Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:59:23
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Duikeend
Vandaag om 17:49:50
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 17:45:38
Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door AB 7216
Vandaag om 17:34:07
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:20:36
Albert's fantasie in schaal 0e door tothebeach
Vandaag om 17:14:03
Wat voor koppeling is dit? Fleischmann FOX! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:12:12
Zonnedael H0 jaren 50 door seinhuiswachter
Vandaag om 17:07:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:57:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 16:57:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:47:55
decal, transfer, sticker door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:47:13
Leubachtalbahn door Noordernet
Vandaag om 16:44:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 16:37:51
Van HO naar N door tothebeach
Vandaag om 16:29:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door borotof
Vandaag om 16:16:53
schakelrail werkt niet meer door borotof
Vandaag om 16:16:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:41
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 15:33:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 15:09:33
DR5000 track output kapot? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:41:23
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
Vandaag om 13:46:36
Nu met google maps: plaats jouw spoorlocatie op de BNLS spoorkaart! door Peter.v.L
Vandaag om 13:09:52
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 12:52:30
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:46:03
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 09:34:46
Forum mittelrhein niet bereikbaar door ronaldvd2000
Vandaag om 09:21:06
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door ronaldvd2000
Vandaag om 09:08:49
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
Vandaag om 00:58:20
Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:56:22
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 120186 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22670
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #780 Gepost op: 14 april 2024, 11:35:39 »
Dat is zeker balen Bas.
En dat bij iets nieuws  :o
Gelukkig heb je het weten op te lossen en is er een probleem minder.
Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Aachenau West
« Reactie #781 Gepost op: 14 april 2024, 12:27:08 »
Leg meegebogen wissels nooit in een hellend vlak. Ook niet een beetje.

Precies! Ook mijn ervaring. Succes met de aanpassingen.
Groet,
Michiel.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2120
Re: Aachenau West
« Reactie #782 Gepost op: 14 april 2024, 12:38:49 »
Yep, daar kan ik over meepraten. Helaas zit het er bij mij nu al een paar jaar erin. Maar die ene meegebogen wissel in een overgang van recht naar de helling is in de afgebogen stand verboden terrein voor en aantal loks. Daar heb ik ook mee moeten leren leven.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Aachenau West
« Reactie #783 Gepost op: 14 april 2024, 13:59:15 »
Kun je de 2 meegebogen wissels niet aan laten sluiten op die enkele meegebogen wissel van de keerlus?
Heb je een beetje meer boog  tot de wissel naar de helling .
Je kunt  dan die boog iets laten stijgen zodat de helling niet te steil wordt.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #784 Gepost op: 14 april 2024, 15:56:49 »
Ja, dat zou kunnen.
De verbinding kan 30ยบ opgeschoven worden.

Maar.....het contactprobleem blijkt dus niets te maken hebben met de (minimale) helling. Want ook vlakliggend is het contactprobleem niet opgelost.
Het ligt aan de railverbinders. Dat wordt dus solderen.

Ik ga nu eerst verder met het voltooien van het dubbelsporig rondje. Daarna kan ik uitgebreid testrijden. Afhankelijk daarvan kan ik bepalen in hoeverre het nodig is nog wat aan de helling te veranderen en/of aan de positie van de wisselverbinding.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #785 Gepost op: 18 april 2024, 21:29:41 »
Er wordt gebouwd. Superspannend is het niet, maar toch een plaatje.

Het parallelspoor van het paradetraject in aanleg.

De buitenste boog is gereed.
Alleen over de overgang naar de verdekte lus (niet op de foto), ben ik niet tevreden. De testrijdende, E-gekoppelde BR 94 wringt zich er weliswaar met gemak doorheen, maar ik wil daar speling blijven houden.
Dus die overgang ga ik opnieuw maken.
Maar ik wacht daarmee tot het parallelspoor gereed is, zodat de treinen rond kunnen blijven rijden.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22670
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #786 Gepost op: 18 april 2024, 21:33:52 »
Weer lekker bezig geweest Bas!
Ik blijf je volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Aachenau West
« Reactie #787 Gepost op: 18 april 2024, 22:22:36 »
Mooi Bas, we trekken bijna gelijk op :) .

Vraagje: hoe heb je die buitenbocht (aannemende dat het flexrails is) vastgemaakt? Is die nu gelijmd aan de ondergrond?
Groet,
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3924
Re: Aachenau West
« Reactie #788 Gepost op: 19 april 2024, 08:49:14 »
Ah, de cirkel is nu al rond?  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #789 Gepost op: 19 april 2024, 13:41:33 »
Dank heren voor de reacties.

@Michiel
Ik kijk bij jou ook mee :)

De flexrails zijn gelijmd met gewone hobbylijm. Op de foto in post #755 zie je zo'n flesje (in de verte) staan.
Die lijm hecht voldoende, maar niet zo stevig dat je rails niet meer los kunt halen, (wat handig is als je niet helemaal tevreden bent).

Aan de uiteinden van de flexrail is de spanning het hoogst. Daar zet ik tijdelijk wat extra punaises tot de lijm uitgehard is (wat niet al te lang duurt).
Wat ook helpt om de spanning te verminderen en om een vloeiende overgang te maken, is de uiteinden van de spoorstaven alvast te buigen in de radius van de boog.

Komt de boel aan de uiteinden onverhoopt toch weer los, dan corrigeer ik dat op die plek met 2-componentenlijm.
Uiteindelijk is het het ballastbed dat de rails definitief (en onwrikbaar) fixeert.

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Aachenau West
« Reactie #790 Gepost op: 19 april 2024, 18:48:39 »
Dank voor de uitleg Bas!

Voor de zichtbare delen ga ik (denk ik) alleen ballast+houtlijm gebruiken om de rails te fixeren. Voor het niet zichtbare (zonder ballast dus) wellicht dan met hobbylijm. Kan ook de schroeven laten zitten in het niet-zichtbare gedeelte, maar die waren eigenlijk alleen bedoeld voor tijdelijke fixatie. Sowieso zijn ze lelijk, ook al zie ik ze niet.  :)
Groet,
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #791 Gepost op: 24 april 2024, 16:33:29 »
Het dubbelspoor van het paradetraject is gereed.


Op een van de sporen is het rondje ook in het verdekte deel gesloten.
Er kan dus op een van de twee sporen een rondje gereden worden.

Nu kan ik eindelijk mijn Piko 211 laten inrijden (zie foto).
Het gebonk om reden waarvan de loc meer dan een half jaar lang terug naar de fabrikant geweest is, is gelukkig verdwenen.
Niettemin rijdt de loc niet regelmatig. Net of de decoder de snelheid voortdurend aan het inregelen is.
Jammer dan.
Ik ga de loc echt niet nogmaals inleveren.....

Over 2 stuks gesoldeerde overgangen van Piko code 100 naar Peco code 75 ben ik nog niet helemaal tevreden. Een daarvan haal ik sowieso los en maak ik opnieuw.
Heeft geen haast.
Ik ben voornemens om eerst het rondje van het tweede spoor in het verdekte deel te sluiten. Dat is al voor een groot gedeelte gereed.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22670
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #792 Gepost op: 24 april 2024, 16:37:21 »
Zelf heb ik ook problemen gehad met een Piko loc.
Twee keer terug naar meneer Piko en probleem nog niet opgelost  >:(
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #793 Gepost op: 24 april 2024, 16:50:00 »
Het is vermoedelijk een exemplarisch manco.
Ik heb andere locs van Piko die prachtig lopen. Beter dan menig loc van andere fabricaten.
Je moet gewoon een beetje geluk hebben. De verschillen kunnen per exemplaar heel groot zijn.
En het zit 'm niet in de kostprijs.
Ook prijzige locs kunnen soms beroerd lopen, terwijl 'goedkope' rijden als een zonnetje.

Meestal lukt het me wel om de rijeigenschappen nog wat te verbeteren. Maar bijna nooit dat het dan helemaal naar m'n zin is.

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re: Aachenau West
« Reactie #794 Gepost op: 24 april 2024, 18:00:01 »
En dit schreeuwt eigenlijk om goed lopende rij eigenschappen in analoog bedrijf. Het bezuinigen op de kwaliteit van de motoren - ik bedoel uiteraard de prijs - valt wellicht nog grotendeels met een decoder te compenseren maar als een loc in analoog bedrijf na het inlopen goed rijdt zal de loc ook in het digitale bedrijf geen problemen geven.

Groet, Rob