Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)  (gelezen 77404 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4651
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #75 Gepost op: 30 April 2019, 09:48:35 »
Op de houder staat www.cmkkits.com
Wellicht daar even kijken

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26369
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #76 Gepost op: 30 April 2019, 09:57:10 »
Super bedankt  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #77 Gepost op: 30 April 2019, 14:26:19 »
@Piet,
Het eilandperron was reizigersperron hoor, maar inderdaad een laag perron, 300mm +BS als ik het goed heb, net als het perron voor het stationsgebouw.
De laad-/losweg was in 2 stukken verdeeld, direct west van het stationsgebouw lag een kopspoor met losweg en verder naar het westen lag nog een losweg bij de kolenloodsen en een verhoogde kop- en zijlading.

Dat was dan op zijn laatst op 27 december 1968 Piet, op die datum (formeel 31-12-'68) eindigde het goederenvervoer van en naar Warmenhuizen, de 2441 had 'eer' om de laatste rit te mogen rijden.
De draaibrug bij Schoorldam is daarna in 1971 1977 vervangen voor de huidige basculebrug.

@Wim,
CMKKITS inderdaad, het is zelfs een kitje, je moet de onderdelen zelf van de sprues afhalen en in elkaar zetten.
Ik dacht dat ik mijne bij modelbouwcompany.nl vandaan had, maar daar zie ik hem niet (meer) staan.
Zaagje werkt prettig, zeker in resin.
 
« Laatst bewerkt op: 02 May 2019, 05:16:33 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26369
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #78 Gepost op: 30 April 2019, 16:06:00 »
Hoi Eric,

Bedankt!
Ik zal zaterdag in Houten eens kijken of ik er daar 1 kan vinden.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #79 Gepost op: 30 April 2019, 17:54:17 »
Vandaag weer verder gegaan met het stationsgebouw...
De resin perron- en zijgevels aan elkaar geplakt en uit 2mm styreenplaat (waar ik een schier onuitputtelijke voorraad van heb), nieuwe gevels voor de straatzijde, die toch niet zichtbaar wordt, gemaakt en ook deze er tussen geplakt.

Westzijde:



Zuid(perron)zijde:



Oostzijde:



En in vogelperspectief:



Volgende stap: het uit hetzelfde 2mm styreen een grondplaat maken voor de stevigheid en vervolgens het geheel maar eens wat kleur gaan geven.
Inmiddels borrelen er ook meerdere ideeën voor het interieur in mijn grijze massa  ;D

 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #80 Gepost op: 01 May 2019, 07:35:06 »
Mooi gebouw en leuk dat je ook doorgaat met aanpassen tot het dicht aan de werkelijkheid is. ;)
.. en de chopper is gewoon een must have voor een bouwer (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #81 Gepost op: 01 May 2019, 09:08:56 »
Had het gebouw geen achterwand?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26369
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #82 Gepost op: 01 May 2019, 09:15:53 »
Dat gaat een fraai station worden Eric  (y)
Ik kijk uit naar de volgende update!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #83 Gepost op: 01 May 2019, 14:14:18 »
@ Joke, tja purist wat dat aangaat, het dak klopt ook niet, schoorstenen staan op de verkeerde plaatsen...
Ergo... contact opgenomen met Tilly models en de dakdelen zijn los leverbaar  (y)
Dus dat wordt meten, zagen en lijmen om tot een correct resultaat te komen :)
En v.w.b. "The Chopper" inderdaad A must have  ;D

@ Joran, jawel, maar met die delen heb ik een ander plan, zie eerder in dit draadje :)

@ Wim, dank je, gaat niet lang duren hoor :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #84 Gepost op: 01 May 2019, 16:02:13 »
Als ik graaf in mijn geheugen, dan waren voor de schoorstenen vlakke plekken meegegoten op de daken? Ik kan mij niet voorstellen dat ik zomaar ergens schoorstenen heb geplakt  :angel:
Is dat anders/verbeterd op de nieuwe daken?

Enfin, je maakt er een flinke update van  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #85 Gepost op: 01 May 2019, 16:16:23 »
Sterker nog Simon, de bevestigingsplekken voor de schoorstenen liggen behoorlijk verdiept in de dakplaten.
Maar niet op de juiste plaatsen dus, niet voor Zetten-Andels en zeker niet voor Obdam.
Zijn zover ik weet niet aangepast, dus verzagen en op de juiste manier weer aan elkaar plakken  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #86 Gepost op: 01 May 2019, 20:41:19 »
Zo... het geheel staat op een grondplaat van 2mm styreen en aangezien ik zat van dat spul heb, er meteen een paar 'binnenwerken' van gemaakt als kamers, uitwendig beplakt met aluminiumtape om lichtlekkage te voorkomen.
Gezien het geringe aantal gebouwen dat ik ga plaatsen, stationsgebouw met aanbouw en retirade en 2 baanwachterswoningen, ga ik me lekker uitleven op details als interieur en apart schakelende verlichting in elke kamer/ruimte  :)



Nu eerst de werkplek een beetje opruimen en dan weer verder...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #87 Gepost op: 01 May 2019, 20:45:35 »
@ Joran, jawel, maar met die delen heb ik een ander plan, zie eerder in dit draadje :)

Dan moet ik even terug lezen  :)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 643
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #88 Gepost op: 02 May 2019, 01:05:56 »
Gisteren keek ik op de beeldbank van de stichting Oud Obdam - Hensbroek naar foto's van windmolens en kon het niet laten om ook naar oude foto's van het station Obdam te zoeken.
Tussen de spoorwegovergang en het station zag ik sporen van een aftakking die afdaalde naar de spoorsloot. Het lijkt mij dat links op de voorgrond een lage steiger is geweest waar de rails een kleine meter boven het waterniveau lag, dit om kool of andere producten vanuit een tuindersvlet eenvoudig in een wagon te kunnen verladen.

Dit kan een extra dimensie aan je station geven, volgens mij lag dit laadspoor een stuk lager dan de rest van het emplacement!
« Laatst bewerkt op: 02 May 2019, 01:08:49 door Piet Groot. Reden: aanvulling »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #89 Gepost op: 02 May 2019, 05:15:25 »
Klopt helemaal Piet,

Dat waren de zogenaamde "putsporen" bereikbaar vanuit de richting Hoorn, via een linksleidend wissel in het zuidelijke spoor.
Afdalend, splitsend in 2 sporen waarvan 1 met weegbrug en daarna doorlopend tot 2 kopsporen die doorliepen tot voorbij wachthuis 4 aan de westkant en waar nog overloop wissels in zaten en waar een grote opslagloods naast stond.
Dat alles komt terug in mijn 'project'  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.