Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Keska
Vandaag om 18:39:45
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 18:26:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 110494 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #375 Gepost op: 30 september 2018, 16:57:52 »
Aha, bedankt! :)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #376 Gepost op: 30 september 2018, 17:41:21 »

Hallo,

Eén klein dingetje durfde ik ondanks de korte droogtijd sinds gisteren nu al weer in elkaar te zetten.
Het betreft hier de DB stuurstand type Karlsruher Kopf. Roco heeft hier de schortbeplating aan het front niet goed weergegeven, maar wat gelukkig een beetje verf al niet kan doen;
Met een klein beetje zwart en zilver ziet het geheel er meteen veel meer als het grote voorbeeld uit:


Zo werd de wagen enige tijd geleden hier al eens getoond n.a.v. het omzetten van gloeilamp- naar LED-verlichting:




De gisteren gedane aanpassing met zwart en zilver ter hoogte van de schortbeplating rond de buffers:




Het zichtbaar betere resultaat na deze aanpassing nadat de onderdelen weer samengevoegd zijn:




De BDnf weer inzetbaar:






Tot zover maar weer...





 
   

Ronald1974

  • Gast
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #377 Gepost op: 30 september 2018, 18:32:50 »
Netjes gedaan  (y)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #378 Gepost op: 02 oktober 2018, 18:56:14 »

Hallo,

Thanks  (y)


Helaas niet netjes genoeg want ik constateerde bij het op de baan zetten van de wagen een vreemde rammel die voordien niet waarneembaar was.
Ik had werkelijk geen idee wat het was totdat ik gisteren de "ervoor-/erna-foto's" van de stuurstandwagen goed bekeek.

Potdorie, de machinist is ineens foetsie uit de cabine en ligt dus lekker te stuiteren ergens achterin het tweede klasse compartiment  ::) Zal hem binnenkort op z'n plek zetten...  ;)



Vandaag twee oude sluitsein-goederenwagentjes van functiedecoder en condensator voorzien. Volgens mij is de wagen met zilverkleurige zijdeur een tijdperk III wagen, maar goed. Dat laatste kan ik met wat verf en opschriften wegmoffelen.

Tijdperk IV:




Tijdperk III:


Ook het poets-duo is ook uiterlijk wat opgefrist en voorzien van nieuw rubber:



 





 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #379 Gepost op: 03 oktober 2018, 14:51:34 »



   



Hallo,



Hieronder nog even een foto van de 144 021-3 met wat cosmetische veranderingen zoals besproken vanaf reactie # 349 in dit draadje.


Ten opzichte van de afbeelding hierboven zijn o.a. de handgrepen naast de deuren, de deurklinken en de koplampen aangepast:




Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #380 Gepost op: 03 oktober 2018, 15:21:36 »
Ik blijf het een bijzondere, maar mooie loc vinden. Mooie aanpassingen.
Dit is overigens ook een mooi hoekje in het depot.

Hoe groot is het depot eigenlijk, iets van 2 meter in lengte ofzo?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #381 Gepost op: 03 oktober 2018, 22:18:35 »
Mij vallen op eens de vetvlekken op het stootblok op.  (y) (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #382 Gepost op: 03 oktober 2018, 22:36:20 »

Hallo,

Dank voor de reacties  (y)


Ja, die linker vetvlek op het stootblok had wel een iets dunnere "pakkerd" van de buffer mogen zijn, maar het kan ervoor mij mee door. De meesten vetvlekken op de stootjukken heb ik wat dunner aangezet.   

Lengte van het depot weet ik niet precies zo uit mijn hoofd. Om en nabij de 2 meter zou heel goed kunnen. Zal ik binnenkort eens nameten.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #383 Gepost op: 04 oktober 2018, 00:24:09 »
Nee, juist goed zo  (y)  Briljant detail! (ga ik even onthouden)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #384 Gepost op: 04 oktober 2018, 17:37:56 »

Hoe groot is het depot eigenlijk, iets van 2 meter in lengte ofzo?

Hallo,

Zojuist even voor jou nagekeken:
Vanaf stootblok uiterste depotspoor linkerzijde tot stootblok uiterste depotspoor rechterzijde zijn het door de lucht gemeten 223 cm.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #385 Gepost op: 05 oktober 2018, 09:32:34 »
Hallo,

Zojuist even voor jou nagekeken:
Vanaf stootblok uiterste depotspoor linkerzijde tot stootblok uiterste depotspoor rechterzijde zijn het door de lucht gemeten 223 cm.

