Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
cor_b
Vandaag
om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:19
NS/32
door
FritsT
Vandaag
om 11:08:41
Perronhoogte TP3
door
Pauldg
Vandaag
om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Pauldg
Vandaag
om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5)
door
FritsT
Vandaag
om 10:22:10
De Hondsrugbaan
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
meino
Vandaag
om 10:18:27
US diorama in H0
door
ES44C4
Vandaag
om 10:09:14
Zee. Land.
door
AB 7216
Vandaag
om 10:05:01
Schneidersein
door
W.Broere
Vandaag
om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht
door
MOVisser
Vandaag
om 09:56:58
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand
door
Pauldg
Vandaag
om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden
door
henk
Vandaag
om 09:02:16
Modelbaan Beltheim.
door
Hans GJ
Vandaag
om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
mass am see
Vandaag
om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Basilicum
Vandaag
om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
NS264
Vandaag
om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Thom
Vandaag
om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:54:59
Bouw Bührtal III
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP
door
bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen
door
Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Oosterbeekbrug bis
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Oosterbeekbrug bis (gelezen 46177 keer)
Falcon10
Offline
Berichten: 2658
Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #30 Gepost op:
10 februari 2017, 22:18:40 »
Zo, vanavond al even één en ander nagemeten betreffende het probleemportaal 2.
Momenteel meet de onderste dwarsbalk een 5,7 cm in lengte ( binnenafmeting tussen de 2 schuine steunbalken ), en dit moet dus naar 6,65 cm veranderen. Grappig genoeg is dit ongeveer de buitenafmeting van de huidige dwarsbalk.
Aanpassen naar de 6,65cm zou de schuine steunbalken ongeveer een 7 mm hoger op de portaalpaal doen brengen, wat het geheel eigenlijk nog steeds OK doet lijken in zijn geheel.
Morgen dus even met het mes in het portaal, en kijken of we het allemaal netjes gewisseld krijgen zonder heel het portaal om zeep te helpen.
Ook vanavond al de latjes gesneden voor het frame van de brug zelf, ook wel gekend als "de 42 liggers"
Spijtig genoeg niet genoeg styreen hiervoor besteld gehad, dus volgende week snel even bij Olaerts binnenspringen ( is de "dichtsbijzijnde" treinshop voor me die Evergreen styreen heeft ) om nog een zakje bij te halen. In elk geval kunnen we wel dit weekend al ongeveer 3/4 van de liggers maken en zo het begin van het frame maken.
Met wat geluk dus zondag een foto van het frame met een deel van de portalen erin gepast. Kijk ik in elk geval al naar uit.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Falcon10
Offline
Berichten: 2658
Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #31 Gepost op:
12 februari 2017, 13:40:46 »
Zo, het aangepaste portaal 2 ziet er een stuk beter uit :
Duidelijk al iets meer plek naast de pantos als de vorige keer.
Bij de BR101 zit er een goede centimeter tussen de zijkant van de panto.
En ook bij de BR103 hebben we een goede centimeter tussen panto en schuine balk.
Iets groter overzicht van hoe de onderkant van portaal 2 eruit ziet na de aanpassing.
Ondertussen zijn ook de eerste 3 van de 42 liggers op het onderframe gelijmd. De andere 12 gaan nog in de loop van de namiddag erop komen, ook al proberen hier de verstevigingsdwarbalken tussen te plaatsen om het frame al verder zijn stevigheid te bezorgen.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Falcon10
Offline
Berichten: 2658
Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #32 Gepost op:
12 februari 2017, 17:49:54 »
Zo, in totaal de 30 liggers kunnen plaatsen op het frame van de brug.
Dat betekend dat we een eerste provisoire mokup konden maken met 15 portalen geplaatst op de brug, incl 2 stukken rail met daarop een Roco reeks 20 van de NMBS en 2 tankwagons van Van Biervliet.
Dat geeft volgend resultaat :
De tegels waar de brug op de fotos opstaat zijn 60x60cm, geeft je direct ook een idee van de brug.
Zoals Jeroen ook in zijn verslag opmerkte : het styreen wordt naarmate er meer opgeplakt wordt steviger en steviger en vormt een solide geheel. Echt geweldig, ik had er in het begin wat schrik voor, zeker voor het frame van de brug, waar 1 lat van 130 cm lang inzit, die daarvoor zo doorbuigde dat het niet meer normaal was. Vanaf hier een profiel van 4x4mm en 130 cm werd opgeplakt, werd het geheel al een heel stuk steviger, nu met de 30 liggers erbij op gelijmd, weer wat steviger, ik vermoed vanaf de dwarsbalken die het frame mee ondersteunen tussen de liggers eropgelijmd zijn, het frame nog nauwelijks zal gaan bewegen, en dan komt er nog allerlei spul bijopgelijmd om de burg zijn uiteindelijke vorm te geven. Moet je achteraf echt een hamer voor gebruiken denk ik om dat nog af te breken.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5105
NS tijdperk IV (1974)
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #33 Gepost op:
12 februari 2017, 18:13:47 »
Fraai, Bart!!
Je gaat lekker voortvarend te werk!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974
bosje77
Offline
Berichten: 2844
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #34 Gepost op:
12 februari 2017, 22:37:40 »
Kwam deze toevallig tegen
Ben benieuwd naar het eindresultaat 👍🏻
Gr Robin
Gelogd
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #35 Gepost op:
13 februari 2017, 10:41:40 »
Ik zit zelf ook te denken een vakwerk-brug te bouwen na al deze mooie voorbeelden
maar ik vraag me af, hoe verf je zoiets? Al die hoekjes en gaatjes bij met name op- en aan elkaar geplakte profielen etc, hoe kom je daar ooit goed bij? Met de airbrush lijkt me haast ondoenlijk; dus dan maar kwasten? Hou je daar nog rekening mee met het bouwen? Ik kan me voorstellen dat bijv. in de vloerconstructie allerlei I binten etc hebt waar je domweg niet bij kunt als je verder bouwt? Ga je die dan alvast in de verf zetten voor je verder bouwt?
Je zou haast denken aan een verfbad, het hele ding in 1x onderdompelen
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2140
Bruggen-IG:
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #36 Gepost op:
13 februari 2017, 10:54:06 »
Ik heb een vakwerkbrug gebouwd van karton, en geverfd met een spuitbus. Dat gaan prima, juist de spuit komt in hoekjes waar je met de penseel niet komt.
en hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25629.0.html
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5105
NS tijdperk IV (1974)
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #37 Gepost op:
13 februari 2017, 11:00:02 »
Wat bij styreen in ieder geval erg belangrijk is, de plekken waar je nog het styreen aan elkaar gaat lijmen, moeten vrij zijn van verf. Ik heb de portalen van mijn brug al gespoten voordat ze op het brugframe werden geplaatst. Alle deze waar nog een verbinding kwam, heb ik voor het spuiten afgeplakt.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974
Falcon10
Offline
Berichten: 2658
Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #38 Gepost op:
13 februari 2017, 11:05:47 »
Hey jowi,
Ik ga het net als Jeroen doen : in stukken verven tijdens de bouw zelf en adhv airbrush of dmv zo'n spuitbus.
Het is me al opgevallen dat inderdaad een aantal plaatsen heel moeilijk bereikbaar worden vanaf dat je de brug verder bouwt, waardoor het verven op sommige plekken heel moeilijk tot onmogelijk wordt, wat witte plekken als gevolg kan geven.
Binnenkort zal dus bij mijn brug ook al een deel gespoten worden in een nog te kiezen kleur.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #39 Gepost op:
13 februari 2017, 11:21:22 »
Duidelijk... aangezien ik in N ga bouwen denk ik dat het nog een factor lastiger wordt om overal bij te komen, dus ik zal er rekening mee moeten houden en misschien dingen vantevoren al spuiten/verven/badderen. Het wordt een combinatie van geplot styreen en 3D geprinte balken. Vooral die laatste worden natuurlijk enorm priegelig in N, 2 stuks U binten die met kruisprofielen aan elkaar zitten, en dat bij elkaar wordt 2x4mm
Prototypen in Sketchup, brug wordt 50cm lang, 75mm hoog, 64mm breed:
@janw... da's een mooie brug geworden!
«
Laatst bewerkt op: 13 februari 2017, 12:06:55 door jowi
»
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4098
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #40 Gepost op:
13 februari 2017, 11:24:03 »
Ligt er een beetje aan Jowi. Uiteraard heeft spuiten de voorkeur, behalve dat je met de verfstraal in alle onmogelijke hoekjes komt, heb je ok het voordeel dat je de constructie niet met een kwast hoeft aan te raken.
Maar verder; Jan W heeft een brug gebouwd met vrij platte 'langswanden', Jeroen heeft ( en Falcon10 krijgt) een brug met redelijk massieve profielen als hangstijlen. Die zijn met een spuitbus of een airbrush rondom nog wel op kleur te krijgen. Ik bouwde een brug uit 1883 na met vakwerkhangstijlen, de binnenzijde daarvan is ook met een airbrush niet te doen. Daarom heb ik de hangstijlen vantevoren in verdunde zwarte verf gedompeld, dan krijgt de binnenkant 'schaduwkleur' .
Kijk maar; alles wit behalve de hangstijlen. Dat bruine is een koker van MDF die ik als mal heb gebruikt om de brug omheen te bouwen ( een soort massief profiel van vrije ruimte, wordt eruit geschoven zodra de brug klaar is)
En inderdaad; later alles met de airbrush grijs gespoten, het brugdek met rails is apart opgebouwd en later ingeschoven en vastgeschroefd.
. Jan en Jeroen konden de br
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Falcon10
Offline
Berichten: 2658
Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #41 Gepost op:
15 februari 2017, 20:32:40 »
Momenteel effe de bouw op hold : styreen voor de laatste liggers is op, en ook voor de portalen 0 ( eerste portaal aan begin en einde van de brug ) moet ik paar latjes styreen bestellen, dat is vandaag gebeurd, normaal levering binnen de 4 dagen.
Ondertussen ben ik even in de Sommerfeldt cataloog en bouwboek aan het kijken welke stukken ik moet gaan bestellen/kopen voor de bovenleiding die ook in de brug zit.
Jeroen heeft hier de NL versie insteken, aangezien mijn brug op een Duitse baan zal komen, moeten wij natuurlijk het Duitse systeem toepassen. De horizontale H-balk over de sporen is geen probleem, de draadhouders ( of hoe noem je die dingen ), moeten natuurlijk de Duitse variant zijn. Even dus uitdokteren, en kijken dat deze natuurlijk passen en de treinen zelf niet gaan hinderen, aangezien deze toch iets anders zijn dan hun NL variant.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Falcon10
Offline
Berichten: 2658
Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #42 Gepost op:
16 februari 2017, 11:40:19 »
Ons onderzoekwerkje naar de bovenleiding heeft ons als resultaat een vraag opgeleverd waar ik niet onmiddellijk zelf een antwoord op vindt.
Dus bij deze gooi ik het hier in de groep :
Onze vrienden van de DB hebben 2 soorten "ausleger" voor de bovenleiding : een enkele en een dubbele.
De enkele ziet er zo uit :
En de dubbele zo :
Nu heb ik altijd gedacht dat deze dubbele variant enkel gebruikt werd bij wissels, kruisingen of rare bochten etc, waar een soort versteviging door de tweede ausleger nodig was voor de bovenleiding.
Blijkt dus niet zo te zijn.
Als je bv gaat kijken naar de spoorbrug in Keulen :
https://www.google.be/maps/@50.9413376,6.963181,3a,19.3y,4.38h,95.58t/data=!3m8!1e1!3m6!1s-Nkt2PPRAGNQ%2FV1MV5Fb5OHI%2FAAAAAAAAG3o%2Fkg7sfIv-Opkp4x-0eLmWChPgIzn-ywB5gCJkC!2e4!3e11!6s%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Nkt2PPRAGNQ%2FV1MV5Fb5OHI%2FAAAAAAAAG3o%2Fkg7sfIv-Opkp4x-0eLmWChPgIzn-ywB5gCJkC%2Fw203-h100-k-no-pi-0-ya174.99666-ro0-fo100%2F!7i9728!8i4864!6m1!1e1?hl=en
Dan zie je daar bv dat hier zowel een dubbele als enkele ausleger gebruikt is.
Persoonlijk heb ik de voorkeur om een gewone enkele ausleger te gebruiken, maar het moet toch wel beetje correct zijn.
Iemand die duidelijkheid kan scheppen wanneer men een enkele en wanneer een dubbele ausleger gebruikt ?
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Jelle Jan
Offline
Berichten: 494
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #43 Gepost op:
16 februari 2017, 13:12:22 »
De uithouders lopen naar verschillende bovenleidingen, ik denk vanwege een wisselverbinding op (of net voor) de Hohenzollernbrücke.
Gelogd
Quinzeedied
Offline
Berichten: 1086
Re: Oosterbeekbrug bis
«
Reactie #44 Gepost op:
16 februari 2017, 13:47:19 »
Inderdaad, dubbele uithouders worden daarnaast ook gebruikt bij afspaninstallaties. De nieuwe draad begint immers 1 of 2 portalen eerder dan dat de eindigende draad eindigt, zodat er altijd goed contact is met de bovenleiding.
Dus enkele uithouders op de brug is prima, tenzij je graag een afspanning wilt creëren natuurlijk
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Oosterbeekbrug bis