Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 13034 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2016, 10:55:05 »
Enige wat wij kunnen doen is remkraan in de snelremstand trekken, flink op de tyfoon trappen en maken dat we uit de cabine weg komen.
Groeten Joop, machinist Lls

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2016, 12:54:16 »
Moet het wel de enige redelijke oplossing zijn. Onteigenen omdat Prorail geen bewaakte overweg wil betalen, gaat wat ver. Om die reden vind ik het ook onzin de eigenaar van de grond schuld aan te wrijven.

Niet speciaal naar jou, Henk, maar is het wel zo dat ProRail geen bewaakte overweg wil betalen, dat heb ik nergens gehoord of gelezen. Er zijn altijd meerdere oplossingen en meerdere betrokkenen. Dus meerdere belangen waardoor een oplossing niet altijd de beste of meest logische lijkt.

Trouwens, Prorail is een uitvoeringsorganisatie, net zoals Rijkswaterstaat. Het beleid wordt bepaald door het ministerie van I&M en die bepaalt ook het budget:
Het ministerie van IenM trekt 200 miljoen euro uit voor het LVO. Gezamenlijke financiering door Rijk en regio is uitgangspunt bij het LVO. Projecten waarin specifieke overwegen worden verbeterd, worden voor maximaal de helft betaald door de Rijksoverheid.
Bron: https://www.prorail.nl/overheden/veiligheid/veiligheid-op-overwegen/landelijk-verbeterprogramma-overwegen

En wie bepaalt weer het budget voor I&M? Diezelfde politiek met verschillende belangen en dus niet altijd de beste of meest logische keuzes...

Mijn advies voor iedereen: nooit naar één partij wijzen  :angel:
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21659
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2016, 13:04:42 »
Doe ik ook niet. Er werd eerder gespeculeerd over onteigenen. Onteigenen wordt ook in Nederland beschouwd als een vergaande maatregel. Mocht dit dan voor de rechter komen, dan heeft die geen boodschap aan het officiële beleid van Prorail, hoe dan ook bepaald. Die kijkt alleen maar of onteigenen redelijk is in het licht van de doelstelling en mogelijke alternatieven. Dat zal dan een flinke dobber worden als een AKI plaatsen ook een mogelijkheid is in plaats van een weg aanleggen.

Maar het zou kunnen dat de maatschappelijke druk op de eigenaren wat groot wordt. Of de gemeente doet een aanbod dat de eigenaren niet kunnen weigeren, zullen we maar zeggen.

Geen idee of die weg een doelmatige oplossing is. Als ik het goed begrijp willen ze daarmee een rij overwegen aanpakken. Een paar overwegen sluiten en dan een weg  langs het spoor om verkeer naar de resterende wel beveiligde overwegen te leiden. Vonden die boeren ook niet leuk geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 13:08:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #33 Gepost op: 19 november 2016, 13:18:38 »
Uit de mediaberichten heb ik ook opgemaakt dat het plan van Prorail is om overwegen te vervangen door een weg langs het spoor. Zoals Henk het beschrijft.

Weet iemand hoe de kosten zich verhouden tussen een AKI en een stuk weg (inclusief  grond) ? Wat kost eigenlijk een AKI installatie ?

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2016, 15:19:42 »


Geen idee of die weg een doelmatige oplossing is. Als ik het goed begrijp willen ze daarmee een rij overwegen aanpakken. Een paar overwegen sluiten en dan een weg  langs het spoor om verkeer naar de resterende wel beveiligde overwegen te leiden. Vonden die boeren ook niet leuk geloof ik.

Ik hoorde die zelfde meneer/boer ook zeggen. Het omleggen van de weg is het probleem verschuiven! Over de noodweg gaat dan al het landbouwverkeer dwars door Winsum heen en creëer je daar weer levensgevaarlijke problemen. Het is precies als waar Rinus Michels, de burgemeester van Winsum aangaf, "Het gaat alleen maar om de centjes en nergens anders over".
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 15:55:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2016, 15:35:09 »
De goedkoopste en simpelste oplossing is natuurlijk dat het wegverkeer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt zoals vastgelegd in de wegenverkeerswet en goed uitkijkt. Zoals van ons allen als wegverkeer wordt gevraagd. Door goed uit te kijken tijdens het rijden in mijn auto of op mijn motor, voorkom ik allerlei botsingen met voetgangers, fietsers (hier in de stad Groningen denken fietsers dat ze sowieso overal voorrang op hebben), overstekende huisdieren, overstekend wild, andere motorrijders, auto's, bussen en taxi's die denken dat ze overal maar voorrang op hebben, et cetera. En ja, daar horen ook overstekende treinen bij. Hoe moeilijk is dat uitkijken nou?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2016, 15:45:34 »
Wie had er voorrang...  ??? ::) :-[
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170412/Ook-machinist-treinongeluk-Winsum-verdachte-vrachtwagenchauffeur-vrijgelaten

