Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
15
Omlaag
Auteur
Topic: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) (gelezen 61865 keer)
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4145
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #75 Gepost op:
30 april 2019, 09:48:35 »
Op de houder staat
www.cmkkits.com
Wellicht daar even kijken
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Wim Vink
Offline
Berichten: 22443
Eens komt het goed.
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #76 Gepost op:
30 april 2019, 09:57:10 »
Super bedankt
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #77 Gepost op:
30 april 2019, 14:26:19 »
@Piet,
Het eilandperron was reizigersperron hoor, maar inderdaad een laag perron, 300mm +BS als ik het goed heb, net als het perron voor het stationsgebouw.
De laad-/losweg was in 2 stukken verdeeld, direct west van het stationsgebouw lag een kopspoor met losweg en verder naar het westen lag nog een losweg bij de kolenloodsen en een verhoogde kop- en zijlading.
Dat was dan op zijn laatst op 27 december 1968 Piet, op die datum (formeel 31-12-'68) eindigde het goederenvervoer van en naar Warmenhuizen, de 2441 had 'eer' om de laatste rit te mogen rijden.
De draaibrug bij Schoorldam is daarna in
1971
1977 vervangen voor de huidige basculebrug.
@Wim,
CMKKITS inderdaad, het is zelfs een kitje, je moet de onderdelen zelf van de sprues afhalen en in elkaar zetten.
Ik dacht dat ik mijne bij modelbouwcompany.nl vandaan had, maar daar zie ik hem niet (meer) staan.
Zaagje werkt prettig, zeker in resin.
«
Laatst bewerkt op: 02 mei 2019, 05:16:33 door Eric B
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Wim Vink
Offline
Berichten: 22443
Eens komt het goed.
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #78 Gepost op:
30 april 2019, 16:06:00 »
Hoi Eric,
Bedankt!
Ik zal zaterdag in Houten eens kijken of ik er daar 1 kan vinden.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #79 Gepost op:
30 april 2019, 17:54:17 »
Vandaag weer verder gegaan met het stationsgebouw...
De resin perron- en zijgevels aan elkaar geplakt en uit 2mm styreenplaat (waar ik een schier onuitputtelijke voorraad van heb), nieuwe gevels voor de straatzijde, die toch niet zichtbaar wordt, gemaakt en ook deze er tussen geplakt.
Westzijde:
Zuid(perron)zijde:
Oostzijde:
En in vogelperspectief:
Volgende stap: het uit hetzelfde 2mm styreen een grondplaat maken voor de stevigheid en vervolgens het geheel maar eens wat kleur gaan geven.
Inmiddels borrelen er ook meerdere ideeën voor het interieur in mijn grijze massa
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #80 Gepost op:
01 mei 2019, 07:35:06 »
Mooi gebouw en leuk dat je ook doorgaat met aanpassen tot het dicht aan de werkelijkheid is.
.. en de chopper is gewoon een must have voor een bouwer
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Joran
Offline
Berichten: 1528
NS tijdperk IV (1981)
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #81 Gepost op:
01 mei 2019, 09:08:56 »
Had het gebouw geen achterwand?
Gelogd
Wim Vink
Offline
Berichten: 22443
Eens komt het goed.
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #82 Gepost op:
01 mei 2019, 09:15:53 »
Dat gaat een fraai station worden Eric
Ik kijk uit naar de volgende update!
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #83 Gepost op:
01 mei 2019, 14:14:18 »
@ Joke, tja purist wat dat aangaat, het dak klopt ook niet, schoorstenen staan op de verkeerde plaatsen...
Ergo... contact opgenomen met Tilly models en de dakdelen zijn los leverbaar
Dus dat wordt meten, zagen en lijmen om tot een correct resultaat te komen
En v.w.b. "The Chopper" inderdaad
A must have
@ Joran, jawel, maar met die delen heb ik een ander plan, zie eerder in dit draadje
@ Wim, dank je, gaat niet lang duren hoor
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1729
Dieselpower rules!
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #84 Gepost op:
01 mei 2019, 16:02:13 »
Als ik graaf in mijn geheugen, dan waren voor de schoorstenen vlakke plekken meegegoten op de daken? Ik kan mij niet voorstellen dat ik zomaar ergens schoorstenen heb geplakt
Is dat anders/verbeterd op de nieuwe daken?
Enfin, je maakt er een flinke update van
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #85 Gepost op:
01 mei 2019, 16:16:23 »
Sterker nog Simon, de bevestigingsplekken voor de schoorstenen liggen behoorlijk verdiept in de dakplaten.
Maar niet op de juiste plaatsen dus, niet voor Zetten-Andels en zeker niet voor Obdam.
Zijn zover ik weet niet aangepast, dus verzagen en op de juiste manier weer aan elkaar plakken
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #86 Gepost op:
01 mei 2019, 20:41:19 »
Zo... het geheel staat op een grondplaat van 2mm styreen en aangezien ik zat van dat spul heb, er meteen een paar 'binnenwerken' van gemaakt als kamers, uitwendig beplakt met aluminiumtape om lichtlekkage te voorkomen.
Gezien het geringe aantal gebouwen dat ik ga plaatsen, stationsgebouw met aanbouw en retirade en 2 baanwachterswoningen, ga ik me lekker uitleven op details als interieur en apart schakelende verlichting in elke kamer/ruimte
Nu eerst de werkplek een beetje opruimen en dan weer verder...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Joran
Offline
Berichten: 1528
NS tijdperk IV (1981)
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #87 Gepost op:
01 mei 2019, 20:45:35 »
Citaat van: Eric B op 01 mei 2019, 14:14:18
@ Joran, jawel, maar met die delen heb ik een ander plan, zie eerder in dit draadje
Dan moet ik even terug lezen
Gelogd
Piet Groot
Offline
Berichten: 603
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #88 Gepost op:
02 mei 2019, 01:05:56 »
Gisteren keek ik op de beeldbank van de stichting Oud Obdam - Hensbroek naar foto's van windmolens en kon het niet laten om ook naar oude foto's van het station Obdam te zoeken.
Tussen de spoorwegovergang en het station zag ik sporen van een aftakking die afdaalde naar de spoorsloot. Het lijkt mij dat links op de voorgrond een lage steiger is geweest waar de rails een kleine meter boven het waterniveau lag, dit om kool of andere producten vanuit een tuindersvlet eenvoudig in een wagon te kunnen verladen.
Dit kan een extra dimensie aan je station geven, volgens mij lag dit laadspoor een stuk lager dan de rest van het emplacement!
«
Laatst bewerkt op: 02 mei 2019, 01:08:49 door Piet Groot. Reden: aanvulling
»
Gelogd
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)
«
Reactie #89 Gepost op:
02 mei 2019, 05:15:25 »
Klopt helemaal Piet,
Dat waren de zogenaamde "putsporen" bereikbaar vanuit de richting Hoorn, via een linksleidend wissel in het zuidelijke spoor.
Afdalend, splitsend in 2 sporen waarvan 1 met weegbrug en daarna doorlopend tot 2 kopsporen die doorliepen tot voorbij wachthuis 4 aan de westkant en waar nog overloop wissels in zaten en waar een grote opslagloods naast stond.
Dat alles komt terug in mijn 'project'
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
15
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven)