Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:01:33
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door SvenW
Vandaag om 20:42:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:38:56
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Boertje
Vandaag om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 186850 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #750 Gepost op: 28 February 2024, 10:57:28 »
Dank heren.

Verder gegaan met de houtconstructie onder het paradedeel.

De constructie van de vorige baan heb ik intact gelaten en uitgebreid.
Het verschil tussen het oude en nieuwe hout is goed te zien.

De constructie is op niveau 0 nu bijna overal zover, dat de sporen gelegd kunnen worden.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5902
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #751 Gepost op: 29 February 2024, 19:46:47 »
Je bent lekker bezig Bas. (y)

Ben benieuwd naar de volgende update.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #752 Gepost op: 02 March 2024, 07:56:55 »
Hoi,

Een hele klus.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #753 Gepost op: 06 March 2024, 11:43:31 »
Dank voor de reacties.
Hier dan de volgende update.

In het verdekte deel ligt voor het rondgaande spoor nu overal de ondergrond: oude campingmatjes.
Het was een beetje puzzelen met verschillende soorten die ik nog had liggen, maar ik heb gelukkig juist voldoende.

Hier is onder meer een stukje roze campingmatje te zien.


Op het kale multiplex komen straks de zichtbare sporen.
Dat wil zeggen: eerst nadat er een kurklaag is aangebracht.




Het rondje rails in het verdekte deel (code 100) kan nu dus voltooid worden.
Daarna volgen de zichtbare sporen (code 75) op de kurklaag.
Vandaag wordt er een lading flex code 75 bezorgd :).

Wordt dus weer vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26083
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #754 Gepost op: 06 March 2024, 12:37:07 »
Die campingmatjes is wel een geniaal idee Bas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #755 Gepost op: 13 March 2024, 19:33:48 »
Voor het zichtbare deel heb ik onvoldoende matjes.
Daarom hier een onderlaag van kurk.

Het geluid wordt dan wel minder gedempt, maar dat komt me eigenlijk wel goed uit. Een trein mag in het zichtbare gedeelte best wat geluid maken.
Maar eenmaal in het verdekte deel, hoor ik liefst maar zo weinig mogelijk. De trein is dan "weg" net zoals in het echt.

Aansluitend op de matjes: het kurk in aanleg.

Er komt een dubbele kurklaag.
Een enkele laag voor het tracé. En daarop een extra laag als de spoorbedding.

Voor het dubbelspoor in de boog snij ik gebogen segmenten die de hartlijnen van de sporen volgen.
Daar tegenaan komen aan weerszijden stroken met afgeschuinde kanten.
Totdat dit alles gereed is, houd ik de constructie om de bogen uit te zetten (en steeds te controleren) intact.

Verkanting realiseer ik straks door (dunne) strookjes onder de rails te leggen.
Het enige wat dan (misschien) niet helemaal klopt met het grote voorbeeld, is dat de spoordijk vlak ligt in plaats van hellend (volgens de hoek van de verkanting).
Maar er zijn ook vast wel voorbeelden te vinden van separate verkanting bij dubbelspoor.

Het kurk lijm ik overigens met houtlijm (wat de demping niet ten goede komt, maar dat vond ik dus niet erg).
Ik smeer de boel dubbelzijdig flink in, want anders is hechting niet gegarandeerd.
De stroken onder het spoor worden daar met hobbylijm bovenop gelijmd. Dat hardt sneller uit. Desalniettemin moet het kurk nog steeds met enig gewicht worden aangedrukt.

Vanwege de uithardtijden kan ik maar weinig meters tegelijk maken. Dus het duurt nog wel een paar dagen voor het kurkwerk zover is dat de sporen gelegd kunnen worden.
(Ik kan bijna niet wachten tot er een volledig rondje gereden kan worden ;D).

