Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Logo-op-museummaterieel discussie  (gelezen 8092 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Logo-op-museummaterieel discussie
« Gepost op: 15 oktober 2017, 16:08:57 »
Gisteren met de rit van de NVBS mee geweest, de afschiedsrit van de laatste diesel treinen van de NS.



De 2454 stond er mooi bij!

Groet Hans

Wanneer stopt NS eens met het beleid om geen NS vignetten op museummaterieel toe te staan? Zal nog leuk worden als SLT over 25 jaar museummaterieel wordt, moeten vrijwilligers het dan wegschuren (op de kop)...? ;)  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2017, 13:28:29 door Reinout van Rees. Reden: Titel iets minder Reinoudiaans gemaakt »

Robert39

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2017, 18:17:29 »
met de star dagen, zat er gewoon een NS vignet op de 2454. zo'n magneet sticker (y) is 2454 alweer rijvaardig ?
Groet Robert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2017, 23:54:36 »
Wanneer stopt NS eens met het beleid om geen NS vignetten op museummaterieel toe te staan? Zal nog leuk worden als SLT over 25 jaar museummaterieel wordt, moeten vrijwilligers het dan wegschuren (op de kop)...? ;)  ;D
Tjsa, het is gewoon hun huidige bedrijfslogo. Als jij een eigen bedrijf hebt, een vrachtwagen verkoopt, dan is het toch ook vreemd als de nieuwe eigenaar met jouw bedrijfslogo blijft rond rijden? Het logo tonen op de lok geeft een ieder de indruk dat de machine tot de NS vloot behoord.

Die 2400 is, hoe lullig ook, niets meer dan een doorverkochte afgedankte locomotief en je kunt je afvragen wanneer je zoiets het stempel 'museaal' kunt geven ook.
Om iets geks te noemen, museummaterieel is vrijgesteld van het UIC nummer als zichtbaar opschrift te hebben, toch heeft deze lok het UIC nummer er duidelijk vermeld opstaan waardoor je het ook kunt zien als een commerciële machine.

NS heeft het Spoorwegmuseum overigens wel vrijgesteld om het NS vignet te mogen gebruiken, dus een SLT met logo's bewaren is niets ondenkbaars aan.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2017, 07:34:52 »
NS dient eindelijk maar eens te erkennen dat er andere serieuze railmusea zijn in Nederland behalve het Spoorwegmuseum.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2017, 13:28:41 »

Het klinkt heel lullig, maar dan moet je mij toch eens vertellen waarom ze dat zouden moeten? In dit geval is de lok gewoon een particulier eigendom en nieteens direct van een museum.
Het is hun huidige logo en hebben daar volledig zelf het rechten beheer over.

Zo'n geel/grijze 2400 is prachtig, maar zou door velen nieteens als museum stuk gezien worden en zeker met de huidige logo's gewoon voor een ordinaire NS trein een gezien worden ipv een museum stuk.

Gek gezegd, stel dat iemand morgen met zo'n museum stuk met logo ergens ontspoort of een aanrijding krijgt, dan weet je zeker dat NS direct genoemd zal worden in de krant...


« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2017, 00:41:30 door Bert van Gelder »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2017, 13:38:49 »
Dat heeft toch weinig met elkaar te maken? Als de NS erkent dat er andere serieuze* museummaatschappijen zijn, houdt dat niet in dat direct iedereen het NS logo mag gebruiken. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je als bedrijf niet iedereen toestemming geeft om je logo te gebruiken. Railion moest het logo immers ook van hun locs verwijderen.

*heeft de NS ooit bepaald dat alleen het NSM serieus is  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2017, 13:41:21 »
Ja, omgedraaid ook, door anderen geen logo te laten gebruiken, betekend dat natuurlijk niet dat NS hun ook gelijk niet als serieus museum ziet.

Of bedoelde je dat nou precies met het * ? Want die snapte ik ff niet helemaal :p

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2017, 13:44:13 »
Ja, volgens mij heeft toestemming van logo-gebruik door de NS verder niks te maken met of je als museum wel of niet serieus bent te nemen.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2017, 16:07:57 »
Het spoorwegmuseum mag wel het logo gebruiken. De VSM, MBS en de SGB etc. niet. Vanwaar dit verschil. Ik beschouw VSM en en SGB etc. van groot belang voor het bewaren van het Nederlands spoorwegerfgoed, niet minder dan dan het Spoorwegmuseum en dienen dan ook gelijkelijk behandeld te worden.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 16:10:06 door MR »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2017, 16:17:29 »
Laat ik het anders zeggen: Ik kan mij heel goed voorstellen dat NS toestemming kan verlenen voor het het gebruik van logo als:
De beheerder van het museumstuk een geregistreerd museum is met een ethische code.
Het museumstuk staat ingeschreven in het register railmonumenten.
Groet,

Marco

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2017, 18:43:08 »
dus een SLT met logo's bewaren is niets ondenkbaars aan.
Gelukkig!  :laugh:

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2017, 19:15:07 »
Ik weet alleen niet of ik dat nog mee wil maken  ;D ;D

Het spoorwegmuseum mag wel het logo gebruiken. De VSM, MBS en de SGB etc. niet. Vanwaar dit verschil. Ik beschouw VSM en en SGB etc. van groot belang voor het bewaren van het Nederlands spoorwegerfgoed, niet minder dan dan het Spoorwegmuseum en dienen dan ook gelijkelijk behandeld te worden.
Die zijn zeker niet minder waard daarin nee, dat voorop gesteld :)

Maar de relatie tussen NS en het Spoorwegmuseum zit natuurlijk wel iets anders in elkaar dan die met de andere musea.
Het Spoorwegmuseum was in het verleden natuurlijk onderdeel van NS en ondanks dat het nu zelfstandig is, vervult dat nog steeds wel een beetje de functie van 'bedrijfsmuseum' en hebben ze wel meer afspraken met elkaar zoals bijvoorbeeld het bewaren van materieel wat bij NS buiten dienst gaat.

Dit draadje gaat toch over wat je gezien hebt? :-\ Voor discussie en verschil van mening is er een ander draadje. Laten we het hier over de plaatjes hebben.
Ik weet niet er in het Arabisch onder je naam staat dat je moderator bent, maar ik heb het idee van niet.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 19:18:43 door Thom »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2017, 21:40:52 »
Zo, even afgesplitst zodat het fotodraadje het fotodraadje blijft :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2017, 21:45:12 »
Het spoorwegmuseum mag wel het logo gebruiken. De VSM, MBS en de SGB etc. niet. Vanwaar dit verschil. Ik beschouw VSM en en SGB etc. van groot belang voor het bewaren van het Nederlands spoorwegerfgoed, niet minder dan dan het Spoorwegmuseum en dienen dan ook gelijkelijk behandeld te worden.
Waarom gelijk behandelen? Het logo is van NS, die mogen toch zeker zelf bepalen wie dat logo wel of niet mag gebruiken?

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Logo-op-museumspul-discussie
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2017, 22:51:07 »
Waarom gelijk behandelen? Het logo is van NS, die mogen toch zeker zelf bepalen wie dat logo wel of niet mag gebruiken?

Omdat  ze als musea erfgoed van NS bewaren. Daar mag NS wel wat meer waardering en medewerking aan verlenen. En als het gaat om het gebruik van een logo, dan is het nog heel beperkt. Ik vind echt dat zo de musea te kort gedaan worden.

Overigens heb ik even uitgezocht welke museumspoorlijnen geregistreerde musea zijn: MBS, SGB. SHM,  Stoomtrein Katwijk-Leiden en de RTM. Dat zijn ze.   
Edit:

Die zijn zeker niet minder waard daarin nee, dat voorop gesteld :)

Maar de relatie tussen NS en het Spoorwegmuseum zit natuurlijk wel iets anders in elkaar dan die met de andere musea.
Het Spoorwegmuseum was in het verleden natuurlijk onderdeel van NS en ondanks dat het nu zelfstandig is, vervult dat nog steeds wel een beetje de functie van 'bedrijfsmuseum' en hebben ze wel meer afspraken met elkaar zoals bijvoorbeeld het bewaren van materieel wat bij NS buiten dienst gaat.

Ik vind die historische band prima. Ik hou van traditie en deze traditie moet blijven bestaan. Maar dat is toch niet in tegenpraak dat NS ook ruimhartiger is tegenover de andere musea. Daar kan ze ook een band mee opbouwen. (Moet ze mee opbouwen vind ik eigenlijk)
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2017, 23:03:38 door MR »