Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie  (gelezen 2156 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie
« Gepost op: 31 oktober 2017, 13:28:24 »
Beste allen,
Vandaag 31 oktober 2017 is het precies 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn stellingen openbaarde. Het artikel hieronder heb ik geschreven en gepubliceerd in 2 verschillende lokale kerkbladen. Vanwege het modelspoor karakter, plaats ik het hier ook (op "de dag" zelf).

Nu zijn er dus diverse zaken rondom Luther uitgebracht voor modelbanen en ga ik deze items ook waarschijnlijk inzetten in mijn nieuwe plan.
Mijn vraag aan jullie is, zijn er mensen hier op het forum die op de baan ook iets van hun "overtuiging" laten terugkomen?

Groeten,
Jelmer

“aandenken” bij het Lutherjaar
Op 31 oktober 2017 is het precies 500 jaar geleden dan Maarten Luther zijn 95 stellingen heeft bekend gemaakt. Deze daad heeft een hoop teweeggebracht in de (kerkelijke) geschiedenis. Nu is niet mijn bedoeling om hier een uitgebreide verhandeling te geven over de geschiedenis van de reformatie, maar vanwege de 500e verjaardag van wat wij later “hervormingsdag” zijn gaan noemen zijn er het hele jaar door in binnen en buitenland tal van activiteiten gerelateerd aan Luther en de reformatie. Dit betreft ondermeer kerkdiensten, lezingen, tentoonstellingen, vakanties tot zelfs een nationale feestdag op 31 oktober in Duitsland.
Ook zijn er diverse “aandenken” gemaakt die stil staan bij deze gebeurtenis. Zo weet ik van herdenkingsmunten, postzegels playmobiel  en er zullen ongetwijfeld nog veel meer zaken speciaal voor het Luther jaar uitgegeven zijn.
Voor mij persoonlijk heeft de herinnering aan Luther zeker betekenis. Ik ben opgegroeid in de Calvinistische traditie die is begonnen in dezelfde tijdsperiode. Verder heb ik eerder literatuurstudie gedaan naar Luther en was geraakt door zijn omschrijving van een persoonlijk geloof in God. Ingegeven door deze affiniteit en de ontdekking van de diverse aandenken die zijn uitgekomen de afgelopen periode, heb ik het een en ander verzameld wat ik hier in woord en beeld wil delen.
Het verzamelen begon met de aanschaf van een speciaal gebrouwen Luther bier. Ik drink graag een speciaal biertje en heb in het verleden ook wel samen met wat vrienden op zeer kleine schaal bier gebrouwen. Daarom vond ik het initiatief tot een Lutherbier vanuit diverse vrijwilligers verbonden aan enkele Lutherse kerken vorig jaar zo leuk. Ik heb gelijk een doos bier besteld en vorig jaar al aan het begin van het Lutherjaar kon er een doos afgehaald worden in de plaatselijke Lutherse kerk. Met een mooi weergegeven etiket en een lekkere smaak zijn er op dit moment nog 2 flesjes bewaard gebleven. Die zullen hun weg wel vinden eind oktober dit jaar (vandaag dus  8)).



Vervolgens werd ik juni van dit jaar via een mailing geattendeerd op het verschijnen van speciale Luther figuren in de modelbouw en ook wel beschikbaar in de door mij aangehangen schaalgrootte 1:87 oftewel h0 (men spreekt van half nul).
Het eerste figuur is een uitgave van de firma Viessmann die Luther nog eens zijn 95 stellingen laat hameren. Deze figuur kun je dus ergens in je modelwereld neerzetten (bij een kerk of zo), de electrische verbinding maken en daarna gaat Luther onophoudelijk door met het hameren. De kracht van de boodschap zit hem in de herhaling nietwaar?




De firma Preiser liet Luther herleven door zowel een nauwkeurig geschilderd figuur uit te brengen, als Luther te laten verrijzen op een standbeeld. Het losse figuurtje kan heel goed ergens als preker in de historische binnenstad of misschien wel als pelgrim op het perron geplaatst worden. Het standbeeld is wat couranter te plaatsen, dit past op elke pleintje of een willekeurig open plekje.






Klapper in de verzameling is echter een complete locomotief gewijd aan 500 jaar reformatie. Pas bij het zien van deze locomotief op het internet besefte ik pas hoe groot de viering van 500 jaar reformatie in Duitsland wordt aangepakt. Begin dit jaar is er een locomotief van de firma Rheincargo veranderd in een ware Luther locomotief. Deze locomotief wordt ingezet niet alleen in Duitsland, maar ook Zwitserland en Oostenrijk worden aangedaan door deze locomotief ingezet in goederenvervoer. Deze locomotief kenmerkt zich door de volledige bedrukking/besctickering in het Luther thema met aan elke zijde een iets andere opdrak. Deze locomotief is vervolgens door de firma Piko uitgebracht in alweer h0, zodat Luther ook bij mij thuis af en toe op de rails kan verschijnen.




 
Voor de volledigheid, er is nog een locomotief op de rails verschenen (1:1 en 1:87), nu met Luther, Zwingli en Calvijn. Deze locomotief ingezet in het sneltreinverkeer laat ik maar aan mij voorbijgaan, men kan tenslotte niet alles verzamelen nietwaar...
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2017, 14:48:21 »
Leuk initiatief!. Die timmerende Luther vind ik erg grappig. Zelf heb ik daar nog niet aan gedacht, wel heb ik op mijn spoorbaan een olie- en kolenboer met de naam: Les 5 Sages, vrij naar Matteüs 25: 1 - 13.  ;)
Voor de rest laat ik het gewoon aan mij voorbij gaan, net als het Calvijn jaar destijds. Ge zult werken, niet lummelen..... ;)

groet,
michel

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Luther op de modelbaan - een aandenken aan 500 jaar reformatie
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2017, 16:44:17 »
Daarom had Luther ook een hamer opgepakt...  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.