Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verstevigen MDF door WilcoV
Vandaag om 10:12:56
TTAS, een onstpannen oefening in 0 door Marc tramt
Vandaag om 10:06:31
Artitec 2020 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:01:00
Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:59:31
Smal-/veldspoor vraagjes door Carel Ruysink
Vandaag om 09:45:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Dordrecht jaren 70 door Piggelmee
Vandaag om 09:21:36
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ric
Vandaag om 09:06:45
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 09:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 08:52:10
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door JaJo
Vandaag om 07:47:14
Malmö en de Öresundbrug. door nighttrain1
Vandaag om 04:17:45
Deining in Dönsdorf door Chris Westerduin
Vandaag om 03:19:17
Roco 2020 nieuws door Wilma1970
Vandaag om 01:57:35
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
Vandaag om 00:28:10
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation door nighttrain1
17 januari 2020, 23:33:16
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door iarnrod
17 januari 2020, 23:28:50
Spook metrotunnel met bussen & trams door NS 1607
17 januari 2020, 23:16:18
Faller containerkraan 120290 en vooral ... de aandrijving door Joto
17 januari 2020, 23:14:19
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
17 januari 2020, 23:12:36
omBC in messing. door EFM
17 januari 2020, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 januari 2020, 22:52:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
17 januari 2020, 22:49:59
Een onbekend treintje door MOVisser
17 januari 2020, 22:31:28
ICR Rijtuigen LS-Models hebben schokbrekers verloren. door MOVisser
17 januari 2020, 22:04:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 januari 2020, 22:01:40
Wissel met puntstukken met metaal op bodem door 72sonett
17 januari 2020, 21:59:21
Heen, En en Weer door DE-II
17 januari 2020, 21:36:47
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door Edsko Hekman
17 januari 2020, 21:21:06
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
17 januari 2020, 20:15:24
  

Auteur Topic: Logo-op-museummaterieel discussie  (gelezen 4679 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3003
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:07:02 »
Ik denk eerlijk gezegd dat het verleden ook aangetoond heeft dat het weggeven van allerlei materieel lang niet altijd een succes op levert, en ook dat treft NS uiteindelijk. Overigens is dat ook iets wat tegenwoordig ook niet meer kan ivm met afvalwetgevingen dus ik zou er niet op rekenen dat dat in de toekomst vaker zal gebeuren.

Eigenlijk wel mooi dat je de geregistreerde musea opnoemt (die vaak een veel oudere tijdperk hebben als beleid wat pré Vishaak is), want deze discussie begon met een locomotief die daar niet toe behoord maar particulier eigendom is geworden na een aantal commerciële verkopen.
Feitelijk kan de eigenaar morgen ook beslissen om de lok dus commercieel te gaan verhuren, daar wil je dus geen logo op hebben :)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3140
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:19:53 »
Over weggeven heb ik het niet gehad, maar over een meer welwillende houding, Daar hoort weggeven wel bij, maar niet per se.

Inderdaad, de geregistreerde musea onder de spoormusea zullen niet echt rouwig zijn dat zij de vishaak niet mogen gebruiken omdat het beeld dat ze nastreven van de voor de vishaak is.  Uitzondering zou de SGB kunnen worden op langere termijn. Misschien zou bij  dit museum en bij de MBS een behoefte kunnen groeien aan geelgrijze sik.   Bovendien zou het musea die nog niet geregistreerd zijn, kunnen aanmoedigen daar werk van te maken. Dat lijkt mij positief
Ik bedoelde idd niet specifiek de 2454. Het bezwaar dat je noemt is terecht, gezien het gebruik dat de eigenaren ermee voorstaan. Ik heb en had meer bedoeld in bredere zin. De VSM blijkt nu ook buiten de door mij gestelde kaders te vallen.

Edit: de MBS heeft een geelgrijze sik met vishaak: Klik
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 23:26:31 door MR »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:26:51 »
Ik lees veel NS Moet Troost je MR, NS moet niks, als het gaat om museummeuk.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3140
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:30:29 »
Het gaat niet om meuk, maar om erfgoed. Dat is niet vrijblijvend, ook niet voor (semi-staats)bedrijven. Dus ja, NS heeft als belangrijke  historische vervoerder hier wel verantwoordelijkheid.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4183
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:35:13 »
Lijkt mij meer een zaak van regelgeving rond beeldmerken. De vishaak is een actueel beeldmerk van het bedrijf NS dus is het logisch dat dat niet wordt toegestaan op voertuigen die niet onder de verantwoordelijkheid van NS vallen. Heeft niets met goodwill maar met merkrecht te maken.
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:38:06 »
Volgens mij doen ze in de UK niet zo moeilijk over hun vishaken.

