Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 109770 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #360 Gepost op: 28 september 2018, 15:24:43 »

Hallo Bart,

Goed om van je te horen  (y)

Jij als kleurenkenner bij uitstek:

Had die 144 021-3 nou zwarte of blauwe koplamphuizen?

(En ja, natuurlijk heb je gelijk met de 144 071. dat is die met die smalle bies onderaan de locomotiefkast . Ook ooit eens door Roco uitgebracht in hun wat meer "spartaanse" modellenlijn).


Kasten- of Bügelfalten 110en gaan trouwens ook goed samen met de Pop-wagens hoor. Zelf een stomer (Rheine-Emden met 012  ) kan goed.   

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #361 Gepost op: 28 september 2018, 15:48:03 »
Hoewel fervent Ep.III-liefhebber, vind ik de POP-wagens wel zo leuk om er een keertje een uitzondering voor te maken. Inderdaad met een 012 ervoor.
Helaas moet je die van Roco met een lantaarntje zoeken, net als die van ade, en die van Piko missen de kiezelgrijze bies boven de ramen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #362 Gepost op: 28 september 2018, 16:00:51 »
Wat ook nog kan ... is dat de koplamphuizen beide kleuren hebben gehad. Hier en hier zijn ze zeker blauw maar hier toch ook wel zwart. Wellicht zijn ze bij een revisie een keer zwart overgeschilderd? Zo is bijvoorbeeld de Br. 140 002 er met rode en met grijze pantografen geweest :)


PS Ik heb dat trucje met die verkorte linkjes gelijk van jou afgekeken ;)

« Laatst bewerkt op: 28 september 2018, 16:07:50 door Rondje_HO »

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #363 Gepost op: 28 september 2018, 16:37:23 »
Ik volg dit topic al een tijdje met veel plezier. De 144 in deze kleur heb ik zelf ook. Dat sommigen wendezugfähig waren wist ik niet. Is bekend of de 144 021 dit was en wat reed er dan mee? Mitteleinstiegswagen of silberlingen met konijnehok of nog iets anders? Heb er zo snel niets van kunnen vinden op Stummi.

Groet, Iwan
 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #364 Gepost op: 28 september 2018, 17:35:40 »
Hallo,

Allemaal dank voor de leuke feedback.

De Pop-ruituigen hier zijn van de firma Roco. Ik wist niet dat deze ondertussen relatief zeldzaam zijn geworden.
Zelf heb ik ook nog een exemplaar type Bm 232 met een groene band langs de ramen. Eigenlijk had ik deze al gereserveerd om er een NS buffet-/restaurantrijtuig van te bouwen, maar ondertussen heb ik de ozeanblau/beige Bm 232 "Hapag-Lloyd" variant gevonden die voor dit project te zijner tijd opgeofferd gaat worden.
Zonde dat Piko blijkbaar heeft zitten slapen bij het afwerken van hun Poprijtuigen.

Over tijdperkoverschrijding:
Tja, soms moet je een beetje concessies doen voor wat betreft het tijdperk. Met de orientrode 140 035 zit ik ook wel bijna randje tijdperk V terwijl begin en midden tijdperk IV het afgebakende terrein eigenlijk had moeten blijven. Maar ach... Soms koop je wel eens iets uit sentiment terwijl het eigenlijk niet "past". Hier rijdt af en toe de blauwe 1118 met gele botsneus in het rond :)


Verder heb nu meerdere malen diverse foto's van de 144 021-3 bij het grote voorbeeld bekeken en ik ga nu toch voor de blauwe lampen op mijn 1:87 model. Ik denk dat ik mij de zwarte lampen inbeeld door de soms wat lastige lichtverhoudingen op de ondertussen al wat oudere foto's.

De 144 konden lang niet allemaal in keertreinen ingezet worden. Ik heb ergens een lijstje waarin staat welke wél en welke niét. Zal ik even moeten opzoeken. Zeker is dat de 144 021-3 niet bij het groepje van keertreinlocs hoort.
De keertreinen gecombineerd met de 144 in het zuiden van Duitsland bestonden veelal uit een drietal Silberlingen Bn, ABn en een BDnf (Hasenkasten). Naarmate de tijd verstreek werd er steeds minder gebruik gemaakt van de stuurstandfunctie van deze laatst genoemde wagen en moesten de locs steeds vaker aan de kopstations alsnog omlopen.

BDnf Hasenkasten (hier bij een test na ombouw op LEDs):


 



Zelf heb ik nog nooit Karlsruherkopf stuurstandrijtuigen in de klassieke opstelling in combinatie met 144ers gezien, maar ik heb bij de DB ondertussen geleerd dat er niets bestond wat niet bestond.  (y)



     
« Laatst bewerkt op: 28 september 2018, 18:03:25 door waldberg »

NS2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • NS 2200
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #365 Gepost op: 28 september 2018, 19:15:44 »
Bedankt voor je antwoord over de trekduwtreinen. Ik heb idd nooit iets met de Karlsruher Kopf gezien en Hasenkasten liggen meer voor de hand. En ja, DB had in de 70er en 80er jaren toch wel een nil nobis est absurdum-gehalte, waar het om treinsamenstellingen ging; dat is er leuk aan. Dus wie weet.

Iwan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #366 Gepost op: 28 september 2018, 20:14:43 »

Had die 144 021-3 nou zwarte of blauwe koplamphuizen?

Kasten- of Bügelfalten 110en gaan trouwens ook goed samen met de Pop-wagens hoor. Zelf een stomer (Rheine-Emden met 012  ) kan goed.

Hallo

Allebei kan; zelfs een gedeeltelijk blauw dak kan. ;D

Wat betreft die DC van mij. Ik heb een mooie foto ervan in een Baureihenbuch staan.
103 113 met rood frame en Schürzen met 4 popwagens er achter.
Meer kan ik op mijn baantje ook echt niet kwijt.
Mijn 110s mogen de rest doen. :P

Bart

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #367 Gepost op: 29 september 2018, 21:28:25 »

Allebei kan;


Hallo,

Mooi zo.  (y)

Aangezien de blauwe 194 178-0 ook zwarte lampen heeft en het vandaag hier "airbrushdag" was ben ik nu toch voor zwarte lampen op de 144 021-3 gegaan:




De handgrepen naast de opstaptreden zijn vandaag ook maar meteen van de juiste kleur voorzien:


Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #368 Gepost op: 30 september 2018, 00:10:24 »
Hallo

Veel beter, die zwarte lampjes. De voetjes wel nog even beige om het helemaal af te maken. ;D

Aan de bovenkant van de neuzen zul je wel niks doen denk ik?   :angel:
(Hint.. kijk eens naar plaatjes van de oude roco, of de primex 144 en je ziet wat er eigenlijk anders hoort te zijn. 8)
Een beetje waarom de serie 1200 ook een grijze neus bovenop heeft.

Bart

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #369 Gepost op: 30 september 2018, 11:06:47 »
Hoi Bart,

Dat met "iets aan de bovenkant van de neuzen" zie ik, ook na lang kijken niet. Waarschijnlijk wil ik het denk op de één of andere manier ook niet zien.  ;D

Ik bewonder jou om jou scherpe oog voor detail en kleur. Voor mij houdt het voor wat dat betreft op een gegeven moment op. Dan ben ik blij met het resultaat en dan wil ik weer verder naar het volgende.


"De voetjes nog wel even beige"  ::)

Nou vooruit....Tis dat jij het bent  ;):





Trouwens komt Brawa met de 144 071 en die ziet er zo op de foto wel erg knap uit  (y):

--> Brawa 144 071-8 <--



 

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #370 Gepost op: 30 september 2018, 11:21:21 »
Wow, ik zie zojuist het prijskaartje (sodeju... slik  ::)

Nu ik erover na denk lijkt mij de 144 071 heel goed uit een Roco 144 021 te realiseren. Op het brede beigekleurige chassis een smalle bies afplakken, de rest van de loc eveneens afplakken het chassis aan zij- en voorkant ozeanblauw spuiten. Omnummeren en klaar.  (y)



Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #371 Gepost op: 30 september 2018, 11:32:48 »

Ondertussen wordt er hier weer hard gewerkt  ;):

Gisteren was er hier en een zwart-, beige- en grijs-dag.
Daar airbrushen nou niet bepaald mijn favoriete tak van sport is spaar ik alles wat dezelfde kleur nodig heeft een tijdje op tot ik een keer zin heb gemaakt.

Hier de boel afgeplakt:




Hier zitten de kleurtjes er al weer op: 




Grove en fijne klusjes door elkaar heen:




Wordt vervolgd...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22196
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #372 Gepost op: 30 september 2018, 11:54:42 »
Hoi Sven,

Airbrush is ook niet bepaald mijn hobby. Doe net als jij en verzamel eerst het nodige spuitwerk zodat ik in 1 keer een heleboel kan spuiten. Dat werkt een stuk prettiger  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #373 Gepost op: 30 september 2018, 13:17:34 »
Ik ben benieuwd wat er onder dat afplaktape zit :) Worden de daken alleen in egaal grijs gespoten of ook nog verweerd? En hoe airbrush jij? Ik weet dat Wim op zijn balkon spuit dus dan heb je geen afzuiging nodig. Zag ik nou dat jij het in een kartonnen "paint booth" doet? Zit daar dan ook afzuiging op of niet? Ik wil namelijk ook eens gaan proberen maar dan het liefst binnen, maar ik ben een beetje bang dat ik straks ineens in een hele grote wolk verf zit ;D

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #374 Gepost op: 30 september 2018, 13:52:57 »

Hallo,


Ja Wim, zo werkt het inderdaad het pretttigst.


Gespoten zijn o.a wat kleine details voor de BR 144, BR140, het frontschort van de oranje Karlsruher Kopf, een aantal daken van goederen- en umbau-wagens en een complete low-budget-SBB-Loreley in wording.


Spuiten doe ik aan het bureau in de treinenkamer. Boven dit bureau bevindt zich een groot raam dat in zijn geheel te openen is. Hierdoor kan de spuitnevel direct naar buiten. Ondertussen ben ik dusdanig handig met brushen geworden dat ik de spuitgangen zo efficiënt en zo kort mogelijk kan houden. Ondanks dit alles zit ik met een dik "gasmasker" en een beschermbril op te werken. Daarbij beperk ik zoals gezegd het airbrushen tot een minimum en spaar zoveel mogelijk aan werk op.
Grote wolken nevel heb ik hier gelukkig nooit. Komt denk ik ook door goed equipment.

 


« Laatst bewerkt op: 30 september 2018, 14:32:33 door waldberg »