Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
4 ledjes op één voorweerstand? door spock
16 September 2025, 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
16 September 2025, 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 September 2025, 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
16 September 2025, 16:02:41
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 195375 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #765 Gepost op: 26 March 2024, 19:54:29 »
Dank Wim.

@Michiel
Als de kurk rechtstreeks op het multiplex gelijmd is, dan kun je de randen prima achteraf snijden. Mits je er natuurlijk goed bij kunt.
Die werkwijze heeft zeker z'n voordelen. Je weet namelijk precies waar de rails liggen dus waar je wilt snijden.

In mijn geval gebruik ik 2 kurklagen. Dan heb je geen harde ondergrond om de randen eraf te snijden. Bovendien lijkt het me lastig om (vastgelijmde) kurk te verwijderen zonder de ondergrond, zijnde de 1e kruklaag, te beschadigen.
Voordeel van vooraf snijden is ook dat je (misschien) wat meer controle hebt. Mislukt zo'n strook of ben je niet helemaal tevreden, dan kun je een nieuwe strook snijden.

Bij het opnieuw uitzetten van de bogen op het baanlichaam zijn er toch foutjes aan het licht gekomen. De afwijking bedraagt maximaal 2 mm.
Ik vind het belangrijk dat de sporen in de boog werkelijk parallel lopen. En verder moeten de afstanden tot het rand van het ballastbed aan beide zijden (ongeveer) gelijk zijn. Dan is een verschil van 2 mm echt teveel.
Maar geen nood: straks is alles gemakkelijk (en onzichtbaar) te corrigeren bij het leggen van de sporen door het aanpassen van de boogstraal. (Wat is nou 2mm op 760mm ;))

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Aachenau West
« Reactie #766 Gepost op: 26 March 2024, 22:32:42 »
Dank voor de uitleg Bas!

Ben met mijn eigen baan klaar met het schaduwstation en alle verdekte sporen, die liggen gewoon op een vlakke kurkondergrond. Bij het station doe ik dit ook zo. Alleen bij de zichtbare doorgaande baanvakken gebruik ik jouw manier of wat ik eerst in m'n hoofd had. Even uitproberen. Heb ook nog geen gevoel bij hoe goed/makkelijk ik de vorm van het ballastbed nog met het grind kan corrigeren. Gaan we zien de komende weken!
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #767 Gepost op: 27 March 2024, 18:30:42 »
Ik ben benieuwd, Michiel.

Bij het uitzetten van de witte strook tbv de verkanting kwam ik erachter dat het baanlichaam niet overal even breed is. Storend.
Want bij parallel lopende sporen gaan verschillen opvallen.
Dus daarom opnieuw de latten gemonteerd waarmee de bogen zijn uitgezet.

Vervolgens heb ik de rand bijgesneden. Goed te zien, namelijk waar het kale kurk weer in het zicht is.
(Het blijkt dat snijden ter plekke goed te doen is ;))
De strook voor de verkanting bevindt zich (straks) ter hoogte van de buitenste spoorstaaf.

Nu het baanlichaam is bijgesneden kan ik de verkantingsstrook ook voor het parallelspoor aanbrengen.

Vervolgens gaat de kwast er nog een keer overheen.
Daarna kunnen de sporen echt gelegd worden.

Groet, Bas

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
Re: Aachenau West
« Reactie #768 Gepost op: 27 March 2024, 18:55:45 »
Ziet er goed uit Bas.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #769 Gepost op: 10 April 2024, 13:46:34 »
Dank Erik.

Ik ben even niet in de gelegenheid geweest om verder te bouwen.
Maar nu dan weer een update.

De overgang van Piko A code 100 naar Peco code 75.
De spoorstaaf van Peco bovenop de railverbinder van Piko gesoldeerd.


En nu dan eindelijk het eerste stuk flexrail in het zicht (Peco code 75) gelegd.


Op naar het sluiten van het rondje zodat er rondgereden kan worden. Vooralsnog alleen nog in enkelspoor.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26248
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #770 Gepost op: 10 April 2024, 13:54:08 »
Goed te zien dat je weer lekker aan het bouwen bent  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Aachenau West
« Reactie #771 Gepost op: 10 April 2024, 21:29:03 »
Ziet er goed uit,Bas
Ik heb dat sloopwerk gevolgd maar opbouwen is toch heel wat leuker.
Hoe los je het hoogtevershil tussen code 100 en 75 op?
Of correspondeert dat met overgang matje naar kurk of is  dat koppelstukje iets hellend?
« Laatst bewerkt op: 10 April 2024, 21:32:15 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #772 Gepost op: 11 April 2024, 12:46:21 »
@Wim
Ja!