En iets met........ noblesse oblige

Dat houdt niet in onbeperkt gebruik van laten maken, maar wel meer nuance dan nu het geval is.

Een geleasde loc die een dag voor een andere vervoerder in gebruik is de logo’s laten verwijderen. Was er die dag nu niets belangrijkers te doen.

Dat je niet een wegroestende bak ergens langs de hoofdbaan wilt hebben staan met je bedrijfslogo ( weet niet of dat aan de orde is): prima. maar een loc die verder netjes onderhouden is en in de verf staat ......... get a life.

En imagoschade: KUL. Het aantal keren dat een stoomtrein langs het perron komt en dat mensen die op een reguliere trein willen stappen denken dat het nu trein is .... De gemiddelde reiziger is op zoek naar de eerste trein naar de bestemming en het liefste met een zitplaats. Als NSR morgen, zonder PR acties, een nieuw logo introduceert is d’r geen reizigers die zich afvraagt of hij/zijn met die trein mee kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18063
    • Pagina van klaas
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:40:14 »
Blijkbaar wordt er niet al te strikt mee omgegaan. De SGB heeft 2 e-locs, de 1136 en 1145. Beide nog met de vishaken er op.
Ze hebben ook een kraansik, de 361. Die is van Structon geweest, en daar staan de vishaken niet meer op.
Maar ze hebben ook een groene sik, de 264, en daar zit een nummerplaat op met de tekst Nederlandsche Spoorwegen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:53:49 »
Volgens mij ligt nummerplaten niet gevoelig. Daar heeft de SHM d’r ook wel een paar van.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6432
  • Spoor N
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2017, 07:58:19 »
Feitelijk kan de eigenaar morgen ook beslissen om de lok dus commercieel te gaan verhuren, daar wil je dus geen logo op hebben :)
Dat was wel de bedoeling met de loc, vandaar ook het verwijderbare logo.

Het gaat niet om meuk, maar om erfgoed. Dat is niet vrijblijvend, ook niet voor (semi-staats)bedrijven. Dus ja, NS heeft als belangrijke  historische vervoerder hier wel verantwoordelijkheid.
Zo te zien vallen de 1136 en 1145 niet onder erfgoed en van de tig bewaarde sikken kan ik me dat niet voorstellen. De bewaarde 1300'n hebben nog wel een logo, waarvoor de NS dan ook toestemming heeft gegeven (omdat het logo beeldbepalend is). Gezien de nog aanwezige logo's op museummaterieel zit de NS er ook niet erg mee.

En er is hierover al eens gesproken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18621
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2017, 08:29:16 »
Hoe vaak is bij NS eigenlijk een met redenen omkleed verzoek ingediend om een logo te mogen handhaven?

Volgens mij doen ze in de UK niet zo moeilijk over hun vishaken.


Rijdt British Rail dan nog?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 8725
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2017, 08:59:45 »
Nee, maar het logo wordt nog wel gebruikt door National Rail en staat op elk Brits treinkaartje.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4183
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2017, 09:41:11 »
Dat je niet een wegroestende bak ergens langs de hoofdbaan wilt hebben staan met je bedrijfslogo ( weet niet of dat aan de orde is): prima.
Dat lijkt inderdaad een deel van het verhaal: hier zijn bijvoorbeeld de vishaken verwijderd alvorens tot roest over te gaan ;D

(bron: https://farm9.static.flickr.com/8399/8652470685_cb0286f15b_b.jpg)
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18621
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2017, 09:48:15 »
Nee, maar het logo wordt nog wel gebruikt door National Rail en staat op elk Brits treinkaartje.

Nou mooi, BR logo erop en klaar. Het idee was toch van NS gejat of omgekeerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6432
  • Spoor N
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2017, 10:06:20 »
Dat lijkt inderdaad een deel van het verhaal: hier zijn bijvoorbeeld de vishaken verwijderd alvorens tot roest over te gaan ;D
Alleen werden deze locs nog door Railion gebruikt voor ze terzijde werden gesteld.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4183
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2017, 10:07:46 »
Dat kan, ik ben niet zo thuis in de materieelbewegingen van naoorlogs materieel ;D
RETROBAHN A.G.