De geborgen treinsteldelen worden over de weg naar Zuidbroek gebracht. Volgens de pers lijkt de trein total loss te zijn.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #37 Gepost op: 19 november 2016, 15:53:53 »
De goedkoopste en simpelste oplossing is natuurlijk dat het wegverkeer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt zoals vastgelegd in de wegenverkeerswet en goed uitkijkt.
Inderdaad defensief rijden kan veel ellende voorkomen.
Maar bij laagstaande zon of mistig weer zijn zeker met langzame voertuigen(zoals een optrekkende vrachtwagen) onbewaakte overwegen een crime.

Wie had er voorrang...  ??? ::) :-[
Deze vraag kun je toch niet serieus menen.
Net zo goed als een machinist als 'verdachte' aanhouden.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #38 Gepost op: 19 november 2016, 16:02:04 »
nee, ik stel 'm daarom sarcastisch, de 'autoriteiten' denken er blijkbaar anders over...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #39 Gepost op: 19 november 2016, 16:13:39 »
Volgens de pers lijkt de trein total loss te zijn.
Tsja, blijkt wel weer het onvermogen van de pers uit  :-\

Gelukkig is het aan de verzekering om te beslissen of het treinstel total los is en niet de pers.

Net zo goed als een machinist als 'verdachte' aanhouden.
En wat is daar zo gek aan?

Totdat duidelijk is hoe het ongeluk heeft kunnen plaatsvinden zijn beide "gewoon" verdachte.
Daarom worden ze ook beide gehoord als getuige.


Was het niet zo dat Arriva treinstellen een camera vaan boord hebben om in dit soort gevallen sneller de schuldvraag te kunnen beantwoorden?
Gr.
Eric

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #40 Gepost op: 19 november 2016, 16:39:12 »
Op een overweg gaat een trein altijd voor. Of ie nou bewaakt is of niet.

Ga je theorie overdoen, voordat je nog iets onbenulligs zegt.
Of verongelukt.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2016, 17:13:19 »
De enige fout die de machinist gemaakt zou kunnen hebben is dat hij te hard reed. Maar dan nog vraag ik me af of hij dan schuldig kan zijn aan de aanrijding.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2016, 18:01:29 »
tunnel zou hier ook mogelijk zijn maar hoe groot moet die dan niet worden in verband met grootte van het landbouwmachines?

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #43 Gepost op: 19 november 2016, 18:02:46 »
[cynismemodus]Als het aan Prorail ligt wordt het per saldo dus op overwegen onveiliger omdat er veel minder aanrijdingen gebeuren op onbewaakte overwegen als op bewaakte.
Het Prorailbeleid alle onbewaakte overwegen te vervangen maakt de situatie op de overblijvende bewaakte overwegen dus gevaarlijker[/cynismemodus]  ;D
Buiten het leed dat treinaanrijdingen veroorzaakt;
Is het niet de verantwoordelijkheid van de verkeersweggebruiker zich ervan te overtuigen dat er geen trein op de spoorweg de kruisende verkeersweg nadert? Treinen hebben op overwegen (ook de onbewaakte) voorrang. Maar dat is hier al eerder gezegd zie ik net.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #44 Gepost op: 19 november 2016, 18:13:22 »
Weet iemand hoe de kosten zich verhouden tussen een AKI en een stuk weg (inclusief  grond) ? Wat kost eigenlijk een AKI installatie ?

Een AKI kost niets, want die worden niet meer geplaatst en zijn juist allemaal vervangen door een AHOB: https://nl.wikipedia.org/wiki/AKI-AHOB-ombouwprogramma

Wat een AHOB kost? Voor een overweg in Heemstede wordt tussen de 1,5 en 1,7 mln euro gesproken...
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 18:16:36 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526