Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 14427 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #45 Gepost op: 19 November 2016, 18:30:22 »
[verbaasdmodus]Als ik op Maps kijk zitten er tussen Winsum en Sauwerd 6 van deze overwegen..
Hoe kan het dat juist op deze zoveel ongelukken gebeuren..[/verbaasdmodus]

Verder valt mij op dat ze met een dikke 500 meter nieuwe weg. Deze overweg kunnen laten vervallen.
Verder Valt mij op dat er aan de Voslaan maar 2 Woningen/bedrijven zitten.
Kortom ik snap er de ballen niet van.. ??? ???
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

guest7823

  • Gast
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #46 Gepost op: 19 November 2016, 18:34:10 »
In eerste instantie was ik geneigd om te zeggen dat een machinist geen schuld kan treffen en daarmee geen verdachte kan zijn.

Echter.........

- je hebt de theoretische mogelijkheid dat de machinist een STS doet bij een stoptonende stop-doorschakeling. Indien je bij een stoptonend stop-doorschakeling een STS doet, kan je aanrijsectie te dicht op de overweg zitten voor de snelheid die je dan hebt. Echter dat kan je snel uitsluiten want geen stop-door -> geen verandering mbt STS
- voor overwegen gelden zichtlijnen en soms daarmee samenhangende baanvaksnelheid. Als een machinst harder heeft gereden dan de baanvaksnelheid, kan het gebeuren dat de trein domweg eerder op de overweg was dan dat de weggebruiker de trein heeft kunnen waarnemen. Strikt genomen is het dan nog steeds, volgens mij, de verantwoordelijkheid van de weggebruiker, maar de handelswijze van de betreffende machinist heeft dan wel bijgedragen aan het ongeval. Ergo ..... verdachte.

De term verdachte klinkt verder naar, maar levert naast een aantal plichten ook een paar rechten en een vorm van bescherming op. Dus ........

Het ligt wat genuanceerder dan het op het eerste gezicht lijkt

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #47 Gepost op: 19 November 2016, 18:37:03 »
Iemand al eens op Google Earth naar de situatie ter plekke gekeken? Het uitzicht is maximaal en het straatje leidt naar 2 (!) panden. In Trouw stond vanochtend een artikel over het ongeval, waarin de advocaat van de familie van een eerder slachtoffer betoogde dat het een drukke overweg betrof met 4 (vier) treinen per uur en 50 à 60 passanten per dag. Het aantal kruisende verkeersbewegingen is dus mijns inziens te verwaarlozen. Triest wat er gebeurd is, maar zoals VFR hierboven opmerkte heeft ook het wegverkeer zijn eigen verantwoordelijkheid hierin. Is het echt nodig om deze overweg te beveiligen? Er zijn talloze verkeerspunten waar het veel drukker is, zonder dat er lichten of bomen worden geëist omdat het gevaarlijk zou zijn. Waarom toch altijd die twee maten waarmee gemeten wordt als het om spoorwegen gaat?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #48 Gepost op: 19 November 2016, 18:43:41 »
Verder valt mij op dat ze met een dikke 500 meter nieuwe weg. Deze overweg kunnen laten vervallen.
Verder Valt mij op dat er aan de Voslaan maar 2 Woningen/bedrijven zitten.

- Een nieuwe overweg moet worden betaald door Prorail. Als ze die weg kunnen halen hoeven ze er nooit meer naar om te kijken.
- Een nieuwe weg moet worden betaald door de Gemeente en die zal dan ook voor het onderhoud moeten opdraaien.

Dat maar 2 woningen of bedrijven aan de weg zitten, speelt geen rol, Het is nu een openbare weg en die kun je niet zomaar weghalen. Je kunt de eigenaren of bewoners niet op een afgesloten eiland plaatsen.

Sander

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #49 Gepost op: 19 November 2016, 18:54:56 »
- Een nieuwe overweg moet worden betaald door Prorail. Als ze die weg kunnen halen hoeven ze er nooit meer naar om te kijken.
- Een nieuwe weg moet worden betaald door de Gemeente en die zal dan ook voor het onderhoud moeten opdraaien.

Dat maar 2 woningen of bedrijven aan de weg zitten, speelt geen rol, Het is nu een openbare weg en die kun je niet zomaar weghalen. Je kunt de eigenaren of bewoners niet op een afgesloten eiland plaatsen.

Sander

Dat zeg ik toch ook niet..



Verder valt mij op dat ze met een dikke 500 meter nieuwe weg. Deze overweg kunnen laten vervallen.


Dat hoeft geen dubbelbaans weg te zijn dat is het nou ook niet. En gezien het gebruik. kan ik mij niet voorstellen dat er vaak of veel groot onderhoud aan gedaan zal  of moeten worden.
Wat kost de maatschappij meer......
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #50 Gepost op: 19 November 2016, 19:10:35 »
Iemand al eens op Google Earth naar de situatie ter plekke gekeken?

Ja. Het betreft deze overweg. Ik meen een buurman/boer die met de chauffeur heeft gesproken vlak na het ongeluk, verklaarde dat de chauffeur heeft gezegd dat hij verblind werd door de zon. Echter kwam de trein uit noordelijke richting. Het ging namelijk om trein 37644. Het ongeluk is dus tussen 11.56 en 12.01 gebeurd. De zon kwam dus uit het zuiden en stond relatief hoog.
De trein heeft de vrachtwagen geschampt en het is aannemelijk dat de vrachtwagen uit het oosten kwam als hij last van de zon heeft gehad. Het is echter niet realistisch dat de chauffeur verblind is door de zon aangezien de trein uit het noorden kwam. Indien de chauffeur uit westelijke richting kwam geldt hetzelfde verhaal.

Ook de zichtlijnen zijn prima. Er is weinig bebouwing er staan ook geen grote bossages. Ik vind het dus een vreemd verhaal. Ik ga er niet vanuit dat iemand zomaar zijn vrachtwagen voor de trein gooit namelijk.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #51 Gepost op: 19 November 2016, 19:16:27 »
Ik zet m'n geld op mobiele telefoon gebruik/instellen tomtom.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #52 Gepost op: 19 November 2016, 19:27:51 »
Helemaal eens met Daan.
Ik hrb gisteren al gekeken bij G E en zag weiland met wat bomen  ,die verder weg staan.Je kan zeker 300m ver onbelemmerd kijken. 
En een trein die uit het Noorden kwam ,is nog goed verlicht door de zon ook ! Verblinding door de zon is een standaard smoes geloof ik bij zulke ongevallen.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #53 Gepost op: 19 November 2016, 19:34:46 »
http://railtrash.jalbum.net/Santpoort_Noord-IJmuiden_(2006)/09_DSCN6491.jpg
een fluitbord aan weerszijden was ook geen dure investering geweest voor de spoorbeheerder, in een poging om het wegverkeer op dit soort overweggetjes bij de les te houden...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #54 Gepost op: 19 November 2016, 20:35:39 »
Ach, het is maar hoe je het allemaal bekijkt. Stel je komt aanrijden met je vrachtwagen en je kijkt naar links, gevaarlijk punt dus langzaam rijden of stil gaan staan:



Er komt niks aan, de bomenrij staat op 200 meter.



Je kijkt naar rechts, komt ook niks aan. Je bent zwaar beladen rijd rustig met 10 km/uur over de overweg. Ondertussen keek je 2 seconden geleden dus naar links, je was 5 meter van de overweg en bent 12 meter lang. Kost je bijna (2,7 m/sec op 17 meter) 7 seconden om de overweg helemaal over te steken. Maar het laatst keek je naar rechts, 2 seconden daarvoor dus naar links, dus vanaf dat punt duurde het 9 seconden.

Stel nu dat er net op dat moment een trein aan komt met 100 km/u (28 m/s), die overbrugt die 200 meter dus in 200:28=7,14 seconden dan ligt je achterkant eraf en de trein in de sloot.

Ik vind het zo makkelijk om te zeggen "dan moet je maar defensief rijden", "een trein heeft altijd voorrang", "Er is genoeg zicht" etc.
Als iedereen zo reed hadden we geen bewaakte spoorwegovergangen nodig......

Soms zijn ongelukken niet te voorkomen zonder techniek (AHOB).

René.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2016, 20:38:41 door René 4312. Reden: Naam eronder gezet. »
René

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #55 Gepost op: 19 November 2016, 20:43:59 »
De raad voor de veiligheid hoeft helemaal geen onderzoek te doen...... Jullie zijn veel beter :)

[sarcasme-modus uit] ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #56 Gepost op: 19 November 2016, 20:48:22 »
Ronald,

Ik wil alleen maar aangeven dat het zo makkelijk is om de chauffeur maar meteen de schuld te geven. Mobieltje gebruikt, niet gekeken of wat dan ook.
Het lijkt mij gewoon een gevaarlijke plek.

(Had je sarcasme modus gezien.)
René

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #57 Gepost op: 19 November 2016, 21:50:45 »
Baanvaksnelheid is daar 80, maar dat doet er niet toe.

Slotje er op en wachten op de onderzoeksresultaten,
speculaas haal ik liever in de winkel.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RedHeart

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #58 Gepost op: 19 November 2016, 21:52:11 »
Wel of niet 28 km per seconde aan komen zwaaien, dat maakt in z'n geheel niet uit! Beiden hadden uit moeten kijken. Bij het naderen van een overweg door een trein - vooral een onbewaakte - dient de machinist z'n snelheid te temperen; immers, hij hoeft niet eens links of rechts uit te kijken. Hij had bij deze dus één kijkrichting.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #59 Gepost op: 19 November 2016, 21:52:53 »
Robberjan spuculaas is hier nog maar weinig uitgedeeld. het meeste van de berichten gaan juist over de feiten!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.