Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-modulebaan, Beveiliging door nighttrain1
Vandaag om 00:43:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 00:36:02
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:52
Gezocht, iemand die decoders in Märklin TEE 3071 wil inbouwen (Utrecht) door Haradigi
04 juni 2020, 23:52:58
Raadplaatje door spoorzeven
04 juni 2020, 23:20:30
Projekt 083-338 door 44
04 juni 2020, 23:10:04
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
04 juni 2020, 23:07:13
Märklin 60760 locdecoder instellen in iTrain. door PkAlfisti
04 juni 2020, 23:00:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 juni 2020, 22:57:23
Welke rijtuigen achter NS 1100 door piet keppel
04 juni 2020, 22:46:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
04 juni 2020, 22:44:41
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
04 juni 2020, 22:42:53
Frans loodsje et cetera door Noordernet
04 juni 2020, 22:39:03
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Karst Drenth
04 juni 2020, 22:37:14
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
04 juni 2020, 22:35:32
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door martijn v m
04 juni 2020, 22:32:03
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door dimo1_dimo1
04 juni 2020, 21:57:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door HuubvG
04 juni 2020, 21:52:38
Baanbouw Bosje77 door Jelmer
04 juni 2020, 21:26:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 juni 2020, 21:22:32
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
04 juni 2020, 21:15:40
Modelspoorbaan Fleischmann door bosje77
04 juni 2020, 20:54:22
Hoe groen was de groene E-loc 1000? door Bahn-AG
04 juni 2020, 20:46:01
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
04 juni 2020, 20:45:36
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
04 juni 2020, 20:22:46
Cubana door Valentijn
04 juni 2020, 20:18:26
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
04 juni 2020, 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
04 juni 2020, 20:11:34
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
04 juni 2020, 19:37:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
04 juni 2020, 18:54:58
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 66015 keer)

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #315 Gepost op: 14 september 2018, 23:34:15 »

 
@Rondje_H0
Yep.  (y) Dit betreft een Vorserie (prototype) van de firma M.A.N.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2018, 23:36:18 door waldberg »

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #316 Gepost op: 15 september 2018, 17:27:54 »
Hallo,

Omdat ik voor het draadje van Huib Maaskant zijn thema Waldberg een leuk plaatje wilde schieten heb ik na lange tijd weer eens de BR 430 (ex-ET30) van stal gehaald:


Een flink stuk terug in mijn eigen draadje hier staat uitgebreid beschreven hoe het elektrische driedelige treinstel is verbouwd naar een voor een mij acceptabel geheel.


Hier een wagendeel van het stel op de kiek naast de gevel van de lokloods:




Hier nogmaals:




Blijkbaar is het daar voorin zo'n "Eierkopf" behoorlijk warm en benauwd. Hier de machinist achter zijn beslagen zijraam:



Als laatste de 430 109-9  nog eens vol op haar aparte snoet gefotgrafeerd. (Ik zie nu dat het zelfgemaakte wisserblad aan de machinistezijde wel wat erg lang is. Daar zal ik te zijner tijd een klein stukje van proberen af te halen):



Tot zover maar weer...



   
« Laatst bewerkt op: 15 september 2018, 17:34:48 door waldberg »

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7823
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #317 Gepost op: 15 september 2018, 19:17:00 »
Hallo Sven,

Weer leuke plaatjes!  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #318 Gepost op: 16 september 2018, 09:49:27 »
Hallo,



Zojuist in 1 koop een zodanige hoeveelheid bovenleidingmateriaal weten te bemachtigen dat dit volstaat voor de overspanning van het complete emplacement van station Waldberg-West.  (y)

De samenstelling van de draagwerken komt uiteraard niet helemaal overeen met wat er per segment exact nodig is, maar met een beetje verbouwen en aanvullen komt het prima voor elkaar.



Ik ben in ieder geval erg in mijn nopjes met deze "vangst":


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6093
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #319 Gepost op: 16 september 2018, 12:12:31 »
Inderdaad, het is in ieder geval al een goede start  (y)  Mooie fijne bovenleiding ook.

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 932
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #320 Gepost op: 16 september 2018, 12:36:09 »
Gefeliciteerd me de vangst (y) (y)

In post 312 zie ik nog iets wat menig machinist vandaag de dag de schrik op het lijf zou jagen..
Zo'n BR624 staat hier ook nog op het verlamglijstje.. Ooit!
« Laatst bewerkt op: 16 september 2018, 12:38:11 door DJV »
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #321 Gepost op: 16 september 2018, 13:36:45 »
Gefeliciteerd me de vangst (y) (y)

Thanks  (y)

In post 312 zie ik nog iets wat menig machinist vandaag de dag de schrik op het lijf zou jagen.

Dat item in het midden van het oversteekpad tussen de beiden perrons? Of bedoel jij de conducteur die is komen ouwenelen in de cabine?

 
Zo'n BR624 staat hier ook nog op het verlamglijstje.. Ooit!

