Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:49:05
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 121941 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #345 Gepost op: 26 September 2018, 16:11:36 »

Hallo,

Thanks  (y). Ja, leuk dat het jou opvalt dat met die sluitseinen. Ik heb wel iets met seinverlichting van locs en wagens. Is wel een beetje mijn ding, zeg maar... :)

Nog iets over het meten van gereden snelheden:
Op een deel van het traject op de baan zal een maximumsnelheid van 60 km/h gaan gelden. Hiervoor wilde ik eens zien hoe 60 km/h zo op het oog er daadwerkelijk uitziet. Daarvoor heb ik mijn oude Fleischmann Tachowagen uit het stof gehaald en van nieuwe batterijen voorzien.
Bij het bereiken van 60 km/h op de display leek mij de op dat moment door de trein gereden snelheid gevoelsmatig veel hoger te liggen dan dat ik eigenlijk had verwacht, eerder ingeschatte 100 km/h in plaats van 60. Ofwel schat ik modelsnelheden compleet verkeerd in of er is iets mis met de tachowagen:





Zijn er hier collega-modelspoorders met dezelfde ervaring qua inschatten van snelheden op het modelspoor en/of ervaringen met het niet helemaal goed functioneren van de bovengenoemde meetwagen?


   

   

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #346 Gepost op: 26 September 2018, 16:25:09 »
Dat is lastig rekenen
60 KMh is1000 mtr per minuut
op 1:87 is dat 11 meter per minuut
stop watch en meten maar
Ik zou lekker een snelheid kiezen die voorhet oog lijkt

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #347 Gepost op: 26 September 2018, 17:04:10 »

Hallo,

Ja, ik ben bang dat het meten op deze wijze met stopwatch en meetlat bij mij niet gaat werken. Misschien moet ik het Fleischmann meetwagentje voor mijn eigen gemoedsrust maar eens ijken met een andere, meer moderne meetwagen.



jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #348 Gepost op: 26 September 2018, 17:48:18 »
meten is dan eenvoudig
pak een lengte van 2 meter en meet eentijd van 10 sec
Dan zit je redelijk aan de 60 KMh(met je meetwagen)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #349 Gepost op: 27 September 2018, 18:48:04 »
Hoi,

Met 60 km/h afgelezen op de teller heeft de meetwagen al na 7.4 seconden de 2 meter afstand reeds overbrugd.  ::)
De waarden van het tachowagentje komen dus niet helemaal goed uit de verf, maar ach... als je dit eenmaal weet dan handel je ernaar en ga je gewoon een paar rijstappen terug.


Over niet uit de verf gesproken...

Hier het "1100tje van de DB" zeg maar, dan ook nog eens als Einzelgänger in het ozeanblau/beige. Óf je haat haar óf je vindt haar mooi. Hier met cabine 2 in beeld:



De andere zijde, met cabine 1 vooruit en een andere indeling v.w.b. de roosters en ramen in de zijwand:


   

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #350 Gepost op: 27 September 2018, 18:51:17 »
Het is en blijft natuurlijk een fietscomputertje. Kan je daar niet nog de wiel radius / schaal op instellen? Hij heeft immers knopjes ;D

En nog complimenten voor de baan! Altijd erg mooi! (y) (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #351 Gepost op: 27 September 2018, 18:59:06 »
En omgekeerd meten
Dus 10 sec over die 2mtr
Wat geeft de wagen dan aan KMh aan (denk rond de 45 )

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #352 Gepost op: 27 September 2018, 21:17:48 »
Nooit geweten dat die 144 in blauw beige gereden heeft.
Dacht enkel in groene stelling.
Ik vind hem wel wat hebben in die kleur.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #353 Gepost op: 27 September 2018, 21:36:16 »
Hallo Falcon,


Kijk hier maar eens voor het grote voorbeeld van de Roco locomotief:
144 021-3

Zelf vind ik die kleurstelling ook wel wat hebben bij deze 144 021-3 , net zoals bij de 194 178-0


Edit: ik wist ;) even niet meer hoe je een klikbaar woord naar een hyperlink moet maken... 
« Laatst bewerkt op: 28 September 2018, 00:42:29 door waldberg »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #354 Gepost op: 27 September 2018, 23:45:19 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #355 Gepost op: 28 September 2018, 08:46:01 »
Hallo,

@Timo: Thanks  :)
@Martijn: bedankt voor de link met de mooie foto's van de 144 021-3  (y)

In vergelijking met het origineel valt op dat bij het Roco model de seinlampen blauw zijn in plaats van zwart zoals bij het origineel.(Alhoewel ik daar bij sommige foto's soms toch weer mijn twijfels over heb wat nu de juiste kleurstelling van de lampen is).

Daarentegen is zeker dat de handgrepen naast de cabinedeuren bij het model zwart zijn terwijl het voorbeeld beige handgrepen heeft.

Er moet dus nog een beetje geverfd worden aan het model. De door Roco toegepaste witte "wc-ramen" in de cabinedeuren heb ik bij aankoop destijds al meteen aangepast.
« Laatst bewerkt op: 28 September 2018, 08:48:52 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #356 Gepost op: 28 September 2018, 12:52:11 »

Hallo,

Binnenkort zal ik de behuizing van de frontseinen en de handgrepen naast de deuren van het juiste kleurtje voorzien.

Dit type loc werd zowel in de goederen- alsook in de reizigersdienst ingezet. Sommige locs in deze serie waren technisch zelfs zodanig uitgerust dat zij in keertreinen konden worden ingezet.
Hier de 144 021-3 met een lange sleep goederenwagens:




Opname ter hoogte van het oversteekpad bij het seinhuis: 



Daar dit oudere type pantografen van enkele sleepstukken waren voorzien moesten beiden altijd opgezet worden:



Deze seinen bij de inrit van het depot zullen binnenkort plaats maken voor een aangepaste set seinen met extra indicatie-mogelijkheden:


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #357 Gepost op: 28 September 2018, 13:16:33 »
Hallo,


Hier passeert de voorserie 220 003-8 met een zogenaamde DC-trein (City-D-trein, op meerdere lijnen vanaf 1973 ingevoerd):





De voorserie-locomotieven onderscheiden zich uiterlijk van de serie-locs o.a. door het ontbreken van de ovalen roosters boven de seinlampen.
Deze lampenhuizen zijn daarbij bij de voorserie ook nog eens rond van vorm in plaats van een ovalen vormgeving bij de serielocs.





Direkt achter de loc bevindt zich een BDm 234 in de toen nog nieuwe ozeanblau/beige kleurstelling:




De twee daaropvolgende wagens type Bm zijn in de zogenaamde "pop-kleuren" gespoten:





De Am helemaal achterop de trein idem, maar dan in het oranje:
In deze rijrichting geldt een hogere maximale snelheid dan in de tegengestelde richting. De DC-trein is daarom ook even snel weer verdwenen als dat deze hier zojuist nog aankwam: :




Tot zover maar weer...
« Laatst bewerkt op: 28 September 2018, 13:27:05 door waldberg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #358 Gepost op: 28 September 2018, 13:22:26 »
Leuke sleep, met die "pop" rijtuigen. Die "DC" categorie kende ik niet. volgens wikipedia waren ze als aanvullende treinen voor het IC netwerk bedoeld: reizigers aanvoeren richting de IC knooppunten. Alleen was het dus geen succes om DC treinen (1e+2e klas) laten aansluiten op IC treinen (destijds nog alleen 1e klas), want waar moeten die 2e klas passagiers dan naartoe. Zucht.

Enfin, mooie plaatjes!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #359 Gepost op: 28 September 2018, 14:44:34 »

Over niet uit de verf gesproken...

Hier het "1100tje van de DB" zeg maar, dan ook nog eens als Einzelgänger in het ozeanblau/beige.
   

Hallo

Een Einzelgänger was het niet.
Ook de 144 071 was blauw/beige.
Iets anders gespoten, met meer blauw er in.
Ik heb al een jaartje of 5 een trix liggen om deze variant te maken...maarja; tijd, gezondheid..

V200 met de POP wagens is natuurlijk (y)
Bij mij rijdt de DC Münsterland vrolijk rond met de 103 113 en 3 POP wagentjes.
De 4e wagen (ook POP) staat nog op de verlanglijst

Bart
« Laatst bewerkt op: 28 September 2018, 14:46:57 door Bahn-AG »