Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:08:48
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 21:53:02
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 171982 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #825 Gepost op: 09 May 2024, 20:28:47 »
Ik heb Bisonkit Universal gebruikt voor het lijmen van kurk op hout. Na een paar tubes te hebben versleten (gaat hard!) heb ik een bus gekocht met een lijmkwast:


De combi van tube en een lijmkwast (afhankelijke van grootte stuk kurk) bevalt prima. Lijmt goed, geeft bij mij geen problemen.
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #826 Gepost op: 09 May 2024, 21:20:35 »
Dank allen voor de lijmverhalen en de tips!

Nog even over boekbinderslijm.
Is dat ook te gebruiken voor het ballasten?

(Ik heb alles bij elkaar al heel wat meters geballast. Dat alles met verdunde houtlijm, opgebracht met een injectiespuit.
Maar ik begreep van iemand die op Ontraxs stond, dat er betere lijmsoorten zijn. Dan voorkom je dat het bed een "steentjesbrij" wordt. Van Noch, meen ik.
Of is dat misschien een soort boekbinderslijm?)

De keerlus is nu in ieder geval gesloten!

Dat betekent ook dat alle rails op het 0-niveau nu gelegd zijn.

Het luciferhoutje op de voorgrond, ligt op de overgang van code 100 naar 75 en vormt tevens de isolatie naar de keerlus.
Daar heb ik een isolerende railverbinder van Peco aan Piko-zijde gehalveerd, zodat de bovenkanten van de rails gelijk komen te liggen. Het luciferhoutje houdt de rails aan Peco-zijde op hoogte.

Het is alleen dat ik een 2-tal overgangen van code 100 naar 75, nog wil verbeteren. Komt later.
Ook moet ik nog wat bedrading aansluiten (zodat de baan op meerdere plaatsen gevoed wordt).

Daarna komt de helling aan de beurt.
Zal wel even duren want ik heb even wat minder tijd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #827 Gepost op: 10 June 2024, 19:38:04 »
Na een onderbreking van 4 weken, heb ik het project weer op kunnen pakken.

Omdat ik het altijd lastig vind om iets (ter verbetering) weer los te moeten halen, dat als eerste maar aangepakt:
2 stuks overgangen van Piko code 100 naar Peco code 75.

Het resultaat:
Een storende knik verwijderd (waar een BR 94 met 5 gekoppelde assen zich doorheen moest wringen).
Tevens de bovenkanten spoorstaaf beter op gelijke hoogte gebracht.
En de (lichte) verticale knikken ter plaatse van de overgangen verwijderd.


Natuurlijk ook steeds gecheckt of de langste rijtuigen (Ade, 316mm), voor dit doel geleend van een forumlid, elkaar konden passeren.
En dat blijkt gelukkig het geval.




En dan nu maar weer aan de opbouwwerkzaamheden. Veel leuker.

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #828 Gepost op: 10 June 2024, 19:39:28 »
Weer een probleem minder (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5648
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #829 Gepost op: 10 June 2024, 21:42:34 »
Mooi gedaan Bas.

Als je dit soort problemen niet meteen oplost heb je later spijt en JIJ blijft het altijd zien.
Het word dan later een storend element, helaas kun je er dan niet meer bij. ::)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #830 Gepost op: 10 June 2024, 22:18:10 »
Uit eigen ervaring inmiddels: goede keus, geeft weer een hoop gemoedsrust!
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #831 Gepost op: 11 June 2024, 19:52:08 »
Zeker.
Betrouwbaar functioneren staat bij mij voorop.

Vandaag verder gegaan met het bedraden van extra aansluitpunten.
Vooraf toch nog even gecheckt of die aansluitpunten echt wel nodig zijn. Qua spanningsverlies in ieder geval niet. Ik mat namelijk een verschil van hooguit 0,1V (15,2V = om 15,1 V =).
Die extra aansluitpunten (die alom geadviseerd worden) zullen dus wel bedoeld zijn om het (digitale) vermogen te kunnen leveren.

