Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 13108 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #60 Gepost op: 19 november 2016, 21:55:59 »
Wel of niet 28 km per seconde aan komen zwaaien, dat maakt in z'n geheel niet uit!
Nou nou, Arriva is wel snel, maar een baan om de aarde

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #61 Gepost op: 19 november 2016, 22:01:16 »
.....dient de machinist z'n snelheid te temperen; ..
Vreemde opmerking. De machinist kon die melkwagen waarschijnlijk al van verre zien. Maar hij mag ook verwachten dat die wagen even wacht met oversteken tot de trein voorbij is. En als die wagen toch oversteekt, dan kan de machinist wel al zijn ankers uitgooien, maar op tijd stoppen gaat hem niet meer lukken.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #62 Gepost op: 19 november 2016, 22:06:13 »
Los van wat er nu gebeurd is herinner ik me een aflevering van de "gevaarlijkste wegen SBS6" zat Winsum daar toen bij volgens mij omdat er al een keer een dodelijk ongeluk gebeurd was.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #63 Gepost op: 19 november 2016, 22:07:48 »
Vreemde opmerking. De machinist kon die melkwagen waarschijnlijk al van verre zien. Maar hij mag ook verwachten dat die wagen even wacht met oversteken tot de trein voorbij is. En als die wagen toch oversteekt, dan kan de machinist wel al zijn ankers uitgooien, maar op tijd stoppen gaat hem niet meer lukken.


Mijn idee, Klaas. Maar daar wordt elders anders over gedacht.
De machinist is namelijk verhoord als verdachte!  :o

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/ook-machinist-52-van-treinongeluk-winsum-verhoord-als-verdachte


Steyn

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #64 Gepost op: 19 november 2016, 22:22:33 »
En wat is daar zo gek aan?
Nou als de man zou kunnen uitwijken of op tijd het stel tot stilstand zou moeten kunnen krijgen.
Dan zou het niet zo gek zijn, maar als machinist ben je veelal alleen maar toeschouwer hoor.
Zeker als er iemand is die zonder opletten een overweg passeert.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #65 Gepost op: 19 november 2016, 23:44:57 »
De machinist is namelijk verhoord als verdachte!  :o
Dat kan juridisch in zijn voordeel werken. Een getuige moet meestal getuigen onder ede. Blijkt later dat hij niet de waarheid heeft verteld, dan kan hij vervolgd worden voor meineed.
Een verdachte mag alles bij elkaar liegen, hij kan later niet gestraft worden voor het feit dat hij gelogen heeft.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #66 Gepost op: 19 november 2016, 23:51:38 »
Ik weet niet of een JRU/DRU data-recorder standaard uitrusting is bij Arriva stellen, anders is daar ook het een en ander uit te halen wat in het voordeel van een der partijen kan zijn.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #67 Gepost op: 20 november 2016, 10:00:58 »
Ik heb zelf enige jaren geleden een aanrijding gehad met een vrachtwagen op een overweg en ik werd toen NIET verhoord als verdachte.
Wel dient de machinist (bij NSR) meerdere verklaringen af te leggen. De eerste ter plaatse aan de politiefunctionaris (getuigenis) en later ten kantore van je manager.
Als je als verdachte gehoord wordt dient men dit nadrukkelijk te vermelden en is er mogelijk iets anders aan de hand.
Tenzij uiteraard zaken veranderd zijn en dit tegenwoordig standaard is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #68 Gepost op: 20 november 2016, 10:36:21 »
Staat onder kopje  5.2.5 Onderzoek politie/justitie van het handboek mcn WilcoV. Je kan dus altijd verhoord worden als "verdachte" En blazen is tegenwoordig een standaard onderdeel van onderzoek. Zelfs bij een aanrijding met persoon kan je dus als verdachte aangemerkt worden, en moet je blazen! Ten Kantoren van je teammanager is maar voor 1 ding! MBO opmaken, welke in je dossier komt. Kan nuttig zijn mocht je na diverse incidenten even de emmer vol hebt.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #69 Gepost op: 20 november 2016, 11:17:59 »
Een verdachte heeft meer rechten dan een getuigen, een verdachte kan zich bijvoorbeeld op zwijgrecht beroepen. Maar goed in deze zaak is het wat overdreven, zoals wel meer van dit soort zaken overdreven worden.

Groet Hans

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #70 Gepost op: 20 november 2016, 12:14:32 »
Staat onder kopje  5.2.5 Onderzoek politie/justitie van het handboek mcn WilcoV. Je kan dus altijd verhoord worden als "verdachte" En blazen is tegenwoordig een standaard onderdeel van onderzoek. Zelfs bij een aanrijding met persoon kan je dus als verdachte aangemerkt worden, en moet je blazen! Ten Kantoren van je teammanager is maar voor 1 ding! MBO opmaken, welke in je dossier komt. Kan nuttig zijn mocht je na diverse incidenten even de emmer vol hebt.  ;)

Klopt Joop en het staat er goed en stond er altijd al, je KAN aangemerkt worden als verdachte. Het is een belangrijk juridisch verschil of je gehoord wordt als getuige of aangemerkt wordt als verdachte. Alcoholtest is standaard, maar ook daarbij geldt dat dit NIET gebeurd als verdachte. Je wordt pas aangehouden als je weigert een blaastest te ondergaan of als de blaastest positief blijkt te zijn. Belangrijk voor een Mcn is te weten of het eerste 'verhoor' door politie/justitie als getuige of als verdachte is. Indien je namelijk als verdachte bent aangemerkt kan je direct weigeren om iedere verklaring af te leggen tot juridische bijstand van NSR is ingeschakeld. Je wordt als verdachte aangemerkt indien je 'verdacht' wordt van een mogelijk feit dat strafbaarstelling tot gevolg kan hebben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #71 Gepost op: 23 november 2016, 18:17:19 »
Van Nos.nl

"Burgemeester Michels van Winsum heeft zijn excuses aangeboden aan boer Stavenga. Zijn land moet worden gebruikt voor de aanleg van een noodweg, die nodig is om de onbewaakte spoorwegovergang te omzeilen. Daar raakten vrijdag achttien mensen gewond bij een botsing tussen een melkwagen en een trein.

Volgens de burgemeester is tijdens een persconferentie onterecht de suggestie gewekt dat de familie niet zou willen meewerken aan een oplossing, of dat ze het proces hebben vertraagd. Tijdens een "zeer indringend gesprek” bleek dat de familie diep geraakt was door de wijze waarop Michels reageerde op vragen over mogelijk te nemen stappen.

"Dat als gevolg van mijn uitspraken de familie in een kwaad daglicht wordt geplaatst is onterecht. Ik bied daarvoor de familie mijn excuses aan", zei Michels. Hij hoopt dat de partijen er in goed overleg zo snel mogelijk uit komen, zodat de noodweg snel kan worden aangelegd."

Hier het verhaal van de boer over de afgelopen twee jaar.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/grondeigenaar-spoorwegovergang-winsum-ik-wacht-al-maanden-op-prorail~a4420203/
« Laatst bewerkt op: 23 november 2016, 18:22:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #72 Gepost op: 23 november 2016, 18:26:04 »
Zou RTL ook excuses aan de machinist gaan aanbieden als blijkt dat het journaille zijn werk niet goed heeft gedaan en de beste man niet als verdachte, doch als getuige is gehoord?

Zou ik in dat geval wel chic vinden.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #73 Gepost op: 23 november 2016, 18:32:29 »
Ik verwacht niet dat dat nodig is Hendrik Jan, zover ik weet is het gewoon standaard procedure bij ieder ongeval met gewonden dat alle betrokken bestuurders worden gehoord als verdachte. Onder andere vanwege de al eerder genoemde rechten en bescherming die een verdachte geniet t.o.v. een getuige.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7046
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #74 Gepost op: 23 november 2016, 19:07:16 »
Als dat de enige standaardprocedure is verdient RTL mijn excuses.
Ik vind de procedure wel heel eh.... apart :-X
Ik ben bij diverse ongelukken betrokken geweest (als hulpverlener) maar het is me nooit opgevallen dat de veldwachter alle bestuurders meteen als verdachte te boek stelde. (was ook telkens te druk met hulp verlenen aan enkele verdachte bestuurders, waarvan één buiten kennis) Ik zal er de volgende keer eens op letten.

Inmiddels op goegel meps gezien dat er geen alternatieve route is voor deze overweg. In 2014 waren er doden te betreuren waarbij de mist een rol speelde.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly