewoon als particulier aanschaffen om er achteraf mee te betalen.

Zelfs als particulier met een gewone kaart kun je al een aardig tijdje achteraf betalen voor de trein voor zover ik weet. En dan ga ik al 3 jaar nog maar wekelijks per OV in plaats van werkdagelijks...
Voor de OV chipkaart kon je middels je bankpas direct je reis in bijvoorbeeld de bus betalen.
In Groningen is rond het nieuwe millennium de Tripperpas getest, waarmee je per chipknip een kaartje kon betalen in de bus (en mensen ook op jouw kaart mee kon laten reizen). Dat was echter zeker geen landelijke mogelijkheid.
Lijkt me sterk dat de banken het gebruik van de pas niet als kaartje in ov willen toestaan.
Dat hangt er maar vanaf. Er is rond de tijd van verplichtstelling het nodige te doen geweest over wat iets als de EGI-toestemming heette als ik het me goed herinner. De Elektronische Geldverwerkende Instantie of iets dergelijks.

Vooral daar heeft het nog een tijdje om gehangen of het ding daadwerkelijk verplicht gesteld mocht worden of niet: volgens EU-regels mocht dat niet, omdat daar bepaalde garanties aan vast moesten zitten (vooral wat betreft feilloze werking): maar 'ineens' was dat niet meer nodig, iets wat ik altijd heel raar heb gevonden.

Voor zover ik weet is het echter nog steeds een vereiste om die kaart grootschalig voor andere zaken dan betalen in het OV in te zetten.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #76 Gepost op: 21 oktober 2017, 09:04:01 »
Helaas heb je voor het aanvragen van een business card een KVK-nummer nodig, en dat heb je alleen als bedrijf. Ik reis met een abonnement en ik mag voor de NS achteraf betalen, maar voor de bus, tram en metro moet ik wel geld op mijn kaart hebben staan. Best vervelend.
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #77 Gepost op: 21 oktober 2017, 10:36:57 »
Tsja, bij de bakker moet ik ook het brood afrekenen als ik het mee wil nemen, en niet als ik het pas opgemaakt heb  ;D

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #78 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:06:08 »
Maar je hebt geen toegangspas à €7,50 en een tegoed van minimaal €20,00 nodig om überhaupt de bakkerswinkel binnen te mogen stappen...
Niels

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #79 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:11:19 »
Nou. Eigenlijk is het meer dat als ik bij de bakker witbrood wil kopen dat dat achteraf betaald mag. Maar als ik bruine broodjes wil, moet ik het geld nog voordat ik de winkel binnen stap vooruit betaald moet hebben. En als ik dat niet heb gedaan, mag ik de winkel niet binnen...

Ik word dus best blij als het andere OV ook op die maandelijkse afschrijving mag.
Mvg, Bjorn.

Hard aan het werk aan dubbele modulebak Ventnor!

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #80 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:36:12 »

Is tijd de overheid de regie weer terugpakt. Commerciële partijen denken hier toch weer als WC-eend ;D

De overheid leidend in een ICT-project? Doe dat maar niet...  ;D :P

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: RFID en OV-kaart
« Reactie #81 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:41:33 »
Bij de RET (bus, tram, metro, lightrail) kun je al sinds 1 januari 2015 als particulier achteraf betalen via maandelijkse incasso.