Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:12:55
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:08:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 08:04:18
Draadloos Mobile Station? door bask185
Vandaag om 08:01:44
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door GD
Vandaag om 07:53:59
Albert's fantasie in schaal 0e door GD
Vandaag om 07:39:33
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Huup
Vandaag om 07:18:17
Cranicher Altbahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:52:42
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door ceuleer
Vandaag om 06:02:42
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 05:54:03
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel? door Pmfrl
Vandaag om 05:16:17
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
Vandaag om 02:03:52
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Duoblock
Vandaag om 01:58:51
Waar is kurkplaat te koop ? door Butselboy
Vandaag om 00:29:57
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:22:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:06:34
Intellibox 1 met Digikeijs 5033 door hein frunt
Vandaag om 00:00:48
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
20 januari 2021, 23:54:52
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 januari 2021, 23:50:33
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Rob Bennis
20 januari 2021, 23:34:22
Deutsche Gründlichkeit ;-) door Duoblock
20 januari 2021, 23:22:54
Heris 2021, nieuws van de fabrikant door Chris
20 januari 2021, 23:21:15
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
20 januari 2021, 23:02:35
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
20 januari 2021, 22:54:00
Projekt 083-338 door Noordernet
20 januari 2021, 22:44:25
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door Rob Ellerman
20 januari 2021, 22:31:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
20 januari 2021, 21:37:58
Update: baan in de tropen door Arjen52
20 januari 2021, 21:37:47
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Reinout van Rees
20 januari 2021, 21:34:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 januari 2021, 21:15:27
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 9185 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #75 Gepost op: 24 november 2016, 08:43:24 »
Iedere burger, ook een machinist, wordt bij elk ongeval waar politie bij betrokken wordt, gewonden of niet, aanvankelijk gehoord als getuige. Je bent in Nederland namelijk volgens de hier geldende wetten onschuldig tot schuld bewezen is. Pas als er verdenking of constatering plaatsvindt van een mogelijk strafbaar feit kan aanhouding plaatsvinden. Pas na die aanhouding kan je gehoord worden als verdachte. Machinisten bij NSR worden nadrukkelijk geïnstrueerd bij horen door een politiefunctionaris nadrukkelijk te vragen of ze gehoord worden als getuige of verdachte. Dit moet nl nadrukkelijk verteld worden. Bij horen als verdachte wordt de NSR machinist geadviseerd pas een verklaring af te leggen nadat juristen van NS zijn ingeschakeld.
Het is per definitie NIET zo dat je standaard als verdachte gehoord wordt, hier is een specifieke procedure voor nodig.
Dit zou ook niet anders kunnen omdat indien je als verdachte wordt aangemerkt er eerst een aanhouding dient plaats te vinden volgens het Nederlands strafrecht.

Het Wetboek van Strafvordering (SV) formuleert dit als volgt:
Artikel 27
Lid 1: Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit. Lid 2: Daarna wordt als verdachte aangemerkt degene tegen wie de vervolging is gericht.
Elke verdachte heeft bepaalde rechten. Dit is geregeld in het Wetboek van Strafvordering (Eerste Boek, titel II).
Deze rechten zijn onder andere:
Het recht op een zelfgekozen raadsman (zie artikel 28, lid 1 SV)
Het recht op contact met zijn raadsman (zie artikel 28, lid 2 SV)
Het recht om te zwijgen (zie artikel 29, lid 1 SV)
Het recht om kennis te nemen van de processtukken (toegang tot sommige stukken kan echter geweigerd worden indien het belang van het onderzoek dat vordert)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #76 Gepost op: 24 november 2016, 09:18:23 »
Duidelijke uiteenzetting Wilco...

Toch valt er in berichtgeving in de media met grote regelmaat te lezen "beide bestuurders zijn aangehouden voor verhoor" naar mijn bescheiden mening wordt je bij aanhouding toch echt aangemerkt als verdachte.
Komt dit dan doordat men hier staande houding en aanhouding verward, of liggen de zaken bij een mogelijk begaan van een strafbaar feit volgens art. 6 WVW toch iets anders dan zoals bepaalt in het de jou aangehaalde artikel uit het Sv?
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
    • kusee.nl
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #77 Gepost op: 24 november 2016, 09:21:13 »
Ik heb even op Google Maps gekeken, en zie een aantal zaken:
- De spoorlijn ligt in een (flauwe) bocht)
- Ten noorden van de overweg staan op ca.200 meter een aantal struiken/bomen
- Nader je de overweg vanuit het westen, dan heb je amper die 200 meter zicht op de spoorlijn.

Volgens wat ik eerder las, kwam de trein uit noordelijke richting. Als die melkauto richtig oosten reed, dan heeft de chauffeur bij die 200 meter dus ongeveer 5 tot 6 seconden om de trein te kunnen zien aankomen.
Zo'n grote melkauto rijdt op zo'n klein smal weggetje met betonplaten natuurlijk niet zo hard.

Is mijn conclusie nu zo vreemd, dat het toch wel een erg gevaarlijke situatie is?

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 568
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #78 Gepost op: 24 november 2016, 09:45:16 »
Wimk,

die conclusie had ik ook.

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19483
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #79 Gepost op: 24 november 2016, 09:51:53 »
Het zijn zeker gevaarlijke situaties.
Alleen in dit geval heeft de auto de trein in de flank geraakt als ik het goed heb begrepen. Dan moet de trein al dichtbij zijn geweest.

Het zijn ook gevaarlijke situaties omdat mensen nu eenmaal feilbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2016, 09:55:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4099
    • Modeltrein projecten
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #80 Gepost op: 24 november 2016, 11:21:39 »
Als de trein uit het noorden kwam en hij is geraakt in de linkerflank, dan kwam de vrachtwagen uit het westen oosten en had ie meer zicht dan andersom.

En wat Henk zegt. Het is niet zo dat de trein de vrachtwagen vol geramd heeft. Zegt iets over het moment.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2016, 12:21:54 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #81 Gepost op: 24 november 2016, 12:19:29 »
Je redenering klopt niet. De vrachtwagen kwam dan uit het oosten.
En als je op Google Maps kijkt, zie je dan ook dat de boerderijen aan
de Voslaan ten oosten van de spoorbaan liggen.


Steyn

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4099
    • Modeltrein projecten
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #82 Gepost op: 24 november 2016, 12:21:24 »
Sorry, ik bedoelde oost. 8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #83 Gepost op: 24 november 2016, 12:22:39 »
Daar komen de wijzen vandaan, dus het zij je vergeven.   ;)


Steyn