Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0 door barry1972
Vandaag om 01:17:25
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Ronald69
Vandaag om 01:14:03
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door barry1972
Vandaag om 00:52:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:38:51
Gratis gordijnen van Faller door KNed
Vandaag om 00:31:07
Draadloos Mobile Station? door KNed
Vandaag om 00:20:51
Modelspoorbaan Fleischmann door Frans Peeters
Vandaag om 00:15:04
Den Zoedel Tramt door RobK
Vandaag om 00:00:48
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door sdz1976
21 januari 2021, 23:56:22
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
21 januari 2021, 23:36:49
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Ronald Halma
21 januari 2021, 23:35:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
21 januari 2021, 23:27:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 januari 2021, 23:22:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 januari 2021, 23:18:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
21 januari 2021, 23:14:31
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 januari 2021, 23:00:07
Projekt 083-338 door 44
21 januari 2021, 22:42:25
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
21 januari 2021, 22:30:15
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door hansberekvam
21 januari 2021, 22:21:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
21 januari 2021, 22:19:11
Tandradbaan Fleischmann; hellingshoek? door VictorPM
21 januari 2021, 22:00:45
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:50:42
Budget Wunderline deels naar snelweg door timtrein
21 januari 2021, 21:49:34
Deining in Dönsdorf door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:49:13
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Remunj
21 januari 2021, 21:43:44
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
21 januari 2021, 21:31:45
The Restoration Of A Train Carriage | Great Rail Restorations | Absolute History door GD
21 januari 2021, 21:21:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
21 januari 2021, 21:19:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
21 januari 2021, 21:18:10
Schakelaar voor sein met 3 lampen door Joshua
21 januari 2021, 21:12:00
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 9187 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2016, 10:55:05 »
Enige wat wij kunnen doen is remkraan in de snelremstand trekken, flink op de tyfoon trappen en maken dat we uit de cabine weg komen.
Groeten Joop, machinist Lls

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
  • Dieselpower rules!
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2016, 12:54:16 »
Moet het wel de enige redelijke oplossing zijn. Onteigenen omdat Prorail geen bewaakte overweg wil betalen, gaat wat ver. Om die reden vind ik het ook onzin de eigenaar van de grond schuld aan te wrijven.

Niet speciaal naar jou, Henk, maar is het wel zo dat ProRail geen bewaakte overweg wil betalen, dat heb ik nergens gehoord of gelezen. Er zijn altijd meerdere oplossingen en meerdere betrokkenen. Dus meerdere belangen waardoor een oplossing niet altijd de beste of meest logische lijkt.

Trouwens, Prorail is een uitvoeringsorganisatie, net zoals Rijkswaterstaat. Het beleid wordt bepaald door het ministerie van I&M en die bepaalt ook het budget:
Het ministerie van IenM trekt 200 miljoen euro uit voor het LVO. Gezamenlijke financiering door Rijk en regio is uitgangspunt bij het LVO. Projecten waarin specifieke overwegen worden verbeterd, worden voor maximaal de helft betaald door de Rijksoverheid.
Bron: https://www.prorail.nl/overheden/veiligheid/veiligheid-op-overwegen/landelijk-verbeterprogramma-overwegen

En wie bepaalt weer het budget voor I&M? Diezelfde politiek met verschillende belangen en dus niet altijd de beste of meest logische keuzes...

Mijn advies voor iedereen: nooit naar één partij wijzen  :angel:
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19488
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2016, 13:04:42 »
Doe ik ook niet. Er werd eerder gespeculeerd over onteigenen. Onteigenen wordt ook in Nederland beschouwd als een vergaande maatregel. Mocht dit dan voor de rechter komen, dan heeft die geen boodschap aan het officiële beleid van Prorail, hoe dan ook bepaald. Die kijkt alleen maar of onteigenen redelijk is in het licht van de doelstelling en mogelijke alternatieven. Dat zal dan een flinke dobber worden als een AKI plaatsen ook een mogelijkheid is in plaats van een weg aanleggen.

Maar het zou kunnen dat de maatschappelijke druk op de eigenaren wat groot wordt. Of de gemeente doet een aanbod dat de eigenaren niet kunnen weigeren, zullen we maar zeggen.

Geen idee of die weg een doelmatige oplossing is. Als ik het goed begrijp willen ze daarmee een rij overwegen aanpakken. Een paar overwegen sluiten en dan een weg  langs het spoor om verkeer naar de resterende wel beveiligde overwegen te leiden. Vonden die boeren ook niet leuk geloof ik.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 13:08:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #33 Gepost op: 19 november 2016, 13:18:38 »
Uit de mediaberichten heb ik ook opgemaakt dat het plan van Prorail is om overwegen te vervangen door een weg langs het spoor. Zoals Henk het beschrijft.

Weet iemand hoe de kosten zich verhouden tussen een AKI en een stuk weg (inclusief  grond) ? Wat kost eigenlijk een AKI installatie ?

Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10936
    • sleutelspoor
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2016, 15:19:42 »


Geen idee of die weg een doelmatige oplossing is. Als ik het goed begrijp willen ze daarmee een rij overwegen aanpakken. Een paar overwegen sluiten en dan een weg  langs het spoor om verkeer naar de resterende wel beveiligde overwegen te leiden. Vonden die boeren ook niet leuk geloof ik.

Ik hoorde die zelfde meneer/boer ook zeggen. Het omleggen van de weg is het probleem verschuiven! Over de noodweg gaat dan al het landbouwverkeer dwars door Winsum heen en creëer je daar weer levensgevaarlijke problemen. Het is precies als waar Rinus Michels, de burgemeester van Winsum aangaf, "Het gaat alleen maar om de centjes en nergens anders over".
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 15:55:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2145
  • Really old handsome bastard
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2016, 15:35:09 »
De goedkoopste en simpelste oplossing is natuurlijk dat het wegverkeer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt zoals vastgelegd in de wegenverkeerswet en goed uitkijkt. Zoals van ons allen als wegverkeer wordt gevraagd. Door goed uit te kijken tijdens het rijden in mijn auto of op mijn motor, voorkom ik allerlei botsingen met voetgangers, fietsers (hier in de stad Groningen denken fietsers dat ze sowieso overal voorrang op hebben), overstekende huisdieren, overstekend wild, andere motorrijders, auto's, bussen en taxi's die denken dat ze overal maar voorrang op hebben, et cetera. En ja, daar horen ook overstekende treinen bij. Hoe moeilijk is dat uitkijken nou?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2016, 15:45:34 »
Wie had er voorrang...  ??? ::) :-[
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170412/Ook-machinist-treinongeluk-Winsum-verdachte-vrachtwagenchauffeur-vrijgelaten

De geborgen treinsteldelen worden over de weg naar Zuidbroek gebracht. Volgens de pers lijkt de trein total loss te zijn.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #37 Gepost op: 19 november 2016, 15:53:53 »
De goedkoopste en simpelste oplossing is natuurlijk dat het wegverkeer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt zoals vastgelegd in de wegenverkeerswet en goed uitkijkt.
Inderdaad defensief rijden kan veel ellende voorkomen.
Maar bij laagstaande zon of mistig weer zijn zeker met langzame voertuigen(zoals een optrekkende vrachtwagen) onbewaakte overwegen een crime.

Wie had er voorrang...  ??? ::) :-[
Deze vraag kun je toch niet serieus menen.
Net zo goed als een machinist als 'verdachte' aanhouden.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3453
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #38 Gepost op: 19 november 2016, 16:02:04 »
nee, ik stel 'm daarom sarcastisch, de 'autoriteiten' denken er blijkbaar anders over...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #39 Gepost op: 19 november 2016, 16:13:39 »
Volgens de pers lijkt de trein total loss te zijn.
Tsja, blijkt wel weer het onvermogen van de pers uit  :-\

Gelukkig is het aan de verzekering om te beslissen of het treinstel total los is en niet de pers.

Net zo goed als een machinist als 'verdachte' aanhouden.
En wat is daar zo gek aan?

Totdat duidelijk is hoe het ongeluk heeft kunnen plaatsvinden zijn beide "gewoon" verdachte.
Daarom worden ze ook beide gehoord als getuige.


Was het niet zo dat Arriva treinstellen een camera vaan boord hebben om in dit soort gevallen sneller de schuldvraag te kunnen beantwoorden?
Gr.
Eric

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6202
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #40 Gepost op: 19 november 2016, 16:39:12 »
Op een overweg gaat een trein altijd voor. Of ie nou bewaakt is of niet.

Ga je theorie overdoen, voordat je nog iets onbenulligs zegt.
Of verongelukt.

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20322
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2016, 17:13:19 »
De enige fout die de machinist gemaakt zou kunnen hebben is dat hij te hard reed. Maar dan nog vraag ik me af of hij dan schuldig kan zijn aan de aanrijding.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2016, 18:01:29 »
tunnel zou hier ook mogelijk zijn maar hoe groot moet die dan niet worden in verband met grootte van het landbouwmachines?

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #43 Gepost op: 19 november 2016, 18:02:46 »
[cynismemodus]Als het aan Prorail ligt wordt het per saldo dus op overwegen onveiliger omdat er veel minder aanrijdingen gebeuren op onbewaakte overwegen als op bewaakte.
Het Prorailbeleid alle onbewaakte overwegen te vervangen maakt de situatie op de overblijvende bewaakte overwegen dus gevaarlijker[/cynismemodus]  ;D
Buiten het leed dat treinaanrijdingen veroorzaakt;
Is het niet de verantwoordelijkheid van de verkeersweggebruiker zich ervan te overtuigen dat er geen trein op de spoorweg de kruisende verkeersweg nadert? Treinen hebben op overwegen (ook de onbewaakte) voorrang. Maar dat is hier al eerder gezegd zie ik net.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
  • Dieselpower rules!
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #44 Gepost op: 19 november 2016, 18:13:22 »
Weet iemand hoe de kosten zich verhouden tussen een AKI en een stuk weg (inclusief  grond) ? Wat kost eigenlijk een AKI installatie ?

Een AKI kost niets, want die worden niet meer geplaatst en zijn juist allemaal vervangen door een AHOB: https://nl.wikipedia.org/wiki/AKI-AHOB-ombouwprogramma

Wat een AHOB kost? Voor een overweg in Heemstede wordt tussen de 1,5 en 1,7 mln euro gesproken...
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 18:16:36 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526