@Bert
Op de eerste foto van post 769 is de soldeerverbinding tussen code 100 (links) en 75 (rechts) te zien.
De spoorstaaf code 75 is niet ìn de railverbinder geschoven, maar ligt er bovenop.

In de overgang van de ondergrond campingmatje-kurk is er nagenoeg geen hoogteverschil te overbruggen (hooguit 1mm).
Alleen onder het wissel heb ik bij de overgang een extra een strook karton gelegd zodat het wissel zelf, perfect (zonder spanning) in één vlak ligt.

Nogmaals @Bert.
Jouw suggestie indertijd om de lus onder de loods te laten lopen heeft me het laatste zetje gegeven om aan deze baan te beginnen. Waarvoor dank!
Met die ingreep (op het ontwerp) is het paradetraject enorm veel langer geworden en daarmee voor mij acceptabel.

Gisteravond heb ik voor het eerst een stukje van het spoor op het kurkbed kunnen berijden.
De geluiddempende kwaliteit van het kurkbed blijkt nog slechter dan ik had verwacht. En dan is het spoor nog niet eens geballast. Het verschil met de campingmatjes is enorm.
Dat komt me straks prima uit (omdat je de treinen in het verdekte deel heel veel minder hoort). Het enige is dat de herrie op het kurk ook buiten m'n hobbyruimte te horen is ;D.

Groet, Bas

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Aachenau West
« Reactie #773 Gepost op: 11 April 2024, 20:23:41 »
Het idee van de lus was min of meer een toevallige ingeving zonder te weten of het uberhaupt wel uitvoerbaar was omdat bijvoorbeeld  de onderconstructie niet helemaal bekend was.
Mooi om te zien dat het allemaal gaat lukken.
Een mooi lang paradevak is wel schitterend omdat je ook langere treinen in zijn geheel kan zien rijden.
Voor wat betreft het kurk : mijn ervaring is dat kurk ook in mijn geval met houtlijm op de ondergrond gelijmd tegenvalt qua geluiddemping.
Het verhardt kennelijk te veel omdat het verzadigd wordt met de lijm.
En dat zal zeker niet minder worden met het ballasten.
Als verhoging voor het maken van het ballastbed is het prima.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2345
Re: Aachenau West
« Reactie #774 Gepost op: 11 April 2024, 21:52:45 »
Ziet er goed uit Bas.  (y) (y)

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #775 Gepost op: 11 April 2024, 22:21:37 »
Dank Meino.

Het idee van de lus was min of meer een toevallige ingeving zonder te weten of het uberhaupt wel uitvoerbaar was omdat bijvoorbeeld  de onderconstructie niet helemaal bekend was.
Het aanpassen van de constructie heeft inderdaad wel wat hoofdbrekens gekost. Maar waar een wil is is een weg ;)

Groet, Bas

Cegielski

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Aachenau West
« Reactie #776 Gepost op: 11 April 2024, 22:29:59 »
Ziet er goed uit!

Arjan

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #777 Gepost op: 11 April 2024, 22:33:21 »
Thanks Arjan.

Het sluiten van het rondje dusdanig dat treinen lekker rond kunnen toeren, laat nog even wat langer op zich wachten.

Ik had halverwege een wisseling van buitenste naar binnenste spoor in gedachten. Vanavond realiseerde in mijn ineens dat een trein dan toch echt een keer moet "zagen" om weer verder te kunnen.
Dus ik maak òf de buitenste lus òf de binnenste compleet af (of beide natuurlijk ;D). Pas dan kan een trein ongestoord een rondje rijden.......

Dus even wat extra geduld en verder bouwen maar weer. Het werk moet sowieso toch verricht worden.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6022
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #778 Gepost op: 12 April 2024, 19:30:39 »
Lekker bezig Bas.

Neem vooral je tijd en geniet ook van het bouwen. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #779 Gepost op: 14 April 2024, 11:32:48 »
Je hebt gelijk, Kees.
Genieten van het bouwen, daar gaat het om ;).

Leg meegebogen wissels nooit in een hellend vlak. Ook niet een beetje.
Mijn BR 94 van Fleischmann blijft staan op een van de meegeboden wissels van Piko.
Dat krijg je er nou van :police:

Daarom de ondergrond losgehaald teneinde het wissel perfect vlak te leggen. (De helling verderop wordt dan misschien iets steiler, maar dat lossen we later dan wel op.)
Probleem opgelost? Niet dus.

Het blijkt na wat speuren, dat de railverbinders van Piko onbetrouwbaar contact maken. Dat is met een soldeerverbinding gelukkig eenvoudig op te lossen.
Maar eerlijk wel bizar. Dat verwacht je toch niet van nieuw spul?

Kinderziektes, zullen we maar zeggen.
Testrijden doe je in ieder geval niet voor niets ;D

Groet, Bas