Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 120446 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #75 Gepost op: 27 November 2017, 19:53:30 »
Vanmiddag heb ik van de in het depot Waldberg gestationeerde Einheits-E-locs de BR 140-vloot geprogrammeerd en genummerd.
De locs zijn nu allemaal gelijk aan elkaar ingeregeld en zijn aan de onderzijde van de draaistellen (middels lettertang-stickertje) van hun decoder- en virtuele nummer voorzien.
Wanneer ik even niet meer weet wie welk rugnummer heeft draai ik de loc even om zie het dan in één oogopslag.
Daarmee behoeft de loc niet weer richting programmeerspoor om uitgelezen te worden.

De 140 vloot van depot Waldberg:














Nu alles weer inpakken en werken aan het spoor..... ::)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #76 Gepost op: 27 November 2017, 20:12:37 »
1 woord : indrukwekkend !!!  (y) (y) (y) (y)

En als ik dan toch een minpuntje mag geven : wat zijn die 140's nog proper !!! :D

Heb je trouwens een baanplan van je baan ? Ben ik wel benieuwd naar.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 20:15:38 door Falcon10 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5561
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #77 Gepost op: 27 November 2017, 20:33:25 »
Zeer fraai! En echt: in een depot horen niet -tig locs van allerlei verschillende series, maar (relatief) veel locs van enkele series. Zo was (en is) het. Complimenten (y)
Groet, Frank

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #78 Gepost op: 27 November 2017, 22:05:35 »
Thanks voor de mooie reacties.

Tja, wat Frank zegt over dat er veelal van één en hetzelfde soort in een depot zijn ondergebracht klopt inderdaad.
Nu moet ik wel bekennen dat de BR140 mijn lievelings-eloc van de Bundesbahn is vanwege haar veelzijdige karakter. Zij kon/kan voor alles worden ingezet. Het was dan ook een mega grote locserie met bijna 900 exemplaren !
Vandaar dat het er hier in 1:87 ook wat meer zijn.


Om toch een beetje afwisseling in die 140's  te krijgen heb ik er bij het voorbeeld de uitzonderlijke varianten een beetje uitgepikt en deze dan in 1:87 nagebouwd.
Zaken die er een beetje uitsprongen qua dak of seinen of regengoten en meer van dat soort details.


Trouwens is de orientrode hier qua tijdperk eigenlijk niet helemaal op haar plaats (of misschien net op het randje wanneer je het een beetje ruim ziet). Zij was meer een soort van bij-produkt toen ik een orientrode tijdperk V DB-AG variant bouwde voor mijn treinenmaat. Voor hem was een DB-AG loc in het orientrood met per loczijde verschillende seinlampen (en dan ook nog eens van het depot Köln-Deutzerfeld) een must. Het "contra-produkt" van dié loc is dan de Bundesbahn 140 035-7 op de foto geworden:






Basis voor deze ombouwsels is steeds de Roco 140 167-8 (43388) waarvan ik een flinke partij in één keer tegelijk op de kop kon tikken. Een puike modelloc die nu ook nog steeds, tientallen jaren na haar eerste verschijning, toonbeeld en voorbeeld qua rij-eigenschappen is.

Mocht het tracé te stijl worden voor de "gewone" 140 dan kwam de 139 (=140 met weerstandsrem) er aan te pas.
Daarvan rijdt er in Waldberg trouwens ook eentje rond:



Neen, bij de 140igers rijdt vooralsnog nog alles proper rond.  :)
Anders is het inmiddels bij de zesassers van de serie 150 welke reeds behoorlijk wat vervuilingssporen hebben opgelopen:




150 120-4




150 089-1




150 022-2


Ook bij de personentreinlocs wordt er wat gepimpt en wat vervuild:



110 423-1 met luchtkraan, wissers en juiste kleur handrails.



110 423-1 draaistellen wat geweathered.




De Lokzug bestaande uit BR140igers. Dit soort treinen had meestal geen leuke bestemming (lees= sloop).
In dit geval gaan ze gelukkig allemaal alleen maar weer terug richting schaduwstation. (y)


Tot zover....
 
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 22:14:15 door waldberg »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #79 Gepost op: 27 November 2017, 22:57:28 »
Hoi,

Mooie beelden en die blauwe E-loc met witte neus is wel een bijzonder fraaie verschijning.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #80 Gepost op: 28 November 2017, 07:23:22 »
Die groene 150 ers met verwering zijn prachtig. Ik heb het wel eens eerder gezegd in je draadje maar die oudere Duitse E lok's hebben een bepaalde aantrekkingskracht.

De hele modelbaan mag zeker gezien worden, erg sfeervol.

Groet, Gert-Jan

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #81 Gepost op: 28 November 2017, 07:52:03 »
Die groene 150-ers zien er inderdaad geweldig uit zo. Zou je eens wat kunnen vertellen over dat weatheren (of heb je dat al ergens gedaan?)..

