BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Eric B op 16 november 2016, 11:35:24

Titel: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 16 november 2016, 11:35:24
Aangezien ik het momenteel aanzienlijk rustiger aan moet doe, zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71445.msg3221697862.html#msg3221697862), ben ik begonnen om een plan wat al langer in mijn hoofd zit wat concreter te maken.
Het plan behelst een modulaire weergave van het station Obdam (Obd) ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw in h0.
Het plan werd geboren toen ik bij het Utrechts archief een aantal foto's tegenkwam met als onderwerp het afladen op de laad-/losweg in Obd van een aantal melkketels, bestemd voor de CV Aurora in Opmeer.

(https://images.memorix.nl/utr/thumb/mediabank-horizontal/26757c6f-ca87-348c-218b-3f7ff9c0ff33.jpg)
Bron: Utrechts archief (http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?q=obdam&mode=gallery&view=horizontal)

Aangezien ik in Obdam geboren en getogen ben en wijlen mijn vader jaren bij Aurora gewerkt heeft, was de beslissing snel genomen.

Intussen heb ik het nodige aan onderzoek gedaan naar hetgeen te zien is op de foto's, de scene gaat terugkomen op de baan en de situatie in Obd in de jaren 60.
De kraanwagen is een Ward La France M1A1 Heavy Wrecker (ex. US Army) in dienst bij de firma Van der Linden & Winkel, de voorloper van het nu nog bestaande Van der Linden en Van Sprankhuizen.
Een model ervan heb ik gevonden bij Wespe Models (https://www.wespemodels.com/image/cache/catalog/products9/WES%2087120-1000x750.jpg).
Via Facebook nog meer te weten gekomen over dit voertuig en zelfs contact gehad met een oud bestuurder ervan die me de een in zijn bezit zijnde technische handleiding heeft geschonken.
De rongenwagens zijn van het type LWRW, hier moet nog een oplossing voor worden gevonden (verbouwen LWW).
Voor de beide rongenwagens staan nog 2 GTU's met dekzeilen, daar heeft Artitec inmiddels in voorzien.

Verder zal de exploitatie gedaan worden met Plan-X (DE-I en DE-II) voor de personendienst en 2200/2300 en 2400/2500 locomotieven met gemengde treinen voor de goederendienst.
Wat niet wegneemt dat ik ook wel met een knipoog naar de werkelijkheid een NS 2000, een bakkie of een sik voorbij zal laten komen.

Het stationsgebouw is ook reeds aanwezig in de vorm van een van mede forumlid SimonSt overgenomen exemplaar van Tilly Models station Zetten-Andelst / Obdam.
Hier zal wel het e.e.a. aan versleuteld gaan worden, aangezien ik toch wel heel wat afwijkingen t.o.v. het beschikbare fotomateriaal heb aangetroffen.

Voor gegevens over het bijgebouw en de wachterswoningen 4 & 5, die beide zichtbaar op de baan moeten komen, zal een bezoek gebracht gaan worden aan het Utrechts Archief en ook een bezoek aan het Westfries Archief staat nog in de planning voor meer informatie.

Via sporenplan.nl inmiddels ook in bezit van digitale versies van de emplacementstekeningen uit verschillende jaren en deze heb ik "old skool" opgezet op een 1:10 versie van de beoogde modulen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01871_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01871_25.jpg)

Basis worden dus 3 modulen van 120x60 cm, met daartussen 2 "taartpunten" van 12,5° om daarmee ongeveer de karakteristieke boog te vormen waarin Obd in werkelijkheid ligt.

Het geheel moet een plaatst gaan vinden op de bovenste verdieping(vliering) van ons huis, maar aangezien daar eerst nog stevig fysiek gewerkt moet worden voor dat kan gebeuren en ik dat momenteel dus niet kan en mag, gaat dat nog wel even duren.
Tot die tijd zal ik u gaan vervelen met vorderingen van kleinschalige zaken, zoals de bouw van de M1A1 en de renovatie van het stationsgebouw.


Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: g-j op 16 november 2016, 15:26:25
Ik wordt graag verveelt,  maar kan me niet voorstellen dat dat bij dit plannetje gaat gebeuren. Leuk idee en een fantastische foto. Ik heb ooit een dergelijke kraanwagen gehad van Airfix, ook uit een militaire set.

Succes en eerst rustig aan! Gert-Jan
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: SimonSt op 16 november 2016, 17:25:33
Niet alleen vanwege mijn 'bijdrage' in de vorm van het stationsgebouw, ga ik de bouw van dit herkenbaar stationnetje ook volgen.

Het stationsgebouw heeft bij mij overigens alleen dienst gedaan als presentatie bij de ondertekening in 2006 van een veiligheidsconvenant voor de Betuwelijn in Zuid-Holland Zuid:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0317_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0317_2.jpg)

Voor het schilderen ben ik toen wel naar het echte voorbeeld geweest:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2099_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN2099_-_kopie.jpg)


Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 16 november 2016, 17:38:10
Leuk om die opstelling ook te zien Simon :)

Jouw foto is duidelijk tijdperk V/VI, zelfs de deur van wat vroeger Post T was, is hier dichtgezet en verworden tot een raam.

Onderstaande foto is mijn belangrijkste leidraad op dit moment, maar zoals gezegd, ik "moet" nog in de archieven in Hoorn en Utrecht "neuzen".

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2639-91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2639-91.jpg)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Rondje_HO op 16 november 2016, 18:16:32
Omdat ik er toevallig onlangs in de buurt was, twee plaatjes van de huidige toestand:   :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161021_144720-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161021_144720-1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161021_144802-1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161021_144802-1a.jpg)


Overigens, voor de liefhebbers:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/

En dan zoeken op:   "Obdam, z.j., 1928 ongewijzigd vernieuwd"  dan krijg je bij "Archieven" 1 melding, dan moet je even op de ">" klikken, dan op het rood-witte vierkantje en dan op de link onder "Gevonden archiefstukken". Dan komen er onderaan een viertal plattegronden van het emplacement.  :)  Het Utrechts Archief is niet heel makkelijk te gebruiken maar als je het eenmaal weet is er heel veel te vinden  (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: 44 op 16 november 2016, 18:29:19
Hoi Eric,

dat omslagpunt had ik gemist, maar alsnog natuurlijk de beste wensen.
Over Obdam: wat een mooi project, goed te behappen en een leuk (lief) stationsgebouwtje.
Kun je voor mij een plekje op de eerste rij vrijmaken?

Groeten,
Jan
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 16 november 2016, 18:53:29
Bedankt Martijn :)

Kan geregeld worden Jan, Obdam kende destijds overigens een behoorlijk omvangrijke handel in pootaardappelen, dus t.z.t. kan er wel een (koel)wagen met die handel richting Lümmeln

Om de omvang enigszins weer te geven hier een plaatje van de "potershutten" die tegenover het station op het veilingterrein stonden.

(http://www.oudobdam-hensbroek.nl/beeldbank/large/02/2639-49.jpg)
Bron: Oud Obdam Hensbroek (http://www.oudobdam-hensbroek.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?ident=05853&search=poters&veld=all&inword=1&bool=and&display=gallery&istart=1)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Falkenberg op 16 november 2016, 21:54:06
Obdam blijft een leuk station. In je ontwerp vind ik echter die taartpunten een beetje rare constructie. Als je de hoeken inbouwt in je modules is het gelijk goed. Zie hier een voorstel van 4 modules van 60 breed en voor 95cm en achter 100cm. Kom je op dezelfde hoek uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/obdam.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/obdam.jpg)
Wat voor module wil je hiervan maken, voor een club of voor thuis?

dirkjan
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Bartje81 op 16 november 2016, 23:03:02
Hoi Eric,

Wat een leuk idee, dit project ga ik als (mede-?)Obdammer en (model)spoorwegliefhebber zijnde, zeker volgen! ;) (y)

Voor wat betreft de reizigerstractie; Plan X schijnt niet zo lang (slechts 1,5 jaar o.i.d.) op Obdam te hebben gereden en ik denk
dat Plan U (straks Artitec en/of Rocky Rail) in de zestiger jaren hier al snel de baas was, samen met de DE-V'en.

