Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Daan in Las Vegas
Vandaag om 02:10:44
beginnen met digitaal door coldforged
Vandaag om 01:55:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ingenium
Vandaag om 00:25:28
Fremo module - Boerderij van Meurs door Henry Visser
03 augustus 2020, 23:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
03 augustus 2020, 23:38:40
MODELSPOOR 2020 by MTD - Ook wij zijn slachtoffer door Ronald Halma
03 augustus 2020, 23:20:48
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
03 augustus 2020, 23:19:37
Automatische koppeling door Freek Jonkers
03 augustus 2020, 23:07:49
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door FritsT
03 augustus 2020, 22:35:22
NAM oliewagons, wat is de juiste maat. door henk
03 augustus 2020, 22:33:33
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Patrick Smout
03 augustus 2020, 22:26:14
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 augustus 2020, 22:13:59
Lijnbaanassistent (1930-1945), wat houdt de functie in? door v140
03 augustus 2020, 22:07:15
Beginnersvragen ivm koppelingen, encyclopedie geeft geen duidelijkheid door wpinkhof
03 augustus 2020, 22:04:53
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
03 augustus 2020, 21:47:20
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door coldforged
03 augustus 2020, 21:44:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
03 augustus 2020, 21:43:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
03 augustus 2020, 21:34:15
NS: NCS Kleuren toegepast door FritsT
03 augustus 2020, 20:38:10
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Erik Baas
03 augustus 2020, 18:54:09
Raadplaatje door eemstede
03 augustus 2020, 18:46:41
Projekt 083-338 door 44
03 augustus 2020, 18:45:28
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
03 augustus 2020, 18:17:32
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door barry1972
03 augustus 2020, 18:11:05
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door BartvD
03 augustus 2020, 18:06:25
Model Car World plant 100 nieuwe H0-auto's door barry1972
03 augustus 2020, 17:56:28
Deining in Dönsdorf door tijgernootje
03 augustus 2020, 17:28:52
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
03 augustus 2020, 17:03:53
EPCargo limestone trein naar Oss door Falcon10
03 augustus 2020, 16:37:56
Verlichting in loc programmeren door BartvD
03 augustus 2020, 15:57:29
  

Auteur Topic: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)  (gelezen 38718 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #90 Gepost op: 02 mei 2019, 10:06:35 »
Eric, volgens mij heb je met je keuze voor Obdam een gouden greep gedaan! Een emplacement in een boog, rails op twee niveaus, een mooi station, een drukke verlading vanuit tuindersvletten in de spoorsloot op de voorgrond (zie de overzichtsfoto's van de veiling in 1956 vanuit de kerktoren), de verlading met de Ward de la France en steenkolen op de achtergrond en de overweg met spoorbomen rechts.

Bovendien is de lengte van het emplacement in model in te korten of te versimpelen zonder afbreuk te doen aan het totaalbeeld, en door deze periode te kiezen kan je met alles rijden wat in die jaren in Alkmaar of Hoorn nog in depot was!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #91 Gepost op: 02 mei 2019, 10:20:56 »
Dan moet ik even terug lezen  :)

Kon het gisterenavond niet vinden. Maar och, een verrassing is wel zo leuk ;)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10070
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #92 Gepost op: 02 mei 2019, 11:22:36 »
Zo... het geheel staat op een grondplaat van 2mm styreen en aangezien ik zat van dat spul heb, er meteen een paar 'binnenwerken' van gemaakt als kamers, uitwendig beplakt met aluminiumtape om lichtlekkage te voorkomen.
Gezien het geringe aantal gebouwen dat ik ga plaatsen, stationsgebouw met aanbouw en retirade en 2 baanwachterswoningen, ga ik me lekker uitleven op details als interieur en apart schakelende verlichting in elke kamer/ruimte  :)



Nu eerst de werkplek een beetje opruimen en dan weer verder...

Hoi Eric,

Waarom is het bij jou zo'n bende op je werkplek?
Daar heb ik nooit last van want ik ruim altijd alles netjes op  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #93 Gepost op: 02 mei 2019, 16:20:36 »
@ Piet, ik hoop het :)
Zoals je hebt kunnen lezen was het overladen van de melkketels het startpunt, maar al lezende kwam ik tot de conclusie dat de jaren '50 toch ook wel heel interessant waren.
Rond 1950 plannen tot opheffen van de lijn, dan de nadagen van de stoomtractie met 1700'n, 2100'n 3700'n en 6000'n, waarbij tussen 22-01-'51 en 19-05-'51 tijdelijk geen personentreinen reden i.v.m. kolenschaarste.
Vanaf zomer '55 getrokken treinen met 2200'n, die in de zomer van '56 weer afgelost werden door DE-1 en DE-2 materieel plan X.
Vanaf 1960 vooral treinstellen DE-5 mat. 40 en af en toe een DE-3 mat. 34 en half jaren '60 (nog geen exacte datum kunnen vinden) de DE-3 stellen plan U.
Net voor de uitrol van spoorslag 70 en de invoer van het bekende 'vishaak' logo stopt de klok dan bij mij.
En dan inderdaad nog het goederenvervoer, doorgaande goederentreinen Alkmaar - Enkhuizen v.v. afvoer van land- en tuinbouw producten, aanvoer van kolen etc. etc.
Op bijna alle foto's van het emplacement uit die tijd zijn wel enkele wagens op de los- en putsporen te zien.
En de tractie kan ook gemêleerd zijn, de eerder genoemde stoomlocs series  17, 21 en 3700'n, diesels series 2000, 22/2300 en 24/2500 en uit betrouwbare bron weet ik inmiddels dat er ook wel eens een sikje 200/300 mee naar Obdam kwam.
Dus keuze genoeg om een afwisselende treinenloop te presenteren  :)

@ Joran, sorry, ik denk dat ik het alleen gedacht, maar toch niet getypt heb...
Het plan is om met de niet gebruikte onderdelen het retirade gebouwtje te 'boetseren'.

@ Wim, er is een een omgekeerd evenredig verband tussen creativiteit en netheid  ;) ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #94 Gepost op: 02 mei 2019, 17:20:21 »
Dat is geen rommel, dat zijn allemaal creatieve ideeën ;D ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #95 Gepost op: 02 mei 2019, 17:40:57 »
Ai... dan stopt het project hier bij gebrek daaraan  ;D

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #96 Gepost op: 02 mei 2019, 17:43:41 »
 (y) :) ;)

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1845
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #97 Gepost op: 02 mei 2019, 19:10:10 »
Wie geen rommel op zijn werktafel heeft liggen bouwt ook niet.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #98 Gepost op: 02 mei 2019, 19:43:34 »
Zo is dat Cor, dus de leegte meteen weer gevuld...

Even als intermezzo van karton een mock-up in elkaar geZAPped van de baanwachterswoning(en) :)

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #99 Gepost op: 02 mei 2019, 21:18:54 »
Over de wachterswoningen is ook wel wat te vertellen, in totaal stonden er 13 langs de lijn tussen Heerhugowaard en Hoorn, waarbij er 3 in Obdam stonden t.w. de nummers 4, 5 en 6.
Nummer 4 in Obdam is de enige die nog bestaat en samen met het Stationsgebouw van Obdam, zijn het de enige bouwwerken van de oorspronkelijke aanleg die nog bestaan.
Ook alle 16 bruggen in het tracé zijn in de loop der jaren vervangen of verdwenen.
Van de wachters woningen stonden er 3 bij een halte/stopplaats, te weten nr. 2 halte Middelweg, nr. 7 stopplaats Spierdijk, afbeelding, en nr. 9 stopplaats Zuidermeer.
De overige stonden alleen bij overwegen of aansluitingen.
De stopplaats Bobeldijk - Berhout had een apart stationsgebouw en tevens stonden de wachterswoningen nr. 10 en 11 in deze plaats.
Alle haltes en stopplaatsen zijn op 18 mei 1938 gesloten.

De wachterswoningen waren opgetrokken in steen, 1 t/m 9 en hout, 10 t/m 13 waarbij, zover ik tot nu toe heb kunnen vinden het model en de maatvoering gelijk was alleen waren de houten gespiegeld t.o.v. de stenen en vise versa.

Wachthuis nr. 6 in Obdam heeft in 1966 de krant gehaald vanwege een speciale stop van een extra trein ten behoeve van het huwelijk van de dochter van de bewoner van die woning, een gepensioneerd spoorwegman afbeelding.

Tot zover dit stukje geschiedenis.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2019, 21:21:02 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #100 Gepost op: 05 mei 2019, 06:55:38 »
4 mei 2019
Overdag naar de beurs in Houten, waarover later en elders meer, 's avonds dodenherdenking en ook deze was dit jaar voor mij gerelateerd aan het spoor en Obdam.
De herdenking bijgewoond op het station van Alkmaar, bij het gedenkteken voor de 3 spoorwegmedewerkers die in de oorlogsjaren het leven hebben gelaten, o.a. op het traject Alkmaar - Hoorn in de nabijheid van station Obdam.

J. Kok schrijft hier in "Stoomtrams rond Hoorn" op blz 64 het volgende over:
Citaat
Eén van de laatste treinen, die nog voor de aanvang van de spoorwegstaking in 1944 reed, werd bij Obdam beschoten. Op 12september 1944 stond deze uit Alkmaar afkomstige trein bij het station Obdam te wachten omdat verder rijden niet veilig was. Toen die trein na verloop van tijd toch vertrok, kwamen de vliegtuigen laag over om de reizigers nog de gelegenheid te geven snel uit te stappen. De kogels doorzeefden de locomotief zodat verder rijden niet meer mogelijk was. Voor de reizigers hield dit in dat ze lopend langs de spoorlijn naar Hoorn moesten gaan, waar ze pas rong 9 uur 's avonds aankwamen. Op 10 december 1942 werd op de goederentrein van Hoorn naar Alkmaar bij Obdam een bom geworpen. Eén NS-er verloor daarbij het leven. Op 28 november 1943 werd bij Obdam ook een reizigerstrein beschoten.
Bron: "Stoomtrams rond Hoorn", J. Kok, Uitgeverij Pirola Schoorl oktober 1982 (ISBN 90 6455 026 3)





Na de herdenking door NS uitgenodigd voor een kopje koffie en onder het genot daarvan een aantal leuke gesprekken gehad met enkele NS medewerkers en nazaten van één van de gevallenen, de machinist A.J.C. Hoep.

Kortom: een rmooi en voor mij memorabele herdenking.

Meer over deze en andere gedenkplaten op stations vindt u hier.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #101 Gepost op: 06 mei 2019, 16:29:48 »
De bouwvakkers hebben even vrij, dus dan maar eens in de werkplaats kijken.
Ook daar zijn namelijk 2 setjes resin aangekomen van het soort dat we eerder bij Hans Reints voorbij zagen komen en dat vraagt om mouwen opstropen en aanpakken.


Eén van de setjes, samen met één van de in Houten aangeschafte Roco onderstellen.


Het andere setje staat inmiddels in ruwbouw in elkaar, op het aangepaste onderstel en er is een aanvang gemaakt met het aanbrengen van raamstijlen en dergelijke.


En gezien vanaf de andere zijde.

Dit wordt dus het verblijfsrijtuig van de sproeitrein (onkruidbestrijdingstrein).
Bewust gekozen om dit rijtuig als eerste te bouwen, aangezien zowel het exterieur als het interieur een stuk simpeler zijn dan dat van de daadwerkelijke sproeiwagen.

Helaas geen foto's gemaakt tijdens de bouw/het aanpassen. Als ik er aan denk doe ik dat bij het tweede setje.


Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #102 Gepost op: 06 mei 2019, 17:49:07 »
Leuk een omC als verblijfswagen  (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5940
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #103 Gepost op: 06 mei 2019, 22:49:22 »
Dat zijn wel de leukste projectjes. Hulde (y)
Niet al te ingewikkeld en het levert een uniek model op.

groeten
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10070
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« Reactie #104 Gepost op: 06 mei 2019, 22:59:17 »
Dit gaat een mooie klus worden Eric. Ik ga je lekker volgen  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim