Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Oosterbeekbrug bis  (gelezen 46178 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #45 Gepost op: 02 maart 2017, 19:56:34 »
Vandaag effe langs de modeltreintoko geweest die een Evergreen-draaicarousel heeft, en die had dus de styreen in stock die ik nodig had om verder te kunnen.
Laatste liggers alsvast gemaakt voor de basis van de brug, op zich niet zo spannend.
Dit weekend staan het eerste en laatste portaal op het programma. Als die klaar zijn, volgt wel weer een paar fotos.

Daarna zal de fun beginnen om deze 2 portalen aan begin en einde op het basisframe vast te zetten, vervolgens de basis verstevigen aan de zijkanten, sporen op monteren en vervolgens van het middenuit naar de buitenkanten de portalen beginnen vastzetten en de verschillende onderlinge verbindingen te maken om alzo de boog te verkrijgen.

Hopelijk is de Sommerfeldt bovenleiding ook geleverd tegen de tijd we aan het portaal zitten met de eerste bovenleidingmast.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #46 Gepost op: 13 augustus 2017, 17:09:04 »
Kleine pauze gehad  ::) ( druk op werk, door de zomer ook volop in de tuin nog één en ander aan het aanleggen, tussendoor nog de zolder verder afwerken etc, enfin, dan komt lijmen en snijden met het mes ergens op de laatste plek )
Maar vandaag dus even wat tijd gehad om aan de brug verder te werken.

Huidige status :



Een deel van L-profiel zijwanden staan tegen het draagwerk van de brug. Proberen deze week nog het resterende stuk bij te halen.
Tevens zijn het begin en eindportaal nu ook gemaakt, waardoor eigenlijk alle portalen nu ook klaar zijn om in het draagwerk vast te zetten ( al moet er eerst aan dit laatste nog wat gedaan worden eer het zover is ).
Zoals je kan zien heb ik ook in het draagwerk van de brug nu een soort visgraat dwarsbalken gezet. Vanaf het middelste portaal keert de richting van deze dwarsbalken om.
Nog geen idee of ik het met dit "halve" visgraat motief ga laten, of dat ik dwars op deze dwarsbalken ( volg je nog :D ) langs elke kant nog een dwarsbalk ga zetten, zodat het eigenlijk kruisen worden.
De oorspronkelijke Oosterbeekbrug heeft kruisen, echter lopen deze van de ene zijde van de brug helemaal tot de andere zijde van de brug, waar ze bij mij reeds in het midden eigenlijk stoppen.
Vermoed dat ik dus nog dit visgraatprofiel verder aanpas tot kruisen ( of wat raden jullie aan ? ).
Als ik kijk naar de prachtige Oosterbeekbrug van Jeroen kijk, waar mijn bouw op gebaseerd is, dan zou ik ook voor de kruisen moeten gaan, de echte Oosterbeekbrug heeft deze trouwens ook.



Zicht op 1 van de 2 eindportalen.
Deze kerels zijn toch een lolletje om te maken ( not ). Ik heb wel -tig keer een en ander zitten opmeten of het uiteindelijk wel mooi zou uitkomen. En er zitten dus een hele boel stukjes in om ze te maken.
Ook kan je zien dat het draagwerk van de brug zelf net iets te kort is. Op zich geen drama : De L-profielen, die momenteel de zijkant vormen, worden als de eindportalen worden vastgezet, op de brug nog met een profiel over gans de breedte van de brug met elkaar vastgelijmd. Tevens moet de brugbedekking en nog een paar andere profielen over gans de lengte van de brug voor de brugbedekking te dragen, dus dat komt wel snor.

Vandaag nog wat kleine dingetjes verder doen aan het brugdraagwerk, en dan vrees ik dat ik eerst weer even langs de treinzaak zal moeten voor extra styreen.
Wordt in elk geval vervolgd, al kan er soms dus wel wat tijd tussen zitten :)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #47 Gepost op: 14 augustus 2017, 07:54:53 »
Ondertussen gisteravond de knoop maar doorgehakt en het visgraatmotief van versteving op de onderkant van de brug verder aangepast naar kruisverband.
3/4 van het draagwerk is hiervan reeds voorzien, de rest kan pas vanaf ik nieuwe L-profielen heb voor aan het laatste 1/4 van de brug te monteren.
In tussentijd eens verder bestuderen hoe ik het best de beplating van de brug doe die de brug "bewandelbaar" moet maken, want dat zal 1 van de eerstvolgende dingen worden nadat de rails op de brug gemonteerd zijn.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #48 Gepost op: 14 augustus 2017, 09:28:22 »
Mr Falco,
het feit van visgraat of kruisen is geheel afhankelijk van de krachts(ver)werking die nodig is (1:1)
Er zijn drukstaven en trekstaven nodig om het geheel stabiel te houden. In principe dus het echte model volgen.
Het driehoek principe dus altijd handhaven (vormvast). Bij stalen constructies (stallen) zie je windverband terugkomen. Kan een kruis zijn tussen twee spanten of als driehoek(en) tussen drie spanten.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #49 Gepost op: 14 augustus 2017, 11:51:09 »
Hey Ronald,

Bedankt voor de info.
Had zo'n vermoeden inderdaad.

En in het begin waren al die lange styreenstroken zo flexibel als maar kan zijn, ondertussen met alle dwarsverbindingen en kruisverbanden die er nu al in het draagwerk zitten, valt op hoe stevig dit stuk al eigenlijk geworden is. En dan staan de portalen met hun tussenverbindingen er nog niet eens op.
Aangenaam verrast op dat vlak van styreen.
Je merkt echt wel door dit kruis of driehoeksverband dat je stevigheid in je constructies brengt.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #50 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:59:57 »
Mooi te zien dat je weer bezig bent met je brug. Het ziet er goed uit!

Hopelijk heb je je niet teveel verkeken op die eerste en laatste portaal, want van dat soort werk komt er nog veel, veel en veeeeeeeeeeeeeel meer .....  ;D ;D ;D

Succes en vooral veel plezier!


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #51 Gepost op: 14 augustus 2017, 13:55:14 »
Lol ! Bedankt voor de moed Jeroen ! ;)

Ze ziet er in elk geval nog zeker niet zo goed uit als de jouwe hoor Jeroen ;)
Als je goed kijkt, zie je dat ik op de portalen nog geen klinknagelplaten heb steken aan de verbindingen tussen de verschillende profielen ;)
Is een werkje dat ik vermoeddellijk één dezer dagen ga doen. Moet in elk geval gebeuren voor de portalen op het draagwerk worden vastgezet.

Het grappige is btw, dat toen ik begon met jou naslagwerk uit te printen van de brug, ik eerst heel de boel heb nagelezen en herlezen, om te begrijpen wat er stond ( vooral dan als je begon over balkje zoveel mm op zoveel millimeter, aan profiel zus, dwarsbalk zo etc etc ). En in veel gevallen begrijp je het op de duur wel, in een aantal gevallen denk je dat je het begrepen had, en in sommige gevallen, kom je nu als je op dat punt bent met je eigen brug tot de vaststelling da tje helemaal iets anders bedoelde, en dat dat eigenlijk exact is wat je op dat moment zelf aan het doen bent ! :D
Gewoon grappig eigenlijk.
Het is in elk geval enorm boeiend om de brug te maken en de progressie erin te zien.

In elk geval straks ff langs de treinshop, die is blijkbaar open vandaag ( wat niet evident is, aangezien veel zaken vandaag een brugdag maken in Belgie, morgen namelijk feestdag ).
Dus de L-profielen voor de zijkant zullen deze week verder geplaatst worden en afgewerkt.

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #52 Gepost op: 14 augustus 2017, 16:06:24 »
Ik weet er alles van. Ben nu bezig met de inspectie paden te bekleden met roosters. Wat een werk is dat. En dan doe jij het nog in H0 formaat en ik dus in N.
Maar lekker door gaan. Op den duur zie je jou werk tot iets moois worden. Dat merk ik nu. Dat ik er bijna ben.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #53 Gepost op: 14 augustus 2017, 22:00:10 »
Na het werk vandaag even bij de treinwinkel binnengesprongen waar ik langs kom als ik in Nederland gewerkt heb en een metertje L-profiel meegebracht om de zijkant van het draagwerk verder af te werken. En dat lukte met niet al teveel moeite.
Kon ik verder doen met de dwarse liggers te monteren .... kom je tot de conclusie dat je niet genoeg evergreen 177 hiervoor hebt. *grom*
Gaan we komende dagen/weken maar wat andere kleinigheden aan de brug afwerken.
Ook hadden ze geen Roco Line G4, die ik wil gebruiken als rails op de brug, dus dat zal ook even wachten worden, eventueel eind deze maan din Houten proberen te scoren.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #54 Gepost op: 15 augustus 2017, 22:11:07 »
Vandaag een meevallertje gehad ivm het styreen.
Naar Aken geweest ivm slecht weer thuis en de geplande werken in de tuin thuis niet kunnen doen, echter had de gekende shop daar niet het styreen dat ik nodig had, gelukkig wou een supervriendelijke treinzaakeigenaar na een telefoontje om te horen of ze vandaag open waren ( feestdag in Belgie ), zijn deuren 10 minuutjes voor ons open doen ( met een gezellige babbel die iets langer duurde gratis erbij :) ).
Evergreen dus sneller terug in huis dan gepland, en dat werd dan ook onmiddellijk in de loop van de vooravond soldaat gemaakt.

Sinds zonet staat de brug er nu zo bij :



Het visgraatverband is dus overal aangepast naar het kruisverband op het draagwerk van de brug.
Tevens zijn over de ganse lengte van de brug reeds 4 vierkante styreenrepen geplaatst : 1 van 5x5mm aan de buitenkanten van de brug, deze dient om de verschillende portalen mee te klemmen tegen het L-profiel dat letterlijk de zijkant is van de brug. Naar stevigheid van de brug zijn deze 2 repen weer een serieuze extra versteviging. De brug is nu makkelijk op 1 hand op te heffen in het midden, en amper doorbuigt. De andere 2 styreenrepen zitten in het midden van de brug en zijn elk 2x2mm.
Deze hebben een 2 voudige functie : 1) dienen om de 2 sporen die op de brug komen tegen te kunnen plaatsen, en om in dit geval aangezien beiden in het midden liggen, de brugbedekking op te kunnen plaatsen.
Aan de 2 buitenkanten van de brug zal aan elke kant ook nog eens zo 2 repels van 2x2mm komen om ook daar de brugbedekking op te kunnen plaatsen, de binnenste van deze repel aan elke kant, gaat tevens ook dienen om de buitenzijde van elk spoor weer te blokkeren, zodat het spoor mooi tussen deze repels vast ligt ( niet dat het spoor los komt te liggen op de brug, maar beetje extra stevigheid kan nooit kwaad.

Een klein detail van één van de eindportalen, wat bovenstaande uitleg ook wat visueler verduidelijkt :



Uiterst links van het portaal zit dus de zijkant van het L-profiel, dat ook letterlijk de zijkant van de brug vormt.
Dan dus het eindportaal dat geklemd zit tussen dit L-profiel en vlak rechts ervan de styreenbalk van 5x5mm die over de ganse lengte van de brug zit.
Dan een stukje open plek ( waar dus nog over gans de lengte van de brug oa 2 keer een styreenstrip komt van 2x2mm voor de brugbedekking + 1 spoor )
Dan zie je de 2 styreenstrips over de ganse lengte van de brug van 2x2mm die dienen voor de brugbedekking tussen de 2 sporen in.
Rechts daarvaan terug een 5x5mm balk over de ganse lengte waar vlak naast de andere kant van het eindportaal steek.
En rechts van die portaalvoet de andere zijkant van de brug, welke het andere L-Profiel is.
Mischien ook al goed om even te vertellen : door de 2 strips van 2x2mm te plaatsen, moest de plek van de sporen op de brug reeds gekend zijn, dat is gedaan adhv één of andere NEM norm, die voorschrijft dat sporen in Ho schaal op 5,1 cm centerspoor afstand van elkaar moeten bevinden. In ons geval is dus de afstand tussen beide spoorcenters ook voorzien op 5,1 cm.
Verder niet veel over te vertellen. Vragen ? Nee ? OK, volgende foto ! :)



Op zich niet zo speciaal, maar het maakt wel duidelijker hoe het kruisverband van de brug eruit ziet.
Ook zie je hier de verschillende balken die reeds geplaatst zijn over de ganse lengte van de brug.
Hier komen zoals eerder gezegd nog 4 styreenstrips van 2x2mm bij voor de brugbedekking langs beide zijkanten van de sporen.

Voila, dat is alles voor vandaag.
Komende dagen dus de strips van 2x2mm over de lengte van de brug leggen, en één en ander eens verder bestuderen in het stappenplan van Jeroen, wat echt een enorme hulp is.
Aandachtige lezers die ook Jeroens prachtige bouwproces hebben gevolgd, hebben waarschijnlijk ook al gezien dat ondanks ik het bouwproces van Jeroen in grote delen volg er toch ook al een eigen draai hier en daar aan gegeven wordt, wat ook wel beetje mijn bedoeling is. De brug die ik bouw gaat zich ooit in een Duits landschap moeten bevinden, dus oa de bovenleiding die er gaat inkomen zal adhv Duitse portalen worden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #55 Gepost op: 16 augustus 2017, 07:07:43 »
Ziet erg fraai uit, Bart! Top!

Erg leuk ook om te zien dat je mijn bouwverslag als leidraad gebruikt, maar hier ook verbeteringen infdoorvoert.

Over die 2x2 mm strips heb ik nog wel een vraag. Zijn deze hoog genoeg, zodat ze boven de dwarsliggers van je rails uitsteken? Om de vloer zo zo strak mogelijk af te werken heb ik aan de buitenzijden van de sporen het styreen van de vloer op een dusdanige hoogte gebracht dat de vloerplaten precies tegen de hals van de spoorstaaf zitten, dus exact onder de spoorstaafkop. Daarbij moet de balk waar de vloer op komt dus ook een fractie hoger zijn dan de railschoenen op de dwarsliggers. Tussen de spoorstaven van elk spoor heb ik dezelfde hoogte aangehouden, maar daar een ruimte tussen de spoorstaaf en de vloer gelaten, uiteraard vanwege de flenzen van de treinwielen.

De vloerplaten heb ik overigens op de balk van 4,8x4,8mm gelijmd die de portalen inklemd. De spoorstaafkoppen moeten dan dus hoger liggen dan de 4,8mm + dikte van de vloerplaten.

Hou er rekening mee dat ik bij mijn brug de relatief hoge Märklin K-rails heb gebruikt. Om de spoorstaafkoppen van jouw te gebruiken rails boven de balken van 4,8mm + dikte van je vloerplaten te krijgen, heb je kans dat je jouw rails nu met een paar mm moet ophogen. Meet dat nu dus eerst op.

Verder nog een tip over de kruisverbanden van het frame: ik zou in ieder geval aan de onderzijde van het brugframe rechthoekige plaatjes met afgeschuinde hoekjes op het midden van de kruizen plakken, zodat je daar de klinknagelplaten nabootst. Dat maakt het geheel helemaal af. Als je je rails nog moet ophogen, kun je deze plaatjes ook aan de bovenzijde van de kruizen aanbrengen.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #56 Gepost op: 16 augustus 2017, 08:10:44 »
Hey Jeroen,

Tja, jou bouwverslag is dan ook bijna een naslagwerk op zich.
Ik had zelf niet aan mijn brug begonnen zonder jou draadje ! Dan had er denk ik op mijn toekomstige baan nooit zo'n mastodont van een brug gekomen.
Het grappige is, en dat heb je ook zelf aangegeven : ook al is het je eerste keer met styreen dat je werkt, vanaf dat je er mee bezig bent, gaat het wel vanzelf op de duur, en dat ondervind ik nu ook ( al zijn er toch af en toe nog enkele koudwatermomenten :) ).

Ivm de 2x2mm strips, dat had ik al uitgemeten, normaal zou de vloerplaat net gelijk moeten komen met de bovenzijde van de rail en net over de spoorstaven.
Moest het toch niet zijn ( Roco Line rail is normaal 2,1 mm hoog ), dan kan ik zoals je zelf aangeeft nog over gans de lengte een stukje van 0,1mm lijmen. Maar van wat ik eergisteren getest had, zou het net moeten lukken.

Wat betrefd de 4,8mm balken die de portalen klemmen, dat was me eergisteren bij het proefpassen ook opgevallen dat deze momenteel ( zonder enige andere aanpassingen ) eigenlijk net boven de brugbedekking zullen komen te liggen en dus boven de railhoogte.
Moet ik even over nadenken of ik dat ga laten, of inderdaad de sporen zelf iets hoger ga leggen.
Komt inderdaad doordat jij met de hogere K-rails werkt. Had ik eigenlijk op voorhand aan moeten denken, dan had ik daar al bv 2 mm balken kunnen gebruiken. Al denk ik dat de 2 mm strips niet voldoende kracht geven om de brug over de lengte echt stevigheid te geven en de portalen mooi strak vast te zetten.
Vinden we in elk geval wel een oplossing voor.

Ivm de klinknagelplaten voor de kruisverbanden onder de brug : Je loopt voor op men planning ;)
Ik had er eerst nog niet bij stilgestaan toen er enkel nog het visgraatverband was, maar toen de helft van de brug in kruisverband stond en ik de onderkant zag, dan heb je wel zoiets van : OK, dit is niet zo netjes als je hoopt. Het is dan inderdaad wel de onderkant, maar in het echte worden die dingen toch ook met klinknagelplaten vastgezet.
Dus die stonden sindsdien op het todo lijstje, naast de klinknagelplaten op de portalen die ik nog moet doen.
Stel het wel zoveel mogelijk uit, omdat het zo'n *** repetitief werkje is :D
Maar vermoed dat het kortelings toch gaat moeten gedaan worden, want vanaf de portalen worden vastgezet en onderling verbonden, kan je er echt niet meer aan, de onderkant nog wel, maar ja, 't is beter eens even door te bijten, en dan is dat ook ineens gedaan en afgewerkt.

Bedankt voor de tips !

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #57 Gepost op: 17 augustus 2017, 09:17:35 »
Kleine update.

Naar aanleiding van de vorige post van Jeroen had ik gisteravond al even thuis op mijn brug één en ander verder bekeken, gepast en gecheckt op internet.
Dit vooral op vlak van de vloerbedekking van de brug die tussen de sporen komt.

Op internet vond ik daar trouwens deze foto over :


Foto van een zekere Hendrik Ploeger.

Op deze foto, van denk zowat 99,9% zeker de rijnspoorbrug in Oosterbeek, is duidelijk te zien dat de vloerbedekking van de ganse brug eigenlijk gelijk loopt over de ganse breedte van de brug.
Probleem dat zich momenteel bij mij voor doet, is dat ik dus om de portalen te klemmen strips van 5x5mm heb gebruikt over de ganse lengte van de brug.
Voor de rails te klemmen, gebruikte ik strips van 2x2mm over gans de lengte.
Iedereen die een beetje kan rekenen ziet onmiddellijk waar het probleem gaat gebeuren, ook al komt er toch nog op deze 2mm strips een plaat voor de vloer van 1 of 1,5 mm, je gaat nog steeds een 1,5 of 2 mm met je vloerplaat uitkomen onder de 5x5mm strip over de ganse lengte.
Nu op zich zou je daar nog min of meer mee kunnen leven, al is het eerder met dit soort van uitdrukking :  :-\
Bijkomend probleempje, aan de buitenzijde van deze 5x5mm strip, dus langs de kant waar de portaalpoten komen te steken, moeten dan steeds de vloerbedekking strips tussen elk portaal apart gesneden en gelijmd worden. Op zich zou dat gaan, maar laten we eerlijk zijn, gaat nooit zo mooi worden als dat de vloerbedekking 1 geheel wordt.
Dat allemaal in het achterhoofd houdend, was er maar 1 conclusie : we nemen weer even Jeroens naslagwerk over zijn brug er weer bij ! ( serieus Jeroen : had al een printout van jou posts thuis liggen van je bouwverslag, maar werk dit verder mooi uit, met gedetailleerde schetsen etc, schrijf Miba aan ofzo, en je kan er een Miba Special van laten maken genaamd : Brücken fur echte männer ! :D )
Zonet op men werk even door het draadje van Jeroen gegaan aan het deel waar hij de sporen vastlegt op het draagwerk en de vloerbedekking doet, en blijkbaar ben ikzelf dus enkele belangrijke strips vergeten die ook over de ganse lengte van de brug gaan.
Vanavond dus even thuis weer wat passen en opmeten hoe en wat we juist gaan moeten doen om dit te corrigeren.
Tevens moet ik dan ook de portalen even plaatsen + rail + trein, om de hoogte te checken ivm de bovenleidig die er bij in moet komen. Het verschil gaat naar ik zo direct kan bedenken max een 5 mm zijn in hoogte, maar dat wil ook zeggen dat de portalen daardoor eigenlijk 5 mm minder hoogte hebben tot de onderkant bovenleiding, en deze mag natuurlijk niet te laag komen hangen of dat gaat niet mooi ogen. Eventueel moet ik de gaten waar de portalen in komen in het draagwerk van de brug, telkes een stripje van een paar millimeter hoog lijmen, waardor de portalen terug een paar millimeter in hoogte omhoog komen.
Maar dat is dus huiswerk voor vanavond.
Het verwijderen van de huidige strips op de brug gaat niet, ik gebruik het blauwe revell lijmpotje om men styreen te lijmen normaal, en als je dat eerst even uiteenwrijft en vervolgens goed de styreen op elkaar drukt, smelt het een beetje in elkaar. In extremis zou je dat nog wel stukje bij beetje kunnen stuk trekken, al ga ik dat niet doen, maar de 2mm strips had ik aangezien ik niet telkens dwarsligger per dwarsligger wou lijmen, vasthouden drukken, repeat x20 doen en heb ik daarvoor loctite gebruikt. Voor mensen die dat niet moesten kennen, is een type lijm waarmee je vervelende kinderen stilkrijgt binnen 2 seconden door een miniscuul drupje lijm ervan op hun lippen te doen :D

Wordt dus vervolgd :)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5105
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #58 Gepost op: 17 augustus 2017, 10:05:14 »
Hoi Bart,

De foto is absoluut 100% zeker de Oosterbeekse Rijnspoorbrug.

Ik hoop dat je qua hoogte goed uit ga komen, maar het enigszins ophogen van je sporen lijkt mij de meest haalbare optie, zodat de vloer op die balken van 5mm gelegd kan worden. Denk ook nog even na of je voedingsdraden of bezetmelddraden in je sporen op de brug krijgt, want dan is het aan te bevelen om ook een kabelgoot aan te leggen. Ik heb dat gedaan door naast beide sporen een hol vierkant styreen profiel van 5 x 5 mm te plaatsen.

Overigens is mijn brug ook niet exact nagebouwd van de werkelijke brug. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om het hekwerk tussen de portalen te plaatsen in plaats van een doorgaand hekwerk aan de buitenkant van de brug. Ik heb daarvoor gekozen om meerdere redenen:

1) De vloer krijg je nooit exact passend om alle portalen heen, zeker niet omdat de portalen H balken zijn. Die vloer krijg je nooit strak in de holtes van die H. Ik heb daarom de uitsparingen in de vloerplaten om de portalen iets ruimer uitgesneden. De kieren die je om de portalen krijgt, heb ik weggewerkt door 4,8mm brede balkjes te maken die tussen de holtes van twee portalen passen. De uiteinden van deze balkjes moet je dan in de breedte wat dunner maken, zodat de benen van de H's van beide portalen om deze balkjes sluiten. Tussen de portalen heb je dan dus al een opstaande rand, wat de echte brug niet heeft. Ik heb aan de sporenkant van de portalen vervolgens nog een klein stripje tegen deze opstaande rand geplakt, over de hele lengte van de brug, zodat de kieren aan die kant van de vloer ook weggewerkt zijn.

2) De hekjes heb ik op die balkjes geplaatst die tussen de portalen gelegd zijn. Ik heb daarvoor in de balkjes gaatjes geboord waar de pootjes van de hekjes in passen. De hekjes heb ik daarna in deze gaatjes vastgelijmd. Het balkje werd dus met hekje en al tussen de portalen geplaatst. Hierdoor sluit je de uiteinden van de hekjes dus op in de holtes van de portalen, zodat de hekjes veel minder kwetsbaar zijn dan wanneer je ze aanbrengt zoals op de echte brug.

Veel succes met de verdere bouw en als je vragen hebt, dan merk ik het wel.  ;)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #59 Gepost op: 17 augustus 2017, 10:30:20 »
Hey Jeroen,

Ja, de hoogte van de vloer komt wel goed.
Misschien ineens even de korte pijn kiezen en de 2mm balkjes er gewoon uithalen.
Enfin, zie ik vanavond wel na het hersenpijnigingsuurtje thuis :)

Betrefende je opmerking over de voeding + bezetmeldingsdraden :
Had hier ook al aan gedacht, maar ik bedenk me het volgende, en was daardoor van plan om de voeding + bezetmelding eigenlijk op de uiteinden van de ganse brug te doen ( brug + aanbruggen zou ongeveer op 2 meter uitkomen ).
Twee meter lijkt me niet onoverkomelijk voor digitale (spannings)voeding ?
Bezetmelding zou ik ook vlak voor en na de brug in de rails van de baan zelf willen plaatsen, aangezien ik oa met treinlengtes van ongeveer 2,5 meter ga zitten ( loc + max 8 personenwagons ). Dus lijkt me een bedradingsprobleem uitgespaard.
Wat denk jij daarover/is jou ervaring daar mee ? Want bij mij is het momenteel enkel nog maar theorie, wegens nog geen echte baan om dit effectief op te testen.

Net even je opmerking gecheckt betreffende  het hekwerk op jou fotos.
En dat is inderdaad duidelijk met je uitleg. Het was me daarvoor eigenlijk nog niet opgevallen dat je dit hekwerk al direct in stukken mee gedaan hebt bij de verbinding van de verschillende portalen met elkaar. Weet je trouwens toevallig nog van welk merk dit hekwerk was ?
Bijkomend trouwens nu ook opgevallen dat je bij de portalen aan de binnenzijde van de brug nog een soort van schuin sukje hebt geplaatst ter ondersteuning van de portalen zelf, die ik nu ook net pas opmerkg op de foto hierboven van de echte Oosterbeekbrug. De bijkomende details blijven zich maar opstapelen :)
Ik ga het vanavond alvast eens bekijken ook of ik het net als jij tussen de portalen ga zetten, of toch een oplossing ga proberen uit te vogelen om het hekwerk echt aan de buitenzijde van de portalen te kunnen plaatsen. Wat wel als gevolg zal hebben dat ik dus inderdaad een oplossing moet vinden voor de gaten die de H-profielen van de portalen in de vloerplaat geven.

Het brengt eigenlijk wel leuk denkwerk met zich mee de bouw van zo'n brug. Je lost iets op, wat dan weer iets nders teweegbrengt :)
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2017, 10:36:24 door Falcon10 »