Groet, Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Aachenau West
« Reactie #756 Gepost op: 13 March 2024, 20:08:37 »
Citaat
Een trein mag in het zichtbare gedeelte best wat geluid maken.
Maar eenmaal in het verdekte deel, hoor ik liefst maar zo weinig mogelijk. De trein is dan "weg" net zoals in het echt.
Het zagen van het hout zal veel meer decibellen opleveren dan het rijden van de treinen over de baan. In het echt zijn treinen ook niet geruisloos. Wel een interessante uitdaging om het geluid van de treinen uit het zicht te willen dempen. Onder het oppervlak kun je met zachtere materialen werken, die het geluid voor een groot deel dempen.
Ik heb al een trein

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #757 Gepost op: 25 March 2024, 20:20:11 »
Als mijn treinen straks net zoveel herrie maken als zaagwerk, dan weet ik niet of ik daar zo blij mee ben ;D
We gaan het beleven.

Ik ben weer een eindje op weg.
Het kurkwerk van het paradegedeelte is gereed. Het was een flinke klus.

De zijkanten kreeg ik niet onder 45º gesneden. Het is iets van 60º geworden.
Met het ballasten werk ik dat tzt wel weg.





Er gaat eerst een verfje over het railbed heen.
Daarna de bogen weer aftekenen (ter controle).
En dan stroken aanbrengen tbv de verkanting in de bogen.

Eindelijk is het dan tijd om de (flex)rails te gaan leggen.
Ik moet ook nog een overgang verzinnen tussen Piko-A code 100 en Peco code 75. Ik ga het proberen met railverbinders die ik aan Peco-zijde platknijp en daar de Peco railstaaf op soldeer.

Groet, Bas

N.B.
Het is nu precies een half jaar geleden dat ik begon met de afbraak van mijn vorige baan.
Dat er nu al bijna treinen kunnen rijden is veel sneller dan ik toen had durven hopen :)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5902
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #758 Gepost op: 25 March 2024, 20:21:48 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Veel plezier met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26083
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #759 Gepost op: 25 March 2024, 22:25:55 »
Dat is inderdaad super snel dat er na een half jaar bijna weer treinen kunnen rijden  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: Aachenau West
« Reactie #760 Gepost op: 26 March 2024, 07:47:55 »
Mooie voortgang Bas!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Aachenau West
« Reactie #761 Gepost op: 26 March 2024, 08:58:16 »
De compacte bouw, waar veel hout in verwerkt is, zal op zichzelf ook al wat geluid dempen, zeker voor het schaduwgedeelte. Bij Action zag ik nieuwe yogamatten van rubberschuim met daarom een laag kurk. Dikte totaal 6 mm. Dit leek me een tip waard, maar waarschijnlijk ben je al voorzien.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2024, 07:12:25 door HuubvG. Reden: ingekort, plaatjes verwijderd »
Ik heb al een trein

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #762 Gepost op: 26 March 2024, 16:31:02 »
Dank voor de reacties, heren.

@Huub
Die yogamatjes lijken mij een prima geluiddempende ondergrond.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met de campingmatjes die ik gebruik (en waar ik er juist voldoende van heb).
(Mijn campingmatjes zijn aan beide zijden glad en hebben geen extra kurklaag of wat dan ook)

Het baanlichaam heeft inmiddels een kleurtje




Nu de strips voor de verkanting aanbrengen. En dan kunnen de rails gelegd worden.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 26 March 2024, 16:33:16 door wob »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26083
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #763 Gepost op: 26 March 2024, 16:31:57 »
Dat ziet er gelijk beter uit  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Aachenau West
« Reactie #764 Gepost op: 26 March 2024, 17:47:18 »
Ha Bas,
Ik zie dat jij eerst de kurkbedding op maat snijdt en daarna de rails legt. Ik wilde dat net andersom doen, de rails op ondergrond van kurk leggen en achteraf wat niet bij het ballastbed hoort wegsnijden. Weet nog niet zeker wat het handigst is. Is er een speciale reden dat jij het tracé eerst op kurk helemaal uitsnijdt?

Ik volg je verrichtingen met belangstelling in ieder geval!
Groet!
Michiel.