Daarnaast ben ik ook aan het proefrijden.
Daarbij tonen de meegebogen wissels van Piko zich een beetje een zorgenkindje. Qua geometrie kon ik ze goed gebruiken in het verdekte deel. Daarom heb ik ze aangeschaft.
Maar bij een van de wissels raken sommige een flenzen het middenstukje waarmee de tongen vastzitten. Niet zo ernstig dat het tot ontsporingen leidt, maar het wiel wordt toch lichtjes opgewipt. Daar moet dus wat aan gebeuren. Het zal wel wat vijlwerk worden.
In een volgende post zal ik wel een foto sturen.

Nu eerst verder met bedradingen.

Groet, Bas

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Aachenau West
« Reactie #832 Gepost op: 11 June 2024, 21:39:16 »
Van die extra aansluitingen voor de rijstroom krijg je geen spijt. Dat je nu geen spanningsverlies meet wil niet zeggen dat het er over 5 jaar niet is. Better safe than sorry!

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #833 Gepost op: 12 June 2024, 21:38:07 »
Goed om te horen.

Na de bedradingen nu aan de slag met de helling.
Waar de helling eindigt, heb ik naderhand een wissel bedacht dat moet aansluiten op de draaischijf.

Het is een beetje schuiven naar de optimale positie. Dan blijkt helaas dat dat wissel deels buiten het multiplex valt. Dat wordt lastig met de geplande wisselmotoren van MTB.


Daarom er maar een stukje multiplex tegenaan gelijmd.


Als de lijm vannacht uithardt, dan kan ik morgen weer verder.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #834 Gepost op: 18 June 2024, 15:00:49 »
Inmiddels weer een stukje verder.

Het lijkt misschien niet zo, maar er is veel gebeurd.
De plaat multiplex is op maat gezaagd. Het noodzakelijke kurk ligt er. De wisselverbinding is gerealiseerd. En tenslotte is de benodigde bedrading voor de voeding vastgesoldeerd, inclusief ten behoeve van de puntstukken.

Wat er nu nog moet gebeuren (ik kan er nu nog gemakkelijk bij):
- Het aansluiten van de wisselmotoren (MTB) aan de onderzijde.
- Het maken van een regel voor aansluiting op het afneembare deel dat boven de Silberling (foto) komt.
- Het monteren van een railstukje met ontkoppelrail, inclusief de aansluiting daarvan.

Pas daarna kan de plaat multiplex definitief worden vastgeschroefd.
En dat vastschroeven is dan weer nodig om het hellinggedeelte erop vast te kunnen maken.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 18 June 2024, 18:16:04 door wob »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5648
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #835 Gepost op: 18 June 2024, 15:39:20 »
Je bent lekker bezig Bas.

En het resultaat komt van zelf naar je toe. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #836 Gepost op: 18 June 2024, 16:44:30 »
Genoeg gebeurd dus!  (y)
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #837 Gepost op: 25 June 2024, 21:30:04 »
Dank heren.

Update.

Je ziet het er misschien niet van af, maar er is flink wat gebeurd.
De wissels zijn voorzien van motoren (MTB) welke digitaal zijn aangesloten.
De ontkoppelaar is geplaatst en ook deze werkt digitaal (goed kijken: rechtsboven op de foto).
Alles doet 't zoals bedoeld. Helemaal tevreden :)
Het onderliggende multiplex is vervolgens definitief vastgeschroefd.

Nu kan (eindelijk) het timmerwerk van de helling worden voltooid, waarna het spoor (volgens de rode lijn) kan worden gelegd.
Daarmee wordt de verbinding met de sporen op niveau 0 tot stand gebracht.

Als het goed is, wordt de helling nergens steiler dan 3%. Daarmee zou het meeste materieel gemakkelijk boven moeten kunnen komen. Maar eerst zien en dan geloven. (Ik kan bijna niet wachten om te gaan testrijden ;D)

Groet, Bas

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5117
Re: Aachenau West
« Reactie #838 Gepost op: 26 June 2024, 09:17:55 »
Alweer een mooie mijlpaal Bas, die wisselstraat ziet er strak uit!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Aachenau West
« Reactie #839 Gepost op: 27 June 2024, 22:26:40 »
Dat wissel links onder stond niet op je baanplan van pagina 45.
Een extra aansluuting naar de draaischijf neem ik aan.
Wel een toevoeging die wat meer mogelijkheden geeft.
Ziet er allemaal wel prima uit.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572