Vóór de tijd van Plan X in de jaren '50, hebben zelfs NS 2200'en nog een tijdje de reizigersdienst verzorgt.
Een samenstelling uit die tijd is bijvoorbeeld: NS 2200+C6400+CKD6900. Deze samenstelling kan je met Roco en Artitec goed nabootsen.

Voor wat betreft het goederenvervoer hoef je geen knipoog naar de werkelijkheid te doen als je een Sik of een NS 2000 wilt inzetten;
Obdam werd vaak bedient met een Sik (heb ik mij ooit door mijn opa laten vertellen, die aldaar zijn groente naar de veiling c.q. overslag bracht) en ik heb ook voldoende foto's van NS 2000'en in de regio Alkmaar/Heerhugowaard gezien, dus dan lijkt mij de kans groot dat deze loc's ook weleens in Obdam terecht kwamen.

Ik wens je veel plezier & succes met je project! ;) (y)


Groetjes,

Bart (heeft nog eens station Obdam in H0 jaren '90 in de planning. ;))
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: NS264 op 16 november 2016, 23:41:59
Hoi,

Na lange tijd dan toch.
Leuk en bewerkbaar plan, ga ik volgen.

Misschien kunnen we met dit project de BNLS spoorkaart  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,34054.msg3221700468/topicseen.html#msg3221700468) weer eens van zolder halen, waar is ie?

Mvg Koen.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Joran op 16 november 2016, 23:51:16
Leuk ga ik zeker volgen!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 november 2016, 23:54:20
In je ontwerp vind ik echter die taartpunten een beetje rare constructie.
Je zal merken dat die taartpunten ronduit onhandig zijn. Ik zie ook meer in de verdeling van Dirkjan. Een even aantal modules die twee aan twee elkaars spiegelbeeld zijn qua vorm. Dat is handig als je ze ooit moet transporteren. Je zet er dan twee met de bovenkanten naar elkaar en koppelt ze rondom met platen, zodat je een soort kist krijgt.
Je kan het nog makkelijker maken door de modules rechthoekig te maken en toch de gebogen vorm van het sporenplan te behouden.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 17 november 2016, 09:00:34
@DirkJan; Duidelijk en helder argument en je voorbeeld is perfect, eens kijken hoe ik dat in de beschikbare ruimte kan inpassen. Primair is het doel een modulaire thuisbaan, met de mogelijkheid om ook bv. zomers in de tuin aan de bakken te kunnen werken. Daarnaast zit ook de mogelijkheid om er mee te deur uit te gaan in het achterhoofd.

@Bart; Ik ben geboren en getogen in Obdam, maar woon nu dus in Alkmaar. Juist die korte periode trekt me Bart en ik heb ook maar een bepaald budget te besteden ;) Als je heel ruim gaat kijken kan je zelfs (de helaas niet meer leverbare) omC van DJH/ModelLoco inzetten ;)
Ware het niet dat alle 2000'n na 1960 buiten dienst waren, gelukkig kunnen we dat op de baan zelf bepalen :)
Dank je wel.

@Koen; Plannen moeten rijpen, net als vele dranken ;) Dat draadje over de spoorkaart ga ik eens doorlezen.

@Joran; Dat mag  ;D

@Klaas; Je versterkt het argument van DirkJan nog even duidelijk en aangezien ik ergens gelezen heb dat jij alles "without a Van" vervoerd, ga ik er vanuit dat je absoluut gelijk hebt. Het worden dus waarschijnlijk 4 gelijke bakken die indien nodig tot 1 of 2 transporteenheden kunnen worden samengebouwd.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: mass am see op 17 november 2016, 09:20:16
Hoi Eric,


Leuk project, woon wel aan de andere kant van nederland.
Ga het zeker volgen , en beterschap en doe vooral rustig aan.


mvgr Evert
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 17 november 2016, 09:30:52
Dank je wel Evert, gelukkig maar, anders was het daar zo leeg ;)
Leuk en daar ben ik hard mee bezig  ;D
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 17 november 2016, 10:03:48
" 't moet eerst slechteren, wil het beteren", plegen we in West-Friesland te zeggen, in geval van het stationsgebouw gaat dat zeker op.
Zie hier het resultaat na gedeeltelijke demontage en zwemlessen in de Mr Muscle en het gaat nog erger worden... Sorry Simon

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01872_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01872_25.jpg)

Gisteren stopte er eerder dan verwacht ook een rood/geel autootje voor de deur...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01875_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01875_25.jpg)

De beide windwerken (overweg en meest westelijke wissel) worden waarschijnlijk scratch building.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 21 november 2016, 21:56:05
Het stationsgebouw ligt intussen helemaal kaal geweekt en terug in zijn oorspronkelijke bouwdoosvorm te wachten op verdere stappen.
Afgelopen dagen even uitgeschakeld geweest door een vervelende buikgriep, maar vanavond de draad weer even opgepakt door het bouwen van een mock-up van oude fietsenstalling aan de westzijde van het gebouw.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01876_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01876_25.jpg)

Op de voorgrond een proefstukje golfplaat, gemaakt van een stukje aluminium serveerschaal met een stukje bandkabel uit een PC als mal.

Deze beide foto uitsneden dienden als lijdraad...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fietsenstalling_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fietsenstalling_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fietsenstalling_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fietsenstalling_4.jpg)

Morgen eerst even naar Heerhugowaard om de voorraad styreen aan te vullen zodat de kozijnen van het stationsgebouw gemaakt kunnen worden. alsmede de draagconstructie van de fietsenstalling.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Joran op 21 november 2016, 23:10:27
Tof ben benieuwd! Het is een mooi station. Had deze ook bijna voor mijn baantje gekocht toen ik Elsloo van Artitec niet kon vinden (dat type kwam ook voor in Noord-Scharwoude en Heerhugowaard. Alleen heb ik het wel met zijvleugels gebouwd.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: 44 op 21 november 2016, 23:16:57
Ah! Het vordert! Mooi werk Eric, zijn die alu-schalen toch nog ergens goed voor, behalve dan de jaarlijkse huzarensalade.
Waar heb je die wissel/seinhendels vandaan?
Pootaardappelen naar Lümmeln? Haha, d'r gaat wel een aardappelveld komen, dus gepoot moet er worden. Echte Obdammer ronde, lekker!  :D
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 21 november 2016, 23:32:08
@Joran: Zo'n 5e klasse waterstater is toch weer een heel ander gebouw en ook tussen Obdam en Zetten-Andelst zitten nog de nodige verschillen :)

@Jan: Lagen al een mooi tijdje in de kast, hoog tijd ze nuttig te besteden. Handelinrichting is van Shapeways, ontwerp van Mitchel en inmiddels staan ook de windwerken op zijn to-do lijst dus mogelijk komt er nog een uitbreiding. Obdammer ronde heb ik nog nooit van gehoord, wel van Opperdoezer ronde, maar die mogen alleen in Opperdoes geteeld worden. Pootgoed mag het dorp niet uit.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: 44 op 22 november 2016, 00:20:24
Oké, dankjewel. Misschien wil ik zoiets nog wel eens hebben, voor een seinhuis met inrichting.

Citaat
Obdammer ronde heb ik nog nooit van gehoord, wel van Opperdoezer ronde

Potdikkie! Ik dacht, ze hebben vast wel eens een paar weggesmokkeld om ze Obdammertjes te noemen. Nou ja, 't is toch een hel om die dingen te schrappen, met al die pitten.
Wat heb je dan in de aanbieding? Bildtstar? Oh nee, da's een latertje. Parel dan maar? Die zijn ook wel smakelijk, al zijn ze nogal kruimig. Mwah, augustus...  :-\
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 22 november 2016, 06:54:18
Ik ben ook alleen maar een consument en vervoerder Jan, dus mijn kennis is beperkt op dat gebied, vandaar dat ik het even voor je heb nagevraagd.
De telers hier zouden je kunnen helpen aan:
Het laatste soort schijnt een nieuw ras te zijn, met hoge verwachtingen.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: mass am see op 22 november 2016, 08:29:57
Hoi Eric,


Je bent al lekker bezig zie ik, dat aluminium had ik zelf nooit aan gedacht moet mijn kennissenkring maar even vragen om de alu schalen na de feestdagen te bewaren.
Blijf je in ieder geval weer volgen  (y).


mvgr Evert
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Joran op 22 november 2016, 11:14:06
@Eric: Dat is zeker waar. Ik wilde een station met een Noord-Hollandsche uitstraling. Op dat moment kwam alleen het station wat jij hebt hiervoor in aanmerking. Tot ik Elsloo vond op Marktplaats.  :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 22 november 2016, 13:33:33
We vervolgen deze uitzending met een korte update uit de golfplaten fabriek...
Hoewel ik de methode met serveerschalen aluminium die recentelijk in het GOLS (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66834.195.html) draadje weer boven kwam drijven, een hele mooie vond, zat het me toch nog niet lekker.
Voor de fietsenstalling kan ik eigenlijk geen onderlaag gebruiken aangezien binnen en buitenzijde van de plaat samen te zien zijn.
Hoe krijg ik het weerbarstige, gekrulde aluminium weer toonbaar vlak en verder verwerkbaar?

Ik schreef af dat ik een stukje PC bandkabel als mal gebruikte om het aluminium te vormen.
Op basis daarvan ben ik verder gaan "prieken", ik heb een stukje papier laten weken in sterk verdunde houtlijm met een drupje afwasmiddel en dit vervolgens geklemd tussen 2 stukken bandkabel die "bolletje in holletje" op elkaar lagen.
Na enige tijd de "mal" geopend en het resultaat op de CV radiator laten drogen.
Vervolgens een kwastje verf er over en zie hier het resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01883_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01883_25.jpg)

Op het moment ben ik bezig met een eerste proef run, met een wat deugdelijker mal, ik heb hier foto's van gemaakt en als deze proef net zo succesvol verloopt als de eerste in mijn ogen verlopen is, zal ik hier een mooi verslagje omheen klavieren.


Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Yeovil op 22 november 2016, 16:28:27
Ha! Prieken! (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: 44 op 22 november 2016, 16:49:49
De Desiré is, als ik het goed heb, een late, en kruimig bovendien. Dus geen Desiré. Zal een Ditta worden, of een Marena.
Maar goed, laat voorlopig maar even gaan, ik geef wel een seintje als het zover is.  ;)

Terug naar het onderwerp golfplaat: kon je met die aluschaal niet hetzelfde doen als wat je met dat papier deed: zorgen dat er een ribbelpatroon in komt?
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: tijgernootje op 23 november 2016, 13:26:31
alustripje sandwichen tussen 2 ribbelkabels en dan met gewicht erop drukken,dat zou i.d.d. in principe ook moeten werken denk ik.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: SimonSt op 24 november 2016, 10:19:14
" 't moet eerst slechteren, wil het beteren", plegen we in West-Friesland te zeggen, in geval van het stationsgebouw gaat dat zeker op.
Zie hier het resultaat na gedeeltelijke demontage en zwemlessen in de Mr Muscle en het gaat nog erger worden... Sorry Simon

Hé, had de notificatie vergeten aan te zetten  :P Maar geeft niet hoor, ik heb er lol mee gehad. Ga jij het nu maar een echte bestemming voor geven  ;)

Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 24 november 2016, 11:14:11
Daarom benader ik het forum altijd via de Toon nieuwe reacties op jouw berichten. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=unreadreplies) ingang. Weet ik in ieder geval dat ik daar niets van mis :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: AndréDev op 24 november 2016, 22:42:11
Hoi Eric.
Weet niet of je de auto al van Wespe hebt maar deze is van betere kwaliteit.
Hier een plaatje van de wagen door een vriend gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14355618_184848085282862_585704296001781996_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14355618_184848085282862_585704296001781996_n.jpg)

En hieronder de link om hem te bestellen.

http://www.arsenalm.de/M1A1+Ward+LaFrance+Wrecker+10t.htm


André
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 06 december 2016, 20:23:42
Die van Wespe had ik al een tijdje in huis André, kijk wel wat het wordt en als het niet bevalt kan ik altijd nog overstappen naar ArsenalM :)

Ondertussen was ik nog steeds aan het experimenteren met diverse materialen om stalen golfplaatjes te imiteren, waar ik zelf tevreden over zou zijn.
Dat lukte niet echt... tot vandaag, of eigenlijk gisteravond laat.
Op zoek naar iets anders kwam ik dit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_140.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_140.jpg)

stukje tekst tegen op een al wat ouder blog (http://rocodil.blogspot.nl/search/label/Scenery) van nota bene een andere Kaaskop :)

Vanmorgen even gezocht naar een passend scharnier in de rommeldoos, helaas niet aanwezig, dus dat werd een bezoek aan de ijzerwarenwinkel.
Intussen zijn de eerste plaatjes gemaakt en morgen zal ik bij daglicht even een paar foto's maken en plaatsen.
En natuurlijk gaan bouwen aan het fietsenhok  ;D

Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: SimonSt op 07 december 2016, 18:57:32
Mijn vrouw was van de week aan het knutselen met vellen golfkarton van de Action. Moest opeens aan dit soort draadjes denken  ::)
 
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 18 februari 2017, 16:59:11
Het bouwproces ligt nog even stil helaas, revalidatie en gedeeltelijke werkhervatting slobberen best wel wat energie op  :(

Maar de afdeling inkoop is nog wel actief  ;D

Recentelijk heeft dat geleid tot een (bijna) complete stam die inzetbaar is in de winterdiensten van 1954-1955 en 1955-1956.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01968_gesneden_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01968_gesneden_50.jpg)

Roco 2200* - Heris stoomverwarmingswagen - Roco AB7400 - Artitec C12c

* De 2200 moet nog vervangen worden voor een exemplaar zonder uitlaatdemper

Nu op "jacht"naar een blauwe C12c en een plan-E CDK voor de zomerdienst :)



Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: NS264 op 25 februari 2017, 12:00:23
Hoi,

Mooie combi (y).

Gr. Koen.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Rondje_HO op 25 februari 2017, 13:19:45
@Eric: weet je toevallig waar ik treinsamenstellingen met die verwarmingswagen kan vinden? Ik ben al een tijdje op zoek geweest maar het is lastig zoeken omdat hij vaak anders genoemd wordt.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 25 februari 2017, 16:18:10
@Koen Dank je  :)

@Rondje_H0 Ik heb op seinarm.nl (http://seinarm.nl) wat samenstellingen gevonden, waaronder deze dus.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Rondje_HO op 25 februari 2017, 20:33:08
Bedankt. Die had ik inderdaad ook al eens gevonden maar ik dacht dat er wellicht nog meer sites waren. De verwarmingswagen zal waarschijnlijk niet in zo heel veel treinen meegereden hebben. Hij is we leuk  :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 10 september 2017, 22:49:48
Vandaag is het me gelukt om een functiedecoder, rookgenerator en stroomafnemers in/aan de Heris stoomverwarmingswagen te frotten.
En het werkte ook nog eens in één keer  ;D
Nu eigenlijk nog zacht gloeiende binnenverlichting erin en een kolenschepper stoker en dan is het plaatje zoals te zien is in deze video (https://www.youtube.com/watch?v=8hem5Oq-0D8) wel compleet.

Morgen volgt een beknopte beschrijving met plaatjes.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: jandcargo op 10 september 2017, 22:58:28
Hallo,

In aanvulling op het golfplatenscharnier:
Als je de plaatjes wat vettig maakt met een beetje olijfolie of zoiets dan gaat het veel makkelijker en kun je evt wat grotere plaatjes nemen
Wel weer even ontvetten voor het schilderen dan he
Heel dunne koperplaat(latoenkoper) werkt ook mooi en ik klem het in de bankschroef ipv met de hamer meppen

succes jandcargo
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Eric B op 11 september 2017, 14:18:36
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02948_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02948_50.jpg)

NS2279 staat klaar om het opgestookte verwarmingsrijtuig 7005 voor de trein naar hoorn te rangeren.

Een verslag van het inbouwen van het geheel in het Heris rijtuig volgt nog.
Eerst nog een stukje ledstrip en een stoker regelen, zodat het rijtuig nog maar één keer uit elkaar moet :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: NS264 op 12 september 2017, 08:27:05
Hoi,

Mooi item een rookgenerator inbouwen. (y)

Gr Koen.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 28 november 2017, 16:31:50
Mooi project Eric!
Hou je in de gaten  :police:

mvg
Wim
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 03 december 2017, 23:46:03
In mijn zoektocht naar informatie kwam ik zoveel mooi (beeld)materiaal tegen uit de jaren vijftig, dat ik besloten heb het tijdvenster waar doorheen gekeken mag worden wat uit te breiden.
Reinout bedankt voor het aanpassen van de titel :)

Aan de ene zijde rijden de 6000'n nog hun slagen heen en weer, met coupérijtuigen en bagagewagens tot ze afgelost worden door de splinternieuwe DE loc's van de serie 2200 met een bolkop, een C12c en een gehuurde Duitse stoof in winter en een C12c en een eveneens gloednieuwe plan-E CKD in de zomer.
Via de DE-1 en DE-1 komt dan de tijd van de DE-5 tot die uiteindelijk het stokje overdragen aan de DE-3 plan-U.
En dan zijn we aan de andere zijde aangekomen... Aangezien ik geen "waslijnen" op ga hangen, stopt het venster hier en zal er geen plan-V verschijnen.

De werkelijke bouw van de baan en het daarvoor benodigde opruimen en inrichten van de zolder is helaas door nieuwe medische klachten weer even stilgevallen, maar het plannen en inkopen gaat gewoon door.
Als mijn hoofd een beetje mee wil werken, verschijnen hier binnenkort wat foto's van het aanwezige materieel.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: nkob op 05 december 2017, 12:01:20
hoi eric
je heb heb paar pbtjes
ik zie me weer fietsen als jochie naar obdam om treintjes te kijken
ik kan me herrineren dat op de helling naar de spoorbrug een keer een goederentrein steeds langzamer ging rijden en toen stilstond er moest toen een opduwloc komen uit alkmaar
zoiezo was het vaak een hele klus voor de treinen ,vanuit obdam was het veel gemakkelijker, bijna geen helling .
wat ook regelmatig vervoerd werd waren agris [handtrekkers ]
heel vaag herrinerd nog een militair transport ??
een andere anekdote
er is een gashoofdleiding aangelegd die door de spoordijk is gelegd , wat commotie gaf is dat de overweg vlak voor de spoorbrug een katterug was
Diepladers met buldozers en een katterug gaf regelmatig problemen
Na de zoveelste keer dat er een trein stilstond op de helling omdat er weer eens een dieplader klem zat  kwam er een verbod op die route
Vooral omdat vanuit een helling optrekken zo soepeltjes ging zachtjes gezegd
groet kees
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 10 december 2017, 23:05:58
Hoi Eric,

Wat is precies de functie van een verwarmingsrijtuig? Iets verwarmen natuurlijk, maar wat en hoe?
Hoor wel even.

mvg
Wim
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Rondje_HO op 11 december 2017, 00:38:39
Verwarmingswagens: zorgen voor stoomverwarming bij oudere rijtuigen, daar waar de loc (bv een modernere E-loc) die niet kan leveren:

https://perspoor.wordpress.com/2017/08/11/ns-stoomverwarmingswagens/


Energiewagens: zorgen voor de elektriciteit voor de verwarming van de rijtuigen , daar waar de loc deze stroom niet kan leveren:

http://www.nicospilt.com/index_trekduwtreinen.htm
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 11 december 2017, 07:54:29
Martijn heeft het principe al uitgelegd, ik kan er nog aan toevoegen dat het in dit geval een ander type, de de DB gehuurde stoomverwarmingswagen betreft.

De grote wagens die in de link van Martijn worden omschreven, waren oliegestookt, de van de DB gehuurde exemplaren kolen gestookt.

In dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18325.0), staat nog wat info over het Heris model.

Hier (https://www.youtube.com/watch?v=8hem5Oq-0D8) krijg je een idee over het werken in een dergelijke wagen.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren 60 herleven)
Bericht door: nighttrain1 op 15 december 2017, 23:09:47

Nu op "jacht"naar een blauwe C12c en een plan-E CDK voor de zomerdienst :)

De blauwe C12c zal wel lastig zijn om te vinden, echter de plan-E CDK’s worden best vaak op Marktplaats aangeboden.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 15 december 2017, 23:13:16
CKD is er al, compleet met de interieur ombouwset en een setje Kleinspoor transfers :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 05 februari 2018, 15:19:30
Omdat ik toch met de camera in de weer was, meteen maar eens een foto gemaakt van een goederentrein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03535_45_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03535_45_1.jpg)

NS 2437 voor een korte trein met daarin opgenomen een smalprofiel veerbootwagen.

Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: DE-II op 11 februari 2018, 17:50:08
Leuk project!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 11 februari 2018, 18:04:04
Dank je, het had eigenlijk al (veel) verder moeten zijn... maar mijn gezondheid gooit het laatste jaar nogal "wat roet in het eten"  :-\
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Post49 op 11 februari 2018, 18:10:04
Leuk treintje Eric. Kan natuurlijk nog bonter! ;) ;D

Gr. Erik.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 11 februari 2018, 18:15:17
Klopt, moeten nog meer buitenlandse wagens in, daar moet ik me nog op oriënteren :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Jeff op 11 februari 2018, 18:38:22
Leuk treintje Eric.

Van wie of welk merk is die veerbootwagen?

Groet
Jeff
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 11 februari 2018, 18:43:31
Roco 66251 Jeff.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Jeff op 11 februari 2018, 20:07:38
Eric Bedankt

Fraai wagentje met die 2 paar schuifdeuren.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 11 februari 2018, 20:14:01
Dat vond ik ook, ik zag hem bij Ruud K (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16180.msg3221808998#msg3221808998) in zijn draadje, keep op Marktplaats en daar werd er eentje aangeboden, dat was een gelukstreffer (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3221811074#msg3221811074) :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 09 maart 2018, 16:59:54
Vanwege gezondheidsredenen liggen de werkzaamheden op de vliering waar de baan moet komen even stil.

Maar dat wil niet zeggen dat ik ook stil zit...
Met korte bouwsessies van 10-15min en dan weer een tijdje rust heb ik de afgelopen tijd dit diorama in elkaar gefröbeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03593_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03593_40.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03594_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03594_40.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03595_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03595_40.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03596_40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03596_40.jpg)

Aangezien dit naar meer smaakte heb ik besloten me in te schrijven voor de A4 Diorama wedstrijd 2018 (http://forum.modelspoorwijzer.net/2018-27/de-inschrijving-voor-2018-is-geopend/), omwille van de wedstrijdreglementen zijn mijn verrichtingen op dat gebied in dit draadje (http://forum.modelspoorwijzer.net/2018-27/amfibisch-gebruik/) op Modelspoorwijzer.net te volgen.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 09 maart 2018, 19:06:55
Ben benieuwd wat je A4-tje gaat worden Eric.
Maar ik zal nog wel een paar dagen op de foto's moeten wachten  :D

mvg
Wim
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 09 maart 2018, 19:10:37
Als je de video bekijkt die mijn inspiratie is geweest, zou je je toch een beeld moeten kunnen vormen Wim :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 24 april 2018, 20:30:18
Heel leuk project Eric  (y)
Hoop ook foto's te zien van het bouwproces. Maar laat je niet opjutten want alles moet z'n tijd hebben.
Hou je topic wel in de gaten hoor  :police: :police:

mvg
Wim
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 27 april 2019, 15:30:33
En dat projectje belandde door medische problemen ook weer in de bewaardoos helaas...

Maar we houden vol, vandaag eindelijk eens wat gedaan aan het toekomstige stationsgebouw, wat na overname van het gebouw van SimonSt en de eerste pogingen met een in mijn ogen te grof uitgevallen fietsenstalling, in een doos lag te wachten.
Vandaag de kozijnen van de begane grond aan de perronzijde aangepakt, aangezien het door Tilly Models bijgeleverde materiaal niet aan mijn eisen/verwachtingen voldeed.
Op de recentelijke forumdag in Hoofddorp bij Piet Peetoom "The Chopper" aangeschaft en toen Hendrik-Jan me daarmee zag lopen, zei hij al, "daar ga je plezier van hebben", hij had helemaal gelijk! Wat een genot, opmeten, instellen en chop, chop, chop... daar ligt je voorraadje strip :)
Zoals gezegd voldeed het bijgeleverde niet in mijn ogen, dus van Evergreen 2x1 en 1x1 mm strip nieuwe kozijnen in de deuropeningen gemaakt. Styreen op resin gelijmd met ZAP Thin CA en styreen op styreen met Bison ontvetter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04530_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04530_50_99.jpg)

Aangezien de straatzijde van het gebouw toch niet zichtbaar wordt in mijn plannen, denk ik dat ik die in het model vervang voor stukken styreenplaat, waardoor ik de muurdelen over hou om te verzagen tot retirade/toilet gebouw.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Joran op 27 april 2019, 17:01:48
Tof om vorderingen te zien  (y)

En zo’n chopper is idd z’n geld dubbel en dwars waard!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Modellbahnwagen op 27 april 2019, 19:47:54
Dat ziet er mooi uit met de nieuwe kozijnen (y) Die chopper staat ook nog op m'n verlanglijstje.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 27 april 2019, 19:49:53
Ik ben er nu een uurtje mee aan het choppen geweest Richard en ik weet nu al dat het één van mijn beste aankopen ooit is  ;D
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 27 april 2019, 20:18:25
Zo, ook de deuren zitten er in ruwe vorm in en aan de linkerkant alvast even een stukje met een paar drupjes CA aan elkaar gezet  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04532_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04532_50_99.jpg)

Aan de rechterkant (oostgevel) zitten nog twee uitdagingen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04533_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04533_50_99.jpg)

Maar daar heb ik al plannen voor gemaakt  :)

Het raam linksonder moet dicht en rechtsboven moet er een klein raampje bijkomen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede-oostgevel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede-oostgevel.jpg)

Maar daar heb ik ook al een plan voor gemaakt  :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Ronald Hofmeester op 28 april 2019, 10:19:05
Hoi Eric,

Leuk om te zien hoe je de aanpassingen aan de bouw kit doet om het met de werkelijkheid te laten overeen komen.  (y)
Ga dit draadje volgen.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 28 april 2019, 10:33:28
Natuurlijk zal ook ik wel ergens concessies (moeten) gaan doen hoor Ronald, daar ontkom je nu eenmaal niet aan.
Maar gezien de hoeveelheid aan gedetailleerde gegevens die ik inmiddels heb verzameld wil ik dit soort, in mijn ogen grote, afwijkingen niet onaangepast laten.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Piet Groot op 28 april 2019, 18:54:26
Rond 1970 werkte ik in Obdam, het station Obdam had toen nog niet het 'betonnen" perron, maar een laag opstaand gemetseld randje aan de stationskant van het eerste perron waar de personentreinen stopten, en voor de rest was het hele terrein bestraat met rode gebakken straatklinkers, een pracht gezicht....
Een fantastisch station om na te bouwen!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 28 april 2019, 21:06:05
Leuk te lezen Piet,

Maar ook toen had Obdam al een eilandperron hoor, dat ligt er al sinds 1898, alleen een stuk lager dan het huidige en het lag ook wat meer naar het oosten (richting de Dorpsstraat) dus.
Het was aan de zijde van het stationsgebouw afgehekt, waardoor het alleen bruikbaar was als de trein aan de zuidzijde (veilingzijde) van het perron stond.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 29 april 2019, 19:56:21
Stilleven van de aangepaste oostgevel, met daarnaast de donor, inmiddels weer voorzien van een implantaat, anders zit er straks een vreemd gat in de wachtkamer.
Links en recht zwerven nog wat gebruikte materialen en gereedschappen rond.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04534_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04534_50_99.jpg)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Piet Groot op 30 april 2019, 09:37:01
Dat klopt, het perron was met rode klinkers bestraat, maar ik kan me van dit perron geen opstaande rand herinneren, volgens mijn geheugen lag dit (laad?)perron even hoog als de rails.

Rond 1970 werd de goederendienst Warmenhuizen bediend met een matrode 2400 (roestkleur)vanuit Alkmaar, dus die zal toen ook wel in Obdam zijn geweest.

Dit vergeet ik nooit meer: De draaibrug in Schoorldam over het Noordhollands Kanaal was gecombineerd voor weg en railverkeer. Op de terugweg vanaf Obdam naar huis in Groet met mijn brommer stond ik te wachten voor het verkeer op de weg naar Den Helder, ik stond rechts voorgesorteerd tussen de rails. Plotseling schrok ik van getoeter achter mij, op anderhalve meter achter mij stond een 2400 met een goederenwagen....
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 30 april 2019, 09:44:56
Hoi Eric,

Op de laatste foto zie ik een houder met een (soort?) scheermesje. Klopt dat het een scheermesje is? En is de houder ergens te koop? Heb dit nog nooit gezien en ik zie al gelijk gebruiksmogelijkheden  :D
Hoor graag even.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: VAM65 op 30 april 2019, 09:48:35
Op de houder staat www.cmkkits.com
Wellicht daar even kijken
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 30 april 2019, 09:57:10
Super bedankt  (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 30 april 2019, 14:26:19
@Piet,
Het eilandperron was reizigersperron hoor, maar inderdaad een laag perron, 300mm +BS als ik het goed heb, net als het perron voor het stationsgebouw.
De laad-/losweg was in 2 stukken verdeeld, direct west van het stationsgebouw lag een kopspoor met losweg en verder naar het westen lag nog een losweg bij de kolenloodsen en een verhoogde kop- en zijlading.

Dat was dan op zijn laatst op 27 december 1968 Piet, op die datum (formeel 31-12-'68) eindigde het goederenvervoer van en naar Warmenhuizen, de 2441 had 'eer' om de laatste rit te mogen rijden.
De draaibrug bij Schoorldam is daarna in 1971 1977 vervangen voor de huidige basculebrug.

@Wim,
CMKKITS inderdaad, het is zelfs een kitje, je moet de onderdelen zelf van de sprues afhalen en in elkaar zetten.
Ik dacht dat ik mijne bij modelbouwcompany.nl vandaan had, maar daar zie ik hem niet (meer) staan.
Zaagje werkt prettig, zeker in resin.
 
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 30 april 2019, 16:06:00
Hoi Eric,

Bedankt!
Ik zal zaterdag in Houten eens kijken of ik er daar 1 kan vinden.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 30 april 2019, 17:54:17
Vandaag weer verder gegaan met het stationsgebouw...
De resin perron- en zijgevels aan elkaar geplakt en uit 2mm styreenplaat (waar ik een schier onuitputtelijke voorraad van heb), nieuwe gevels voor de straatzijde, die toch niet zichtbaar wordt, gemaakt en ook deze er tussen geplakt.

Westzijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04536_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04536_50_99.jpg)

Zuid(perron)zijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04537_50_98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04537_50_98.jpg)

Oostzijde:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04535_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04535_50_99.jpg)

En in vogelperspectief:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04538_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04538_50_99.jpg)

Volgende stap: het uit hetzelfde 2mm styreen een grondplaat maken voor de stevigheid en vervolgens het geheel maar eens wat kleur gaan geven.
Inmiddels borrelen er ook meerdere ideeën voor het interieur in mijn grijze massa  ;D

 
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Tulpendaal op 01 mei 2019, 07:35:06
Mooi gebouw en leuk dat je ook doorgaat met aanpassen tot het dicht aan de werkelijkheid is. ;)
.. en de chopper is gewoon een must have voor een bouwer (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Joran op 01 mei 2019, 09:08:56
Had het gebouw geen achterwand?
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 01 mei 2019, 09:15:53
Dat gaat een fraai station worden Eric  (y)
Ik kijk uit naar de volgende update!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 01 mei 2019, 14:14:18
@ Joke, tja purist wat dat aangaat, het dak klopt ook niet, schoorstenen staan op de verkeerde plaatsen...
Ergo... contact opgenomen met Tilly models en de dakdelen zijn los leverbaar  (y)
Dus dat wordt meten, zagen en lijmen om tot een correct resultaat te komen :)
En v.w.b. "The Chopper" inderdaad A must have  ;D

@ Joran, jawel, maar met die delen heb ik een ander plan, zie eerder in dit draadje :)

@ Wim, dank je, gaat niet lang duren hoor :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: SimonSt op 01 mei 2019, 16:02:13
Als ik graaf in mijn geheugen, dan waren voor de schoorstenen vlakke plekken meegegoten op de daken? Ik kan mij niet voorstellen dat ik zomaar ergens schoorstenen heb geplakt  :angel:
Is dat anders/verbeterd op de nieuwe daken?

Enfin, je maakt er een flinke update van  (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 01 mei 2019, 16:16:23
Sterker nog Simon, de bevestigingsplekken voor de schoorstenen liggen behoorlijk verdiept in de dakplaten.
Maar niet op de juiste plaatsen dus, niet voor Zetten-Andels en zeker niet voor Obdam.
Zijn zover ik weet niet aangepast, dus verzagen en op de juiste manier weer aan elkaar plakken  ;D
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 01 mei 2019, 20:41:19
Zo... het geheel staat op een grondplaat van 2mm styreen en aangezien ik zat van dat spul heb, er meteen een paar 'binnenwerken' van gemaakt als kamers, uitwendig beplakt met aluminiumtape om lichtlekkage te voorkomen.
Gezien het geringe aantal gebouwen dat ik ga plaatsen, stationsgebouw met aanbouw en retirade en 2 baanwachterswoningen, ga ik me lekker uitleven op details als interieur en apart schakelende verlichting in elke kamer/ruimte  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04541_50_98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04541_50_98.jpg)

Nu eerst de werkplek een beetje opruimen en dan weer verder...
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Joran op 01 mei 2019, 20:45:35
@ Joran, jawel, maar met die delen heb ik een ander plan, zie eerder in dit draadje :)

Dan moet ik even terug lezen  :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Piet Groot op 02 mei 2019, 01:05:56
Gisteren keek ik op de beeldbank van de stichting Oud Obdam - Hensbroek naar foto's van windmolens en kon het niet laten om ook naar oude foto's van het station Obdam te zoeken.
Tussen de spoorwegovergang en het station zag ik sporen van een aftakking die afdaalde naar de spoorsloot. Het lijkt mij dat links op de voorgrond een lage steiger is geweest waar de rails een kleine meter boven het waterniveau lag, dit om kool of andere producten vanuit een tuindersvlet eenvoudig in een wagon te kunnen verladen.

Dit kan een extra dimensie aan je station geven, volgens mij lag dit laadspoor een stuk lager dan de rest van het emplacement!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 02 mei 2019, 05:15:25
Klopt helemaal Piet,

Dat waren de zogenaamde "putsporen" bereikbaar vanuit de richting Hoorn, via een linksleidend wissel in het zuidelijke spoor.
Afdalend, splitsend in 2 sporen waarvan 1 met weegbrug en daarna doorlopend tot 2 kopsporen die doorliepen tot voorbij wachthuis 4 aan de westkant en waar nog overloop wissels in zaten en waar een grote opslagloods naast stond.
Dat alles komt terug in mijn 'project'  :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Piet Groot op 02 mei 2019, 10:06:35
Eric, volgens mij heb je met je keuze voor Obdam een gouden greep gedaan! Een emplacement in een boog, rails op twee niveaus, een mooi station, een drukke verlading vanuit tuindersvletten in de spoorsloot op de voorgrond (zie de overzichtsfoto's van de veiling in 1956 vanuit de kerktoren), de verlading met de Ward de la France en steenkolen op de achtergrond en de overweg met spoorbomen rechts.

Bovendien is de lengte van het emplacement in model in te korten of te versimpelen zonder afbreuk te doen aan het totaalbeeld, en door deze periode te kiezen kan je met alles rijden wat in die jaren in Alkmaar of Hoorn nog in depot was!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Joran op 02 mei 2019, 10:20:56
Dan moet ik even terug lezen  :)

Kon het gisterenavond niet vinden. Maar och, een verrassing is wel zo leuk ;)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 02 mei 2019, 11:22:36
Zo... het geheel staat op een grondplaat van 2mm styreen en aangezien ik zat van dat spul heb, er meteen een paar 'binnenwerken' van gemaakt als kamers, uitwendig beplakt met aluminiumtape om lichtlekkage te voorkomen.
Gezien het geringe aantal gebouwen dat ik ga plaatsen, stationsgebouw met aanbouw en retirade en 2 baanwachterswoningen, ga ik me lekker uitleven op details als interieur en apart schakelende verlichting in elke kamer/ruimte  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04541_50_98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04541_50_98.jpg)

Nu eerst de werkplek een beetje opruimen en dan weer verder...

Hoi Eric,

Waarom is het bij jou zo'n bende op je werkplek?
Daar heb ik nooit last van want ik ruim altijd alles netjes op  ;D
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 02 mei 2019, 16:20:36
@ Piet, ik hoop het :)
Zoals je hebt kunnen lezen was het overladen van de melkketels het startpunt, maar al lezende kwam ik tot de conclusie dat de jaren '50 toch ook wel heel interessant waren.
Rond 1950 plannen tot opheffen van de lijn, dan de nadagen van de stoomtractie met 1700'n, 2100'n 3700'n en 6000'n, waarbij tussen 22-01-'51 en 19-05-'51 tijdelijk geen personentreinen reden i.v.m. kolenschaarste.
Vanaf zomer '55 getrokken treinen met 2200'n, die in de zomer van '56 weer afgelost werden door DE-1 en DE-2 materieel plan X.
Vanaf 1960 vooral treinstellen DE-5 mat. 40 en af en toe een DE-3 mat. 34 en half jaren '60 (nog geen exacte datum kunnen vinden) de DE-3 stellen plan U.
Net voor de uitrol van spoorslag 70 en de invoer van het bekende 'vishaak' logo stopt de klok dan bij mij.
En dan inderdaad nog het goederenvervoer, doorgaande goederentreinen Alkmaar - Enkhuizen v.v. afvoer van land- en tuinbouw producten, aanvoer van kolen etc. etc.
Op bijna alle foto's van het emplacement uit die tijd zijn wel enkele wagens op de los- en putsporen te zien.
En de tractie kan ook gemêleerd zijn, de eerder genoemde stoomlocs series  17, 21 en 3700'n, diesels series 2000, 22/2300 en 24/2500 en uit betrouwbare bron weet ik inmiddels dat er ook wel eens een sikje 200/300 mee naar Obdam kwam.
Dus keuze genoeg om een afwisselende treinenloop te presenteren  :)

@ Joran, sorry, ik denk dat ik het alleen gedacht, maar toch niet getypt heb...
Het plan is om met de niet gebruikte onderdelen het retirade gebouwtje te 'boetseren'.

@ Wim, er is een een omgekeerd evenredig verband tussen creativiteit en netheid  ;) ;D
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Ronald Halma op 02 mei 2019, 17:20:21
Dat is geen rommel, dat zijn allemaal creatieve ideeën ;D ;)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 02 mei 2019, 17:40:57
Ai... dan stopt het project hier bij gebrek daaraan  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04542_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04542_50_99.jpg)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Ronald Halma op 02 mei 2019, 17:43:41
 (y) :) ;)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: cor_b op 02 mei 2019, 19:10:10
Wie geen rommel op zijn werktafel heeft liggen bouwt ook niet.

Cor
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 02 mei 2019, 19:43:34
Zo is dat Cor, dus de leegte meteen weer gevuld...

Even als intermezzo van karton een mock-up in elkaar geZAPped van de baanwachterswoning(en) :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04543_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04543_50_99.jpg)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 02 mei 2019, 21:18:54
Over de wachterswoningen is ook wel wat te vertellen, in totaal stonden er 13 langs de lijn tussen Heerhugowaard en Hoorn, waarbij er 3 in Obdam stonden t.w. de nummers 4, 5 en 6.
Nummer 4 in Obdam is de enige die nog bestaat en samen met het Stationsgebouw van Obdam, zijn het de enige bouwwerken van de oorspronkelijke aanleg die nog bestaan.
Ook alle 16 bruggen in het tracé zijn in de loop der jaren vervangen of verdwenen.
Van de wachters woningen stonden er 3 bij een halte/stopplaats, te weten nr. 2 halte Middelweg (http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=middelweg), nr. 7 stopplaats Spierdijk (http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=spierdijk), afbeelding (http://www.ansichtkaartenberkhout.nl/foto.php?src=1442), en nr. 9 stopplaats Zuidermeer (http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=zuidermeer).
De overige stonden alleen bij overwegen of aansluitingen.
De stopplaats Bobeldijk - Berhout (http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=bobeldijk) had een apart stationsgebouw en tevens stonden de wachterswoningen nr. 10 en 11 in deze plaats.
Alle haltes en stopplaatsen zijn op 18 mei 1938 gesloten.

De wachterswoningen waren opgetrokken in steen, 1 t/m 9 en hout, 10 t/m 13 waarbij, zover ik tot nu toe heb kunnen vinden het model en de maatvoering gelijk was alleen waren de houten gespiegeld t.o.v. de stenen en vise versa.

Wachthuis nr. 6 in Obdam heeft in 1966 de krant gehaald (https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&query=Obdam&cql%5B%5D=%28date+_gte_+%2212-04-1966%22%29&cql%5B%5D=%28date+_lte_+%2214-04-1966%22%29&facets%5Btype%5D%5B%5D=artikel&facets%5Bspatial%5D%5B%5D=Regionaal%7Clokaal&redirect=true&identifier=ddd%3A010617418%3Ampeg21%3Aa0006&resultsidentifier=ddd%3A010617418%3Ampeg21%3Aa0006) vanwege een speciale stop van een extra trein ten behoeve van het huwelijk van de dochter van de bewoner van die woning, een gepensioneerd spoorwegman afbeelding (https://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&maxperpage=36&page=1&query=obdam+trein&identifier=ANP01%3A12987591).

Tot zover dit stukje geschiedenis.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 05 mei 2019, 06:55:38
4 mei 2019
Overdag naar de beurs in Houten, waarover later en elders meer, 's avonds dodenherdenking en ook deze was dit jaar voor mij gerelateerd aan het spoor en Obdam.
De herdenking bijgewoond op het station van Alkmaar, bij het gedenkteken voor de 3 spoorwegmedewerkers die in de oorlogsjaren het leven hebben gelaten, o.a. op het traject Alkmaar - Hoorn in de nabijheid van station Obdam.

J. Kok schrijft hier in "Stoomtrams rond Hoorn" op blz 64 het volgende over:
Citaat
Eén van de laatste treinen, die nog voor de aanvang van de spoorwegstaking in 1944 reed, werd bij Obdam beschoten. Op 12september 1944 stond deze uit Alkmaar afkomstige trein bij het station Obdam te wachten omdat verder rijden niet veilig was. Toen die trein na verloop van tijd toch vertrok, kwamen de vliegtuigen laag over om de reizigers nog de gelegenheid te geven snel uit te stappen. De kogels doorzeefden de locomotief zodat verder rijden niet meer mogelijk was. Voor de reizigers hield dit in dat ze lopend langs de spoorlijn naar Hoorn moesten gaan, waar ze pas rong 9 uur 's avonds aankwamen. Op 10 december 1942 werd op de goederentrein van Hoorn naar Alkmaar bij Obdam een bom geworpen. Eén NS-er verloor daarbij het leven. Op 28 november 1943 werd bij Obdam ook een reizigerstrein beschoten.
Bron: "Stoomtrams rond Hoorn", J. Kok, Uitgeverij Pirola Schoorl oktober 1982 (ISBN 90 6455 026 3)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190504_200452.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190504_200452.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190504_200510.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190504_200510.jpg)

Na de herdenking door NS uitgenodigd voor een kopje koffie en onder het genot daarvan een aantal leuke gesprekken gehad met enkele NS medewerkers en nazaten van één van de gevallenen, de machinist A.J.C. Hoep.

Kortom: een rmooi en voor mij memorabele herdenking.

Meer over deze en andere gedenkplaten op stations vindt u hier (https://aanhendievielen.wordpress.com/83-2/).
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 06 mei 2019, 16:29:48
De bouwvakkers hebben even vrij, dus dan maar eens in de werkplaats kijken.
Ook daar zijn namelijk 2 setjes resin aangekomen van het soort dat we eerder bij Hans Reints voorbij zagen komen en dat vraagt om mouwen opstropen en aanpakken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04549_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04549_50_99.jpg)
Eén van de setjes, samen met één van de in Houten aangeschafte Roco onderstellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04553_75_96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04553_75_96.jpg)
Het andere setje staat inmiddels in ruwbouw in elkaar, op het aangepaste onderstel en er is een aanvang gemaakt met het aanbrengen van raamstijlen en dergelijke.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04554_75_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04554_75_99.jpg)
En gezien vanaf de andere zijde.

Dit wordt dus het verblijfsrijtuig van de sproeitrein (onkruidbestrijdingstrein).
Bewust gekozen om dit rijtuig als eerste te bouwen, aangezien zowel het exterieur als het interieur een stuk simpeler zijn dan dat van de daadwerkelijke sproeiwagen.

Helaas geen foto's gemaakt tijdens de bouw/het aanpassen. Als ik er aan denk doe ik dat bij het tweede setje.


Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Ronald Hofmeester op 06 mei 2019, 17:49:07
Leuk een omC als verblijfswagen  (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Hendrik Jan op 06 mei 2019, 22:49:22
Dat zijn wel de leukste projectjes. Hulde (y)
Niet al te ingewikkeld en het levert een uniek model op.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 06 mei 2019, 22:59:17
Dit gaat een mooie klus worden Eric. Ik ga je lekker volgen  :police: :police:
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 08 mei 2019, 19:24:11
Weer wat verder geklust aan de verblijfswagen.
Front- en sluitseinen verwijderd, waterreservoir en een schoorsteen voor het fornuis op de kap geplaatst alsook het interieur alvast een beetje aangekleed.
Kleurtje op de vloer, vloerkleed, tafel met schrijfmat, en aan de tussenwand een spoorkaart en het leidingschema van de sproeiwagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04561_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04561_50_99.jpg)

Nu nog een paar stoelen en een fornuis :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Rob Moerkerken op 08 mei 2019, 19:38:21
Heel fraai!  (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: nkob op 08 mei 2019, 21:58:22
hoi Eric
Zoals je weet keek ik uit op die lijn
regelmatig hing  de sik achter een goederen trein ,treintje als opzending
Bij de aanleg van de gasleiding werden er ook gasbuizen aangevoerd
groet  kees
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Modellbahnwagen op 08 mei 2019, 22:09:25
Dat word een origineel interieur met die spoorkaart aan de wand. (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 08 mei 2019, 22:25:50
Letterlijk Richard, als voorbeeld dient een foto, waarvan ik hier vanwege rechten slechts een kleine uitsnede laat zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede.jpg)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Tulpendaal op 09 mei 2019, 06:09:42
Dit soort bouw volg ik graag (y)
Die anekdote van het trouwstel is klasse, gelijk erachter de info van de dodenherdenking van WOII,
zo wordt het een levende geschiedenis die men bouwt, voor mij echt een meerwaarde, waarvoor dank.
Gr Joke

Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 11 mei 2019, 10:30:52
Stoeltje in elkaar "gebakken", nog 3 te gaan...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04566_60_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04566_60_99.jpg)

Ingrediënten van het "baksel"
- Messingsdraad 0,3 mm
- 80 grams papier
- CA lijm
- Vallejo verf
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 11 mei 2019, 11:30:37
Heel Holland bakt stoelen met Eric  ;D
Knap priegelwerk Eric!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Frans Peeters op 11 mei 2019, 12:53:14
mooi gebakken spul
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Tulpendaal op 12 mei 2019, 06:55:02
He leuk  (y) een freischwinger, stonden die werkelijk in de trein?

een klein puntje is de hoogte van de tafel tegenover stoel korrekt?

gr Joke
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 12 mei 2019, 09:53:03
Gezien deze uitsnede van de eerder genoemde foto wel Joke :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede-stoel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede-stoel.jpg)

Daarmee zaag je terecht aan de poten van mijn tafel, die is inderdaad wat te hoog :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 15 mei 2019, 16:18:42
Dakdelen voor het stationsgebouw zijn onderweg dus daar kan ik straks mee verder.
Even geen zin in stoeltjes bakken en zo, dus...

Een start gemaakt met de "putloods" de opslagloods die naast de sporen in "de put" stond.
Ik was nog even in verwarring, op de tekeningen van het emplacement staan namelijk 3 loodsen in "de put", op foto's uit de jaren vijftig is het er echter maar 1. Ook in de verhalen die ik van een aantal personen heb mogen ontvangen, is het er maar 1. Ra ra hoe zit dat? Simpel de 2 andere zijn gesloopt
Er is er dus maar 1 over die ik in model moet weergeven, maar dat is wel de grootste.

Uitsnede uit één van de foto's die ik als voorbeeld gebruik.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uitsnede-5.jpg)

En dan hier het voorlopige resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04570-horz_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04570-horz_25.jpg)

- Bodemplaat en basis constructie 2 mm styreen (gelijmd met Bison ontvetter)
- Wanden beplakt met 0,5mm karton. (gelijmd met TackyGlue (Action))
- Dat weer beplakt met reepjes bruin papier. (gelijmd met Faller Expert Laser)
- Gedeeltelijk al behandeld met een laag Valejo zwarte wash

Vooral het lijmen van de reepjes papier met de Faller lijm, ging geweldig, bouwen met papier, met de snelheid van bouwen met plastic  :)
De ronde gaten in de gevel zijn om de wanddikte te verbergen bij de raampjes en dat is ook de reden van de grote onderbrekingen in de wand ter plaatse van de toekomstige schuifdeuren.
Voor die laatste broeit er nog wat in mijn hoofd om die werkend te maken.



Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Ronald Hofmeester op 15 mei 2019, 18:46:38
Eric,

Je bent weer goed bezig.
Wat werd er in deze putloods opgeslagen/verladen ?
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 15 mei 2019, 19:08:52
Dat vond ik zelf ook al Ronald en ook nog eens bijna kosten neutraal, behoudens de lijm en wash is alles gemaakt van restmateriaal.
Het 2mm styreen komt van afgedankte projectborden, het 0,5mm karton van crackerdozen en het bruine papier is gesneden uit, heel toepasselijk, de papieren zakken die ModelBouwCompany in Koedijk verstrekt om je aankopen in mee te nemen  ;D

Allerhande tuinbouwproducten Ronald, met name: aardappelen, kool, slabonen, rode bieten en wortelen.
"De put" lag aan het water, aan de overkant was de doorvaartveiling, de producten gingen vanaf het land in schuiten, dan door de veiling en indien nodig kon men na het afmijnen, zo doorvaren naar "de put", om de producten in wagons te laden, of in de "putloods" op te slaan.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 mei 2019, 13:00:41
Mooi en origineel die putloods (y) Bij Vogelenzang-Bennebroek stond ook zo'n loodsje dacht ik, tegenover het voormalige station.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 16 mei 2019, 13:33:19
Hoogstwaarschijnlijk was dat dan een kolenloods Richard, die trof en tref je soms nog bij stations aan.
Obdam had er in het tijdperk wat ik tracht weer te geven 3, waarvan er heden nog 2 (be)staan, de derde heeft plaats gemaakt voor parkeerruimte en een inrit t.b.v. de sportvelden van o.a. "Victoria O"
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 mei 2019, 15:51:42
Daar heb je gelijk in Eric, dat was inderdaad een loods van een kolenhandelaar lees ik nu terug in het boekje "de Nederlandse Modelspoorweg". Het is trouwens ook een veel hogere loods en niet zoiets specifieks als jij nu aan het bouwen bent.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 16 mei 2019, 15:53:20
Vandaag de hand gelegd aan het interieur van de putloods.
Op de gok, geen idee wat de werkelijke indeling was, tussenwanden geplaatst, waarvan er 2 ook het toekomstige dak, wat afneembaar moet worden, dragen.
De gehele binnenzijde zwart geverfd (schoolbordenverf) en horizontale constructies gemaakt t.b.v. de verlichting en deze ook gefabriekt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04573_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04573_50_99.jpg)

De verlichting bestaat uit 3 stukje 12V ledstrip, waarvan een aantal niet benodigde led's weg gevouwen en/of weg geplakt zijn.
Het licht is geler gemaakt door 2 lagen Tamiya afplakband over de led's te plakken en het geheel is met zwart tape afgeplakt om zo goed mogelijk punt belichting weer te geven.
Op 12V met een 2k2 serieweerstand ziet dat er zo uit als je naar binnen kijkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04574_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04574_50_99.jpg)

Nu nog wat details aanbrengen de buitenkant verder afwerken en het dak maken.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 16 mei 2019, 16:47:08
Dat is dan dezelfde loods als die op deze (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kolen_3.jpg) foto in dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37898.0) draadje staat Richard.
Gebouwd door J. C. Reints, hier beter bekend als Hans Reints :)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Wim Vink op 16 mei 2019, 16:49:30
Gave loods Eric  (y)
Als hij straks helemaal klaar is zal hij op je baan wel een blikvanger worden!
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 16 mei 2019, 16:53:48
Letterlijk Wim, hij komt namelijk redelijk vooraan te staan.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 17 mei 2019, 16:30:08
Dak gefröbeld en beplakt, nu nog wat gevels afwerken met planken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04575_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04575_50_99.jpg)

Onderwijl ook een begin gemaakt met een tijdelijk diorama, waar de loods voorlopig op kan staan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04576_gesneden_50_100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04576_gesneden_50_100.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04577_gesneden_75_100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04577_gesneden_75_100.jpg)

De loods schiet intussen aardig op, wat moet er nog aan gebeuren:

- Nok afwerken en naambord plaatsen
- Boeidelen aanbrengen
- Raam- en deuropeningen afwerken
- Ramen "beglazen"
- Schuifdeuren maken
- Bergruimte met schuifdeur aan de westgevel maken
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 19 mei 2019, 16:33:07
Weer wat verder met de "putloods" en hem voor de plaatjes even met wat rekwisieten op het toekomstige diorama gezet.
Het naambord op het dak is tijdelijk voor het idee, dit kan en moet beter  :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04578_gesneden_50_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04578_gesneden_50_99.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04581_gesneden_75_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04581_gesneden_75_99.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04582_gesneden_75_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04582_gesneden_75_99.jpg)

De 'todo'list kan dus aangepast worden

- Nok afwerken en definitief naambord plaatsen
- Boeidelen aanbrengen
- Raam- en deuropeningen afwerken
- Ramen "beglazen"
- Schuifdeuren maken
- Bergruimte met schuifdeur aan de westgevel maken

De (gedeeltelijk) openstaande schuifdeuren vragen natuurlijk om een interieur.
Ook dat zit al aardig in mijn hoofd, nu alleen nog uitwerken.
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: 44 op 19 mei 2019, 16:40:18
Dat wordt vast een aantrekkelijk geheel straks. Mooi gemaakt, dat gebouw!  (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Locofiel op 19 mei 2019, 17:24:01
Eric,

Netjes  (y)

Gr,

Dirk
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Joran op 19 mei 2019, 17:28:04
Gaaf ding!  (y)
Titel: Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
Bericht door: Eric B op 22 mei 2019, 21:46:09
Voorlopig resultaat van wat experimenteren met een interieur, het snijden en plakken van strookjes op een ondergrond leidde niet. tot een bevredigend resultaat, dus het anders aangepakt.
Een foto gezocht van het aanzicht van een aardappelkistje deze met behulp van "Calc" (de Open Office variant van Exel) verkleind, veelvuldig gekopieerd en geplakt, geprint en vervolgens op een stuk karton geplakt.
Ziehier het resultaat (dieptescherpte is niet optimaal helaas).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04583_50_98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04583_50_98.jpg)

Die kier boven de deurrail is tijdelijk, dat komt nog goed t.z.t. :)

Gaat morgen de dakdekker even bellen