Thanks! Dat is een mooie lengte.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #386 Gepost op: 07 oktober 2018, 21:34:14 »


Hallo,

Tja, daar zeg je wat Geert: Het is weliswaar een mooie lengte in dié zin dat veel mensen helaas in totaal slechts 2.23m. (of nog minder) voor deze hobby tot hun beschikking hebben, maar eigenlijk is de lengte behoorlijk onderbemeten voor een dergelijk depot. (De lengte van de depotsporen is absoluut niet op schaal).     

Anders gezegd:  tis gewoon rete-krap in het depot. Dit houdt in dat je hier heel voorzichtig moet rangeren om niet steeds (door de uitloop van de locs) in de stootbuffers te belanden.






De voorserie 110 004-9 vindt het allemaal wel best en sjeest solo langs het depot in de richting van Waldberg-West:

 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #387 Gepost op: 08 oktober 2018, 12:00:24 »
Hallo,

Zojuist een pakketje opengemaakt met daarin een loc die ik onlangs via een advertentie-site voor weinig op de kop kon tikken.

Het is de weergave van een groene BR 140 zoals deze in de (vroege) Epoche IV heeft rondgereden.
(Eigenlijk neig ik persoonlijk ook veel meer tot het uitbeelden van deze vroege periode in plaats van de latere periode in tijdperk IV. Ik geef ook zonder meer toe dat de zelfgebouwde orientrode 140 035,  een "bij-product" dat voortkwam uit de bouw van een andere loc
=> zie hier <= absoluut niet in het geheel past).


De 140 060-5 zo uit de verpakking. Het is bij deze 140 echt de charme van de eenvoud. Ondanks dat het een groene einheits-eloc in de meest pure vorm zonder ook maar enige extra opsmuk betreft, is zij op haar manier toch mooi.
Het inbouwen van decoder en luidspreker + het aanpassen van de verlichting moet nog gebeuren evenals het aanbrengen van de apart aan te zetten onderdelen:

 


Op een paar lichtgeleiders na zijn alle benodigde onderdelen reeds in huis dus binnenkort maar eens aan de slag met deze loc.




Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #388 Gepost op: 09 oktober 2018, 13:34:29 »

Hallo,

Ik ben aan het worstelen met het aanbrengen van sluitseinen in een SBB bagagewagen van Jouef:
Dit rijtuig is helaas niet voorzien van halfassen en een achtpunts-stroomafname via de aspotten zoals bijvoorbeeld bij Roco.

Het is nu improviseren met een dun messing stripje in het midden van de assen en de electronische truccendoos moet open. Iets waar ik dus heel slecht in ben. :'( Daar bij deze methode met stroomanemers alleen in het midden van de assen de stroomafname niet optimaal is wilde ik een condensator in de stroomtoevoer naar de LEDs plaatsen om knipperen van de sluitseinen tegen te gaan. Nu is er bij het testen al twee keer een condensator geklapt en ik heb geen idee waar het mis gaat. Van schema's snap ik weinig tot niets dus ik heb het maar even concreet op een velletje geschetst wat ik heb gedaan.
Misschien kan iemand mij verder helpen want nu heb ik geen mooi sluitsein zoals gehoopt en de condensatoren zijn nu ook op zie ik. (Dezelfde Tran condensatoren gebruik ik bij functiedecoders van hetzelfde merk en dat gaat prima)


Hier de knalformule:




Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #389 Gepost op: 09 oktober 2018, 14:50:09 »
Als een condensator klapt is of de spanning te hoog of je sluit hem verkeerd om aan. Maar als het echt een 35V exemplaar is lijkt mij het eerste uitgesloten.  De witte streep op de condensator is negatief.

Overigens is het vaak ook verstandig om een weerstand te hebben voor de condensator. Bijvoorbeeld door de 10k te vervangen voor een 1k en een 8k2 of 9k1 in serie. 1k naar de gelijkrichter en daarachter de condensator plaatsen. Als je namelijk meer van deze constructies op de baan hebt zou anders de centrale/booster bij het opstarten kunnen denken dat er een kortsluiting is. Een enkele is geen probleem maar meer als een "slechtste situatie" oplossing voor deze optreed.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox