Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 19:57:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 19:41:00
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
Vandaag om 19:33:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 19:32:23
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:24:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:23:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 19:09:54
Old England door St00mboy
Vandaag om 19:07:49
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 19:05:48
Artitec: DDM-1 door erik1
Vandaag om 18:56:52
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:14
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door NS1220
Vandaag om 18:31:03
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 18:27:17
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 18:16:04
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Koerts
Vandaag om 17:48:50
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door ronald2016
Vandaag om 17:01:28
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:32:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 16:29:41
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 16:28:52
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
Vandaag om 15:51:18
De 2454 en andere BSH-projecten in model door SimonSt
Vandaag om 15:46:25
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:23:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:20:28
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 15:12:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
Vandaag om 14:55:07
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door Bert_Apd
Vandaag om 14:46:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Whis
Vandaag om 14:36:04
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door zuylen
Vandaag om 14:19:54
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. door Rondje_HO
Vandaag om 14:12:55
The Summer of 69 door Daniels
Vandaag om 12:58:59
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)  (gelezen 3305 keer)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Dieselpower rules!
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Gepost op: 29 september 2019, 10:49:01 »
In het westelijk puntje van Duitsland ligt de Selfkantbahn. Het Selfkant is een vlakke landstreek die aan drie kanten aan Nederland grenst. Vanwege deze reden liepen de grote spoorlijnen steeds aan deze landstreek voorbij. Om de eigen (landbouw)economie toch nog een eigen spooraansluiting te geven, werd de Geilenkirchener Kreisbahn (GKB) opgericht, die vanaf 1900 een smalspoorlijn van 1.000 mm breedte onderhield tussen Alsdorf bij Aken tot Tüddern in het Selfkant. Ze bereikte een uitbreiding tot 37,8 kilometer. De GKB had vanaf de jaren 50 van vorige eeuw te kampen met de concurrentie van het oppermachtige autoverkeer en werd uiteindelijk in 1973 stilgelegd.

Het laatste, 5,5 kilometer lange deel van de lijn, werd door de in 1969 opgerichte Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr (IHS) gepacht en sinds 1972 onder eigen regie als museumspoorlijn bedreven. Al een jaar eerder zette – nog onder regie van de Geilenkirhcer Kreisbahn – op 14 augustus 1971 de openingstrein van de Selfkantbahn zich vanuit Geilenkirchen in beweging. Op elke zon- en feestdag van Pasen tot eind september rijden sindsdien de stoomtreinen van de Selfkantbahn. Tegenwoordig is ze de enige overgebleven metersporige Kleinbahn in Nordrhein-Westfalen. Veel geld en nog meer vrije tijd steken in de opbouw van de museumspoorlijn.

De verslechterde rails werd stuk voor stuk vernieuwd, de verzameling historisch waardevolle smalspoorlocomotieven en – wagens uitgebreid en in Schierwaldenrath een onderhoudsbedrijf met werkplaatsen en locomotiefloodsen gebouwd. Hier is tegenwoordig het smalspoormuseum gevestigd waar veel interessante verzamelstukken van verschillende smalspoorlijnen, zoals de Sylter Inselbahn, de Mittelbadischer Eisenbahn-Gesellschaft, de Kreis Altenaer Eisenbahn, de Klöckner-Hütte in Hagen maar ook van de Rhätische Bahn uit Zwitserland hun thuis hebben.

De dienstregeling van de Selfkantbahn voorziet in minstens op elke zondag een stoomrit. Naast de regelmatige rijdagen vinden speciale evenementen plaats, zoals de Spargelfahrten (asperge-ritten) of de Nikolauszüge (kersttreinen) voor kinderen.

Vertaald uit Das große Archiv der Eisenbahnstrecken 12422 Gillrath – Schierwaldenrath

Meer informatie:
https://www.selfkantbahn.de/



Op 20 september 2015 bezochten we voor het eerst de Selfkantbahn. Het was een spontaan bezoek tijdens een weekendje Vaals. Via Geilenkirchen reden we via Gillrath voor een paar foto’s, maar zonder trein omdat we niet voorbereid waren op de dienstregeling. In Schierwaldenrath hebben we eerst wat gegeten in het restaurant in het voormalige stationsgebouw. Daarna zagen we de stoomtrein het museumstation binnenkomen, hoe de stoomlocomotief weer klaargemaakt werd voor vertrek, maar hebben we alleen wat foto’s en een filmpje van het vertrek gemaakt. Tenslotte hebben we het museum bezocht.



Het voormalige stationsgebouw als restaurant



Stoomlocomotief nummer 20 “Haspe” staat gereed voor vertrek.



Diesellocomotief V8 “Helmut” en motorrijtuig T13 bij de werkplaats



In 2015 was er een omlegging vanwege de aanleg van een nieuwe hoofdweg vlakbij het station



Schierwaldenrath is de uitvalsbasis van de Interessengemeinschaft Historischer Schienenverkehr (IHS). Er is een gebouwencomplex bestaande uit een werkplaats, locloods en een grote wagenhal. De grote wagenhal fungeert als binnenstalling, museum en er vinden werkzaamheden plaats. Zoals in 2015 te zien is aan de restauratie van de V 11 van de Geilenkricher Kreisbahnen (GKB). Daar kom ik in een volgende post op terug...
 
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 11:07:09 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2019, 11:06:49 »
Elk laatste weekend van september organiseert de IHS een Herfstfeest waarbij allerlei kramen met streekprodukten staan, maar ook extra treinen rijden.
Gisteren, zaterdag 28 september 2019, heb ik dit met mijn vader bezocht.



Het voormalige stationsgebouw is onlangs gerenoveerd en herbergt nu een biologisch restaurant



Stoomloc 101 rangeert met een platte wagen met traktoren



Stoomloc 101 vertrekt met de eerste reizigerstrein



Dieselmotorrijtuig T13 verzorgde deze dag de tweede reizigerstrein



Eén van de kramen in de wagenhal, met daarachter werk-in-uitvoering



Buiten de hal was natuurlijk divers materieel te vinden wat normaal binnen staat, zoals dit rijtuigje wat afkomstig is van... de Rhätische Bahn.
De IHS beschikt over meer Zwitsers materieel, zoals 2 rijvaarige rijtuigen van de Appenzeller Bahnen, een rijtuig van de Rhätische Bahn in revisie, en ik heb twee goederenwagens gespot: één lage bakwagen van de RhB en een gesloten wagentje van de MOB.



Deze gesloten wagen is afkomstig van de Harzer Schmalspurbahnen en is na een revisie deze maand weer in dienst gesteld.



Na ons bezoek aan Schierwaldenrath zijn we naar Birgden gereden waar ik deze foto van de T 13 naast het gereconstrueerde haltegebouwtje kon maken.

Maar vóór dit alles bezochten we eerst Gillrath...
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2019, 11:12:28 »
Dank voor deze interessante bijdrage. Ik ga daar zeker eens heen!

Groet, Karben.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een modelbaan in spoor 0.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2019, 11:19:56 »
Zeker een bezoekje waard. Het is maar kleinschalig, maar ze proberen er wat moois van te maken en hebben daar hun handen vol aan.

Het wisselvallige weer maakte het niet makkelijk om foto's te maken, maar het was de rit van twee-en-een-half uur heen en twee-en-een-half-uur terug zeker waard.

Mijn hoofddoel van deze dag was... diesellocomotief V11 van de Geilenkirhcer Kreisbahnen (GKB).
Deze heeft daar met een zusterloc van 1955 tot 1973 dienst gedaan, waarna ze naar Togo verwenen.
In 2001 vond een vrijwilliger ze daar terug en hebben ze deze weer terug gehaald.
Na een jarenlange restauratie is de loc dit jaar weer in dienst gesteld.



Toen we gisteren eerst bij Gillrath stopten, arriveerde vlak daarna een speciale fototrein. Eerst stoomloc 101 met rijtuigen vol deelnemers, daarna de V11 met een goederentrein.



Oude tijden herleefden



De V11 is voorzien van normaalspoorbuffers vanwege het rolbok en -wagenvervoer wat indertijd plaatsvond op de lijnen van de GKB.



De IHS beschikt wel over enkele rolbokken, maar alleen een rolwagen (ex-HSB) is rijvaardig. Een foto hoe ze gekoppeld worden.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2019, 11:24:12 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2019, 16:01:20 »
Ik moet daar ook een keer heen. Zeker nu kastenlokomotief 'Rur' van deze maatschappij na restauratie daar weer in actie komt. Deze wordt nu hier in Engeland in oude glorie hersteld. Noot ter zijde: de plaatjes van de lok in restauratie bij Alan Keef zal ik allemaal op mijn Flickr account plaatsen als ik het model klaar heb. Maar dat duurt nog even, ben nog niet begonnen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3705
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2019, 10:15:28 »
Toen ik er was, was het oorspronkelijke station van Gilrath pas gesloopt, zo'n tien jaar geleden. Dat station leek heel erg op het stationsgebouw van Schierwaldenrath waar nu het restaurant in zit. Het gebouwtje wat er nu staat is alleen een goederenloods en dus niet het echte station. Maar toch is het allemaal wel leuk om het weer terug te zien op foto's.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2019, 10:18:51 door zuylen »

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #6 Gepost op: 04 oktober 2019, 15:21:23 »
@Sven: ben zeker benieuwd naar de 'Rur'.

Momenteel speel ik met het idee om de Selfkantbahn in H0m als nieuw thema voor mijn modelspoorbaan te nemen.
Mijn huidige H0/H0e-baan heb ik namelijk afgebroken omdat we de zolder moeten opsplitsen voor een nieuwe slaapkamer.
Omdat ik dan minder lengte over heb, denk ik erover om alleen een smalspoorlijntje na te maken.

De Selfkantbahn heeft als voordeel dat het rijdend materieel niet in model te krijgen is.
Het eindstationnetje van Gillrath is eenvoudig met een perron- en een omloopspoor, en een tweede omloopspoor wat gebruikt kan worden voor goederenafhandeling van de naastgelegen landbouwcoöperatie.





Al na ons eerste bezoekje in 2015 had ik als proef een rijtuigje van Bemo omgeschilderd naar voorbeeld van rijtuig 122.



Deze zomer heb ik nog enkele rijtuigjes omgeschilderd die ik had liggen.



Omdat er dus ook geen stoomlocjes van de Selfkantbahn in model te vinden zijn, heb ik een model van Tillig gekocht die wel een soortgelijke kleurstelling heeft.



Een aantal goederenwagentjes is ook omgeschilderd naar voorbeeld van de Selfkantbahn.



Ik heb meerdere V51/V52's van Bemo in verschillende uitvoeringen, dit was nog een opknapper. Deze wil ik inzetten voor het goederenvervoer. Voorlopig dan...

Tijdens ons afgelopen bezoek heb ik heel veel foto's gemaakt van het materieel en vooral van de opschriften. Deze ben ik nu in een Word-document aan het zetten om op schaal te laten printen.
Dat blijkt nog niet eenvoudig. Moet ook nog een geschikt adres vinden die het kan uitprinten.




Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2019, 15:36:39 »
...de V52 zet ik in totdat ik mijn model van de V11 van de Geilenkircher Kreisbahnen (GKB) afheb.



Ooit heb ik deze witmetalen kit van hetzelfde type van Deutz gekocht. Het heeft twee schilderbeurten gehad en heb ik nu met ovenreiniger weer kaal gemaakt.





Er zat geen beschrijving van de kit bij, maar het lijkt wel voorbereid op een bestaand onderstel met aandrijving? Helaas weet ik dus niet welke...
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2019, 09:46:13 »
Zoals gezegd zoek ik naar een aandrijving voor de GKB V11.

Dit is een foto van de onderzijde:



De as-afstand is 30 mm.
De binnenruimte aan de onderzijde is max 55 x 20 mm.

Het lijkt erop dat de kit is voorbereid op een bestaande aandrijving, maar ik weet dus niet welke. Ik weet de fabrikant van de kit niet eens (meer).

Edit:
Na even naspeuren in eigen archieven blijkt dat ik de kit in november 2008 op Ebay heb gekocht. De verkoper vermoedde zelf dat de kit van Günther/GK Modellbau afkomstig was.
Op doorspeuren daarop blijkt GK Modellbau inderdaad kits in H0e/m van dit Deutz-type uitgebracht te hebben, maar met (eigen?) aandrijving e.d.
Via Google vond ik de volgende foto van een oude Ebay-advertentie:



GK Modellbau maakt geen treinmodellen meer. Op een forum las ik dat de mallen en onderdelen zouden zijn opgekocht en doorverkocht naar Weinert.

Blijft dus een zoektocht naar een eigen oplossing.

Ik heb gekeken naar H0m-aandrijvingen bij SB Modellbau, PMT en Halling. Halling heeft een zgn. vario-aandrijving die in as-afstand afstelbaar is, en PMT heeft deze:
https://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/72406.html, welke alleen qua as-afstand 1,5 mm te lang is.

Maar doordat de motortjes horizontaal bovenop deze aandrijvingen liggen, passen deze niet onder de motorhuif die slechts 10 mm breed is...
Ik zou dus een motor-aanrdijving moeten hebben waarvan de motor verticaal achterop staat en in de cabine past. Zodoende dat er ook nog een decoder bij past...

Iemand suggesties?
« Laatst bewerkt op: 30 december 2019, 11:05:08 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
    • modulebaan.nl
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2019, 11:33:03 »
Hi Simon,

Een wat avontuurlijke route is een N-spoor V60, en dan de buitenste assen vervangen door langere exemplaren met anderhalve millimeter doorsnede.
Moet je alleen nog even kijken of de originele wielen voldoen.

Groet,
Tjalling
« Laatst bewerkt op: 30 december 2019, 13:55:47 door Tjalling. Reden: een kilometer is wat veel »
modulebaan.nl

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Dieselpower rules!
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2019, 13:42:31 »

Ik denk niet dat een N-spoor onderstel krachtig genoeg is om met een metalen kap nog een aantal wagens te kunnen trekken..

Heb zelf wel gedacht aan een onderstel van een TT-model, maar ook daar nog geen geschikte donor gevonden.
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
    • modulebaan.nl
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2019, 13:59:17 »
Hi Simon,

De motortjes van N-lokjes zijn verrassend krachtig. Heb bij TT onderstellen ook niet veel grotere motoren gezien.
De metalen kap is juist een voordeel: Zorgt voor extra adhesie.

Ben benieuwd naar de resultaten van je zoektocht!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Daniel Caso

  • Gast
Re: Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2020, 15:36:08 »
 (y) (y) (y)

Daniel