Tip: (Indien geen haast):
Wacht af tot Liliput of Piko dit treinstel gaan uitbrengen. Liliput heeft met de 614 reeds een hele goede basis in huis. Piko kan op basis van het reeds uitgebrachte model in schaal N (reeds in huis zijnde expertise en documentatie) het treinstel wellicht ook gaan uitbrengen.

De Bemo 624/634 is extreme kostbaar in verhouding tot hetgeen wat je er uiteindelijk voor geboden krijgt. Hetzelfde geldt ook voor de apart aan te schaffen tussenwagen(s). 

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #322 Gepost op: 16 september 2018, 13:44:37 »
Inderdaad, het is in ieder geval al een goede start  (y)  Mooie fijne bovenleiding ook.

Deze bovenleiding is mijns inziens op meerdere fronten prima:

Zo kun je de masten eenvoudig tussendoor even verwijderen wanneer je aan het landschap moet werken en het je aan de nodige ruimte ontbreekt.
Het materiaal is tevens heel goed te combineren met items van andere bovenleiding-aanbieders. Bovendien laten de componenten zich ook prima solderen wanneer deze uiteindelijk definitief kunnen worden aangebracht. Daarbij zijn de rijdraden op eenvoudige wijze gemakkelijk aan elke gewenste lengte aan te passen.   

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6093
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #323 Gepost op: 16 september 2018, 14:48:35 »
Ik ben zelf voor de oude Marklin bovenleiding gegaan, die gestanste. Het ziet er veel minder fijn uit maar met mijn ervaring dat ik er regelmatig achter blijf hangen, is het wel zo prettig dat de masten en draden lekker meeveren  ;D  En ik heb nogal wat scherpe bogen dus dan kan ik de blikken rijdraad meebuigen met de rails. Eén van de compromissen waar ik me dan weer niet aan stoor :)

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 932
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #324 Gepost op: 16 september 2018, 15:32:07 »
Excuus post 311 bedoel ik. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6093
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #325 Gepost op: 16 september 2018, 16:58:02 »
Ja, ik dacht al. Ik heb zitten zoeken joh!  ;D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #326 Gepost op: 16 september 2018, 21:09:14 »
Vangst Sommerfeldt bovenleiding ? Of zie ik dat verkeerd ?
Netjes hoor.
Want welke gebruik je eigenlijk op je baan ?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 9596
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #327 Gepost op: 16 september 2018, 22:14:05 »
En ALWEER mooie plaatjes Sven  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #328 Gepost op: 16 september 2018, 22:34:26 »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Het betreft hier de bovenleiding van de firma Viessmann. (Volgens mij levert Maerklin deze bovenleiding trouwens ook, zij het dat de kleurstelling van de masten bij hen wel iets afwijkt van de kleurstelling van de Viessmann masten zelf).
Zoals reeds gezegd kun je het rijdraadmateriaal op dezelfde wijze verwerken als bij het system van de firma Sommerfeldt. Hiervoor dien je de rubberen "manchetten" aan de uitleggers te verwijderen en de te solderen delen tevoren wat op te ruwen en vervolgens goed te reinigen. Op plaatsen waar de rijdraad omwille van de bereikbaarheid regelmatig verwijderd moet worden handhaaf je gewoon de Viessmann methode waarbij de rijdraad alleen maar klemmend aan de rubberen manchetten wordt opgehangen.



waldberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #329 Gepost op: 22 september 2018, 21:01:18 »
Hallo,

Vanwege het slechte weer vanmiddag alvast maar een beginnetje gemaakt met het knutselen van wat lichtbakken voor aan de vleugelseinen langs de sporen rond het depot. Op sommige plekken kan niet alleen met Hp0/1/2 worden volstaan, maar moet er nog wat extra aan info aan de machinist worden getoond door middel van de zogenaamde "zusatzsignale". Bakkken met verlichte cijfers, letters of symbolen.



Hier een vleugelsein bij Langeland (Altenbeken) met twee zusatzsignale eraan bevestigd. Omwille van de betere zichtbaarheid van alle seinbegrippen aan dit sein is het rangeersein ervoor als dwergsein uitgevoerd:



Hier een lichtbak met de aanduiding Vmax 60 km/h. Dit seinbeeld wordt in combinatie met Hp2 getoond. Alle snelheden hoger dan "6" worden in combinatie met seinbeeld Hp1 getoond.
(Wanneer er zich aan een hoofdsein een zusatzsignal bevindt, is er aan het bijbehorende voorsein een zusatz-vorsignal te vinden.
Anders dan bij het zusatzsignal wordt het cijfer, letter of symbool in het zusatz-vorsignal niet met wit licht, maar met geel licht aangeduid):




Hier een zusatzsignal dat aanduidt dat de rijroute overgaat in het spoor van de tegengestelde rijrichting:



tot zover maar weer...
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 15:38:44 door Bert van Gelder »