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #82 Gepost op: 02 December 2017, 00:08:31 »
Eigenlijk had ik mijzelf voor vanmiddag voorgenomen eindelijk eens een achtergrondtafereeltje te bouwen in het depot, maar op de één of andere manier had ik geen zin of inspiratie.

In plaats daarvan heb ik in navolging van mijn eigen Trix DB BR 141 ook dezelfde loc van mijn treinenmaat op identieke wijze gepimpt:
Naast het plaatsen van een gebruikte Piko kap heeft de loc aangepaste buffers, topseinverlichting, pantho's, ruitenwissers en slipbandloze wielen gekregen. Sommige details moeten nog aangebracht en eventueel met wat verf aangezet worden maar het is nu al een stuk beter dan voordien.



De kloon van de reeds eerder omgebouwde 141 447-3. Let op de opvallende dakpartij van deze Piko 141-kap. Bij het grote voorbeeld betreft het een loc met een elektrische weerstandsrem waardoor de dak-apparatuur nogal afwijkt van de overige 141igers.



Nou vooruit dan voor deze éne keer dan: Neusje-neusje samen.
Straks wordt de loc rechts in beeld van DB-AG logo's voorzien en zal zij verhuizen naar een tijdperk V-baan ver weg hier vandaan...




Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #83 Gepost op: 02 December 2017, 12:10:56 »
De ruitenwissers maken een wereld van verschil! Van welk merk zijn deze?
Dat ga ik ook maar eens doen.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #84 Gepost op: 02 December 2017, 12:56:06 »
Hoi Fred,

Bijna het gehele locomotievenpark is van apart aangezette wissers voorzien.
Met name bij de zogenaamde "Einheits-Elektroloks" is het uiteraard van belang dat deze (ook al zijn deze niet allemaal van hetzelfde merk) zoveel mogelijk dezelfde uiterlijke kenmerken hebben.

De wissers voor deze laatste locomotieven komen als reserve-onderdeel van de Firma Roco van de types BR 110.1 en BR 140.

Wil je het nog fijner/gedetailleerder kun je ook de messing wissers van Fleischmann's BR 141 nemen.



Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #85 Gepost op: 02 December 2017, 13:06:58 »
Vandaag maar eens (met frisse tegenzin) aan de onderbouw van het landschap rondom het station begonnen.

Onderbouw is nou eenmaal niet mijn ding, maar het moet nou eenmaal gebeuren om straks aan het leuke werk van het aankleden landschap en detailleren te kunnen beginnen.

De grove basis van de tunnel is uit styrodur-plaat gesneden en aan elkaar geschroefd. Straks de spanten maken voor de berg op het "dak" van de tunnel.
Gelukkig heb ik e.e.a. geschroefd want ik kwam er net achter dat is ben vergeten de bovenleiding te plaatsen... ::)

Nu kon het dak er zonder problemen weer af worden gehaald...Straks bovenleiding erin zetten en dan weer verder...





Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #86 Gepost op: 02 December 2017, 13:07:18 »
« Laatst bewerkt op: 02 December 2017, 23:12:32 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #87 Gepost op: 03 December 2017, 18:18:21 »
Vandaag een beetje verder gerommeld met het tunnelportaal aan de westzijde:




Proefopstelling van portaal en steunmuren. Ziet er vooralsnog vreselijk uit maar de ervaring leert dat het geheel met allerlei kunst en vliegwerk in de vorm van gips, strooisels, groen veel verf er straks toch acceptabel uit gaat zien...
De bovenleiding in de tunnel is in ieder geval al helemaal gereed, daar hoef ik niets meer aan te doen.  :)


Verder heb ik, om het profiel van de tunnel te testen met een 303 mm lange wagon,  voor de verandering eens weer het oude prototype BR 110.0 van stal gehaald. Deze voorserie loc was nummer 4 van de in totaal 5 voorserie-locs van het Bundesbahn testprogramma voor de ontwikkeling van een sneltreinloc.


 

110 004 gaat voor testritten op weg vanuit het depot richting tunnel.


Wat is rangeren toch leuk... (y)


Tot zover...
« Laatst bewerkt op: 03 December 2017, 19:12:11 door waldberg »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #88 Gepost op: 03 December 2017, 18:47:38 »
Sven, welk merk van rails gebruik jij als ik mag vragen ?

Komt in elk geval goed die tunnel, ik vind hem er in elk geval al geslaagd uitzien !

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #89 Gepost op: 03 December 2017, 18:58:48 »
Al het railmateriaal is, net als bij het depot, van Tillig Elite en bestaat uitsluitend uit flexibele "meterrails" en wisselbouwpakketjes.
Zo goed als ieder stukje rail is apart bedraad en alle railverbinders worden bovendien, nadat een uitgebreide rijtestfase goed is doorlopen, aan de spoorstaven vastgesoldeerd. Dit alles uiteraard op een optimale rijstroomvoorziening te garanderen. 

mvg, Erich (die voor zijn beurt spreekt, maar heerlijk geniet van Waldberg)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums