Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 08:02:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:50:44
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 00:40:35
EifelBurgenBahn door bask185
Vandaag om 00:32:27
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 00:27:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:09:42
Van APC naar EXXON Mobil in Model door hervé
26 mei 2024, 23:38:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
26 mei 2024, 23:38:02
Leopold Halling modeltrams stopt. door Smalspoorfan
26 mei 2024, 23:28:44
Bf Kibronn door Priegelman
26 mei 2024, 23:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
26 mei 2024, 23:14:55
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 mei 2024, 23:08:04
Sneeuwruiming op de Dampbahn Furka Bergstrecke 2024 door BrightonBelle
26 mei 2024, 23:02:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
26 mei 2024, 22:43:20
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door grossraumwagen
26 mei 2024, 22:37:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Husky
26 mei 2024, 22:22:14
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
26 mei 2024, 21:59:21
decal, transfer, sticker door MaraNCS
26 mei 2024, 21:57:35
US diorama in H0 door einte
26 mei 2024, 21:36:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 mei 2024, 20:57:16
Piko Br 78 door willem2
26 mei 2024, 19:52:07
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
26 mei 2024, 18:47:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
26 mei 2024, 18:20:50
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
26 mei 2024, 18:19:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 mei 2024, 17:51:18
Ik loop vast met baanplan rijwegen door Ronnor
26 mei 2024, 17:48:32
Meedhuizen in H0 door einte
26 mei 2024, 16:58:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 mei 2024, 16:28:23
Dordt in Stoom door Reinout van Rees
26 mei 2024, 16:25:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
26 mei 2024, 16:00:48
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 120411 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #750 Gepost op: 28 februari 2024, 10:57:28 »
Dank heren.

Verder gegaan met de houtconstructie onder het paradedeel.

De constructie van de vorige baan heb ik intact gelaten en uitgebreid.
Het verschil tussen het oude en nieuwe hout is goed te zien.

De constructie is op niveau 0 nu bijna overal zover, dat de sporen gelegd kunnen worden.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4112
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #751 Gepost op: 29 februari 2024, 19:46:47 »
Je bent lekker bezig Bas. (y)

Ben benieuwd naar de volgende update.

Kees.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8551
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #752 Gepost op: 02 maart 2024, 07:56:55 »
Hoi,

Een hele klus.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #753 Gepost op: 06 maart 2024, 11:43:31 »
Dank voor de reacties.
Hier dan de volgende update.

In het verdekte deel ligt voor het rondgaande spoor nu overal de ondergrond: oude campingmatjes.
Het was een beetje puzzelen met verschillende soorten die ik nog had liggen, maar ik heb gelukkig juist voldoende.

Hier is onder meer een stukje roze campingmatje te zien.


Op het kale multiplex komen straks de zichtbare sporen.
Dat wil zeggen: eerst nadat er een kurklaag is aangebracht.




Het rondje rails in het verdekte deel (code 100) kan nu dus voltooid worden.
Daarna volgen de zichtbare sporen (code 75) op de kurklaag.
Vandaag wordt er een lading flex code 75 bezorgd :).

Wordt dus weer vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22696
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #754 Gepost op: 06 maart 2024, 12:37:07 »
Die campingmatjes is wel een geniaal idee Bas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #755 Gepost op: 13 maart 2024, 19:33:48 »
Voor het zichtbare deel heb ik onvoldoende matjes.
Daarom hier een onderlaag van kurk.

Het geluid wordt dan wel minder gedempt, maar dat komt me eigenlijk wel goed uit. Een trein mag in het zichtbare gedeelte best wat geluid maken.
Maar eenmaal in het verdekte deel, hoor ik liefst maar zo weinig mogelijk. De trein is dan "weg" net zoals in het echt.

Aansluitend op de matjes: het kurk in aanleg.

Er komt een dubbele kurklaag.
Een enkele laag voor het tracé. En daarop een extra laag als de spoorbedding.

Voor het dubbelspoor in de boog snij ik gebogen segmenten die de hartlijnen van de sporen volgen.
Daar tegenaan komen aan weerszijden stroken met afgeschuinde kanten.
Totdat dit alles gereed is, houd ik de constructie om de bogen uit te zetten (en steeds te controleren) intact.

Verkanting realiseer ik straks door (dunne) strookjes onder de rails te leggen.
Het enige wat dan (misschien) niet helemaal klopt met het grote voorbeeld, is dat de spoordijk vlak ligt in plaats van hellend (volgens de hoek van de verkanting).
Maar er zijn ook vast wel voorbeelden te vinden van separate verkanting bij dubbelspoor.

Het kurk lijm ik overigens met houtlijm (wat de demping niet ten goede komt, maar dat vond ik dus niet erg).
Ik smeer de boel dubbelzijdig flink in, want anders is hechting niet gegarandeerd.
De stroken onder het spoor worden daar met hobbylijm bovenop gelijmd. Dat hardt sneller uit. Desalniettemin moet het kurk nog steeds met enig gewicht worden aangedrukt.

Vanwege de uithardtijden kan ik maar weinig meters tegelijk maken. Dus het duurt nog wel een paar dagen voor het kurkwerk zover is dat de sporen gelegd kunnen worden.
(Ik kan bijna niet wachten tot er een volledig rondje gereden kan worden ;D).

Groet, Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
Re: Aachenau West
« Reactie #756 Gepost op: 13 maart 2024, 20:08:37 »
Citaat
Een trein mag in het zichtbare gedeelte best wat geluid maken.
Maar eenmaal in het verdekte deel, hoor ik liefst maar zo weinig mogelijk. De trein is dan "weg" net zoals in het echt.
Het zagen van het hout zal veel meer decibellen opleveren dan het rijden van de treinen over de baan. In het echt zijn treinen ook niet geruisloos. Wel een interessante uitdaging om het geluid van de treinen uit het zicht te willen dempen. Onder het oppervlak kun je met zachtere materialen werken, die het geluid voor een groot deel dempen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #757 Gepost op: 25 maart 2024, 20:20:11 »
Als mijn treinen straks net zoveel herrie maken als zaagwerk, dan weet ik niet of ik daar zo blij mee ben ;D
We gaan het beleven.

Ik ben weer een eindje op weg.
Het kurkwerk van het paradegedeelte is gereed. Het was een flinke klus.

De zijkanten kreeg ik niet onder 45º gesneden. Het is iets van 60º geworden.
Met het ballasten werk ik dat tzt wel weg.





Er gaat eerst een verfje over het railbed heen.
Daarna de bogen weer aftekenen (ter controle).
En dan stroken aanbrengen tbv de verkanting in de bogen.

Eindelijk is het dan tijd om de (flex)rails te gaan leggen.
Ik moet ook nog een overgang verzinnen tussen Piko-A code 100 en Peco code 75. Ik ga het proberen met railverbinders die ik aan Peco-zijde platknijp en daar de Peco railstaaf op soldeer.

Groet, Bas

N.B.
Het is nu precies een half jaar geleden dat ik begon met de afbraak van mijn vorige baan.
Dat er nu al bijna treinen kunnen rijden is veel sneller dan ik toen had durven hopen :)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4112
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #758 Gepost op: 25 maart 2024, 20:21:48 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Veel plezier met de verdere bouw.

Kees.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22696
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #759 Gepost op: 25 maart 2024, 22:25:55 »
Dat is inderdaad super snel dat er na een half jaar bijna weer treinen kunnen rijden  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3932
Re: Aachenau West
« Reactie #760 Gepost op: 26 maart 2024, 07:47:55 »
Mooie voortgang Bas!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
Re: Aachenau West
« Reactie #761 Gepost op: 26 maart 2024, 08:58:16 »
De compacte bouw, waar veel hout in verwerkt is, zal op zichzelf ook al wat geluid dempen, zeker voor het schaduwgedeelte. Bij Action zag ik nieuwe yogamatten van rubberschuim met daarom een laag kurk. Dikte totaal 6 mm. Dit leek me een tip waard, maar waarschijnlijk ben je al voorzien.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2024, 07:12:25 door HuubvG. Reden: ingekort, plaatjes verwijderd »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2453
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #762 Gepost op: 26 maart 2024, 16:31:02 »
Dank voor de reacties, heren.

@Huub
Die yogamatjes lijken mij een prima geluiddempende ondergrond.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met de campingmatjes die ik gebruik (en waar ik er juist voldoende van heb).
(Mijn campingmatjes zijn aan beide zijden glad en hebben geen extra kurklaag of wat dan ook)

Het baanlichaam heeft inmiddels een kleurtje




Nu de strips voor de verkanting aanbrengen. En dan kunnen de rails gelegd worden.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2024, 16:33:16 door wob »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22696
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #763 Gepost op: 26 maart 2024, 16:31:57 »
Dat ziet er gelijk beter uit  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Aachenau West
« Reactie #764 Gepost op: 26 maart 2024, 17:47:18 »
Ha Bas,
Ik zie dat jij eerst de kurkbedding op maat snijdt en daarna de rails legt. Ik wilde dat net andersom doen, de rails op ondergrond van kurk leggen en achteraf wat niet bij het ballastbed hoort wegsnijden. Weet nog niet zeker wat het handigst is. Is er een speciale reden dat jij het tracé eerst op kurk helemaal uitsnijdt?

Ik volg je verrichtingen met belangstelling in ieder geval!
Groet,
Michiel.