Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Oosterbeekbrug bis  (gelezen 46181 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #60 Gepost op: 17 augustus 2017, 10:59:56 »
Hoi Bart,

Ja, het vooruitdenken bij de bouw van zo'n brug is echt heel belangrijk. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele treinbaan in opbouw. Je kunt niet alles overzien van te voren en dus moet je tijdens de bouw inderdaad zaken zien op te lossen. Dat maakt het juist zo leuk.

Vloer
Ik zou dat 2x2mm balkje waar je je rails mee wilde opsluiten niet weghalen. Je hebt altijd kans dat je delen van het frame beschadigd. Als deze balkjes straks te laag komen te liggen om je sporen te fixeren, dan zou ik er gewoon een tweede stripje op lijmen, zodat je alsnog op de juiste hoogte uit komt. 

Voeding
Ik hanteer dat bij een digitale modelspoorbaan het spoor om elke meter een voeding heeft naar de ringleiding. Dat lees je trouwens ook vaak op internet terug. Maak je alleen de hoofdbrug, dan kun je het spoor best in de spoordijk aan beide zijden van de brug van een voeding voorzien. Maar ga je ook een aanbrug of meerdere aanbruggen maken, dan is het wellicht verstandig om in de brug toch een voeding aan te leggen.

Hekwerk
Voor het hekwerk heb ik Faller 180403 gebruikt. Hou er4 rekening mee, dit hekwerk is best stevig, maar wordt brosser als het gespoten is!

Jeroen

 
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #61 Gepost op: 17 augustus 2017, 20:58:08 »
Zo, zonet half uurtje zitten passen en meten.

Om de rails dus op juiste hoogte te brengen zijn strips van 4mm dik nodig.
Vermoeddellijk ga ik er van 10 mm breed nemen, dat geeft voldoende steun. Onder elke rail komt er zo eentje over de ganse lengte van de brug, dus in totaal moet ik zo 4 strips voorzien.
Als ik deze ook goed positioneer, kan ik daar ook nog de ondersteuningsstrips voor de vloerplaten op lijmen.

Wel ga ik ook voor de zijkant van het draagwerk extra strips van 2x2mm moeten kopen.

Met wat geluk raak ik komende zaterdag nog bij de modeltreinzaak die styreen heeft liggen, hopelijk heeft hij (voldoende) voorraad van de strips die ik nodig heb, en wie weet heeft hij ook het Faller hekwerk in stock, waar ik 2 setjes van zal nodig hebben volgens mijn calculaties.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #62 Gepost op: 19 augustus 2017, 19:34:21 »
Zo, vanmorgen langs de modeltreinzaak kunnen rijden, en deze namiddag wat progressie kunnen maken.

Gedetailleerd verslag komt dit weekend nog, aangezien ik nog één en ander wil gedaan krijgen dit weekend, maar de ondersteuningstrips voor de sporen steken er in elk geval al bij in.
Dat gezegd zijnde, wou ik nu de brug al eens bekijken zoals ze nu is, want ik had ze nog nooit in ze'n geheel gezien met de eindportalen er bij aan.

En aangezien ik bij de treinwinkel ook nog een nieuwe Roco PKP open goederenwagon had gekocht, heb ik maar de PKP Cargo BR 189 ook even uit de schuif gehaald en erbij op gezet :



Overzichtje van de volle 120 cm.



Zicht door het eindportaal, in de verte komt de trein eraan.



En de PKP Cargo van iets dichterbij.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #63 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:21:03 »
(y) mooi gemaakt (y) ga zo door. (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #64 Gepost op: 19 augustus 2017, 23:00:07 »
Inderdaad mooi gedaan. Wat krachtswerking betreft: het grootste moment wordt gevonden centraal in boog. Daar treden dan ook grote drukkrachten in de staven op.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #65 Gepost op: 20 augustus 2017, 20:06:25 »
Zo, kleine update van de werken :



De voor/achterkant van de brug.

Aan de zijkanten van de brug zijn langs elke zijde 2 strips over de ganse lengte van 2x2mm gedaan en in het midden is nog een grote lange strip over de ganse lengte van de brug van 20x2mm aangebracht tussen de 2 steunen voor de sporen. Op deze grote lange strip zullen nog 2 strips van 2x2mm geplaatst worden, waar uiteindelijk de brugbedekkingsplatne op zullen geplaatst worden. Deze zal dan net boven de bilzen van de rails komen en deze dus voor een deel overdekken waardoor enkel de rail zelf te zien is.

De zijkanten van de brug zelf, zijn momenteel ook nog 2 mm te laag om de brugbedekking op te plaatsen. Nog niet direct een idee hoe ik dit ga oplossen, nu op zich is dit wel een deel waar ik nog altijd redelijk aan kan. Gewoon een strip over de zijkant plakken gaat niet echt, want in de verdieping tussen de zijkant en de balk van 6x6 mm komen ook de portalen. Enfin, vinden we nog wel iets op.

Stiletjesaan ook beginnen nadenken over 2 andere punten :

- De rails : zobizo ging ik Roco Line hiervoor gebruiken, de G4, welke 92 cm lang is. Dat wil echter ook zeggen dat ik er 2 per spoorlengte nodig heb, en dus eentje ga moeten op maat snijden. Lijkt me wel gevaarlijk werkje, en met het dremelschijfje dat ik gebruikt had bij een vorig probeersel, was ik toch niet echt zo tevreden ( was ook zo'n slijpschijfje waarvan je er 26 in een dozijn krijgt, dus kwalitatief bagger ).
- Verven : Jeroen meldt het ook in zijn bouwverslag, en ook ik kom stilletjesaan op een punt dat bepaalde plaatsen moeilijk bereikbaar worden om achteraf nog te verven. Hoog tijd dus om de draagstructuur van de brug ook in een eerste verflaag te zetten. Gaat in elk geval gebeuren voor de rails erop liggen. Kleur wordt grijs. En na weinig onderzoek ( men neme gewoon het prachtige naslagwerk van Jeroen ( ik ga hierbij in herhaling blijven vallen, excuses, maar het is gewoon een heel goede leidraad )), ga ik net als Jeroen voor German grey gaan.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #66 Gepost op: 30 augustus 2017, 09:41:26 »
Momenteel ligt de brug voor korte periode stil.

Oorzaak is tweeledig :

Eerst en vooral omwille van het dilemma ivm het opvullen van de zijkanten. Op de foto van de post hierboven zie dat er aan zowel de linker als rechterzijkant je eerst een klein vierkant profieltje hebt van 2x2mm, dan een grot L-profiel dat een deel van het draagframe is en dan terug een vierkant profiel van 6x6 mm.
Je kan eveneens zien dat de 6x6mm balk iets hoger is dan het stuk waar de 2x2mm balk tegen het L-profiel gelijmd is. Eigenlijk 2 mm hoger.
Nu is dit hoogteverschil makkelijk op te lossen door een strip styreen van 2mm hoog. Echter in dit gat tussen de 6x6mm balk en het L profiel, moeten ook de portalen vastgezet worden, dus hier kan geen doorlopende strip opgeplakt worden. Bijkomend, op de plaatsen waar de portalen ingezet worden, moeten we vervolgens ook nog eens extra stripjes maken om op het bovenste stukje van het L-profiel + 2x2mm balkje te plakken. Dit resulteerd dan weer dat aan de zijkant duidelijk een onderbreking zichtbaar gaat zijn in deze doorlopende strip. Zal dus moeten opgevuld worden met iets vanmodelpasta die dan weer vlakgeschuurd wordt ofzo.
In elk geval ben ik nog niet helemaal uit op een oplossing die me voldoende bekoort. Het probleem is niet het extra werk om verschillende stukjes te maken, maar het geheel achteraf moet ook effectief als een geheel overkomen.

Tweede probleem is dat men normale modeltreinzaak geen Tamiya verf verdeeld, en ik dus een zaak moet vinden die de Tamiya spuitbussen in zen gamma heeft om de german grey aan te schaffen om daarna de brug zen kleurtje te geven.

Een minder dringend probleem is de bovenleiding voor aan de portalen. Had gehoopt in Houten de nodige Sommerfeldt bovenleiding kunnen aan te schaffen, maar de verkoper die ze normaal bijheeft ( ken hun naam niet vanbuiten, staan normaal altijd in de grote hal, net tegen de muur naar de laatste hal vlak naast de doorgang tussen die 2 halen, en hebben ook steeds Valejo verfjes bij, struikjes/boompjes/groen van Woodland en Martin ), was er niet afgelopen weekend.

