Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:50
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 185430 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5874
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1140 Gepost op: 03 August 2025, 07:48:44 »
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken Bas. ;)

Veel succes met de keuze.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1141 Gepost op: 04 August 2025, 14:30:54 »
Dank Kees.

Ik heb verschillende onderconstructies uitgeprobeerd als ondergrond voor het terrein achter de muur.
Het moet stabiel zijn, maar mag eigenlijk niets wegen.
Met de materialen die ik nog had liggen, ben ik vooralsnog hierop uitgekomen.
Een proefstukje.


Toen kwam de test met Mifoshape.
Een voor mij nog onbekend product.

Kun je daar behalve rotsen ook een glad oppervlak mee maken, zoals bijvoorbeeld een duinlandschap? Ja, dat kan (y).
Kun je daarmee ook heuveltjes modelleren zonder ondergrond? Ja, dat kan (y). Maar dan ben je wel heel snel door je voorraad heen :(.
Dan kun je beter een emmer papiermaché aanmaken. Maar dat krimpt dan weer als een dolle.
In hoeverre Mifoshape gaat krimpen, dat gaan we straks meemaken. Vermoedelijk zal het nog wel geruime tijd duren voor de boel droog is.

Nu alles toch nog nat is kan ik gelijk testen in hoeverre heel fijn gruis, dat ik nog had liggen, zich aan het oppervlak hecht.
Dat moet na droging natuurlijk nog op (zand)kleur gebracht worden.

Om mezelf een beeld te vormen van de contouren heb ik de muur er even voor gezet. Over de contouren ben ik in ieder geval tevreden.

Nu is het het wachten tot alles droog is en hoe stevig de massa dan blijkt.

Groet, Bas

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Aachenau West
« Reactie #1142 Gepost op: 04 August 2025, 18:47:36 »
De oorzaak van het probleem met de wissels zou ik eerst zoeken in de mechanische hoek. Loopt de wissel wél goed om als je hem alleen aanstuurt? Werkt de MTB-aandrijving wél goed als je hem loshaalt van de baan? Klopt de richting van de beweging van de MTB met de beweging van de wisseltong? Is het gat onder de wissel ruim genoeg?

Is het voltage van de voeding hoog genoeg?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1143 Gepost op: 04 August 2025, 19:45:03 »
Dank voor je meedenken, Tom.

Ik zou inderdaad kunnen testen of het betreffende wissel het zonder het tweede wissel, wèl betrouwbaar functioneert.
Langdurig testen is dan noodzakelijk, want het is maar heel incidenteel dat het wissel weigert.

Het betreft overigens een splinternieuw, slank wissel van Piko A met een bijbehorende nieuwe wisselspoel van Piko. (Het wissel ligt in het verdekte deel, dus een aandrijving van MTB is niet aan de orde).
Het zou mij hooglijk verbazen als er iets mankeert aan zo'n nieuw wissel. Als ik het wissel handmatig om zet, dan voel ik in ieder geval geen bijzondere weerstand.
Uitbouwen (of vervangen) is niet onmogelijk, maar een wel supervervelende klus. De aller-allerlaatste optie en dan alleen nog als ik zo goed als zeker weet dat er sprake is van een mechanisch gebrek.

Mocht de puls niet sterk gewoon zijn (wat ik vreemd zou vinden, omdat een ander Piko wisselpaar dat op dezelfde decoder is aangesloten, wèl feilloos functioneert) dan:
- kan ik het wisselpaar onafhankelijk van elkaar aansluiten, elk op een eigen adres
- of misschien de puls versterken mbv een condensator. Daartoe heb ik een schemaatje nodig. En tevens wil ik weten of de decoder dat kan hebben)

Groet, Bas

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Aachenau West
« Reactie #1144 Gepost op: 04 August 2025, 21:24:03 »
Aha, ik ging uit van een MTB aandrijving.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1145 Gepost op: 06 August 2025, 12:31:59 »
Verder gewerkt aan het terrein achter de muur.

Restjes van campingmatjes als ondergrond, om de hoeveelheid Mifoshape te beperken.


Begonnen met het verst weg liggende gedeelte, waar ik nog net bij kan komen als ik op een krukje ga staan.


Zo ziet het er dan uit als de muurdelen ervoor geplaatst staan.


Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26064
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #1146 Gepost op: 06 August 2025, 12:41:01 »
Campingmatjes als ondergrond vind ik een geniale vondst  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1147 Gepost op: 07 August 2025, 16:54:23 »
Het landschap achter de muur is over de gehele lengte gereed, tenminste voor wat betreft de Mifoshape.
Het is nu even wachten tot die volledig uitgehard is.

Intussen kan ik vast eens kijken hoe afspaninrichting van de bovenleiding in elkaar steekt, namelijk Sommerfeldt 159

Het gaat om de middelste mast van de montagehandleiding.

Ik was even in verwarring. Om te spannen zou je het wiel naar rechts moet draaien. Maar dat lukt echt niet want dan komt de veer helemaal scheef te zitten. Je moet echt naar links draaien. Dan loopt de veer mooi langs de denkbeeldige katrol van het wiel.
Pas later zag ik op het plaatje de pijl naast de veer. Die wijst naar beneden terwijl de veer toch echt uitgetrokken moet worden om spanning te leveren. Dan klopt alles weer.
Actie = min reactie. Het is dus maar net hoe je de richting van de pijl definieert.

Groet, Bas

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
  • Steel is king!
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1149 Gepost op: Vandaag om 13:29:00 »
Mooi beeld. Dank!

Ik begrijp alleen niet goed waar de tanden aan die wielen voor dienen. Ik zie nergens een punt waar ze achter haken (wat me toch de bedoeling lijkt van die tanden).
Vermoedelijk kunnen die wielen zakken, waardoor de stand wel kan worden gefixeerd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1150 Gepost op: Vandaag om 13:53:23 »
De oorzaak van het probleem met de wissels zou ik eerst zoeken in de mechanische hoek. Loopt de wissel wél goed om als je hem alleen aanstuurt? .....
......Is het voltage van de voeding hoog genoeg?
Inmiddels heb ik een simpele test uitgevoerd door het probleemwissel separaat te schakelen.
Daarbij vertoont het probleemwissel hetzelfde gedrag als wanneer gekoppeld met het andere wissel.

Conclusie:
De puls is sterk genoeg. Het heeft dus geen zin om de puls te bekrachtigen.
Er moet iets aan de hand zijn met het wissel zelf of met de wisselspoel.

Eigenlijk is dit voor mij de slechtst denkbare uitkomst.
Van alle wissels in het verdekte deel is dit wissel het moeilijkst bereikbaar. Mechanisch lijkt er ook niks mis te zijn. Het wissel laat zich handmatig heel soepel om te zetten.
Het betreft trouwens een exemplaar (Piko A Gleis, slanke uitvoering) van hooguit anderhalf jaar oud. Gevalletje garantie? Altijd lastig als problemen zich slechts incidenteel voordoen.

Nog maar eens laten bezinken.

Groet, Bas

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
  • Steel is king!
Re: Aachenau West
« Reactie #1151 Gepost op: Vandaag om 14:16:53 »
Ik begrijp alleen niet goed waar de tanden aan die wielen voor dienen. Ik zie nergens een punt waar ze achter haken (wat me toch de bedoeling lijkt van die tanden).
Vermoedelijk kunnen die wielen zakken, waardoor de stand wel kan worden gefixeerd.

Klopt. Op de door mij gelinkte foto zit links aan de mast een bevestig punt waar het tandwiel iets kan scharnieren. Daar kan, bij een te lage spanning (trek, geen stroom  :P) het tandwiel zakken en komt dan met de tanden op de scheven platen (linksonder bij de bevestiging) blokkeren om te voorkomen dat de draadspanning (trekkracht dus) geheel wegvalt en eventueel de rijdraad een letterlijk dieptepunt naaderd.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje