Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 21:24:54
Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:22:41
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:20:28
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 21:17:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:15:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 20:31:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 185559 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Aachenau West
« Reactie #825 Gepost op: 09 May 2024, 20:28:47 »
Ik heb Bisonkit Universal gebruikt voor het lijmen van kurk op hout. Na een paar tubes te hebben versleten (gaat hard!) heb ik een bus gekocht met een lijmkwast:


De combi van tube en een lijmkwast (afhankelijke van grootte stuk kurk) bevalt prima. Lijmt goed, geeft bij mij geen problemen.
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #826 Gepost op: 09 May 2024, 21:20:35 »
Dank allen voor de lijmverhalen en de tips!

Nog even over boekbinderslijm.
Is dat ook te gebruiken voor het ballasten?

(Ik heb alles bij elkaar al heel wat meters geballast. Dat alles met verdunde houtlijm, opgebracht met een injectiespuit.
Maar ik begreep van iemand die op Ontraxs stond, dat er betere lijmsoorten zijn. Dan voorkom je dat het bed een "steentjesbrij" wordt. Van Noch, meen ik.
Of is dat misschien een soort boekbinderslijm?)

De keerlus is nu in ieder geval gesloten!

Dat betekent ook dat alle rails op het 0-niveau nu gelegd zijn.

Het luciferhoutje op de voorgrond, ligt op de overgang van code 100 naar 75 en vormt tevens de isolatie naar de keerlus.
Daar heb ik een isolerende railverbinder van Peco aan Piko-zijde gehalveerd, zodat de bovenkanten van de rails gelijk komen te liggen. Het luciferhoutje houdt de rails aan Peco-zijde op hoogte.

Het is alleen dat ik een 2-tal overgangen van code 100 naar 75, nog wil verbeteren. Komt later.
Ook moet ik nog wat bedrading aansluiten (zodat de baan op meerdere plaatsen gevoed wordt).

Daarna komt de helling aan de beurt.
Zal wel even duren want ik heb even wat minder tijd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #827 Gepost op: 10 June 2024, 19:38:04 »
Na een onderbreking van 4 weken, heb ik het project weer op kunnen pakken.

Omdat ik het altijd lastig vind om iets (ter verbetering) weer los te moeten halen, dat als eerste maar aangepakt:
2 stuks overgangen van Piko code 100 naar Peco code 75.

Het resultaat:
Een storende knik verwijderd (waar een BR 94 met 5 gekoppelde assen zich doorheen moest wringen).
Tevens de bovenkanten spoorstaaf beter op gelijke hoogte gebracht.
En de (lichte) verticale knikken ter plaatse van de overgangen verwijderd.


Natuurlijk ook steeds gecheckt of de langste rijtuigen (Ade, 316mm), voor dit doel geleend van een forumlid, elkaar konden passeren.
En dat blijkt gelukkig het geval.




En dan nu maar weer aan de opbouwwerkzaamheden. Veel leuker.

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #828 Gepost op: 10 June 2024, 19:39:28 »
Weer een probleem minder (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5875
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #829 Gepost op: 10 June 2024, 21:42:34 »
Mooi gedaan Bas.

Als je dit soort problemen niet meteen oplost heb je later spijt en JIJ blijft het altijd zien.
Het word dan later een storend element, helaas kun je er dan niet meer bij. ::)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Aachenau West
« Reactie #830 Gepost op: 10 June 2024, 22:18:10 »
Uit eigen ervaring inmiddels: goede keus, geeft weer een hoop gemoedsrust!
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #831 Gepost op: 11 June 2024, 19:52:08 »
Zeker.
Betrouwbaar functioneren staat bij mij voorop.

Vandaag verder gegaan met het bedraden van extra aansluitpunten.
Vooraf toch nog even gecheckt of die aansluitpunten echt wel nodig zijn. Qua spanningsverlies in ieder geval niet. Ik mat namelijk een verschil van hooguit 0,1V (15,2V = om 15,1 V =).
Die extra aansluitpunten (die alom geadviseerd worden) zullen dus wel bedoeld zijn om het (digitale) vermogen te kunnen leveren.

Daarnaast ben ik ook aan het proefrijden.
Daarbij tonen de meegebogen wissels van Piko zich een beetje een zorgenkindje. Qua geometrie kon ik ze goed gebruiken in het verdekte deel. Daarom heb ik ze aangeschaft.
Maar bij een van de wissels raken sommige een flenzen het middenstukje waarmee de tongen vastzitten. Niet zo ernstig dat het tot ontsporingen leidt, maar het wiel wordt toch lichtjes opgewipt. Daar moet dus wat aan gebeuren. Het zal wel wat vijlwerk worden.
In een volgende post zal ik wel een foto sturen.

Nu eerst verder met bedradingen.

Groet, Bas

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Aachenau West
« Reactie #832 Gepost op: 11 June 2024, 21:39:16 »
Van die extra aansluitingen voor de rijstroom krijg je geen spijt. Dat je nu geen spanningsverlies meet wil niet zeggen dat het er over 5 jaar niet is. Better safe than sorry!

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #833 Gepost op: 12 June 2024, 21:38:07 »
Goed om te horen.

Na de bedradingen nu aan de slag met de helling.
Waar de helling eindigt, heb ik naderhand een wissel bedacht dat moet aansluiten op de draaischijf.

Het is een beetje schuiven naar de optimale positie. Dan blijkt helaas dat dat wissel deels buiten het multiplex valt. Dat wordt lastig met de geplande wisselmotoren van MTB.


Daarom er maar een stukje multiplex tegenaan gelijmd.


Als de lijm vannacht uithardt, dan kan ik morgen weer verder.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #834 Gepost op: 18 June 2024, 15:00:49 »
Inmiddels weer een stukje verder.

Het lijkt misschien niet zo, maar er is veel gebeurd.
De plaat multiplex is op maat gezaagd. Het noodzakelijke kurk ligt er. De wisselverbinding is gerealiseerd. En tenslotte is de benodigde bedrading voor de voeding vastgesoldeerd, inclusief ten behoeve van de puntstukken.

Wat er nu nog moet gebeuren (ik kan er nu nog gemakkelijk bij):
- Het aansluiten van de wisselmotoren (MTB) aan de onderzijde.
- Het maken van een regel voor aansluiting op het afneembare deel dat boven de Silberling (foto) komt.
- Het monteren van een railstukje met ontkoppelrail, inclusief de aansluiting daarvan.

Pas daarna kan de plaat multiplex definitief worden vastgeschroefd.
En dat vastschroeven is dan weer nodig om het hellinggedeelte erop vast te kunnen maken.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 18:16:04 door wob »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5875
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #835 Gepost op: 18 June 2024, 15:39:20 »
Je bent lekker bezig Bas.

En het resultaat komt van zelf naar je toe. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Aachenau West
« Reactie #836 Gepost op: 18 June 2024, 16:44:30 »
Genoeg gebeurd dus!  (y)
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2879
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #837 Gepost op: 25 June 2024, 21:30:04 »
Dank heren.

Update.

Je ziet het er misschien niet van af, maar er is flink wat gebeurd.
De wissels zijn voorzien van motoren (MTB) welke digitaal zijn aangesloten.
De ontkoppelaar is geplaatst en ook deze werkt digitaal (goed kijken: rechtsboven op de foto).
Alles doet 't zoals bedoeld. Helemaal tevreden :)
Het onderliggende multiplex is vervolgens definitief vastgeschroefd.

Nu kan (eindelijk) het timmerwerk van de helling worden voltooid, waarna het spoor (volgens de rode lijn) kan worden gelegd.
Daarmee wordt de verbinding met de sporen op niveau 0 tot stand gebracht.

Als het goed is, wordt de helling nergens steiler dan 3%. Daarmee zou het meeste materieel gemakkelijk boven moeten kunnen komen. Maar eerst zien en dan geloven. (Ik kan bijna niet wachten om te gaan testrijden ;D)

Groet, Bas

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: Aachenau West
« Reactie #838 Gepost op: 26 June 2024, 09:17:55 »
Alweer een mooie mijlpaal Bas, die wisselstraat ziet er strak uit!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Aachenau West
« Reactie #839 Gepost op: 27 June 2024, 22:26:40 »
Dat wissel links onder stond niet op je baanplan van pagina 45.
Een extra aansluuting naar de draaischijf neem ik aan.
Wel een toevoeging die wat meer mogelijkheden geeft.
Ziet er allemaal wel prima uit.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572