Wel heb ik in Houten 4 stuks Roco Line G4 spoor gevonden, die op de brug zullen komen, en een super slijpschijfje om de sporen op lengte te brengen.
Eveneens afgelopen week de leuning/ballustrade die aan de zijkant op de brug komt besteld, die verwacht ik volgende week te ontvangen, zal nog niet direct gemonteerd worden, pas als de portalen erop staan, maar dan ligt het klaar.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #67 Gepost op: 30 augustus 2017, 20:03:47 »
Tijdens de vooravond nog eens wat zitten kijken, proberen, passen, opnieuw passen, anders passen, enfin, bezigheid gehad.
En vermoed dat ik uit het probleem van de verhoging aan de zijkanten ben met plaats voor de portalen, en eigenlijk is het simpel :

De portalen worden toch al op hun plek gehouden aan de binnenkant door de 6x6mm balken aan beide zijden van de brug. Het 2 mm hoge opvuldeel komt hier vlak tegen aan, en de gaten die ik moet maken in dit opvuldeel, moeten even groot zijn als de H-profielen van de portaalpalen zelf. Het moet gewoon heel juist gedaan worden, aangezien de stukken van 2mm hoog elk een lengte van 1 meter hebben, wat wel wil zeggen dat ik er dus 2 per zijde moet gebruiken, maar dat is geen probleem, en de afstand tussen de portalen moet goed nageleefd worden, zodat de portalen ook mooi in hun gat passen. Gaat een werkje worden om alle inhammetjes ( of hoe moet je dat noemen ? ) in elk verhogingsstuk te maken ( in totaal dus evenveel als er portalen op de brug zijn ), maar dan zou het probleem eigenlijk vanzelf, en netjes mee opgelost zijn.
Als dat aan beide zijden van de brug gedaan is, moeten er enkel nog een aantal ondersteuningsprofielen over de ganse lengte van de brug om de brugbedekking achteraf op vast te zetten, maar dat is is eigenlijk maar een formaliteit, waarna de brug zowat haar eerste kleurlaag zou moeten kunnen krijgen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #68 Gepost op: 01 september 2017, 20:57:15 »
Kleine update :



Zoals in de vorige post aangegeven is de simpele oplossing dikwijls de makkelijkste.
De hele styreenstrip krijgt dus insnijdingen die even breed zijn als de portalen en zo kan de verhoging gewoon tussen de portalen inschuiven en past alles mooi op elkaar aan.
1 zijde is reeds helemaal ingesneden, de andere kant ben ik net aan begonnen, en dat geeft dus al bovenstaand resultaat.

Vermoed dat ik daar dit weekend wel mee klaar raak

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #69 Gepost op: 03 september 2017, 11:56:40 »
Kleine update :

Gisteren zijn de ophogingsstrips over de ganse lengte van de brug aan beide zijden geplaatst geweest.

Vanmorgen even naar de modeltreinbeurs in Hoeselt geweest, en thuis gekomen met dit :



Hoop dat ik hier men styreen veel beter en juister kan afsnijden dan ik momenteel deed.
Kleine investering, maar aangezien er nog wel wat styreen zal passeren eer de brug klaar is, en ik in de toekomst ook nog met styreen zal werken, denk ik wel dat het het geld waard is.

Tevens afgelopen week German Grey kleur wezen halen, wel de verf ipv de spuitbus, maar heb er verdunner bijgekocht, en dus zal het er met de airbrush opgesmeerd worden.
Denk dat ik eerst wel even een testspuiting ga doen, eerste keer dat ik op styreen ga spuiten, en vraag me af of de Tamiya verf met verdunner direct goed gaat hechten op het styreen, of dat deze toch een primerlaag nodig zal hebben.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #70 Gepost op: 03 september 2017, 13:13:38 »
Hoi Falcon 10, heb je de cutter al uit kunnen proberen? Ik ben benieuwd of deze je bevalt? Ik hoor graag van je, met vriendelijke groet, NS2408.
Vraagje er achteraan, de cutter maakt kennelijk gebruik van standaard breekmesjes, is dat zo en kun je die overal krijgen (bouwmarkt etc)?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #71 Gepost op: 03 september 2017, 17:45:06 »
Hey NS,

Heb hem net even uitgepakt, en dan ziet ie er zo uit :



De messen zijn inderdaad de standaard cuttermesjes die je in elke DHZ zaak vindt, voor de grote cuttermesjes, dus niet het kleine ( normale ) modelbouw mesje.
Heb net even paar testcuttings gedaan, en tot en met 1mm dik gaat ie vrij vlotjes door styreen.
2 mm had ie het nogal moeilijk mee, maar gaat, al moet je wel serieus wat druk zetten op het mes, en merk je dat er toch wat spanning op het plastic geheel komt te staan.
Er zitten trouwens ook nog een aantal vijsjes bij om het geheel vast te zetten op een extra houten onderblad/werkblad als je wil, dus op dat vlak mooi gezien. De vijsjes komen in de gaatjes vlak naast het mes, aan elke zijde van het mes zijn er zo 2 gaatjes, goed dus voor 4 bevestigingsvijsjes.

Men eerste idee is dat het best wel OK is voor het iets fijnere werk, moet nog wel eens even kijken hoe het zit voor kleine afmetingen, met lengte van ongeveer minstens 1,5 cm, het meetlatje op het snijblad zelf, begint zoals je ziet op de foto pas op ongeveer 1,5 cm.
Een "Pro" versie van metaal met doorlopend meetlatje zou mooi in hun assortiment passen :)
Ik heb voor deze 55 euro betaald. Persoonlijk vindt ik het voor, cru gezegd, wat plastic en een 3 tal cuttermesjes toch wel goed doorgerekend, vermoed dat op alibaba ofzo je dit toch ook wel voor een euro of 10 zou moeten kunne verkrijgen.

De jongens van Proses hebben ook zo'n snijmodel voor rails, met een motortje en soort minislijpmolentje, kost je wel bijna 100 euro. Kan je ook weer over discusseren of het ze'n geld waard is, uiteindelijk is het allemaal plastic basis, en mits wat eigen knutselwerk kan je het makkelijk met een dremeltje ofzo namaken me dunkt.

Ben in elk geval niet ontevreden over men aankoop, zolang je maar geen te dik styreen gebruikt.
In de handleiding staat trouwens ook om geen hardhout te snijden etc. Gewoon dus ook ff logisch nadenken : plastic basis, dat allemaal aaneen hangt, dus te veel druk op het mes zetten bij het snijden, zal ongetwijfeld heel het ding doen breken.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #72 Gepost op: 03 september 2017, 21:12:28 »
Ha Falcon, ziet er goed uit, eens kijken in Houten bij gelegenheid, alvast dank voor je bericht, groet NS 2408

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #73 Gepost op: 03 september 2017, 21:36:57 »
Goedenavond, Falcon ik heb ook zo'n vergelijkbare stripsnijder. Bij dikkere strips met het mes scoren en dan de strip breken. Er ontstaat dan een zuivere breuk. Met het mesje doordrukken kan leiden tot het uitbreken van een stukje mes dat dan rondvliegt. Veel succes verder met de bouw en veel plezier met de snijder. Waarscheinlijk vraag je je af waarom je hem niet vroeger gekocht hebt 8)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #74 Gepost op: 09 september 2017, 16:20:39 »
Weer een kleine update :



Aan de onderkant op de kruisingen heb ik de klinknagelplaten gelegt voor de ganse brug.
Op zich niet zo spectaculair, en uiteindelijk ga je ze waarschijnlijk nooit zien, maar je ziet er in elk geval nu ook de verbindingen tussen de verschillende balken niet meer door.
De onderkant is nu voor zover ik denk volledig klaar. Op het bovendek moeten nu nog paar ondersteuningsstrips over de ganse lengte van de brug voor de brugbedekkingspanelen en dan kan heel het frame eerst in de verf gezet worden voordat we de spoorrails erop vastzetten en de brugbedekking.
Daarna kunnen we de portalen erop gaan plaatsen en verder gaan met de afwerking.

De Sommerfeldt bovenleiding is ondertussen ook besteld en wordt komende week verwacht. Dus vanaf deze er is, kunnen we de portalen ook verder voorbereiden op de montage hiervan zodat deze vanaf ze nodig zijn gewoon bij in de brug ingeprikt kunnen worden.

Rest me tevens om stilletjesaan aan de brugpijlers te gaan nadenken, aangezien de brug nu wat fragiel begint te worden om gewoon op ze'n onderkant neer te leggen ( zeker als ze haar eerste verfbeurt heeft gekregen ), dus maar eens iets van houten blokken zien te scoren om als (tijdelijke) brugpijlers dienst te laten doen, zodat de onderkant beschermd blijft.