Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
Vandaag om 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 125417 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #75 Gepost op: 27 November 2017, 19:53:30 »
Vanmiddag heb ik van de in het depot Waldberg gestationeerde Einheits-E-locs de BR 140-vloot geprogrammeerd en genummerd.
De locs zijn nu allemaal gelijk aan elkaar ingeregeld en zijn aan de onderzijde van de draaistellen (middels lettertang-stickertje) van hun decoder- en virtuele nummer voorzien.
Wanneer ik even niet meer weet wie welk rugnummer heeft draai ik de loc even om zie het dan in één oogopslag.
Daarmee behoeft de loc niet weer richting programmeerspoor om uitgelezen te worden.

De 140 vloot van depot Waldberg:














Nu alles weer inpakken en werken aan het spoor..... ::)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #76 Gepost op: 27 November 2017, 20:12:37 »
1 woord : indrukwekkend !!!  (y) (y) (y) (y)

En als ik dan toch een minpuntje mag geven : wat zijn die 140's nog proper !!! :D

Heb je trouwens een baanplan van je baan ? Ben ik wel benieuwd naar.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 20:15:38 door Falcon10 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #77 Gepost op: 27 November 2017, 20:33:25 »
Zeer fraai! En echt: in een depot horen niet -tig locs van allerlei verschillende series, maar (relatief) veel locs van enkele series. Zo was (en is) het. Complimenten (y)
Groet, Frank

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #78 Gepost op: 27 November 2017, 22:05:35 »
Thanks voor de mooie reacties.

Tja, wat Frank zegt over dat er veelal van één en hetzelfde soort in een depot zijn ondergebracht klopt inderdaad.
Nu moet ik wel bekennen dat de BR140 mijn lievelings-eloc van de Bundesbahn is vanwege haar veelzijdige karakter. Zij kon/kan voor alles worden ingezet. Het was dan ook een mega grote locserie met bijna 900 exemplaren !
Vandaar dat het er hier in 1:87 ook wat meer zijn.


Om toch een beetje afwisseling in die 140's  te krijgen heb ik er bij het voorbeeld de uitzonderlijke varianten een beetje uitgepikt en deze dan in 1:87 nagebouwd.
Zaken die er een beetje uitsprongen qua dak of seinen of regengoten en meer van dat soort details.


Trouwens is de orientrode hier qua tijdperk eigenlijk niet helemaal op haar plaats (of misschien net op het randje wanneer je het een beetje ruim ziet). Zij was meer een soort van bij-produkt toen ik een orientrode tijdperk V DB-AG variant bouwde voor mijn treinenmaat. Voor hem was een DB-AG loc in het orientrood met per loczijde verschillende seinlampen (en dan ook nog eens van het depot Köln-Deutzerfeld) een must. Het "contra-produkt" van dié loc is dan de Bundesbahn 140 035-7 op de foto geworden:






Basis voor deze ombouwsels is steeds de Roco 140 167-8 (43388) waarvan ik een flinke partij in één keer tegelijk op de kop kon tikken. Een puike modelloc die nu ook nog steeds, tientallen jaren na haar eerste verschijning, toonbeeld en voorbeeld qua rij-eigenschappen is.

Mocht het tracé te stijl worden voor de "gewone" 140 dan kwam de 139 (=140 met weerstandsrem) er aan te pas.
Daarvan rijdt er in Waldberg trouwens ook eentje rond:



Neen, bij de 140igers rijdt vooralsnog nog alles proper rond.  :)
Anders is het inmiddels bij de zesassers van de serie 150 welke reeds behoorlijk wat vervuilingssporen hebben opgelopen:




150 120-4




150 089-1




150 022-2


Ook bij de personentreinlocs wordt er wat gepimpt en wat vervuild:



110 423-1 met luchtkraan, wissers en juiste kleur handrails.



110 423-1 draaistellen wat geweathered.




De Lokzug bestaande uit BR140igers. Dit soort treinen had meestal geen leuke bestemming (lees= sloop).
In dit geval gaan ze gelukkig allemaal alleen maar weer terug richting schaduwstation. (y)


Tot zover....
 
« Laatst bewerkt op: 27 November 2017, 22:14:15 door waldberg »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #79 Gepost op: 27 November 2017, 22:57:28 »
Hoi,

Mooie beelden en die blauwe E-loc met witte neus is wel een bijzonder fraaie verschijning.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1713
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #80 Gepost op: 28 November 2017, 07:23:22 »
Die groene 150 ers met verwering zijn prachtig. Ik heb het wel eens eerder gezegd in je draadje maar die oudere Duitse E lok's hebben een bepaalde aantrekkingskracht.

De hele modelbaan mag zeker gezien worden, erg sfeervol.

Groet, Gert-Jan

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #81 Gepost op: 28 November 2017, 07:52:03 »
Die groene 150-ers zien er inderdaad geweldig uit zo. Zou je eens wat kunnen vertellen over dat weatheren (of heb je dat al ergens gedaan?)..

