Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Oosterbeekbrug bis  (gelezen 46175 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2017, 12:41:00 »
Hoi Bart,

Dat is inderdaad het lastige van het deels gebruik maken van 1:100 maatvoering. Vandaar ook dat ik aangaf, als je de lengte van de portalen in 1:100 heb berekend, doe er daarna nog 1,5cm bij. De plaatsbepaling van de dwarsverbinding ter hoogte van de onderste boog, kun je het beste als volgt bepalen:

Zorg ervoor dat je bij de portalen aan het uiteinde van de brug de onderste dwarsligger op minimaal 7,5cm boven spoorstaaf (BS) hebt. Vergeet daarbij niet dat je portaal ook nog een stukje (ongeveer 1-1,5 cm) in de vloer van je brug verdwijnt, dus vanaf onderkant portaal tot onderste dwarsbalk moet minimaal 8,5 a 9 cm zijn!!!!!!



Als je nu het middelste portaal gaat berekenen, dan is bij mij dat portaal 29,4 cm hoog (waarvan 1 cm in de vloer) en de onderste dwarsligger ligt met zijn onderzijde op 23 vanaf de onderkant van dat portaal (dus 22cm boven BS). Je zult nu bij de tussenliggende portalen tussen het middelste portaal en het eerste portaal waarbij de onderste dwarsbalk op 7,5 cm BS zit, wat moeten smokkelen met de hoogtemaatvoering. Zorg daarbij dat je een mooie vloeiende boog krijgt. Netjes uittekenen op schaal 1:10 kan daarbij helpen. Pin je niet volledig vast op het tot in de tiende mm omschalen vanaf de tekening. Het gaat erom wat je straks ziet. Dat je model van de brug straks in de lengte wat ingekort is, ziet niemand. Maar een knik in een van de bogen valt meteen op. In mijn optiek is het nastreven van de exacte maatvoering in de modelbouw dan ook net ondergeschikt aan het beeld wat je te zien krijgt.

Succes, ik lees mee!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2017, 15:11:41 »
Bedankt voor de tip Jeroen.

Heb het even uitgetekend adhv de afmetingen die ik nu heb, en dit zou het resultaat worden :



Tevens had ik al even zitten nacalculeren etc ivm de fout in afmetingen dat me opgevallen was vanmorgen, en blijkbaar zou het eigenlijk enkel voor de 2 eerste brugportalen zijn dat men berekeningen niet correct waren, dus na toepassen van de NEM normen en deze op het brugplan toegepast te hebben, heb ik nu de juiste afmetingen hiervoor.
Ondertussen zijn de 2 portalen met nummers 3a en 3b ook klaar.
Even nu kijken hoe ik verder ga, direct de specialere portalen 2 en 1 doen gevolgd door toegangsportaal 0. Of ook al reeds aan het frame van de brug beginnen.
Zobiezo zal ik paar stukjes U-profiel styreen moeten gaan halen, want die had ik niet besteld blijkbaar ( toch niet klein genoeg voor de portalen mee te maken ).

Of zou nog ook aan een ander klein projectje kunnen verder doen, dat ik kortelings ook hier op het forum zal posten, is minder werk en veeeeeeeel sneller klaar, maar half de eetruimte is ondertussen weer ingenomen met papier, plannen, schemas, styreen, lijm en werkmateriaal en nog wat treindozen :D

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #17 Gepost op: 01 februari 2017, 08:08:04 »
Snelle kleine update : portalen 2 zijn ondertussen ook bijna klaar, al gaat het inderdaad met dit soort speciale portalen allemaal iets trager, en vergt het extra vijlwerk om de kleine ondersteuningsstyreenstukjes ( oeee, veel punten bij scrable ? :D ) mooi glad te maken, zodat er vervolgens de meer decoratieve styreenstukjes mooi op te kunnen plakken en dat dit toch wel een stevig geheel vormt. Nog enkele dwarsprofielen moeten er voor portalen nummer 2 gemaakt en geplakt worden, maar dat zal vanavond snel wel even lukken, en dan zal ik hier vanavond een fototje van posten en kunnen we aan portalen 1 beginnen, die ongeveer hetzelfde qua opbouw zijn, enkel een iets simpelere dwars/verstevigingsprofielenbouw hebben.
Ik hoop zo tegen het weekend de portalen 0 te kunnen bouwen, al moet ik daar zobiezo vrijdag even paar stukjes styreen voor gaan halen die ik nog niet gekocht had, en in tussentijd al even paar dingen checken hoe ik het brugframe vervolgens ga opbouwen.
Jeroen had hier al aangegeven dat dit in het begin ook heel flexibel is, maar naargelang er meer en meer stukken op vastgezet worden het één stevig geheel wordt dat met gemak een trein kan dragen. Ik ga hier een beetje afwijken van hoe Jeroen zijn brug gebouwd heeft : Jeroen heeft het frame van de brug opgebouwd uit 10 "X" frames langs onder gezien, terwijl de echte Oosterbeekbrug er eigenlijk 20 heeft. De schaal N Oosterbeek brug van Ronald ( zie zijn link op eerste pagina van dit draadje ) heeft wel deze 20 "X" framevakken. Op zich, of je er nu 10 of 20 hebt maakt weinig uit, Jeroen heeft ook aangegeven dat de Oosterbeekbrug de leidraad was voor de bouw, bij mij is dat ook zo, alleen zal mijn brug hier dus wat afwijken van het model dat Jeroen gemaakt heeft.
Uiteindelijk zal ook mijn brug geen exacte copy worden van de Oosterbeekbrug zoals ik al heb aangegeven, maar een gebaseerd op brug. Die dus op een Duitse baan zal komen te staan.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #18 Gepost op: 01 februari 2017, 10:49:21 »
Indrukwekkende brug (y)!

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #19 Gepost op: 02 februari 2017, 10:04:04 »
Zoals beloofd, updateje over de specialere portalen, zijne nummer 1 en 2 in mijn geval :



De 2 linkse portalen zijn de portalen 1a en 1b ( moet ze nog wel labelen ), de 2 rechtse zijn portalen 2a en 2b. Deze laatste 2 zijn nog niet volledig klaar, moet nog van in de 2 onderste driehoeken in het portaal nog een extra steunbalk naar de hoek gaan ( klinkt ook weer moeilijker dan wat het feitelijk is ).

De portalen met nummer 2 zijn degene waar je goed moet opletten met de doorrijhoogte van de loks : de eerste horizontale balk van onder gezien, is de balk die eigenlijk op +7,5 cm boven spoorhoogte staat, nu opzig is dat hoog genoeg voor een lok met pantograaf omhoog, maar zoals je kan zien, gaan er zowel links als rechts van deze balk, een schuine balk iets verder naar beneden onder een hoek.
Na eerst met schilderstape de horizontale, als schuine balken afgeplakt te hebben op het portaal zelf, heb ik hier 2 loks ondergezet met pantografen omhoog op een railafstand hart op hart : 5 cm voordat ik de balken zelf ging lijmen op het portaal.
De test was goed : de beide loks passen tussen de portalen ( zou al heel straf zijn moest dat niet lukken, tussen beide vertikale portaalbalken zit 11,8 cm ), ook met de pantografen omhoog, raken ze om te beginnen al niet de horizontale balk op +7,5 cm, en da pantos raken niet de schuine balken, al is het hier toch niet veel speling.
Ik heb het getest met een BR103 en een BR101, de panto van de 103 is een oud type, en heeft voldoende ruimte, de 101 heeft een modernere panto, ( 1 lange en 2 kortere slepers op 1 panto, of hoe je die dingen ook noemt ), en daar is het toch wel close.
Zal er anders vanavond ook nog eens een foto van maken en posten, dan hebben jullie een beter idee wat ik bedoel. En ga ik toch ook nog eens wat preciezer bekijken en opmeten hoeveel speling er is tussen de panto en de schuine balk.
In het ergste geval zal ik de schuine balken moeten verwijderen en iets hoger en schuiner plaatsen, zodat de pantos meer ruimte hebben.

Daarna gaan we verder met portaal 0, wat normaal voor dit weekend op het programma staat.

PS : dat wit hoopje poeder is gewoon styreenvijlsel, dus sorry, PM's ivm verzending van zakjes stuff van 10 gr ofzo, moet je niet sturen ( tenzij je dus styreenvijlsel wil :D )

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #20 Gepost op: 02 februari 2017, 17:36:29 »
Als beloofd : fotos waar portaal 2 in detail op te zien is :

Op deze hebben we eerst ff scherm gesteld op de 2 pantos van de loks :



Links zal het een 3 tal millimeter speling zijn op de BR103, rechts bij de BR101, een dikke millimeter, net geen 2.

Even portaal in zijn geheel :



Detail van de panto bij de BR103, met nog ietsie speling, maar het is maar nipt al vind ik.



Detail bij de BR101, waar het echt wel heel nipt is :



Conclusie : dilemma.

Wetende dat de horizontale balk dus op +7,5 cm is, en de rijdraad dus hier net 1 cm onder komt, + bedenkend dat de palen nog ongeveer 1,5 cm zullen zaken als ze in het brugframe zitten, denk ik dat we mogen concluderen, dat onze schuine balken veels te dicht bij de pantos komen, en dat we dus de onderste dwarsbalken van portaal 2 even eerst terug gaan moeten demonteren, en iets hoger zetten, want dit gaat anders niet goedkomen.

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2017, 15:30:25 »
Alweer een bruggenbouwer (y)
Zoals ik ook heb ervaren gaat met passen en meten de meeste tijd voorbij.
Gewoon opnieuw beginnen, aanpassingen maken en af en toe de boel de boel laten, dan kom je er wel.
Zo ben ikzelf al ruim 3 jaar bezig en het is nog niet af. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65250.0.html)
De brug die je maakt is een mooie.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Tip voor het lijmen van styreen: ik doe dat met bison ontvetter.

Met vriendelijke groeten,
Mike

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2017, 16:03:56 »
Ik kan er zo op foto niet de vinger opleggen waar het probleem zit, maar als ik jouw portaal met die van mijn exemplaar vergelijk, dan is de maatvoering heel anders. De afstand tussen je middste en onderste horizontale balken lijken mij te klein. Zou het kunnen dat je middelste horizontale balk al te laag hangt?



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2017, 16:04:24 »
.
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2017, 07:56:29 »
Hey Jeroen,

Wel, eerlijk gezegd, deze week nog geen tijd gehad om het uit te zoeken.
Sinds vorige week woensdag wat grieperig geworden, gans weekend plat gelegen tem afgelopen dinsdag niet 100% geweest, jaarafsluiting voor de boekhouder voorbereiden gedurende de andere dagen nog, dus vermoed vanaf vanavond dat ik er terug wat tijd voor kan vrijmaken.

Had al wel vorige week even één en ander snel uitgemeten, en waarschijnlijk dat ik inderdaad ofwel de middelste horizontale balk iets hoger ga zetten, ofwel de schuine dwarsbalken iets hoger ga zetten.
Normaal eind komend weekend wel iets van update.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2017, 08:30:26 »
Ik heb gisteravond nog even bij mijn brug gekeken en ik kan me weer herinneren hoe ik het heb opgelost. Ik heb bij dit portaal niet zozeer gelet op de tekening maar voor mezelf de eis gesteld dat de onderste horizontale ligger net zo lang moest worden als de afstand tussen de beide buitenste spoorstaven van het dubbelspoor. De verbindingen tussen deze ligger en de diagonalen liggen bij mijn brug dan ook recht boven de buitenste spoorstaven. Je bent dan breed genoeg om de stroomafnemers een vrije doorgang te bieden. Om te voorkomen dat de diagonalen hierdoor een andere hoek krijgen dan de diagonale in het bovenste 'vak' zul je waarschijnlijk de middelste ligger ook wat moeten ophogen.

Jeroen   
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2017, 08:47:01 »
Dat is inderdaad een goed uitgangspunt Jeroen.
Daardoor is inderdaad de doorgang voor de pantos gegarandeerd.

Dit weekend eens bekijken om dit toe te passen. Hart op hart was 5 cm tussen de beide rails, en spoorbreedte van Ho is 16,5 mm, wat zou willen zeggen dat deze 6,65 cm zou moeten zijn om de pantos zonder problemen door te laten.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2017, 10:31:20 »
Houd je ook rekening met de hoogte van de rijdraad, 5,50 meter 1:1 ,1:87 = 63mm vanaf bovenkant spoorstaaf.
Ik zie op de foto's locomotieven staan met geheel gestrekte pantograaf en dat is normaliter niet zo, zeker
een Duitse loc, deze heeft een andere pantograaf hoogtebegrenzing dan een Nederlandse, in het echt, hoe in model, geen idee.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2017, 10:36:15 »
Zou het niet handig zijn om gewoon het profiel van vrije ruimte volgens NEM102 aan te houden?  ;)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #29 Gepost op: 10 februari 2017, 10:50:29 »
Dag RobbertJan,
Ja, we houden rekening met de hoogte van de rijdraad.
Zoals Klaas aangeeft, doe ik dit adhv de MOROP normen, zijnde : de draagbalken etc voor de draad te houden komen op +7,5cm boven railhoogte, en de rijdraad komt op +6,5 cm van de railhoogte.
Pantos staan op de fotos inderdaad nog volledig open, maar dat komt omdat de portalen nog niet in het fram van de brug zelf staan, waardoor deze nog iets moeten zakken tov hoogte spoorstaaf, waardoor ook de pantos dichter tegen de bovenleiding draad zal komen, en vervolgens deze zelfs iets naar beneden duwen.
Realiteit zal echter zijn, dat ik waarschijnlijk de pantos op één of andere manier paar millimeter onder de bovenleidingsdraad zal vastzetten, zodat deze er toch niet tegen duwt. Maar das pas voor tegen de tijd dat we aan de treinbaan zelf bezig zijn, en ligt nog wel paar jaar van ons af.