Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Ontsporing Winsum  (gelezen 13054 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #45 Gepost op: 19 november 2016, 18:30:22 »
[verbaasdmodus]Als ik op Maps kijk zitten er tussen Winsum en Sauwerd 6 van deze overwegen..
Hoe kan het dat juist op deze zoveel ongelukken gebeuren..[/verbaasdmodus]

Verder valt mij op dat ze met een dikke 500 meter nieuwe weg. Deze overweg kunnen laten vervallen.
Verder Valt mij op dat er aan de Voslaan maar 2 Woningen/bedrijven zitten.
Kortom ik snap er de ballen niet van.. ??? ???
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

guest7823

  • Gast
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #46 Gepost op: 19 november 2016, 18:34:10 »
In eerste instantie was ik geneigd om te zeggen dat een machinist geen schuld kan treffen en daarmee geen verdachte kan zijn.

Echter.........

- je hebt de theoretische mogelijkheid dat de machinist een STS doet bij een stoptonende stop-doorschakeling. Indien je bij een stoptonend stop-doorschakeling een STS doet, kan je aanrijsectie te dicht op de overweg zitten voor de snelheid die je dan hebt. Echter dat kan je snel uitsluiten want geen stop-door -> geen verandering mbt STS
- voor overwegen gelden zichtlijnen en soms daarmee samenhangende baanvaksnelheid. Als een machinst harder heeft gereden dan de baanvaksnelheid, kan het gebeuren dat de trein domweg eerder op de overweg was dan dat de weggebruiker de trein heeft kunnen waarnemen. Strikt genomen is het dan nog steeds, volgens mij, de verantwoordelijkheid van de weggebruiker, maar de handelswijze van de betreffende machinist heeft dan wel bijgedragen aan het ongeval. Ergo ..... verdachte.

De term verdachte klinkt verder naar, maar levert naast een aantal plichten ook een paar rechten en een vorm van bescherming op. Dus ........

Het ligt wat genuanceerder dan het op het eerste gezicht lijkt

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #47 Gepost op: 19 november 2016, 18:37:03 »
Iemand al eens op Google Earth naar de situatie ter plekke gekeken? Het uitzicht is maximaal en het straatje leidt naar 2 (!) panden. In Trouw stond vanochtend een artikel over het ongeval, waarin de advocaat van de familie van een eerder slachtoffer betoogde dat het een drukke overweg betrof met 4 (vier) treinen per uur en 50 à 60 passanten per dag. Het aantal kruisende verkeersbewegingen is dus mijns inziens te verwaarlozen. Triest wat er gebeurd is, maar zoals VFR hierboven opmerkte heeft ook het wegverkeer zijn eigen verantwoordelijkheid hierin. Is het echt nodig om deze overweg te beveiligen? Er zijn talloze verkeerspunten waar het veel drukker is, zonder dat er lichten of bomen worden geëist omdat het gevaarlijk zou zijn. Waarom toch altijd die twee maten waarmee gemeten wordt als het om spoorwegen gaat?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #48 Gepost op: 19 november 2016, 18:43:41 »
Verder valt mij op dat ze met een dikke 500 meter nieuwe weg. Deze overweg kunnen laten vervallen.
Verder Valt mij op dat er aan de Voslaan maar 2 Woningen/bedrijven zitten.

- Een nieuwe overweg moet worden betaald door Prorail. Als ze die weg kunnen halen hoeven ze er nooit meer naar om te kijken.
- Een nieuwe weg moet worden betaald door de Gemeente en die zal dan ook voor het onderhoud moeten opdraaien.

Dat maar 2 woningen of bedrijven aan de weg zitten, speelt geen rol, Het is nu een openbare weg en die kun je niet zomaar weghalen. Je kunt de eigenaren of bewoners niet op een afgesloten eiland plaatsen.

Sander

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #49 Gepost op: 19 november 2016, 18:54:56 »
- Een nieuwe overweg moet worden betaald door Prorail. Als ze die weg kunnen halen hoeven ze er nooit meer naar om te kijken.
- Een nieuwe weg moet worden betaald door de Gemeente en die zal dan ook voor het onderhoud moeten opdraaien.

Dat maar 2 woningen of bedrijven aan de weg zitten, speelt geen rol, Het is nu een openbare weg en die kun je niet zomaar weghalen. Je kunt de eigenaren of bewoners niet op een afgesloten eiland plaatsen.

Sander

Dat zeg ik toch ook niet..



Verder valt mij op dat ze met een dikke 500 meter nieuwe weg. Deze overweg kunnen laten vervallen.


Dat hoeft geen dubbelbaans weg te zijn dat is het nou ook niet. En gezien het gebruik. kan ik mij niet voorstellen dat er vaak of veel groot onderhoud aan gedaan zal  of moeten worden.
Wat kost de maatschappij meer......
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #50 Gepost op: 19 november 2016, 19:10:35 »
Iemand al eens op Google Earth naar de situatie ter plekke gekeken?

Ja. Het betreft deze overweg. Ik meen een buurman/boer die met de chauffeur heeft gesproken vlak na het ongeluk, verklaarde dat de chauffeur heeft gezegd dat hij verblind werd door de zon. Echter kwam de trein uit noordelijke richting. Het ging namelijk om trein 37644. Het ongeluk is dus tussen 11.56 en 12.01 gebeurd. De zon kwam dus uit het zuiden en stond relatief hoog.
De trein heeft de vrachtwagen geschampt en het is aannemelijk dat de vrachtwagen uit het oosten kwam als hij last van de zon heeft gehad. Het is echter niet realistisch dat de chauffeur verblind is door de zon aangezien de trein uit het noorden kwam. Indien de chauffeur uit westelijke richting kwam geldt hetzelfde verhaal.

Ook de zichtlijnen zijn prima. Er is weinig bebouwing er staan ook geen grote bossages. Ik vind het dus een vreemd verhaal. Ik ga er niet vanuit dat iemand zomaar zijn vrachtwagen voor de trein gooit namelijk.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #51 Gepost op: 19 november 2016, 19:16:27 »
Ik zet m'n geld op mobiele telefoon gebruik/instellen tomtom.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #52 Gepost op: 19 november 2016, 19:27:51 »
Helemaal eens met Daan.
Ik hrb gisteren al gekeken bij G E en zag weiland met wat bomen  ,die verder weg staan.Je kan zeker 300m ver onbelemmerd kijken. 
En een trein die uit het Noorden kwam ,is nog goed verlicht door de zon ook ! Verblinding door de zon is een standaard smoes geloof ik bij zulke ongevallen.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #53 Gepost op: 19 november 2016, 19:34:46 »
http://railtrash.jalbum.net/Santpoort_Noord-IJmuiden_(2006)/09_DSCN6491.jpg
een fluitbord aan weerszijden was ook geen dure investering geweest voor de spoorbeheerder, in een poging om het wegverkeer op dit soort overweggetjes bij de les te houden...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #54 Gepost op: 19 november 2016, 20:35:39 »
Ach, het is maar hoe je het allemaal bekijkt. Stel je komt aanrijden met je vrachtwagen en je kijkt naar links, gevaarlijk punt dus langzaam rijden of stil gaan staan:



Er komt niks aan, de bomenrij staat op 200 meter.



Je kijkt naar rechts, komt ook niks aan. Je bent zwaar beladen rijd rustig met 10 km/uur over de overweg. Ondertussen keek je 2 seconden geleden dus naar links, je was 5 meter van de overweg en bent 12 meter lang. Kost je bijna (2,7 m/sec op 17 meter) 7 seconden om de overweg helemaal over te steken. Maar het laatst keek je naar rechts, 2 seconden daarvoor dus naar links, dus vanaf dat punt duurde het 9 seconden.

Stel nu dat er net op dat moment een trein aan komt met 100 km/u (28 m/s), die overbrugt die 200 meter dus in 200:28=7,14 seconden dan ligt je achterkant eraf en de trein in de sloot.

Ik vind het zo makkelijk om te zeggen "dan moet je maar defensief rijden", "een trein heeft altijd voorrang", "Er is genoeg zicht" etc.
Als iedereen zo reed hadden we geen bewaakte spoorwegovergangen nodig......

Soms zijn ongelukken niet te voorkomen zonder techniek (AHOB).

René.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 20:38:41 door René 4312. Reden: Naam eronder gezet. »
René

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #55 Gepost op: 19 november 2016, 20:43:59 »
De raad voor de veiligheid hoeft helemaal geen onderzoek te doen...... Jullie zijn veel beter :)

[sarcasme-modus uit] ;)

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #56 Gepost op: 19 november 2016, 20:48:22 »
Ronald,

Ik wil alleen maar aangeven dat het zo makkelijk is om de chauffeur maar meteen de schuld te geven. Mobieltje gebruikt, niet gekeken of wat dan ook.
Het lijkt mij gewoon een gevaarlijke plek.

(Had je sarcasme modus gezien.)
René

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #57 Gepost op: 19 november 2016, 21:50:45 »
Baanvaksnelheid is daar 80, maar dat doet er niet toe.

Slotje er op en wachten op de onderzoeksresultaten,
speculaas haal ik liever in de winkel.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RedHeart

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #58 Gepost op: 19 november 2016, 21:52:11 »
Wel of niet 28 km per seconde aan komen zwaaien, dat maakt in z'n geheel niet uit! Beiden hadden uit moeten kijken. Bij het naderen van een overweg door een trein - vooral een onbewaakte - dient de machinist z'n snelheid te temperen; immers, hij hoeft niet eens links of rechts uit te kijken. Hij had bij deze dus één kijkrichting.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Ontsporing Winsum
« Reactie #59 Gepost op: 19 november 2016, 21:52:53 »
Robberjan spuculaas is hier nog maar weinig uitgedeeld. het meeste van de berichten gaan juist over de feiten!!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.