Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Oosterbeekbrug bis  (gelezen 46169 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #30 Gepost op: 10 februari 2017, 22:18:40 »
Zo, vanavond al even één en ander nagemeten betreffende het probleemportaal 2.
Momenteel meet de onderste dwarsbalk een 5,7 cm in lengte ( binnenafmeting tussen de 2 schuine steunbalken ), en dit moet dus naar 6,65 cm veranderen. Grappig genoeg is dit ongeveer de buitenafmeting van de huidige dwarsbalk.
Aanpassen naar de 6,65cm zou de schuine steunbalken ongeveer een 7 mm hoger op de portaalpaal doen brengen, wat het geheel eigenlijk nog steeds OK doet lijken in zijn geheel.
Morgen dus even met het mes in het portaal, en kijken of we het allemaal netjes gewisseld krijgen zonder heel het portaal om zeep te helpen.

Ook vanavond al de latjes gesneden voor het frame van de brug zelf, ook wel gekend als "de 42 liggers" :)
Spijtig genoeg niet genoeg styreen hiervoor besteld gehad, dus volgende week snel even bij Olaerts binnenspringen ( is de "dichtsbijzijnde" treinshop voor me die Evergreen styreen heeft ) om nog een zakje bij te halen. In elk geval kunnen we wel dit weekend al ongeveer 3/4 van de liggers maken en zo het begin van het frame maken.
Met wat geluk dus zondag een foto van het frame met een deel van de portalen erin gepast. Kijk ik in elk geval al naar uit.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2017, 13:40:46 »
Zo, het aangepaste portaal 2 ziet er een stuk beter uit :


Duidelijk al iets meer plek naast de pantos als de vorige keer.


Bij de BR101 zit er een goede centimeter tussen de zijkant van de panto.


En ook bij de BR103 hebben we een goede centimeter tussen panto en schuine balk.


Iets groter overzicht van hoe de onderkant van portaal 2 eruit ziet na de aanpassing.

Ondertussen zijn ook de eerste 3 van de 42 liggers op het onderframe gelijmd. De andere 12 gaan nog in de loop van de namiddag erop komen, ook al proberen hier de verstevigingsdwarbalken tussen te plaatsen om het frame al verder zijn stevigheid te bezorgen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2017, 17:49:54 »
Zo, in totaal de 30 liggers kunnen plaatsen op het frame van de brug.
Dat betekend dat we een eerste provisoire mokup konden maken met 15 portalen geplaatst op de brug, incl 2 stukken rail met daarop een Roco reeks 20 van de NMBS en 2 tankwagons van Van Biervliet.

Dat geeft volgend resultaat :





De tegels waar de brug op de fotos opstaat zijn 60x60cm, geeft je direct ook een idee van de brug.
Zoals Jeroen ook in zijn verslag opmerkte : het styreen wordt naarmate er meer opgeplakt wordt steviger en steviger en vormt een solide geheel. Echt geweldig, ik had er in het begin wat schrik voor, zeker voor het frame van de brug, waar 1 lat van 130 cm lang inzit, die daarvoor zo doorbuigde dat het niet meer normaal was. Vanaf hier een profiel van 4x4mm en 130 cm werd opgeplakt, werd het geheel al een heel stuk steviger, nu met de 30 liggers erbij op gelijmd, weer wat steviger, ik vermoed vanaf de dwarsbalken die het frame mee ondersteunen tussen de liggers eropgelijmd zijn, het frame nog nauwelijks zal gaan bewegen, en dan komt er nog allerlei spul bijopgelijmd om de burg zijn uiteindelijke vorm te geven. Moet je achteraf echt een hamer voor gebruiken denk ik om dat nog af te breken.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2017, 18:13:47 »
Fraai, Bart!!

Je gaat lekker voortvarend te werk!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2017, 22:37:40 »
Kwam deze toevallig tegen (y)



Ben benieuwd naar het eindresultaat 👍🏻

Gr Robin

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #35 Gepost op: 13 februari 2017, 10:41:40 »
Ik zit zelf ook te denken een vakwerk-brug te bouwen na al deze mooie voorbeelden (y) maar ik vraag me af, hoe verf je zoiets? Al die hoekjes en gaatjes bij met name op- en aan elkaar geplakte profielen etc, hoe kom je daar ooit goed bij? Met de airbrush lijkt me haast ondoenlijk; dus dan maar kwasten? Hou je daar nog rekening mee met het bouwen? Ik kan me voorstellen dat bijv. in de vloerconstructie allerlei I binten etc hebt waar je domweg niet bij kunt als je verder bouwt? Ga je die dan alvast in de verf zetten voor je verder bouwt?

Je zou haast denken aan een verfbad, het hele ding in 1x onderdompelen :)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Bruggen-IG:
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #36 Gepost op: 13 februari 2017, 10:54:06 »
Ik heb een vakwerkbrug gebouwd van karton, en geverfd met een spuitbus. Dat gaan prima, juist de spuit komt in hoekjes waar je met de penseel niet komt.



en hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25629.0.html

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #37 Gepost op: 13 februari 2017, 11:00:02 »
Wat bij styreen in ieder geval erg belangrijk is, de plekken waar je nog het styreen aan elkaar gaat lijmen, moeten vrij zijn van verf. Ik heb de portalen van mijn brug al gespoten voordat ze op het brugframe werden geplaatst. Alle deze waar nog een verbinding kwam, heb ik voor het spuiten afgeplakt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #38 Gepost op: 13 februari 2017, 11:05:47 »
Hey jowi,

Ik ga het net als Jeroen doen : in stukken verven tijdens de bouw zelf en adhv airbrush of dmv zo'n spuitbus.
Het is me al opgevallen dat inderdaad een aantal plaatsen heel moeilijk bereikbaar worden vanaf dat je de brug verder bouwt, waardoor het verven op sommige plekken heel moeilijk tot onmogelijk wordt, wat witte plekken als gevolg kan geven.

Binnenkort zal dus bij mijn brug ook al een deel gespoten worden in een nog te kiezen kleur.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #39 Gepost op: 13 februari 2017, 11:21:22 »
Duidelijk... aangezien ik in N ga bouwen denk ik dat het nog een factor lastiger wordt om overal bij te komen, dus ik zal er rekening mee moeten houden en misschien dingen vantevoren al spuiten/verven/badderen. Het wordt een combinatie van geplot styreen en 3D geprinte balken. Vooral die laatste worden natuurlijk enorm priegelig in N, 2 stuks U binten die met kruisprofielen aan elkaar zitten, en dat bij elkaar wordt 2x4mm ;D

Prototypen in Sketchup, brug wordt 50cm lang, 75mm hoog, 64mm breed:


@janw... da's een mooie brug geworden!
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2017, 12:06:55 door jowi »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4098
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #40 Gepost op: 13 februari 2017, 11:24:03 »
Ligt er een beetje aan Jowi. Uiteraard heeft spuiten de voorkeur, behalve dat je met de verfstraal in alle onmogelijke hoekjes komt, heb je ok het voordeel dat je de constructie niet met een kwast hoeft aan te raken.
Maar verder; Jan W heeft een brug gebouwd met vrij platte 'langswanden', Jeroen heeft ( en Falcon10 krijgt)  een brug met redelijk massieve profielen als hangstijlen. Die zijn met een spuitbus of een airbrush rondom nog wel op kleur te krijgen. Ik bouwde een brug uit 1883 na met vakwerkhangstijlen, de binnenzijde daarvan is ook met een airbrush niet te doen. Daarom heb ik de hangstijlen vantevoren in verdunde zwarte verf gedompeld, dan krijgt de binnenkant 'schaduwkleur' .



Kijk maar; alles wit behalve de hangstijlen. Dat bruine is een koker van MDF die ik als mal heb gebruikt om de brug omheen te bouwen ( een soort massief profiel van vrije ruimte, wordt eruit geschoven zodra de brug klaar is)

En inderdaad; later alles met de airbrush grijs gespoten, het brugdek met rails is apart opgebouwd en later ingeschoven en vastgeschroefd.

. Jan en Jeroen konden de br
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #41 Gepost op: 15 februari 2017, 20:32:40 »
Momenteel effe de bouw op hold : styreen voor de laatste liggers is op, en ook voor de portalen 0 ( eerste portaal aan begin en einde van de brug ) moet ik paar latjes styreen bestellen, dat is vandaag gebeurd, normaal levering binnen de 4 dagen.
Ondertussen ben ik even in de Sommerfeldt cataloog en bouwboek aan het kijken welke stukken ik moet gaan bestellen/kopen voor de bovenleiding die ook in de brug zit.
Jeroen heeft hier de NL versie insteken, aangezien mijn brug op een Duitse baan zal komen, moeten wij natuurlijk het Duitse systeem toepassen. De horizontale H-balk over de sporen is geen probleem, de draadhouders ( of hoe noem je die dingen ), moeten natuurlijk de Duitse variant zijn. Even dus uitdokteren, en kijken dat deze natuurlijk passen en de treinen zelf niet gaan hinderen, aangezien deze toch iets anders zijn dan hun NL variant.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #42 Gepost op: 16 februari 2017, 11:40:19 »
Ons onderzoekwerkje naar de bovenleiding heeft ons als resultaat een vraag opgeleverd waar ik niet onmiddellijk zelf een antwoord op vindt.
Dus bij deze gooi ik het hier in de groep :

Onze vrienden van de DB hebben 2 soorten "ausleger" voor de bovenleiding : een enkele en een dubbele.
De enkele ziet er zo uit :



En de dubbele zo :



Nu heb ik altijd gedacht dat deze dubbele variant enkel gebruikt werd bij wissels, kruisingen of rare bochten etc, waar een soort versteviging door de tweede ausleger nodig was voor de bovenleiding.
Blijkt dus niet zo te zijn.

Als je bv gaat kijken naar de spoorbrug in Keulen : https://www.google.be/maps/@50.9413376,6.963181,3a,19.3y,4.38h,95.58t/data=!3m8!1e1!3m6!1s-Nkt2PPRAGNQ%2FV1MV5Fb5OHI%2FAAAAAAAAG3o%2Fkg7sfIv-Opkp4x-0eLmWChPgIzn-ywB5gCJkC!2e4!3e11!6s%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Nkt2PPRAGNQ%2FV1MV5Fb5OHI%2FAAAAAAAAG3o%2Fkg7sfIv-Opkp4x-0eLmWChPgIzn-ywB5gCJkC%2Fw203-h100-k-no-pi-0-ya174.99666-ro0-fo100%2F!7i9728!8i4864!6m1!1e1?hl=en

Dan zie je daar bv dat hier zowel een dubbele als enkele ausleger gebruikt is.

Persoonlijk heb ik de voorkeur om een gewone enkele ausleger te gebruiken, maar het moet toch wel beetje correct zijn.

Iemand die duidelijkheid kan scheppen wanneer men een enkele en wanneer een dubbele ausleger gebruikt ?

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #43 Gepost op: 16 februari 2017, 13:12:22 »
De uithouders lopen naar verschillende bovenleidingen, ik denk vanwege een wisselverbinding op (of net voor) de Hohenzollernbrücke.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #44 Gepost op: 16 februari 2017, 13:47:19 »
Inderdaad, dubbele uithouders worden daarnaast ook gebruikt bij afspaninstallaties. De nieuwe draad begint immers 1 of 2 portalen eerder dan dat de eindigende draad eindigt, zodat er altijd goed contact is met de bovenleiding.

Dus enkele uithouders op de brug is prima, tenzij je graag een afspanning wilt creëren natuurlijk  ;)