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #82 Gepost op: 02 December 2017, 00:08:31 »
Eigenlijk had ik mijzelf voor vanmiddag voorgenomen eindelijk eens een achtergrondtafereeltje te bouwen in het depot, maar op de één of andere manier had ik geen zin of inspiratie.

In plaats daarvan heb ik in navolging van mijn eigen Trix DB BR 141 ook dezelfde loc van mijn treinenmaat op identieke wijze gepimpt:
Naast het plaatsen van een gebruikte Piko kap heeft de loc aangepaste buffers, topseinverlichting, pantho's, ruitenwissers en slipbandloze wielen gekregen. Sommige details moeten nog aangebracht en eventueel met wat verf aangezet worden maar het is nu al een stuk beter dan voordien.



De kloon van de reeds eerder omgebouwde 141 447-3. Let op de opvallende dakpartij van deze Piko 141-kap. Bij het grote voorbeeld betreft het een loc met een elektrische weerstandsrem waardoor de dak-apparatuur nogal afwijkt van de overige 141igers.



Nou vooruit dan voor deze éne keer dan: Neusje-neusje samen.
Straks wordt de loc rechts in beeld van DB-AG logo's voorzien en zal zij verhuizen naar een tijdperk V-baan ver weg hier vandaan...




Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #83 Gepost op: 02 December 2017, 12:10:56 »
De ruitenwissers maken een wereld van verschil! Van welk merk zijn deze?
Dat ga ik ook maar eens doen.

Fred
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #84 Gepost op: 02 December 2017, 12:56:06 »
Hoi Fred,

Bijna het gehele locomotievenpark is van apart aangezette wissers voorzien.
Met name bij de zogenaamde "Einheits-Elektroloks" is het uiteraard van belang dat deze (ook al zijn deze niet allemaal van hetzelfde merk) zoveel mogelijk dezelfde uiterlijke kenmerken hebben.

De wissers voor deze laatste locomotieven komen als reserve-onderdeel van de Firma Roco van de types BR 110.1 en BR 140.

Wil je het nog fijner/gedetailleerder kun je ook de messing wissers van Fleischmann's BR 141 nemen.



Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #85 Gepost op: 02 December 2017, 13:06:58 »
Vandaag maar eens (met frisse tegenzin) aan de onderbouw van het landschap rondom het station begonnen.

Onderbouw is nou eenmaal niet mijn ding, maar het moet nou eenmaal gebeuren om straks aan het leuke werk van het aankleden landschap en detailleren te kunnen beginnen.

De grove basis van de tunnel is uit styrodur-plaat gesneden en aan elkaar geschroefd. Straks de spanten maken voor de berg op het "dak" van de tunnel.
Gelukkig heb ik e.e.a. geschroefd want ik kwam er net achter dat is ben vergeten de bovenleiding te plaatsen... ::)

Nu kon het dak er zonder problemen weer af worden gehaald...Straks bovenleiding erin zetten en dan weer verder...





Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #86 Gepost op: 02 December 2017, 13:07:18 »
« Laatst bewerkt op: 02 December 2017, 23:12:32 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #87 Gepost op: 03 December 2017, 18:18:21 »
Vandaag een beetje verder gerommeld met het tunnelportaal aan de westzijde:




Proefopstelling van portaal en steunmuren. Ziet er vooralsnog vreselijk uit maar de ervaring leert dat het geheel met allerlei kunst en vliegwerk in de vorm van gips, strooisels, groen veel verf er straks toch acceptabel uit gaat zien...
De bovenleiding in de tunnel is in ieder geval al helemaal gereed, daar hoef ik niets meer aan te doen.  :)


Verder heb ik, om het profiel van de tunnel te testen met een 303 mm lange wagon,  voor de verandering eens weer het oude prototype BR 110.0 van stal gehaald. Deze voorserie loc was nummer 4 van de in totaal 5 voorserie-locs van het Bundesbahn testprogramma voor de ontwikkeling van een sneltreinloc.


 

110 004 gaat voor testritten op weg vanuit het depot richting tunnel.


Wat is rangeren toch leuk... (y)


Tot zover...
« Laatst bewerkt op: 03 December 2017, 19:12:11 door waldberg »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #88 Gepost op: 03 December 2017, 18:47:38 »
Sven, welk merk van rails gebruik jij als ik mag vragen ?

Komt in elk geval goed die tunnel, ik vind hem er in elk geval al geslaagd uitzien !

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #89 Gepost op: 03 December 2017, 18:58:48 »
Al het railmateriaal is, net als bij het depot, van Tillig Elite en bestaat uitsluitend uit flexibele "meterrails" en wisselbouwpakketjes.
Zo goed als ieder stukje rail is apart bedraad en alle railverbinders worden bovendien, nadat een uitgebreide rijtestfase goed is doorlopen, aan de spoorstaven vastgesoldeerd. Dit alles uiteraard op een optimale rijstroomvoorziening te garanderen. 

mvg, Erich (die voor zijn beurt spreekt, maar heerlijk geniet van Waldberg)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums