Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Oosterbeekbrug bis  (gelezen 46176 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Oosterbeekbrug bis
« Gepost op: 25 januari 2017, 19:39:06 »
Bijna 7 jaar geleden heeft Jeroen Water reeds een topic gestart over de Oosterbeekbrug in styreen in schaal Ho.
( Zijn prachtige draadje kan je trouwens hier vinden : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28610.0.html )
Zelf zat ik toen nog niet hier op het forum, maar het draadje kwam ter mijner ogen, en onmiddellijk was ik verliefd op deze prachtige brug, en de fantastische bouwwijze die Jeroen heeft uitgevoerd om tot het uiteindelijke prachtige resultaat van hem te komen.
Na lang getwijfeld, veel info vergaard te hebben,Jeroen tot vervelens toe met PB'tjes gespamd te hebben over bepaalde zaken die ik niet direct begreep etc op de duur een hele boel styreen aangekocht en vervolgens begonnen met het uitrekenen van de verschillende maten en afmetingen ben ik er sinds vandaag ook aan begonnen : De Oosterbeekbrug over de Rijn, eveneens in schaal Ho.

Om even iedereen te visualiseren waar het over gaat, deze brug dus :


Foto : Jeroen Water

Bedoeling is dat ze ooit mee in mijn nog te bouwen treinbaan komt te staan, zij het dan wel in een Duits gerelateerde baan, dus niet in Nederland.

Net als bij Jeroen zal ook ik hier en daar enige vrijheid nemen om de brug te bouwen, en zal de brug niet exact 1/87 zijn, en tevens zullen hier en daar ook wat ingrepen gebeuren om de brug stevig genoeg te maken om het gewicht van een lokomotief met een personenwagon of 3 - 4 te kunnen dragen.
Een deadline heb ik speciaal niet geplakt op wanneer ik de brug zoek klaar te hebben. Mijn vrouw gaat nu al bijna door het lint als ze de eettafel zo ziet vol ligen en we zijn ook nog ons huis aan het afwerken + onze tuin, gelukkig gaat dat in de wintermaanden minder makkelijk en is dat een goed excuus om aan de brug te kunnen werken s avonds.

Ook bij mij zal de brug alleen al 130 cm lang worden, dubbelspoors zijn, wat neerkomt op een breedte van bijna 13 cm, en het hoogste punt van de brug komt op een mooie 28 cm.
Ik zal dit draadje ook proberen regelmatig te updaten, zodat jullie het verloop mee kunnen volgen.
Het is tevens mijn eerste ervaring met styreen bouwen, dus dolle pret gegarandeerd. Eerste bevindingen die ik momenteel hierbij al heb is dat een boel van de benodigde styreen enorm flexibel is, en het me soms wel doet twijfelen aan de stevigheid ervan, al heb ik in het draadje van Jeroen zo al geleerd dat naargelang de brug evolueerd deze steviger en steviger wordt, en het uiteindelijk een serieus solide bouwwerk wordt.
In het begin heb je ook nog geen flauw idee hoe groot 130 cm nu eigenlijk is, totdat je de lange styreenstrip van 20 mm breed voor het frame op maat maakt ( was een lange strip uit de Praxis van 260 cm ) en je deze op de tafel legt ...... wordt je even stil van, en dan heb je alleen nog maar een strip van 130 cm en 2 cm breed  ;D

Anyway, de huidige status is volgende :



Mooi overzichtje van de eettafel in huis.  ;D
Linksonder kan je het eerste portaal reeds zien van de brug. Dit is het middenste portaal, met de grootste hoogte, net geen 28 cm.
Nog niet volledig klaar, nog 4 dwarsbalkjes zijn nodig voor de versteviging en de klinknagelplaten moeten er ook nog op komen. Met wat geluk lukt dat vanavond nog.
Lijmen doe ik momenteel met Revell lijm. Jeroen gebruikte Ruderer L530, blijkbaar in Belgie nergens te vinden. En chloroform of MEK, dat blijkbaar ook veel gebruikt wordt voor het verlijmen van styreen, ben ik persoonlijk zelf niet zo gek op : goed verluchten etc, en dat zie ik niet zo zitten met dit koude weer, en heb ook beetje bang van het bewusteloos raken indien niet voldoende verlucht.
Anderen gebruikten ook de Revell lijm die ik nog had liggen, en op het eerste zicht zijn de verbindingen momenteel stevig, dus gaan we daar mee verder.

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2017, 21:55:23 door Falcon10 »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2017, 19:47:54 »
Beste Falcon10
Allereerst super mooi project  (y)
Waar ik goede ervaringen mee heb en wat ook veel gebruikt word om styreen te verlijmen is bison verdunner.
Revell lijm heeft een langere droogtijd,en bison verdunner smelt de delen samen en is klaar.
Voordeel is dat je lekker door kunt bouwen  (y)
Mvg Jamie
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2017, 19:51:38 door Jamie »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2017, 21:19:24 »
Ha Bart,

Leuk te zien dat je nu echt aan de bouw begonnen bent en ook al een draadje bent gestart! Ik ga je zeker volgen en bij vragen, stel ze gerust.  :laugh:

Heel veel plezier en succes!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2017, 21:25:59 »
Ziet er mooi uit,

Ter vermaak, een mede bouwer

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=61389.0

Groeten bart
 ik blijf je volgen
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2017, 21:45:50 »
Weer iemand die mooie brug bouwt, geweldig. Ben zelf ook er mee bezig alleen dan in N.
En ik heb hier mijn draadje http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=10526

Ik zie dat je bouwt voor de verbouwing van de brug? Net als Jeroen.
Ik bouw hem nagenoeg precies, zoals ie nu is.
De portalen vond ik tot nu toe het vervelendste om te maken in N is dat meer priegelen.
Nu aan het schilderen alvorens ik de portalen plaats. En ik wil ook nog eerst de rails plaatsen anders kan ik er niet meer bij.
Nog een hoop te doen, en we hebben dan wel een mooie unieke brug in onze baan.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2017, 22:13:45 »
Jamie : die langere droogtijd stoor ik me momenteel nog niet aan, maakt het momenteel nog makkelijk om even een paar tiende millimeter heen en weer te schuiven als het nog niet 100% juist staat heb ik gemerkt. Tevens echt opletten dat je tot op de 10de millimeter juist afsnijdt/zaagt die styreen stukken of het past echt niet perfect. Ik hou de Bison verdunner in het achterhoofd.

Jeroen : Begon tijd te worden he : 4 maand ongeveer nadat ik je voor het eerst lastig viel ;)

Bart : Ik heb zo het idee dat jou Hembrug een iets ander kaliber is als de Oosterbeekbrug ! Ziet er al prachtig uit !

Ronald : Prachtig ook zo in N-schaal ! Je hebt wel het frame gemaakt lijkt het zoals het origineel ! Geweldig ! Wat is er ( buiten de kleur ) verschillend voor/na de verbouwing van de brug ?

Zonet de basis ook gemaakt van de 2 portalen naast het middenste portaal. We hebben er dus al 3 waar we nog de dwars/verstevigingsbalken van moeten maken + klinknagelplaten. Met wat geluk lukt dat morgen en dan kan ik jullie een updateje geven ( incl iets opgeruimdere eettafel, denk dat de vrouw niet constant in de zetel wil eten :D ).

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
  • Team Mitropa
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2017, 22:53:03 »
Thinner waar je snippers styreen in oplost lijmt ook super . (y)

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2017, 23:43:24 »
Ze hebben over de hele lengte 2 kabel goten geplaatst. precies onder de rails.
Daarna hebben ze voor elke sectie de V balken weggehaald en X dwarsbalken gemaakt voor meer stevigheid.
Tevens hebben ze aan beide zijden het voetpad vervangen voor meer veiligheid.
Bij sectie 1 en 1' hebben ze van onder verstevigingsplaten genageld.
Bij de aanbruggen hebben ze ook nog een aantal verstevigingsbalken geplaatst.
En nog een paar kleinere verstevigingen die niet zo zichtbaar zijn. En die ik dus waarschijnlijk niet ga doen.
En de kleur is van grijs naar een licht groene kleur gegaan.

En inderdaad in het begin denk je dat is allemaal wel heel slapjes, maar als je bij de portalen de schuine balken hebt geplaatst. Denk je dit gaat het echt wel houden.
In N is het toch ook een spanwijdte van 80cm best indrukwekkend om te bouwen.

Waar ik tegen op zie is de 2 bogen onder elkaar, ben bang dat ik het niet netjes kan doen.
Maar ben al trots dat ik zover ben gekomen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2017, 06:45:14 »
Goedenmorgen Falcon (Bart?)

dit gaat ik zeker volgen.

Voor styreen ben overgegaan op Tamiya lijm voor styreen de extra thin, het groene flesje. Het heeft twee voordelen, met het kleine kwastje kan zeer goed de lijm verdeeldt worden, het gaat met de haartjes ook tussen twee delen en ik was het zat dat de naald altijd na een tijd verstopt. De meeste hobbyzaken met plastic model bouw hebben deze lijm ook. Hij is dun genoeg dat hij in een naad trekt.

Eventueel is een styreen cutter alla the chopper te overleggen als je veel stukken met identieke lengte snijden moet. Ik heb er ook een en gebruik hem regelmatig.

En tenslotte ben ik met snijden overgegaan op scalpel, die tip ooit hier op het forum gekregen en mijn precisie is gestegen daardoor. Ik heb twee verschillende mesjes, een rechte spitse nr 10a en de afgeronde nr 10.

Verder veel plezier met bouwen,

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2017, 21:32:48 door Tulpendaal. Reden: spellingschecker »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2017, 07:55:26 »
Ronald : Serieuze aanpassingen dus die er geweest zijn. Bij mij zal het dan inderdaad de oude versie van de brug worden, of erop gelijkend toch. Brug wordt toch gesitueerd op een Duitse modelbaan, dus niet erg dat ze ietsie afwijkt. Kleur zal bij mij ook grijs/blauwgrijs worden vermoed ik.
Ja, die schuine dwarsbalken doen enorm veel aan de stevigheid. Gisteravond al bij 1 van de portalen deze gemaakt, en als je enkel de portalen hebt, voelt het allemaal nogal fragiel aan, maar vanaf je de dwarsbalken er hebt tegengelijmd, voel je al onmiddellijk dat het toch een stevig geheel wordt. Als je dan nog bedenkt dat je de bogen langs de zijkanten etc er achteraf ook nog gaat tegen plakken, dan zal het wel een solide geheel worden.

Joke : bedankt voor de tips, ga ik ook eens naar kijken.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2017, 21:49:23 »
Vanavond beetje tijd gehad, dus om te beginnen eerst even de eettafel iets opgeruimd, kwestie om de boel toch beetje overzichtelijk te houden.
De dwarsprofielen van het middenportaal ( bij mij noemt ie pijler 10 ) en de 2 portalen ernaast ( 9a en 9b ) zijn erin gezet, en tevens zijn portaal 8a en 8b reeds gemaakt enkel moeten hier de dwarsprofielen nog in.
Morgen raken we wel tot aan portaal 7. Al zit daar niet zoveel verschil in tov portaal 10 : in totaal is het verschil in hoogte tussen portaal 10 en portaal 7 maar 1 cm. Op 4 portalen naar links of rechts gezien van het middenportaal zakt de brug dus maar 1 cm in hoogte. Pas vanaf portaal 6 begint er schot in de zaak te komen en zakt de brug harder. Wel wordt ook het verschil tussen de 2 horizontale verstevigingen van de profielen groter omwille van de 2 zogenaamde bogen van de brug. Klinkt en leest waarschijnlijk moeilijker dan wat ik eigenlijk bedoel, maar als je naar de foto van de originele brug ziet, weet je wat ik bedoel :D
Ook van Jeroen Water direct de tip overgenomen om de portalen te nummeren met schilderstape.
Tevens vandaag de truck overgenomen die ik in de loop van de dag op internet had gevonden over styreen : je moet niet gans de balk willen doorsnijden met je mes, een stevige inkeping is voldoende, dan gewoon voorzichtig verder doorbreken, en je hebt een mooi rechte snede :)

Enfin, overzichtje van de huidige status :



Morgen dus op naar portaal 7 en volgenden.
Ohja : de klinkerplaten heb ik op de huidige portalen nog niet gezet. Houden we voor op het einde, om bij alle portalen gelijktijdig te doen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2017, 07:55:38 »
Leuk project  (y)

Tot een paar jaar geleden woonde ik vlakbij deze brug. Ik heb heel wat keren op de (destijds nog toegankelijke) oude stopplaats "Rijnbrug" gestaan met een camera in de hand.



Ik ga je zeker volgen!

groeten, Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2017, 11:57:33 »
Falcon: Dat zijn nog de makkelijke portalen, bij 2, 1 en 0 ga je denk ik best interessant vinden. Een leuke uitdaging ;) Het is mij in N ook gelukt maar ik heb wel wat vloekjes gelaten. :D
Bij mij gaat het schilderwerk de goeie kant op. Waarschijnlijk kan ik pas bij Rail 2017 de rails ophalen. Hum, kijken wat ik in de tussen tijd kan doen.

Simon: Mooi plekje voor foto's, volgens mij staat er nu een groot hek.

Mvg
Ronald

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2017, 14:37:24 »
Ja, had al begrepen dat de laatste 3 portalen een leuke worden.
Ben me momenteel aan het verdiepen in de bovenleiding die erin komt. Aangezien ik vooral DB in de verzameling heb, en de brug dus op een DB baan komt te staan, moet ik dus ook DB oberleitung voorzien.
Nu heb ik dit al even vergeleken met de bovenleiding op de Hohenzollernbrücke in Keulen, die in zekere zin toch te vergelijken zijn qua bouw als de Oosterbeekbrug, en daar gebruikt men geen bovenleidingportaal dmv een H-balk dwars over het spoor, maar heeft men de gekende Duitse dubbele bovenleidingleggers tegen de brugportalen staan ( zie hier hier op Google Maps  ).
Nu vermoed ik dat dit er gekomen is na een bovenleidingsmodernisering ( kan me inbeelden bij de start van het ICE tijdperk dat voor de ICE's van/naar Keulen men liever deze moderne op hoge snelheidstrein-voorziene bovenleidingsmasten gebruikt ipv de ouderwetse H balken over de ganse breedte van de brug ).
Dus nog niet echt een idee wat ik er moet mee gaan aanvangen.
Op moderne bruggen zie je gewoon de moderne hogesnelheidstreinmasten staan, op stenen bruggen zijn ze ook dikwijl sbij moderniseringen op de zijkant van de brug geplaatst.

Ik denk dat ik het zoals bij de Oosterbeekbrug ga doen : H-profiel dwarsbalk over het spoor tussen 2 profielen van de brug, maar dan met DB uitleggers, al moet ik nog wel eens zoeken welke uitleggers de DB daarvoor gebruikt. Ik vermoed in elk geval dat zowel Viessman als Sommerfeldt deze in hun gamma zullen hebben.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2017, 11:58:53 »
Gisteravond en vanmorgen vleitig reeds verder portalen zitten maken ( we zitten ondertussen aan portaal 4 ). Tot ik me begon te bedenken dat de doorrijhoogte toch al naar de kleine kant begint te komen voor nog 3 andere, kleinere portalen te moeten maken.
Even zitten checken en nameten, en jawel, als we zo zouden doorgaan komen we op een probleem.
Gekeken waar de oorzaak van dit probleem zit, en dat was al snel gevonden : het plan dat ik gebruik van de brug is op schaal 1/100. Nu wist ik dat dit niet correct was, en dat het eens een beetje verkleind was, maar dacht dit opgelost te hebben met men omrekening naar de lengte van 130 cm die ik aanhoud, en in zekere zin is dat wel zo, maar ik heb geen rekening gehouden met de 1/87 conversie die eigenlijk ook nog moest gebeuren voor naar schaal Ho omrekening.

Alvast even wat lectuur erbij genomen om te kijken wat volgens de NEM normen de doorrijhoogte etc moet zijn voor de loks, en de hoogte van de bovenleiding.
Uitgaande van NEM102 en NEM201, zou het erop neer komen dat de normale hoogte van de pantograaf op 6,5 cm zou moeten zitten als deze uitgeklapt is, en dat de onderkant van een brug op 7,5 cm zou moeten steken, wat dus nog 1 cm speling geeft.

Tijd om dus één en ander eerst even te gaan herberekenen en kijken hoe we het opgelost krijgen, zonder dat we portalen gaan moeten afbreken of wegsmijten.